Citat:
Ursprungligen postat av
greta75
Jag lovar att ingen har missat att du tror att SD skulle få långt över vad OI har mätt upp SD till. Det får man tro och i den här tråden är det ju inte ens konstigt och anorlunda.
Men ett lite ett bättre mått måste ändå vara att använda sig av snittet från alla mätningarna. Då slipper man att hitta på själv och man kan låta experterna göra jobbet.
(Min fetning)
Visst kan man göra ett snitt från alla mätningar, det går alldeles utmärkt. Men då måste man först titta på underskattningen i månadssnittet hos opinionsinstituten under de tre senaste valen. Låt mig presentera en alldeles utmärkt formel för detta - och som tidigare beskrivits ingående i denna tråd. Försök åtminstone sätta dig in i detta innan du avfärdar den eftersom den är baserad helt på faktiska siffror, d v s valresultat och inget annat:
2006 - september månad - var snittet för SD (alla opinionsinstitut inräknade):
1,8%. Valresultatet hamnade på 2,9%.
Underskattning: 0,62
2010 - september månad - var snittet för SD (alla opinionsinstitut inräknade):
5,1%. Valresultatet hamnade på 5,7%.
Underskattning: 0,89
2014 - september månad - var snittet för SD (alla opinionsinstitut inräknade):
10,5%. Valresultatet hamnade på 12,9%.
Underskattning: 0,81
Den genomsnittliga underskattningen av månadssnittet blir då således: (0,62+0,89+0,81)/3 = 0,77
I December månad 2017 hade vi ett månadssnitt på 18,1% (alla opinionsinstitut inräknade).
Kom nu ihåg, bäste greta75, att vi inte uteslutit något enda opinionsinstitut. Alla är med: Sifo, Ipsos, Sentio, Novus, Demoskop, SCB, Yogov och Inizio. Medelvärdet för SD för december blir alltså 18,1%.
Men glöm nu inte att den genomsnittliga underskattningen i mätningen av SD strax före valet 2006, 2010 och 2014 var 0,77. För att kompensera för detta får man ta 18,1% delat med 0,77 (18,1% / 0,77) vilket ger ett resultat för SD i december 2017 på 23,51%.
Man kan använda exakt samma formel på bara Sentios mätningar under de riksdagsval de utfört opinionsundersökningar, då får man resultatet 23% för SD i december 2017.
Med andra ord skulle jag våga satsa en
ordentlig slant på att SD just nu ligger på 23-23,5% i opinionen.
Så fort samtliga opinionsinstitut har rapporterat in sina SD-mätningar för januarimånad 2018, kan du själv räkna ut medelvärdet med hjälp av ovanstående formel för att kompensera för den underskattning som samtliga opinionsinstitut lider av i sina mätningar av SD.