2018-01-12, 12:09
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det finns INGENTING i dina formler som är svårt eller konstigt. Eftersom du inte har all fakta så måste du liksom alla andra göra en massa antaganden. Det viktigaste som du tjatat i så många och långa inlägg nu att du tror att det är sant är att alla mätinstitut har samma fel nu som vid 2 eller 3 tillfällen tidigare.

Och du skiter samtidigt högaktningsfullt i möjligheten att dessa mätinstitut som har det som sitt jobb att mäta våra politiska partier inte korrigerat för några felaktigheter. Möjligheten att felen är väldigt anorlunda om man mäter när SD har en 6% hardcore rasistkärna, 13% då fler vanliga men risiga människor anslutit eller 20% då en väldigt stor massa vanliga människor medgett sympatier i undersökningar? I det sistnämnda fallen så har de hitills aldrig ens fått lägga någon röst för det har inte ens varit val.

Och trots att ingen annan utanför den tråden håller med, räknar du självsäkert med att en fjärdedel av svenska befolkningen kommer att gå till valurnorna och rösta på SD.

Sen måste jag säga att med de två sista styckena du skrev ovan så förstår jag att du har ABSOLUT 0% distans till vare sig SD, mätistituten eller andra människor. Det är något som du dolde förr. Du är själva definitionen av en sektmedlem.

(Min fetning)

Jasså? Ingen annan utanför denna tråd tror att SD kan nå 25% i valet 2018? I ett tidigare inlägg kallade du t o m de som trodde på det för dårar.

Hmm... då blir frågan:

Är Markus Oscarsson på TV4 också en dåre i dina ögon? Han sa för ett tag sedan i TV4:s Nyhetsmorgon (med Jesper Börjesson som programledare) att SD mycket väl kan nå 25% i valet 2018. Där någonstans ligger taket för SD enligt honom. Är denne politiske kommentator och gästföreläsare i statsvetenskap också en dåre enligt dig?

Ditt övriga tjafs om "hardcore rasister", "risiga människor", andra nedsättande ord om SD-väljare och ditt osammanhängande nonsens visar med all önskvärd tydlighet var du befinner dig. Meningslöst att ytterligare kommentera sådant. Att du tillhör sossesekten det känner vi redan till sedan tidigare.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-12 kl. 13:01.
2018-01-12, 12:12
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Något som spökar är det iaf, som gör att det står still i opinionen. Själv har jag aldrig blivit kontaktad och frågad om mina sympatier under alla dessa år. Man når aldrig ut till såna som mig som bara svarar kända nummer och undviker publika sociala medier förutom punktbesök då och då.

Kanske är det stora delar av svenskarna som befinner sig i chock. Kollade temperaturen på mina släktingar som börjar närma sig pensionärsåldern, och dom är förbannade. Dom är vanliga arbetare som röstat S, och såvitt jag vet litat på politikerna när dom har sagt "vi måste...vi ska....nu gäller det att" under alla dessa år. Den ilska som jag upplevde var helt nytt för mig. Tonläget och ordvalen så hårda att man nästan trodde de hade läst flashback några år. Men det fantastiska är att, det har dom inte. Det här något som har spridit sig grannar emellan och på arbetsplatser. SD var inte ens nämnt när jag pratade med släktingarna, men det var invandringen som var huvudämnet.

Tror inte det syns i opinionen än, men det måste vara massor av svenskar med samma ilska. Tänk om 15-25% lyckas kanalisera detta till förändring, dvs SD. Men jag undrar mest, vad kommer att hända när det knäpper till för den stora massan?
Jag blev ofta kontaktad förr av olika institut,och SCB var så påstridiga att jag till slut fick svara muntligt på frågorna i telefon. men efter att jag uppgav SD har ingen ringt,och det var ju tom före SD kom in i riksdagen..
2018-01-12, 12:20
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men det märkliga/tragiska är att det finns tonvis med sossar som verkligen avskyr hanteringen av invandringen och muslimer, de kan bitcha om det i timmar - och ändå rösta S när det gäller, dvs på valdagen. Vi får hoppas att det inte gäller din bekantskapskrets. Så du borde fråga specifikt vad de ska rösta för.
Jag såg i en undersökning att ca 4% av sossarnas kärnväljargrupp dör bort varje år(eller om det var procentenheter) ,men många är rejält less ,speciellt pensionärer. även min mor tänkte rösta på SD förra valet(90+) men vågade inte för mina övriga syskon och deras anhöriga,så det blev soffan istället.
Så de här fanatiska sossarna vi ser,antingen försörjs dom av eländet eller är väldigt unga och naiva(korkade).
2018-01-12, 13:16
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sentio är i den undersökningen "sämst" på samma sätt som en dansk sportreporter var "sämst" när han i en rundfrågning bland sportreportrar på våren 1992 var den enda som sade att Danmark skulle vinna EM i Fotboll senare på året.

Han var den ende som trodde så & var således, enligt din & Henrik Höjers logik "sämst" på att förutspå resultatet i EM. Efter att Danmark sedan vann EM i Fotboll så blev han istället plötsligt bäst på att förutse resultatet.

Att utse någon till "bäst" eller "sämst" på att förutspå en händelse innan själva händelsen ägt rum är så intellektuellt ohederligt & efterblivet att det bara är "dumstrut på" som gäller.

Du håller med andra ord med mig. Det är opinionsmätningarna som gäller inga hemsnickrade varianter .
2018-01-12, 13:18
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jag såg i en undersökning att ca 4% av sossarnas kärnväljargrupp dör bort varje år(eller om det var procentenheter) ,men många är rejält less ,speciellt pensionärer. även min mor tänkte rösta på SD förra valet(90+) men vågade inte för mina övriga syskon och deras anhöriga,så det blev soffan istället.
Så de här fanatiska sossarna vi ser,antingen försörjs dom av eländet eller är väldigt unga och naiva(korkade).

Detta är något jag också har märkt.

Har själv röstat SD sen jag blev röstberättigad (2010) och alltid varit öppen med det.

Fram tills för ungefär två år sen var detta något som störde mina morfäldrar, som varit sossar hela livet, väldigt mycket.
Nu är det min mormor (morfar är lite mer passiv och grymtar mest medgivande) som diskuterar och ojar sig över de problem jag har pratat om i flera år. Även en viss skepsism gentemot media har börjat sippra fram (förtroende för etablerade partier är utraderat).
Hon har väl inte kommit till den punkt att hon förkastar MSM men hon börjar helt klart bli resistant mot hjärntvätten.

Det intressanta i det hela är att hon berättar mycket om hur hon och hennes vänninor (65-67 år) diskuterar och hela gänget (inklusive deras familjer) har bestämt sig för att rösta SD i kommande val.

Rätt spännande att ha sett denna utveckling framför sig under ett par år, har bott hos mina morföräldrar i många år och nära dom annars så vi har alltid haft nära kontakt vilket har lett till att jag har kunnat observera denna förändring på nära håll

Så att vindarna blåser åt rätt håll i alla samhällsklasser, åldrar och oavsett kön att något man inte kan förneka. Frågan som återstår är hur starka vindarna är i September.
2018-01-12, 13:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du håller med andra ord med mig. Det är opinionsmätningarna som gäller inga hemsnickrade varianter .
Du får nog läsa mitt inlägg ett par gånger till.
2018-01-12, 13:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Att utse någon till "bäst" eller "sämst" på att förutspå en händelse innan själva händelsen ägt rum är så intellektuellt ohederligt & efterblivet att det bara är "dumstrut på" som gäller.

Det där är inte alldeles enkelt. Då och då inträffar litet överraskande händelser som inte gärna kan prognosticeras, och här får man inte förväxla i vetenskap grundade prognosinstrument med rena gisseverk. Givetvis kan man ha tur, ibland flera gånger i sträck.

Poängen här är att två, tre lyckade gissningar för (bara) ett parti, bland flera, inte ger indikationer på att undersökningsmetoden egentligen fungerar, när övriga partier inte kan förutsägas samtidigt.
2018-01-12, 13:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där är inte alldeles enkelt. Då och då inträffar litet överraskande händelser som inte gärna kan prognosticeras, och här får man inte förväxla i vetenskap grundade prognosinstrument med rena gisseverk. Givetvis kan man ha tur, ibland flera gånger i sträck.

Poängen här är att två, tre lyckade gissningar för (bara) ett parti, bland flera, inte ger indikationer på att undersökningsmetoden egentligen fungerar, när övriga partier inte kan förutsägas samtidigt.
Så även om man gång på gång, med facit i hand, haft mest rätt avseende SD, så är man egentligen sämst?

Antar att Sifo & Co haft en jävla otur rätt länge i så fall.
2018-01-12, 13:43
Medlem
SDs siffror ska alltid dubblas vid en opinionsmätning av MSM.
Den enda undersökning som gjorts i frågan stödjer detta. (Den av mig på flashback ; ))

Den visar att 50% av dem som ämnar rösta SD 2018 aldrig skulle säga det in en opinionsundersökning.
2018-01-12, 13:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Nu får du väl ändå ge dig ??? Läs kommentaren igen. Noga! Spela inte mer korkad än vad du redan synes vara
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-12 kl. 13:56. Anledning: Tillägg
2018-01-12, 14:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Så även om man gång på gång, med facit i hand, haft mest rätt avseende SD, så är man egentligen sämst?

Antar att Sifo & Co haft en jävla otur rätt länge i så fall.

Gång på gång betyder två gånger, i det här fallet. Att gissa rätt två gånger, på ett parti (och ha stora fel på andra partier i samma förutsägelseset) är inte så imponerande, rent mättekniskt (eller prognostekniskt). Däremot (man har gu gissat i förväg) går det ju inte att ta bort ATT man gissat rätt.

Haken här är metodtransparans.

Jag misstänker starkt att Sentio gör sina förutsägelser på en sociologisk grund, dvs man gissar på trender och analyserar annat än statistiska data från sin undersökningspopulation. "Jag mäter 19, men sänker till 15 för det känns rätt i dagsläget" liknar i så fall mycket mer spelanalytikernas arbetssätt.
2018-01-12, 14:19
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Gång på gång betyder två gånger, i det här fallet. Att gissa rätt två gånger, på ett parti (och ha stora fel på andra partier i samma förutsägelseset) är inte så imponerande, rent mättekniskt (eller prognostekniskt). Däremot (man har gu gissat i förväg) går det ju inte att ta bort ATT man gissat rätt.

Haken här är metodtransparans.

Jag misstänker starkt att Sentio gör sina förutsägelser på en sociologisk grund, dvs man gissar på trender och analyserar annat än statistiska data från sin undersökningspopulation. "Jag mäter 19, men sänker till 15 för det känns rätt i dagsläget" liknar i så fall mycket mer spelanalytikernas arbetssätt.
Det är väl tre val med EU-valet inräknat?
Om Sentio hamnar närmast SDs valresultat i höst, kommer du då att erkänna dom som bäst på att mäta SD eller faller du tillbaka på att det var tur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in