2018-01-12, 08:54
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Beror diffen på att en del inte litar på sekretessen i opinionsundersökningarna? D.v.s inte vågar säga vad de ska rösta på. Hur ser felmarginalen ut när det gäller andra partier (statistiska undersökningar vs valresultat)?
Man vet att tex S har många invandrarväljare som är svåra att nå för mätföretagen,därför kompenseras S för det med uppviktning.Nu vet vi att många etablerade invandrare röstar på SD ,men dom får ingen som helst kompensation för det.
2018-01-12, 08:57
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är såklart möjligt att poll of polls ligger något under SD's värde om det vore val idag, men det kan också ligga över.

Tidigare har insitutut över hela världen misslyckats att mäta nationalistiska/rasistiska partier men på senare tid har man lyckats bättre, tex i Frankrike. Det är ingen naturlag som säger att det inte skall gå att mäta bättre.

Men ni kan vara HEEEELT säkra på att de strävar efter ett så bra resultat som möjligt HEEEELT utan någon märklig agenda.

Man kan hålla på med tidigare diskuterade hemsnickrade ideer och gissa på att SD skulle ha 25-30% i opinionen, men i alla läger utanför den här tråden framstår man som en dåre.

Men dårar har haft rätt förr.
Med den erfarenhet det finns i den här tråden och även den förra ,så är det nog du som framstår som en dåre.. Att nya väljargrupper till SD också är väldigt tysta om sitt partival ,gör att vi kan utgå ifrån att felmarginalen idag faktiskt är större än före 2014.
2018-01-12, 09:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Åtminstone fungerar min länk men du måste trycka på den förstår du lille vän. Ja det är lika bra du /ni glömmer den och fortsätter med era hemkörda varianter. Visst valet 2014 är inte med. Lite svårt att ha med den när artikeln skrevs innan detta val. Det förändrar dock inte resultatet något nämnvärt. Sentio är helt enkelt sämst.

Sentio är i den undersökningen "sämst" på samma sätt som en dansk sportreporter var "sämst" när han i en rundfrågning bland sportreportrar på våren 1992 var den enda som sade att Danmark skulle vinna EM i Fotboll senare på året.

Han var den ende som trodde så & var således, enligt din & Henrik Höjers logik "sämst" på att förutspå resultatet i EM. Efter att Danmark sedan vann EM i Fotboll så blev han istället plötsligt bäst på att förutse resultatet.

Att utse någon till "bäst" eller "sämst" på att förutspå en händelse innan själva händelsen ägt rum är så intellektuellt ohederligt & efterblivet att det bara är "dumstrut på" som gäller.
2018-01-12, 10:25
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Att nya väljargrupper till SD också är väldigt tysta om sitt partival ,gör att vi kan utgå ifrån att felmarginalen idag faktiskt är större än före 2014.

Något som spökar är det iaf, som gör att det står still i opinionen. Själv har jag aldrig blivit kontaktad och frågad om mina sympatier under alla dessa år. Man når aldrig ut till såna som mig som bara svarar kända nummer och undviker publika sociala medier förutom punktbesök då och då.

Kanske är det stora delar av svenskarna som befinner sig i chock. Kollade temperaturen på mina släktingar som börjar närma sig pensionärsåldern, och dom är förbannade. Dom är vanliga arbetare som röstat S, och såvitt jag vet litat på politikerna när dom har sagt "vi måste...vi ska....nu gäller det att" under alla dessa år. Den ilska som jag upplevde var helt nytt för mig. Tonläget och ordvalen så hårda att man nästan trodde de hade läst flashback några år. Men det fantastiska är att, det har dom inte. Det här något som har spridit sig grannar emellan och på arbetsplatser. SD var inte ens nämnt när jag pratade med släktingarna, men det var invandringen som var huvudämnet.

Tror inte det syns i opinionen än, men det måste vara massor av svenskar med samma ilska. Tänk om 15-25% lyckas kanalisera detta till förändring, dvs SD. Men jag undrar mest, vad kommer att hända när det knäpper till för den stora massan?
2018-01-12, 10:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En sak torde alla vara överens om idag, "rörligheten bland väljarna har kraftigt ökat i jämförelse med tidigare val".
Känner själv massor med folk som visserligen alltid röstar, men i övrigt skiter man fullkomligt i partipolitik. Ofta bestämmer man sig mindre än en vecka innan valet.
Skulle tro det handlar om 35-40 % av alla väljare som tillhör denna lättrörliga och ganska ointresserade kategori.

Nej 35-40% kan inte byta fot lite hur som helst, när som helst, då skulle opinionsmätningarna vara mycket mer upp och ner. Kan tänka mig att förstagångsväljarna har svårt att bestämma sig för Mp, Fi eller V. På den borgerliga sidan har det nog varit lite så förr att man hade svårt att välja. Men inte längre nu verkar de veta orsaken till sina partibyten. Det lilla fladder som man ser i mätningarna är metodbrister. SD har en stabil skara, nu när moderaterna återgått till samma politik som förut. 45% av Sd sympatisörerna gillar inte att yttra sig till undersökare och de håller tyst fram till valdagen.
2018-01-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Något som spökar är det iaf, som gör att det står still i opinionen. Själv har jag aldrig blivit kontaktad och frågad om mina sympatier under alla dessa år. Man når aldrig ut till såna som mig som bara svarar kända nummer och undviker publika sociala medier förutom punktbesök då och då.

Kanske är det stora delar av svenskarna som befinner sig i chock. Kollade temperaturen på mina släktingar som börjar närma sig pensionärsåldern, och dom är förbannade. Dom är vanliga arbetare som röstat S, och såvitt jag vet litat på politikerna när dom har sagt "vi måste...vi ska....nu gäller det att" under alla dessa år. Den ilska som jag upplevde var helt nytt för mig. Tonläget och ordvalen så hårda att man nästan trodde de hade läst flashback några år. Men det fantastiska är att, det har dom inte. Det här något som har spridit sig grannar emellan och på arbetsplatser. SD var inte ens nämnt när jag pratade med släktingarna, men det var invandringen som var huvudämnet.

Tror inte det syns i opinionen än, men det måste vara massor av svenskar med samma ilska. Tänk om 15-25% lyckas kanalisera detta till förändring, dvs SD. Men jag undrar mest, vad kommer att hända när det knäpper till för den stora massan?
Men det märkliga/tragiska är att det finns tonvis med sossar som verkligen avskyr hanteringen av invandringen och muslimer, de kan bitcha om det i timmar - och ändå rösta S när det gäller, dvs på valdagen. Vi får hoppas att det inte gäller din bekantskapskrets. Så du borde fråga specifikt vad de ska rösta för.
2018-01-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Vem talar om 30%? Jag till exempel säger att Sverigedemokraterna har ett väljarstöd på 21-23% vid ett val idag. Det stödjer jag mig på genom dom institut som varit bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd tidigare, Sentio och Yougov. Även spelbolagen säger samma sak. Även månadssnittet runt 18% har vid tidigare val efter val om och om igen inneburit några procentenheter mer, så 21-23% är vad Sverigedemokraterna har vid ett val idag. Galet eller inte, du satt ju likadant 2010 när SD fick 5,7% och 2014 när SD fick 12,9%. Du kommer sitta där igen när SD får 22-23% vid valet i september 2018.

Känns det inte lite dumt för er sossar att er främsta tidning, aftonbladet, så hårt promotar moderaterna? Att Lena Mellin är en liten smygmoderat vet nog alla redan, men att en socialdemokratisk tidning så gärna lyfter fram ett annat parti och ett annat regeringsalternativ är mycket märkligt. Kolla dagens rubrik högst upp för ett uppenbart exempel på detta.

Oddset för valresultatet för SD hos Unibet är idag 23 %.
Lägg märke till att det är inte Unibet som sätter oddsen, utan det grundar sig helt på spelarnas insatser.
Den obligatoriska sommar-uppgången för SD, som grundar sig på utökad blatteaktivitet med kravaller och kriminalitet är säkert inräknad hos spelarna på Unibet.
Däremot vet ingen idag vad den kommunala bosättningslagens upphävande kommer att leda till?
Avtalen med migrationsverket upphör från 1 mars och sedan löpande efter när de tecknades.
2018-01-12, 10:53
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är såklart möjligt att poll of polls ligger något under SD's värde om det vore val idag, men det kan också ligga över.

Tidigare har insitutut över hela världen misslyckats att mäta nationalistiska/rasistiska partier men på senare tid har man lyckats bättre, tex i Frankrike. Det är ingen naturlag som säger att det inte skall gå att mäta bättre.

Men ni kan vara HEEEELT säkra på att de strävar efter ett så bra resultat som möjligt HEEEELT utan någon märklig agenda.

Man kan hålla på med tidigare diskuterade hemsnickrade ideer och gissa på att SD skulle ha 25-30% i opinionen, men i alla läger utanför den här tråden framstår man som en dåre.

Men dårar har haft rätt förr.

(Min fetning)

Har du läst mitt tidigare inlägg från inatt om underskattningen i poll of polls-mätningarna när det gäller SD? Knappast. Du kör vidare med dina skygglappar och vägrar se vad som pågår runt dig. Åter kommer du att göra bort dig i valet 2018 med dina förutsägelser om SD i opinionen - på samma sätt som du gjort i tidigare riksdagsval.

Greta, Greta... gör dig inte mer dåraktig än vad du redan är.
Nej, poll of polls ligger inte "något under SD's värde om det vore val idag", de ligger ca 5 procentenheter under, vilket är tämligen mycket i detta sammanhang. Det är en enorm skillnad på 18% och 23%. Gå tillbaka och se formeln. Försök åtminstone begripa.

SD är underskattade - i högre eller lägre grad - hos samtliga opinionsinstitut, därmed blir det även en underskattning i poll of polls av förklarliga skäl. Facit ser du i opinionsmätningarna kontra valresultatet 2006, 2010 och 2014. Du kan inte snacka bort detta faktum, hur mycket du än önskar sprida din propagandistiska dynga i denna tråd. Du kommer aldrig någonsin att kunna förneka fakta och verkligheten. Aldrig! Den stora frågan är om du verkligen tror på dina egna ord eller bara ägnar dig åt medvetet substanslöst önsketänkande?

Din ovanstående slutsats om att SD i poll of polls lika väl kan ligga över deras verkliga resultat visar på en nästan häpnadsväckande fanatism, verklighetsfrånvändhet och hat mot hur verkligheten ser ut. Och du av alla människor i denna tråd klistrar ordet dårar på andra när detta epitet är mest passande på dig själv (och en handfull andra verklighetsförnekare i denna tråd). Man kan inte annat än baxna över hur ni faktaresistenta och faktaförnekare vägrar se realiteten. Ert hat mot SD har gjort er så förblindade och så gränslöst dåraktiga att även om SD skulle få 25% i valet 2018 så kommer ni att förneka detta faktum på samma sätt som ni nu förnekar att det finns en underskattning i mätningarna av SD.

Måste erkänna att jag är högeligen förbluffad över att du och dina likar i denna tråd är så totalt avstängda och resistenta från att se var vi nu befinner oss i verkligheten. Tycker faktiskt uppriktigt sagt att det är rätt tragiskt eftersom verkligheten åter kommer att bita er i rumpan på valnatten den 9 september.

P.S. Är Markus Oscarsson på TV4 också en dåre i dina ögon? Han sa för ett tag sedan i TV4:s Nyhetsmorgon (med Jesper Börjesson som programledare) att SD kan nå 25% i valet 2018. Där någonstans ligger taket för SD enligt honom. Är denne politiske kommentator och gästföreläsare i statsvetenskap också en dåre enligt dig?
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-12 kl. 11:44. Anledning: Tillägg
2018-01-12, 11:07
Medlem
Tubleross avatar
Folk här som pratar i termer av att SD-väljare inte är så benägna att svara på OU har delvis rätt.

Mätinstituten ger i snitt alltid sämre siffror för SD än hur det verkligen ser ut. Detta pga att det finns en beröringsskräck runt SD när mätinstitut ringer och frågar.

Men att folk här inne på allvar tror att helt plötsligt så börjar mätinstituten trixa med siffrorna är inget annat än dumheter.

SD förlorar stöd för varje månad som går och det enda partiledningen gör är att skicka fram Paula Bieler i SVT opinion live varje vecka.

SD tappar i alla sina principfrågor i princip förutom invandringen då Moderaterna helt enkelt rakt av kopierat SD:s politik.

Det SD behöver göra nu som jag ser det är att rejält tuffa till politiken ännu mer. Särskilt inom invandringen och kriminalpolitiken. Man måste ”stå” ut från de övriga partierna helt enkelt.

Skicka fram Kent Ekeroth i debatter tex. En klockren debattör och hade skapat lite hysteri inom media. Partiledningen vill såklart inte detta då de vill gulla med sjuklövern för att hoppas få något inflytande efter valet. Lite populistiska uttalanden som hade skapat ramaskri i media hade nog också vart bra.

SD:s största problem är att de syns inte. Media skriver inte om dem om det inte handlar om skandaler dvs. SD måste synas väldigt mycket mer i media för att få upp opinionssiffrorna. Trump vann valet på att vara ett populistiskt freak. Alla talade om honom. Media pratade om honom och det slutade så långt att han blev USA:s president. Kör partiledningen igång med lite av den stilen så kan vinden vända väldigt lätt.

Dock tror jag inte partiledningen kommer lyckas med detta. De är helt enkelt för mesiga och vill inget annat än att gå i etablissemangets fina korridorer än att faktiskt bedriva opposition.

Många här inne tror nog att det kommer vända nu när valrörelsen har börjat ta fart, men jag kan säga er att eran kära Jimmie Åkesson åkte nyligen på en FEM-veckors semester till Thailand, precis när partiet behöver honom som mest med rasande opinionssiffror.

Det jag tror många här behöver inse är att vi framöver i valrörelsen kommer se en trött, pillerknaprande Åkesson som genom ett tamt försök vill göra sitt parti till ”landets största”.

Förstå mig inte fel nu. Jag hoppas innerligen att jag har fel, men något säger mig att tyvärr kommer det sluta såhär.
Senast redigerad av Tubleros 2018-01-12 kl. 11:22.
2018-01-12, 11:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax

Jag upplever exakt samma sak då jag träffar folk i yrket, vänner, bekanta, grannarna i villaområdet, då man hör folk prata på torget, gågatan i centrum, i väntrummet på vårdcentralen, på lunchrestaurangen, VVS-killen som bytte WC-stol strax före jul, snickarna som bytte fönsterna på huset... o s v, o s v, listan är lång. I yrket hör jag dessa tongångar allt oftare; det är en ren ilska, vrede och trötthet som nu uppvisas gentemot sjuklövern.

Det är något som är otroligt fel när det gäller opinionsundersökningarna för närvarande. De återspeglar inte verkligheten fullt ut. Jag återkommer ofta i denna tråd till att det måste finnas ett mörkertal kring SD i opinionen som är enormt.

Roade mig med att fråga de som var öppna med sina SD-sympatier om de hade uppgett det om ett opinionsinstitut ringde eller hörde av sig på något sätt. Samtliga svarade att de inte skulle gjort det. Inga av dessa skulle uppge SD i en opinionsundersökning.

Då är frågan: Hur många sådana "gömda" SD-väljare har vi i landet för närvarande? Hur många "hidden voters" har vi därute...? Någon som kan uppge denna "mörka materia" som Demoskops VD pratade om häromveckan? Någon som kan uppge vad mörkertalet är för SD i opinionen i januari 2018?

Detta mörkertal, denna "mörka materia", kan mycket väl komma att orsaka en politisk jordbävning den 9 september, en jordbävning som då kommer att rita om den politiska kartan i grunden. Ni som vägrar tro att det kan bli så, spara gärna denna kommentar så kan vi fortsätta diskutera den 10 september varför det blev just så. Att SD idag har 15-18% i opinionen är inget annat än oändligt missvisande och en grov underskattning. Verkligheten därute visar på något helt annat...
2018-01-12, 11:30
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Är ingen matematiker med diplom inom statistik men det behövs inte för att veta att OU har fel.

Hur mycket fel kan jag inte svara på men det är bara kolla hur det har gått de senaste åren.
Inte heller är det bara i Sverige det är så här, var ju samma visa i USA i senaste valet.

Att SD för tillfället skulle "rasa" (som media så fint uttrycker det varje gång en undersökning där SD backar släpps) finns inte på kartan. Alla som besöker verkligenheten utanför kommunala fikarum bestående enbart fruntimmer som röstar MP vet att svenskarna börjar ledsna på utvecklingen, kvinna som man, ung som gammal.

Tåget har börjat rulla och kommer inte gå att stoppa.
Desto värre det utvecklar sig, desto radikalare kommer majoritetsbefolkningen bli för att skydda sitt.

Måste även tillägga att det var trevligt att se menelik lite längre bak i tråden, var ett tag sen då jag inte inte är här så ofta längre.
2018-01-12, 11:46
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Har du läst mitt tidigare inlägg från inatt om underskattningen i poll of polls-mätningarna när det gäller SD? Knappast. Du kör vidare med dina skygglappar och vägrar se vad som pågår runt dig. Åter kommer du att göra bort dig i valet 2018 med dina förutsägelser om SD i opinionen - på samma sätt som du gjort i tidigare riksdagsval.

Greta, Greta... gör dig inte mer dåraktig än vad du redan är.
Nej, poll of polls ligger inte "något under SD's värde om det vore val idag", de ligger ca 5 procentenheter under, vilket är tämligen mycket i detta sammanhang. Det är en enorm skillnad på 18% och 23%. Gå tillbaka och se formeln. Försök åtminstone begripa.

SD är underskattade - i högre eller lägre grad - hos samtliga opinionsinstitut, därmed blir det även en underskattning i poll of polls av förklarliga skäl. Facit ser du i opinionsmätningarna kontra valresultatet 2006, 2010 och 2014. Du kan inte snacka bort detta faktum, hur mycket du än önskar sprida din propagandistiska dynga i denna tråd. Du kommer aldrig någonsin att kunna kunna förneka fakta och verkligheten. Aldrig! Den stora frågan är om du verkligen tror på dina egna ord eller bara ägnar dig åt medvetet substanslöst önsketänkande?

Din ovanstående slutsats om att SD i poll of polls lika väl kan ligga över deras verkliga resultat visar på en nästan häpnadsväckande fanatism, verklighetsfrånvändhet och hat mot hur verkligheten ser ut. Och du av alla människor i denna tråd klistrar ordet dårar på andra när detta epitet är mest passande på dig själv (och en handfull andra verklighetsförnekare i denna tråd). Man kan inte annat än baxna över hur ni faktaresistenta och faktaförnekare vägrar se realiteten. Ert hat mot SD har gjort er så förblindade och så gränslöst dåraktiga att även om SD skulle få 25% i valet 2018 så kommer ni att förneka detta faktum på samma sätt som ni nu förnekar att det finns en underskattning i mätningarna av SD.

Måste erkänna att jag är högeligen förbluffad över att du och dina likar i denna tråd är så totalt avstängda och resistenta från att se var vi nu befinner oss i verkligheten. Tycker faktiskt uppriktigt sagt att det är rätt tragiskt eftersom verkligheten åter kommer att bita er i rumpan på valnatten den 9 september.

Det finns INGENTING i dina formler som är svårt eller konstigt. Eftersom du inte har all fakta så måste du liksom alla andra göra en massa antaganden. Det viktigaste som du tjatat i så många och långa inlägg nu att du tror att det är sant är att alla mätinstitut har samma fel nu som vid 2 eller 3 tillfällen tidigare.

Och du skiter samtidigt högaktningsfullt i möjligheten att dessa mätinstitut som har det som sitt jobb att mäta våra politiska partier inte korrigerat för några felaktigheter. Möjligheten att felen är väldigt anorlunda om man mäter när SD har en 6% hardcore rasistkärna, 13% då fler vanliga men risiga människor anslutit eller 20% då en väldigt stor massa vanliga människor medgett sympatier i undersökningar? I det sistnämnda fallen så har de hitills aldrig ens fått lägga någon röst för det har inte ens varit val.

Och trots att ingen annan utanför den tråden håller med, räknar du självsäkert med att en fjärdedel av svenska befolkningen kommer att gå till valurnorna och rösta på SD.

Sen måste jag säga att med de tre sista styckena du skrev så förstår jag att du har ABSOLUT 0% distans till vare sig SD, mätistituten eller andra människor. Det var något som du dolde förr. Du är själva definitionen av en sektmedlem.
Senast redigerad av greta75 2018-01-12 kl. 12:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in