2018-01-12, 09:19
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Jag tror som sagt att han kom hem från jobbet och fann en horribel situation där en eller flera familjemedlemmar avlidit på grund av annan familjemedlems psykiska ohälsa..

Håller den som trolig. Men någon med "insyn" skrev att händelsen var planerad sen jul. Finns dock i mina ögon saker som talar emot. Seminariet t ex. En någorlunda planerande person hade sjukskrivit sig t ex.
Citera
2018-01-12, 09:20
Medlem
[quote=Ess_i_topp|62878674]
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Går man och hänger sig själv om vi nu säger att han kommer hem och helt oförberett hittar familjen avlidna, jag förstår att hela världen rasar men det krävs fanns mycket.

Alla hade säkert reagerat olika, men det krävs mycket för att ta fram repet om du inte tänkt dom tankarna innan.

Tror att många skulle ta sitt liv ifall man upplevde något sådant att se hela sin familj död

Att ta livet av sej efter att funnit familjen döda kan jag tänka mej men har svårt att tro att man gör de direkt man hittar familjen, tycker att man först ringt 112 och sedan efter en tids grubblerier ta till repet
Citera
2018-01-12, 09:21
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är det ju en fullständigt ointressant fråga vad som skulle få dig att göra det. Det är säkert massor med saker som du aldrig skulle göra, men som andra gör. I detta fall har det inträffat och det handlar om att enskilda människor kan hamna i återvändsgränder som de inte ser någon väg ut ur. I sådan situationer begår vissa handlingar som är omöjliga att förstå för de flesta andra som inte varit där. De resonerar inte logiskt och styrs av instinkter som snarast handlar om att bli fri inte om att överleva.

Och du har varit där? Anser DU att det är en svårt psykisk sjuk människa som har begått handlingen?
Citera
2018-01-12, 09:25
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakingborr
Pappan var inte kriminell, inte mamman heller.

Allt tyder på en mycket kärleksfull pappa. Tränade tidigare dotterns fotbollslag. Dedikerade sina publikationer till döttrarna. Jobbade hemifrån för att kunna stötta sin familj. Kollegor och chef beskriver honom som en god och ansvarsfull människa.

Skolan verkar också bara ha gott att säga om föräldrarna och familjen. Liksom grannarna. Dock beskrivs familjen som att den befann sig i kris - antydningsvis pga svår sjukdom.

Vad som sedan hände och vad som utlöste tragedin lär vi aldrig fullt ut få veta.

Men på FB ägnar man sig åt likskändning för att tillfredsställa sina perversa lustar.

Hoppas att familjen kommit till ett bättre ställe där man åtminstone slipper FB-idioter.

Har samma uppfattning som du både vad gäller föräldrarna och många fb-användares sjuka fantasier och bristfälliga känsloregister..
Citera
2018-01-12, 09:26
Medlem
SeanAverys avatar
[quote=2an|62881628]
Citat:
Ursprungligen postat av Ess_i_topp

Att ta livet av sej efter att funnit familjen döda kan jag tänka mej men har svårt att tro att man gör de direkt man hittar familjen, tycker att man först ringt 112 och sedan efter en tids grubblerier ta till repet

Om uppgifterna att han hittades hängd stämmer tror jag det är han som utfört det. Tiden får väl utvisa vad som stämmermoch inte
Citera
2018-01-12, 09:26
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men det är inte Försäkringskassaneller ens politiska beslut du egentliges ska vara arg på. Utan alla de som under året sett till att "sko sig" från det allmänna. Allt sjukskrivningsfusk, assistansfusk, fuskande tjänstemän som låter sig mutas till dyra upphandlingar och hela tiden ser till att deras verksamhet - administrationen växer och växer. Det är därför som kassakistan plötsligt håller på att ta slut. På grund av fuskarna och lurendrejarna.

När du eller någon annan eller kanske den här familjen verkligen
behöver hjälp - har fuskarna gjort
att reglerna krånglats till och ingen litar på uppgifter om sjukdom och behov längre.

Om alla var ärliga och hederliga och varken ställde sig på handikapplatser med bilen eller ljög om sin sjukdom och hjälpbehov - skulle inte de riktigt sjuka behövande ha några problem att få hjälp.
Så sant så....blev av med tretusen kronor för Fk tyckte att jag kunde sitta med andra och smitta dem med övre luftvägsinfektion, feber och hosta. Ändå kan deras egna köpta läkare missa att en person som påstår sig vara förlamad plötsligt reser sig och går. Vet de inte ens hur man checkar av en person via undersökning? Visst ja, de träffar ju aldrig "patienterna". För att det inte ska bli OT, så är det ju inte bara Fk som är skeptisk till mycket, jag berörs illa av alla skeptiker med spekulationer här, om barnen och föräldrarna var sjuka eller inte. Precis som Fk fått direktiv från staten att vara skeptisk och cyniskt random dra in sjukpenningen för ett antal sjukskrivna i mängden. Många neurologiska sjukdomar (om det fanns i familjen eller inte, vet jag inte) karaktäriserar sig nämligen nyckfullt. En dag bra, nästa dag sängliggande. Därför kan man aldrig bestämma träff för en middag med en sådan vän, man får bara ta det den dagen man bestämt och se om denne orkar. "Hoppat och tjoat i poolen"! Som någon skrev i media. Och!??? Det kanske var några bra dagar som följdes av en veckas sängliggande, inte vet jag.
Citera
2018-01-12, 09:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Och du har varit där? Anser DU att det är en svårt psykisk sjuk människa som har begått handlingen?

Jag vet inte vem som gjort vad, men så mycket är jag säker på att det är svår psykisk ohälsa inblandad.

Senast redigerad av HerrGickhan 2018-01-12 kl. 09:32.
Citera
2018-01-12, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Enligt källor är det mamman som är mördaren, sen om hon dödade mannen eller ej, vet jag inte. Han kan ju tagit sitt liv efter att upptäckt att resten av familjen var döda.

Spännande !!
Vilken källa påstår att det var mamman som mördade ??
Bekräfta...
Citera
2018-01-12, 09:34
Medlem
gubbroras avatar
När jag först hörde om fallet så var min tanke att det brunnit hos pappan som mördat resten av familjen och sedan tagit livet av sig.

När jag sedan mer information kom fram och jag läste i tråden om de svårt sjuka flickorna som fick hemskolning så fick jag bilden av att flickorna led av en svår och obotlig sjukdom med svåra plågor som kunde leda till döden. Detta i kombination med en mamma som hade cancer gjorde att jag trodde på ett "barmhärtighetsmord" beslutat gemensamt av föräldrarna där man även varit överens om att på något sätt avsluta sina egna liv.

Nu vet jag inte vad jag ska tro, finns det någon av läkare fastställd diagnos på flickorna eller är det föräldrarna som av någon anledning velat ha dom hemma och under sin kontroll. Detfinns grannar som vittnat om att barnen lekte o poolen i somras som helt normala barn. Detta skulle motsäga någon forma av trötthetssyndrom. Det finns uppgifter i media om att familjen dragit sig undan allt mer under senare tid om det stämmer vad beror det på? Vet vi om mamman hade cancer eller är det en "trådsanning".

Såvitt jag förstått är hemmaundervisning väldigt ovanligt. Hur vanligt är det att två syskon får hela sin skolgång i hemmet, hur vanligt är det att man får det under flera år, vad krävs det för beslut för att få hemmaundervisning, om ett barn pga av sjukdom inte kan gå i skolan är det enbart föräldrar och den enskilda skolan som är inblandade i ett sådant beslut, krävs det ingen rapportering till andra
samt på vilket sätt skulle familjen varit i kris?

Ju mer information som kommer fram desto mer börjar jag få bilden av att det verkar varit något allvarligt fel av psykiatrisk karaktär hos föräldrarna.
Citera
2018-01-12, 09:36
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet inte vem som gjort vad, men så mycket är jag säker på att det är svår psykisk ohälsa inblandad.

Ja. Det rimliga nu är väl att försöka ta reda på var det gick snett.

1. Skola ( inkl. hemundervisning )
2. Ev läkarkontakter med mamman eller pappan
3. Vänner, familj som anade att någon behövde hjälp
4. Socialen ( som inte verkade vara inkopplad )

I det här fallet föll familjen igenom alla sk skyddsnät. Inte så att skulden ligger på någon annan än GM, men hur kunde alla missa?
Citera
2018-01-12, 09:36
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Håller med! Ett bemötande ( nekande ) från FK i en extremt pressad situation kan nog få en människa att trilla över kanten.

Har själv varit där. De betedde sig så vidrigt i alla steg. Jag lyckades iaf klara både lägenhet och mat för dagen.

Med två sjuka barn, fru?, bostadslån, minskad arbetstid mm. Ja... MEN det krävs mycket mer för att döda!

Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Nej, och jag försöker att inte gå in i detaljer och spekulera, men de flesta människor har väl haft kontakt med Fk, de betalar ut mycket av de ersättningar vi enligt lag har rätt till. Vård av sjukt barn, har man haft cancer eller har, brukar de flesta under behandlingarna vara sjukskrivna de veckorna pga biverkningar, bl a fatigue.
Jag målar hellre i större penseldrag situation och stämning i samhället som påverkar var och en av oss, än går in i smaklösa påstådda detaljer kring familjen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

"Familjen har inte heller gjort någon ansökan om stöd."

Så kan vi kanske släppa avslag från försäkringskassan som motiv nu än gång för alla.

De hade inte ansökt om något stöd antagligen för att de ville ha så lite insyn som möjligt i döttrarnas "sjukdom"
Senast redigerad av mastarn 2018-01-12 kl. 09:40.
Citera
2018-01-12, 09:39
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

"Familjen har inte heller gjort någon ansökan om stöd."

Så kan kanske vi släppa avslag från försäkringskassan som motiv nu än gång för alla.

De hade inte ansökt om något stöd antagligen för att de ville ha så lite insyn som möjligt i döttrarnas "sjukdom"

Kan vi inte släppa. Den infon som framkommit i Expressen har noll trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in