2018-01-07, 14:51
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Väldigt intressant aspekt! Hade inte tänkt på detta, men förstår inte riktigt hur du räknar fram 1,22%? Är inte så bra på matte

Ang. bankomatuttag hade jag helst sett att det gick att undvika helt och hållet men det är ju svårt att klara sig med bara kort i vissa länder. Om man använder Norwegians kort antar jag att man måste lägga sig på plus först? Även där åker man väl på 1,75% valutapåslag och så får man väl inte bonus på uttag. Men eftersom kortet är gratis och i kombination med Remember kanske det är en bättre lösning för vissa personer beroende på hur deras resmönster ser ut.

Håller även med om att det är svårt att värdera Coops bonus i pengar. Hittills har jag bara tagit ut biobiljetter och använt till att se någon storfilm i en VIP-salong (biljetterna täcker VIP men ej IMAX och 3D-glasögon som man får betala ett litet tillägg för). Sist jag gick tror jag biljetten gick på 215 kr. Tidigare kostade en biljett 11 000 poäng som gav en "cashback" på 1,9% då intjäningen var 1% men nu har de höjt till 12 000 poäng och så är ju intjäningen halverad så nu ger det bara ca 0,9%. Går man inte på en storfilm och inte i VIP så blir ju biljettpriset lägre (tex 120 kr?) men poängen som går åt är samma så att anta att 100 poäng är ca 1 kr är kanske mer rättvist, vilket innebär att cashbacken hos Coop bara blir 0,5% dock.

Hur jag fick 1,22% kanske lättast kan förklaras med ett praktiskt exempel:

Vi kan säga att man köper två saker i en utländsk valuta som kostar motsvarande 10000 SEK styck, den ena köper man med Remember, den andra med Coop Mer.

På fakturan från Remember kommer det att stå 10175 kr (p.g.a. valutapåslaget på 1,75%),
samtidigt får du i cashback tillbaka 101,75 kr, du har med andra ord betalat 10073,25 kr när man inkluderar sin cashback.

På Coop dras det istället exakt 10000 kr, då det är 0% i valutapåslag.
Coop ger bonuspoäng på 0,5%, man mottar då en bonuscheck som ungefär motsvarar 50 kr i pengar för detta inköp. I slutändan har man bara betalat 9950 kr för saken.

Med procenträkning ser man att Coop är 1,22% billigare i slutändan (1-9950/10073,25).

För att se hur mycket man måste spendera på ett är för att det ska löna sig att också ha en Coop-kort kan man ta årsavgift delat på procentsatsen (348/0,0122) och resultatet blir då 28442 kr.

Norwegian känns som ett bra alternativ att ta ut pengar med. Brytgränsen när det inte längre lönar sig med Norwegian (jämfört med Coop mer) för bankomatuttag utomlands är ca 19900 (348/0,0175).

På Coop Mer måste man ha pengar på kontot när man tar ut pengar, annars får man betala ränta på dessa pengar
Citat:
I de fall
kontantuttag eller kontantuttag i samband med köp, i delar
eller i sin helhet görs mot krediten, utgår skuldränta på
hela kontantuttaget från uttagsdagen till dess att uttaget
betalats in i sin helhet.
Antar att det kan bli ganska mycket då krediträntan ligger på 15%.
Citera
2018-01-07, 19:05
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
varför skulle man vilja ha mer än 1 kort?
Förutom det som redan tagits upp här är det bra att ha kort kopplade till olika banker/kortutgivare.

Preem/Shell är kopplade till IKANO Bank. Strular deras system kan det alltså vara vettigt att även ha t.ex. kort kopplade till någon annan bank (Nordea/SEB/Handelsbanken...).

Sedan strular ibland Visa och då kan det vara bra att ha ett kort kopplat till MasterCard.

Ett AmEx går inte heller att använda på lika många ställen som Visa/MasterCard. Detta är lite olika från land till land.

Oftast klarar man sig med ett par, max tre kort. Man får alltså jämföra var man själv använder sina kort och vad som är viktigt just för dig.
Citera
2018-01-07, 21:42
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Hur gör du när du handlar på ebay med Coop Mer för att undvika PayPals ”växlingsavgift”?

Har nu gjort ett köp på ebay via PayPal med Coop Mer. Kunde välja att växlingen skulle ske med kortutfärdaren och slapp således PayPals växlingsavgift på 4%

Lite missnöjd dock med Coop Mer på det viset att preliminära köp visas inte. Man får själv räkna ut beloppet som dragits. Inloggad på dator syns summan av preliminära köp under Ej bokförda köp.
På appen kan man se Disponibelt belopp.
Citera
2018-01-08, 22:03
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Hur jag fick 1,22% kanske lättast kan förklaras med ett praktiskt exempel:

Vi kan säga att man köper två saker i en utländsk valuta som kostar motsvarande 10000 SEK styck, den ena köper man med Remember, den andra med Coop Mer.

På fakturan från Remember kommer det att stå 10175 kr (p.g.a. valutapåslaget på 1,75%),
samtidigt får du i cashback tillbaka 101,75 kr, du har med andra ord betalat 10073,25 kr när man inkluderar sin cashback.

På Coop dras det istället exakt 10000 kr, då det är 0% i valutapåslag.
Coop ger bonuspoäng på 0,5%, man mottar då en bonuscheck som ungefär motsvarar 50 kr i pengar för detta inköp. I slutändan har man bara betalat 9950 kr för saken.

Med procenträkning ser man att Coop är 1,22% billigare i slutändan (1-9950/10073,25).

För att se hur mycket man måste spendera på ett är för att det ska löna sig att också ha en Coop-kort kan man ta årsavgift delat på procentsatsen (348/0,0122) och resultatet blir då 28442 kr.

Norwegian känns som ett bra alternativ att ta ut pengar med. Brytgränsen när det inte längre lönar sig med Norwegian (jämfört med Coop mer) för bankomatuttag utomlands är ca 19900 (348/0,0175).

På Coop Mer måste man ha pengar på kontot när man tar ut pengar, annars får man betala ränta på dessa pengar

Antar att det kan bli ganska mycket då krediträntan ligger på 15%.

Tack! Nu förstår jag

Med andra ord borde man kanske rekommendera denna kombination:

Huvudkort:
re:member more (MasterCard)

Extrakort:
Norwegian-kortet (Visa)
(för den som reser lite eller sällan)

även

Coop Mer (MasterCard)
(för den som reser oftare)

Vid kontantuttag om minst 20 000 kr och/eller köp i utländsk valuta för minst 29 000 kr lönar sig Coop med årsavgift 348 kr.
Citera
2018-01-08, 22:54
Medlem
Floridasidans avatar
Remember Flex har ingen återbäring
More med återbäring, årsavgift 295:-.

Med Coop Mer har man hög återbäring innom Coop, alltså viktigt att ta hänsyn till ifall man handlar på Coop.
Samma med Norwegian Bank, knappast bra om man aldrig flyger med Norwegian.

Revolut har väl fortfarande inte insättningsgaranti? I.s.f. inte lockande.
Man ska också tänka på att kreditkort ger bättre skydd, t.ex vid flygbolagskonkurser.

Som sagts, val av kort är en individuell historia beroende på omständigheter och vad man vill ha.
Citera
2018-01-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy

Din uträkning stämmer om man handlar på Internet men inte om man reser. Coop tar 0 betalt för uttag i bankomat (förutsatt att man ligger plus på kontot). Man tar ut pengar två gånger per resa = 70 kr för Remember More, en gång när man kommer dit (om man sätter in extra pengar när man reser så är första uttaget helt gratis) och en gång till på slutet av resan. Sjävfallet tar man det mesta på kortet, men lite kontanter behöver man alltid. Tre resor per år = 210 kr.

Dessutom är det värt att tillägga att Coops kort inte kostar extra om man är två i hushållet.
Senast redigerad av flipkvist 2018-01-10 kl. 22:20.
Citera
2018-01-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Tack! Nu förstår jag

Vid kontantuttag om minst 20 000 kr och/eller köp i utländsk valuta för minst 29 000 kr lönar sig Coop med årsavgift 348 kr.

Remember More har 35 kr som minimiavgift vid uttag i bankomat. Det är ovanligt att man tar ut 20 000 på ett bräde, istället tar man ut kanske en tusing många gånger och då börjar Remember More kosta. Rember More är helt enkelt inte bra för resor. Eller tänker du att man använder Norwegian till kontantuttagen?
Senast redigerad av flipkvist 2018-01-10 kl. 23:46.
Citera
2018-01-11, 06:54
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Din uträkning stämmer om man handlar på Internet men inte om man reser. Coop tar 0 betalt för uttag i bankomat (förutsatt att man ligger plus på kontot). Man tar ut pengar två gånger per resa = 70 kr för Remember More, en gång när man kommer dit (om man sätter in extra pengar när man reser så är första uttaget helt gratis) och en gång till på slutet av resan. Sjävfallet tar man det mesta på kortet, men lite kontanter behöver man alltid. Tre resor per år = 210 kr.

Dessutom är det värt att tillägga att Coops kort inte kostar extra om man är två i hushållet.

Behöver man ha ett positivt saldo på Coop Mer för att det inte ska börja ticka ränta om man gör kontantuttag? Med Handelsbankens Allkort kan man utnyttja krediten samtidigt som man har ett positivt saldo. Dvs disponibelt belopp kan vara mindre än beviljad kredit och ändå kostar det ingen ränta att göra kontantuttag på det viset.

Kanske bättre att komplettera Coop Mer med ett Revolut för kontantuttag isf.

Edit: Glömde gratisgränsen per månad med Revolut på 2000kr. Sedan kostar det 2%.
Senast redigerad av davidwatts 2018-01-11 kl. 06:56.
Citera
2018-01-11, 09:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Edit: Glömde gratisgränsen per månad med Revolut på 2000kr. Sedan kostar det 2%.
För uttag utomlands så kombinerar jag revolut med Ferratum som ändå har 4 fria uttag också utan avgift.
Citera
2018-01-11, 10:52
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
För uttag utomlands så kombinerar jag revolut med Ferratum som ändå har 4 fria uttag också utan avgift.

Det går inte att ta ut pengar när man handlar i matbutiker utomlands då?

Jag brukar ta ut kontanter med kreditkortet i matbutiker för att få bonus på uttaget.
Citera
2018-01-11, 13:54
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det går inte att ta ut pengar när man handlar i matbutiker utomlands då?

Jag brukar ta ut kontanter med kreditkortet i matbutiker för att få bonus på uttaget.
Det kan säkert fungera i en del länder men jag handlar inte för så mycket utomlands varje år att jag tycker det är värt med årsavgiften som Coop har.
Citera
2018-01-12, 10:30
Medlem
Citat:
Behöver man ha ett positivt saldo på Coop Mer för att det inte ska börja ticka ränta om man gör kontantuttag?

För kontantuttag i utlandet behöver du positivt saldo. Om man betalar inom en månad blir det fortfarande billigare att ta ut kontanter än med andra kort.

Lämpligen pyntar man in extra pengar på kortet när man åker på en resa och tar ut pengar när man kommer till flygplatsen. Inköp på kortet i utlandet tickar ingen ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in