2018-01-11, 22:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är skumt det som sker i opinionen nu. Sverige håller på att falla samman i accelererande takt men SD ligger helt stilla i opinionen. Idag var det en MP-kvinna, tidigare ordförande för MP i Norrköping som efter två inbrott under julhelgen lämnade MP för SD. Ungefär samtidigt en vänsterpartist i Mönsterås som gjorde samma resa och för en månad sedan en annan miljöpartist.

Men väljarna verkar inte haft inbrott eller i alla fall inte dragit samma slutsats. Det är något som inte stämmer. Jag skulle kunna acceptera att SD minskar om man såg någon förbättring i Sverige eller att de låg stilla om läget var oförändrat, men att de ska ligga stilla i det här läget kan jag helt enkelt inte tro på.

Kan det vara så enkelt att mörkertalet kring SD i opinionen är gigantiskt? Kan det vara så att opinionsinstituten helt enkelt inte klarar av att fånga upp SD-väljarna av en eller annan orsak? Kan det vara så att 17,9% i verkligheten egentligen är 25,9%? Personligen är jag helt övertygad om att 17,9% är oerhört långt ifrån all form av realitet.
2018-01-11, 23:57
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Kan det vara så enkelt att mörkertalet kring SD i opinionen är gigantiskt? Kan det vara så att opinionsinstituten helt enkelt inte klarar av att fånga upp SD-väljarna av en eller annan orsak? Kan det vara så att 17,9% i verkligheten egentligen är 25,9%? Personligen är jag helt övertygad om att 17,9% är oerhört långt ifrån all form av realitet.

Jag lovar att ingen har missat att du tror att SD skulle få långt över vad OI har mätt upp SD till. Det får man tro och i den här tråden är det ju inte ens konstigt och anorlunda.

Men ett lite ett bättre mått måste ändå vara att använda sig av snittet från alla mätningarna. Då slipper man att hitta på själv och man kan låta experterna göra jobbet.
2018-01-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag lovar att ingen har missat att du tror att SD skulle få långt över vad OI har mätt upp SD till. Det får man tro och i den här tråden är det ju inte ens konstigt och anorlunda.

Men ett lite ett bättre mått måste ändå vara att använda sig av snittet från alla mätningarna. Då slipper man att hitta på själv och man kan låta experterna göra jobbet.

Varför skulle snittet från alla mätningar vara ett bättre mått? Hur brukar det gå för dessa experter (höhö) när dom ska mäta SD? Sentio/Yougov och spelbolagen brukar klara det bättre så tillsvidare tittar jag lite extra åt deras håll..
2018-01-12, 00:21
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:

Snittet av alla mätningar har visat sig vara grovt felaktigt alla senaste valen. Snittet underskattar alltid SD. Försök igen.
Citat:
Vart inne på det förut. Tror faktiskt att nya SD-väljare som tillkommit efter valet 2014 är ännu fegare på att ange partisympatier till SD, än kärnväljare som anslöt sig tidigare.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-12 kl. 00:25.
2018-01-12, 00:35
Medlem
Citat:

Varför skulle det vara bättre att använda sig av snittet när alla mätningarna inför senaste valet visade lägre siffror än det verkliga resultatet. Hade några varit över och några under så hade man kanske kunnat använda sig av ett snitt men inte när alla ligger under.

Som så många gånger tidigare har påpekats i tråden så är Sentio det enda OI som var i närheten av valresultatet och det är det som vi har att utgå ifrån. Såvida inte något eller några av de andra OI ändrat i sin viktning för att kompensera för sina fel.

I valet 2018 får vi återigen chansen att stämma av med facit och jag skulle nog tro att felmarginalen kommer att se ungefär likadan ut som 2014, dvs Sentio ligger närmast valresultatet och övriga OI ligger långt under.
2018-01-12, 00:42
Medlem
8711s avatar
Stabilt i Inizio och Demoskop då alltså. Samma nivåer som förra månaden. Där enda skillnaden mot för några månader sedan är att Inizio lagt sig som allra sämsta institut gällande Sverigedemokraternas siffror, efter institut som Sifo och Ipsos. Från att under flera år ha varit tredje bäst.

Vilket behöver sin förklaring och annars inte kan tas seriöst. Ändrar man modeller, viktning och annat bör man skriva ut detta och inte låtsas som att förändringen faktiskt skett, vilket den inte har enligt samtliga övriga institut som behåller sina positioner likt tidigare. Bara Inizio har gått från tredje bäst till toksist och sämst efter institut som välkänt har en mycket stor underskattning av Sverigedemokraternas siffror gällande valresultat vid ett val idag.
2018-01-12, 00:44
Medlem
8711s avatar
Citat:

Men Greta, nu är det så att vi som hängt med ett tag sedan flera val vet att det i val efter val efter val är så att även månadssnittet är en stor underskattning av Sverigedemokraterna gällande ett valresultat vid ett val idag. 18% i månadssnitt motsvarar sannolikt 21-23% vid ett val. Du kan hur enkelt som helst gå tillbaka och kolla upp detta på: www.status.st
2018-01-12, 00:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

(Min fetning)

Visst kan man göra ett snitt från alla mätningar, det går alldeles utmärkt. Men då måste man först titta på underskattningen i månadssnittet hos opinionsinstituten under de tre senaste valen. Låt mig presentera en alldeles utmärkt formel för detta - och som tidigare beskrivits ingående i denna tråd. Försök åtminstone sätta dig in i detta innan du avfärdar den eftersom den är baserad helt på faktiska siffror, d v s valresultat och inget annat:

2006 - september månad - var snittet för SD (alla opinionsinstitut inräknade):
1,8%. Valresultatet hamnade på 2,9%. Underskattning: 0,62

2010 - september månad - var snittet för SD (alla opinionsinstitut inräknade):
5,1%. Valresultatet hamnade på 5,7%. Underskattning: 0,89

2014 - september månad - var snittet för SD (alla opinionsinstitut inräknade):
10,5%. Valresultatet hamnade på 12,9%. Underskattning: 0,81

Den genomsnittliga underskattningen av månadssnittet blir då således: (0,62+0,89+0,81)/3 = 0,77

I December månad 2017 hade vi ett månadssnitt på 18,1% (alla opinionsinstitut inräknade).

Kom nu ihåg, bäste greta75, att vi inte uteslutit något enda opinionsinstitut. Alla är med: Sifo, Ipsos, Sentio, Novus, Demoskop, SCB, Yogov och Inizio. Medelvärdet för SD för december blir alltså 18,1%.

Men glöm nu inte att den genomsnittliga underskattningen i mätningen av SD strax före valet 2006, 2010 och 2014 var 0,77. För att kompensera för detta får man ta 18,1% delat med 0,77 (18,1% / 0,77) vilket ger ett resultat för SD i december 2017 på 23,51%.

Man kan använda exakt samma formel på bara Sentios mätningar under de riksdagsval de utfört opinionsundersökningar, då får man resultatet 23% för SD i december 2017.

Med andra ord skulle jag våga satsa en ordentlig slant på att SD just nu ligger på 23-23,5% i opinionen.

Så fort samtliga opinionsinstitut har rapporterat in sina SD-mätningar för januarimånad 2018, kan du själv räkna ut medelvärdet med hjälp av ovanstående formel för att kompensera för den underskattning som samtliga opinionsinstitut lider av i sina mätningar av SD.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-12 kl. 00:53. Anledning: Korrigering av text
2018-01-12, 04:17
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Men Greta, nu är det så att vi som hängt med ett tag sedan flera val vet att det i val efter val efter val är så att även månadssnittet är en stor underskattning av Sverigedemokraterna gällande ett valresultat vid ett val idag. 18% i månadssnitt motsvarar sannolikt 21-23% vid ett val. Du kan hur enkelt som helst gå tillbaka och kolla upp detta på: www.status.st

Beror diffen på att en del inte litar på sekretessen i opinionsundersökningarna? D.v.s inte vågar säga vad de ska rösta på. Hur ser felmarginalen ut när det gäller andra partier (statistiska undersökningar vs valresultat)?
2018-01-12, 08:27
Medlem
greta75s avatar
Det är såklart möjligt att poll of polls ligger något under SD's värde om det vore val idag, men det kan också ligga över.

Tidigare har insitutut över hela världen misslyckats att mäta nationalistiska/rasistiska partier men på senare tid har man lyckats bättre, tex i Frankrike. Det är ingen naturlag som säger att det inte skall gå att mäta bättre.

Men ni kan vara HEEEELT säkra på att de strävar efter ett så bra resultat som möjligt HEEEELT utan någon märklig agenda.

Man kan hålla på med tidigare diskuterade hemsnickrade ideer och gissa på att SD skulle ha 25-30% i opinionen, men i alla läger utanför den här tråden framstår man som en dåre.

Men dårar har haft rätt förr.
2018-01-12, 08:49
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
OM verkliga siffror på SD visades skulle småparterna var helt döda till valrörelsen,så det är inte enbart av hat mot SD man visar för låga siffror.Men media beställer till största delen ,och den median drivs helt klart av SD,s politiska motståndare,de som ens försöker förneka det faktumet är ju idioter.Och ser vi hur vänstersidan och sossarna hålls upp av vänsterfinansierade undersökningar och samma sak med alliansen med borgeligt finansierade undersökningar,så inser ju alla att SD typ är ett"hatebarn"..
Då slår man sig för bröstet och tar upp SCB som extremt trovärdiga,men är dom verkligen det? ,dels så har dom ett svarsbortfall som är så extremt att bara där är trovärdigheten 0. Sedan är man kopplade väl kraftigt till Sveriges Radio,Svt och övrig Traditionell maktapparat ,som alla hatar SD.
2018-01-12, 08:50
Medlem
8711s avatar
Citat:
Det är såklart möjligt att poll of polls ligger något under SD's värde om det vore val idag, men det kan också ligga över.

Tidigare har insitutut över hela världen misslyckats att mäta nationalistiska/rasistiska partier men på senare tid har man lyckats bättre, tex i Frankrike. Det är ingen naturlag som säger att det inte skall gå att mäta bättre.

Men ni kan vara HEEEELT säkra på att de strävar efter ett så bra resultat som möjligt HEEEELT utan någon märklig agenda.

Man kan hålla på med tidigare diskuterade hemsnickrade ideer och gissa på att SD skulle ha 25-30% i opinionen, men i alla läger utanför den här tråden framstår man som en dåre.

Men dårar har haft rätt förr.

Vem talar om 30%? Jag till exempel säger att Sverigedemokraterna har ett väljarstöd på 21-23% vid ett val idag. Det stödjer jag mig på genom dom institut som varit bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd tidigare, Sentio och Yougov. Även spelbolagen säger samma sak. Även månadssnittet runt 18% har vid tidigare val efter val om och om igen inneburit några procentenheter mer, så 21-23% är vad Sverigedemokraterna har vid ett val idag. Galet eller inte, du satt ju likadant 2010 när SD fick 5,7% och 2014 när SD fick 12,9%. Du kommer sitta där igen när SD får 22-23% vid valet i september 2018.

Känns det inte lite dumt för er sossar att er främsta tidning, aftonbladet, så hårt promotar moderaterna? Att Lena Mellin är en liten smygmoderat vet nog alla redan, men att en socialdemokratisk tidning så gärna lyfter fram ett annat parti och ett annat regeringsalternativ är mycket märkligt. Kolla dagens rubrik högst upp för ett uppenbart exempel på detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in