Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 09:04
  #2605
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Håller med. Och detta snack om att det skulle vara en gemensam handling av kärlek är inte rimlig heller. Inte troligt att psykisk ohälsa (som även kan uppstå via en hjärntumör ) kan drabba två vuxna samtidigt så att de mördar sina barn. Enda fallet jag hört talas om är Gobbels som mördade sina sex barn innan de avslutade sina egna liv.

Så du finner det märkligt att båda föräldrarna kan drabbas av utmattning och depression om båda barnen är svårt sjuka och mamman ev döende i cancer? Skulle tro att majoriteten av alla föräldrar i samma situation skulle bli det utom de som redan lider av någon personlighetsstörning typ psykopati.
Citera
2018-01-12, 09:05
  #2606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ess_i_topp
Att mannen sedan ville börja jobba mer hemifrån kan också vara ett tecken på att han försöker skydda sina barn mot mamman ifall hon lider av depression och sett varningstecken gentemot skada barnen.

Jag börjar tro mer och mer att det är mamman som är svårt psykiskt sjuk, många mammor är jäkligt nojig över barnen och ev sjukdomar mm men här har det spårat ur ordentligt och pappan har trott blint på mamman.
Är så märkligt att absolut inget kommit fram om mamman förutom att hon dykt upp på möte om yngre dotterns framtid hem undervisning. Hoppas verkligen det kommer fram om barnen/föräldrarna verkligen hade allvarlig sjukdom eller om det bara är en fantasi från en/båda föräldrarna.
Kanske började skolan ifrågasätta när andra barnet börjar bli för sjuk för skolan då kommer mamman fram och drar till med att hon även drabbats av cancer som inte behandling verkar bita på, verkar det övertygande kan rektor/skolan blivit blödiga och tordes/ville inte ställa krav då på mer fakta om sjukdomarna.
Föräldrarna kanske började inse att detta inte kommer hålla länge till och tar det drastiska beslutet att avsluta allas liv, det enda som inte stämmer i denna teori är ju barnen för dom tror jag inte varit med på detta utan borde ju hållit drogade/förgiftade så dom inte orkat tänka klart. Jag tycker att en 14 åring skulle börjat fundera om allt står rätt till men även dom lärare som var hemma hos familjen skulle börjat märka något, iofs så skulle väl barnen kunnat bli så pga ständig hjärntvätt av förälder/föräldrarna så dom tror helt enkelt att dom är sjuka men tror ändå det måste krävas nån drog eller gift
Citera
2018-01-12, 09:05
  #2607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Då kan ju ME som det har spekulerats om i tråden stämma. Ska bli kul att läsa vad den där läkaren i tråden som dumförklarade en person som skrev om me, har att säga då

Hej! Tänk att du kommer ihåg just mig som den som dumförklarade (dina ord, jag upplever icke att jag gjort detta) någon som skrev om ME när halva tråden består av betydligt elakare påhopp kring ME.

Men. För att svara. Ja, det är så att det framkommit att barnen hade ett kroniskt trötthetssyndrom. Vilket förmodligen är ren lögn enligt mina teorier. Men något som skolvärlden gått på (i alla fall utåt sett) och beviljat hemundervisning. Vi har ingen aning om vad barnen led av, OM de ens led av något annat än oturen att få dessa föräldrar. Det är mycket mer här än vad vi kan ana förmodligen och jag tror att mamman är en stor del i det hela.

Jag står fortfarande fast vid att ME inte är en godkänd diagnos enligt ICD10. Trötthetssyndrom är. Men inte ME.

Skaffa dig en god dag!
Citera
2018-01-12, 09:05
  #2608
Medlem
En person som beskrivs som oerhört kunnig, stringent, begåvad osv tar denna utväg känns inte rätt. Vad kan ha hänt?

Ordvalen från rektor om en familj i kris, och att de försökt hjälpa flickorna flertalet år är för mig märkliga
utalanden. En familj i kris betyder ju någon slags fara som man inte kan kontrollera själv. Att de försökt hjälpa till låter ju som att man försökt stötta på ett sätt utanför gängse modell och rutiner. Eller så är media bra på att suggestera saker för att behålla oss läsare.
Citera
2018-01-12, 09:06
  #2609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ess_i_topp
Att mannen sedan ville börja jobba mer hemifrån kan också vara ett tecken på att han försöker skydda sina barn mot mamman ifall hon lider av depression och sett varningstecken gentemot skada barnen.

Jag börjar tro mer och mer att det är mamman som är svårt psykiskt sjuk, många mammor är jäkligt nojig över barnen och ev sjukdomar mm men här har det spårat ur ordentligt och pappan har trott blint på mamman.
Är så märkligt att absolut inget kommit fram om mamman förutom att hon dykt upp på möte om yngre dotterns framtid hem undervisning. Hoppas verkligen det kommer fram om barnen/föräldrarna verkligen hade allvarlig sjukdom eller om det bara är en fantasi från en/båda föräldrarna.
Kanske började skolan ifrågasätta när andra barnet börjar bli för sjuk för skolan då kommer mamman fram och drar till med att hon även drabbats av cancer som inte behandling verkar bita på, verkar det övertygande kan rektor/skolan blivit blödiga och tordes/ville inte ställa krav då på mer fakta om sjukdomarna.
Föräldrarna kanske började inse att detta inte kommer hålla länge till och tar det drastiska beslutet att avsluta allas liv, det enda som inte stämmer i denna teori är ju barnen för dom tror jag inte varit med på detta utan borde ju hållit drogade/förgiftade så dom inte orkat tänka klart. Jag tycker att en 14 åring skulle börjat fundera om allt står rätt till men även dom lärare som var hemma hos familjen skulle börjat märka något, iofs så skulle väl barnen kunnat bli så pga ständig hjärntvätt av förälder/föräldrarna så dom tror helt enkelt att dom är sjuka men tror ändå det måste krävas nån drog/gift så dom hålls trötta och orkeslösa
Citera
2018-01-12, 09:07
  #2610
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Haha där fick jag! Ok det jag tänkte mest på i den här familjen var just det att han hade en så framgångsrik karriär i Lund och om hon jobbade som jurist på skatteverket så hade de båda en bit till jobbet och att sedan ha hus och två barn med någon form av medicinsk diagnos och det har stått på flera ställen här på Flashb att hon hade cancer så tänkte jag att de hade så mycket att göra att de valt bort sociala medier. Vet själv hur mycket tid det tar att vara aktiv på Faceb och hinna med familj, jobb och vänner det är nog därför som jag inte har nåt hus eller karriär om du förstår min tanke med varför de inte var på nätet särskilt som att de var inne i en djup kris också .
Min erfarenhet är att många människor i sjukdomskris blir mer aktiva i sociala medier.. Fuck cancer, autismbloggar och fan vet allt. Här har vi en hel familj som flugit under radarn... förbryllande.
Citera
2018-01-12, 09:08
  #2611
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Jag börjar tro mer och mer att det är mamman som är svårt psykiskt sjuk, många mammor är jäkligt nojig över barnen och ev sjukdomar mm men här har det spårat ur ordentligt och pappan har trott blint på mamman.
Är så märkligt att absolut inget kommit fram om mamman förutom att hon dykt upp på möte om yngre dotterns framtid hem undervisning. Hoppas verkligen det kommer fram om barnen/föräldrarna verkligen hade allvarlig sjukdom eller om det bara är en fantasi från en/båda föräldrarna.
Kanske började skolan ifrågasätta när andra barnet börjar bli för sjuk för skolan då kommer mamman fram och drar till med att hon även drabbats av cancer som inte behandling verkar bita på, verkar det övertygande kan rektor/skolan blivit blödiga och tordes/ville inte ställa krav då på mer fakta om sjukdomarna.
Föräldrarna kanske började inse att detta inte kommer hålla länge till och tar det drastiska beslutet att avsluta allas liv, det enda som inte stämmer i denna teori är ju barnen för dom tror jag inte varit med på detta utan borde ju hållit drogade/förgiftade så dom inte orkat tänka klart. Jag tycker att en 14 åring skulle börjat fundera om allt står rätt till men även dom lärare som var hemma hos familjen skulle börjat märka något, iofs så skulle väl barnen kunnat bli så pga ständig hjärntvätt av förälder/föräldrarna så dom tror helt enkelt att dom är sjuka men tror ändå det måste krävas nån drog eller gift

Vad menar du inte skulle "hålla längre"? Utveckla gärna
Citera
2018-01-12, 09:08
  #2612
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Den springande punkten, om man vill bringa någon slags klarhet i motiv och "rätt och fel", är ju om barnen och mamman hade sjukdomar som skulle leda till outhärdligt lidande och mycket för tidig död eller om de var sjuka med en massa jobbiga symptom som kunde ha lindrats och botats? Att mer än en i familjen mådde väldigt dåligt är ju uppenbart, oavsett vilka diagnoskriterier de uppfyllde...

Man kan såklart, i efterhand och med facit i hand, hitta alla möjliga syndabockar, men jag tror att föräldrarna var verbala och förtroendeingivande, och kanske också påstridiga. De hade någon idé med familjen och döttrarna, sannolikt att skydda dem, från något "ont". Vilken denna idé var får vi kanske aldrig veta...
Citera
2018-01-12, 09:09
  #2613
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
En person som beskrivs som oerhört kunnig, stringent, begåvad osv tar denna utväg känns inte rätt. Vad kan ha hänt?

Ordvalen från rektor om en familj i kris, och att de försökt hjälpa flickorna flertalet år är för mig märkliga
utalanden. En familj i kris betyder ju någon slags fara som man inte kan kontrollera själv. Att de försökt hjälpa till låter ju som att man försökt stötta på ett sätt utanför gängse modell och rutiner. Eller så är media bra på att suggestera saker för att behålla oss läsare.
Jag tror som sagt att han kom hem från jobbet och fann en horribel situation där en eller flera familjemedlemmar avlidit på grund av annan familjemedlems psykiska ohälsa..
Citera
2018-01-12, 09:12
  #2614
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Så du finner det märkligt att båda föräldrarna kan drabbas av utmattning och depression om båda barnen är svårt sjuka och mamman ev döende i cancer? Skulle tro att majoriteten av alla föräldrar i samma situation skulle bli det utom de som redan lider av någon personlighetsstörning typ psykopati.
Nej det tycker jag verkligen inte. Det jag skrev var att jag inte trodde att det var ett gemensamt beslut att mörda sina barn och att jag inte tyckte att det var en handling av kärlek. Känner flera som mår skit av depression och utmattning mm men det är ju inte så ofta det slutar med mord på barn och antagligen en vuxen.
Citera
2018-01-12, 09:15
  #2615
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Människan har en stark överlevnadsinstinkt och spärrar som är svåra att ta sig över. Jag begriper inte vad som skulle få mig att ta livet av min familj och mig själv. Depression? Men då hade jag sökt akut hjälp förhoppningsvis.

Nu är det ju en fullständigt ointressant fråga vad som skulle få dig att göra det. Det är säkert massor med saker som du aldrig skulle göra, men som andra gör. I detta fall har det inträffat och det handlar om att enskilda människor kan hamna i återvändsgränder som de inte ser någon väg ut ur. I sådan situationer begår vissa handlingar som är omöjliga att förstå för de flesta andra som inte varit där. De resonerar inte logiskt och styrs av instinkter som snarast handlar om att bli fri inte om att överleva.
Citera
2018-01-12, 09:18
  #2616
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här påminner mig om en kamrat jag hade som ung. Hon var förmodligen inte sjuk alls (jag såg henne aldrig med minsta förkylning), men hennes far och familjens familjeläkare (som var faderns personliga bäste vän) hade intalat henne att hon led av en immunbristsjukdom, som gjorde att hon t.ex. inte fick åka kommunalt eller vistas i folksamlingar (som på fester). Eftersom hon inte fick åka kommunalt så måste hennes far skjutsa och hämta henne överallt, och han hade total kontroll över henne på det sättet. Han ville inte att hon skulle bli vuxen, ta sig ut i världen, träffa en kille o.s.v.. Han förstörde även vår vänskap; jag fick ett brev där hon sa upp vänskapen, och jag är ganska säker på att hennes far tvingat henne att skriva det.

Kan det vara något liknande här, undrar jag? Att flickorna, i alla fall den äldsta, kommit i puberteten, och föräldrarna hittat på det här med sjukdomen (en sjukdom som ligger i tiden nu med vaccinationsdebatten, då den kan vara en biverkning av vaccin), för att kunna hålla dem instängda och kontrollera dem? Hindra dem från att skaffa vänner och så småningom pojkvänner, och flytta hemifrån? Kanske ville föräldrarna att flickorna skulle vara barn alltid, och nu när de ändå började växa upp och föräldrarna insåg att de skulle förlora den kampen, så tyckte de att det var bättre att alla fyra dog tillsammans och kunde fortsätta att vara tillsammans, bara de fyra, på den andra sidan..?

Finns en logik där om man inte har nätverk kring dotter/döttrar som ska färdas och vistas ensamma i miljöer som inte känns trygga – för att översätta till ngt jag skulle kunna anknyta till. Har man en storebror till en flicka och barnen går bra ihop, och barnen – el. bara pojken, känns mogen så känner man sig kanske lugnare. Man får ju helst planera i tid för att åstadkomma så att man undviker att det blir jobbigt. Bäst är ju om barnen präglas på en och är förståndiga och man har tid för dem i största allmänhet. Men man kan ju inte börja ljuga o hålla på. Det får man ju äta upp.

Det är väl en anledning varför barn ska vara i skolan: för att inte föräldrar ska lockas att ljuga ihop saker för dem. Barn tillhör livet och samhället.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-12 kl. 09:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback