Folk här som pratar i termer av att SD-väljare inte är så benägna att svara på OU har delvis rätt.
Mätinstituten ger i snitt alltid sämre siffror för SD än hur det verkligen ser ut. Detta pga att det finns en beröringsskräck runt SD när mätinstitut ringer och frågar.
Men att folk här inne på allvar tror att helt plötsligt så börjar mätinstituten trixa med siffrorna är inget annat än dumheter.
SD förlorar stöd för varje månad som går och det enda partiledningen gör är att skicka fram Paula Bieler i SVT opinion live varje vecka.
SD tappar i alla sina principfrågor i princip förutom invandringen då Moderaterna helt enkelt rakt av kopierat SD:s politik.
Det SD behöver göra nu som jag ser det är att rejält tuffa till politiken ännu mer. Särskilt inom invandringen och kriminalpolitiken. Man måste ”stå” ut från de övriga partierna helt enkelt.
Skicka fram Kent Ekeroth i debatter tex. En klockren debattör och hade skapat lite hysteri inom media. Partiledningen vill såklart inte detta då de vill gulla med sjuklövern för att hoppas få något inflytande efter valet. Lite populistiska uttalanden som hade skapat ramaskri i media hade nog också vart bra.
SD:s största problem är att de syns inte. Media skriver inte om dem om det inte handlar om skandaler dvs. SD måste synas väldigt mycket mer i media för att få upp opinionssiffrorna. Trump vann valet på att vara ett populistiskt freak. Alla talade om honom. Media pratade om honom och det slutade så långt att han blev USA:s president. Kör partiledningen igång med lite av den stilen så kan vinden vända väldigt lätt.
Dock tror jag inte partiledningen kommer lyckas med detta. De är helt enkelt för mesiga och vill inget annat än att gå i etablissemangets fina korridorer än att faktiskt bedriva opposition.
Många här inne tror nog att det kommer vända nu när valrörelsen har börjat ta fart, men jag kan säga er att eran kära Jimmie Åkesson åkte nyligen på en FEM-veckors semester till Thailand, precis när partiet behöver honom som mest med rasande opinionssiffror.
Det jag tror många här behöver inse är att vi framöver i valrörelsen kommer se en trött, pillerknaprande Åkesson som genom ett tamt försök vill göra sitt parti till ”landets största”.
Förstå mig inte fel nu. Jag hoppas innerligen att jag har fel, men något säger mig att tyvärr kommer det sluta såhär.