2018-01-12, 08:01
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det där med ME verkar inte så troligt. Kan det vara så enkelt att mamman helt enkelt kände att hon blivit för gammal och kände sig som en gammal tant? Det var ganska stor åldersskillnad mellan dem. 50 bast är inte purungt längre, kvinnor avskyr att bli gamla och se ut därefter.

Om nu ingen sett till familjen på ett tag, har de legat där länge? De allra flesta ungar i den åldern har nån bästis eller låtsaskompis som de berättar allt för, finns det inga såna i det här fallet? Någon klasskamrat eller spelkompis? Nån som pratat med sina föräldrar eller nåt varför de varit borta?

Tvivlar på att dessa döttrar hade några vänner sorgligt nog. De spendera mesta tiden i hemmet och var gravt sjuka.
Citera
2018-01-12, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Håller med dig. Att två tidigare mentalt friska och stabila föräldrar skulle ha oturen att båda deras tidigare helt friska barn drabbas (i samma ålder) av en sjukdom som ME och sedan i stället för att som normala människor kämpa på utan i stället anse att enda utvägen är döden för samtliga familjemedlemmar verkar osannolikt.

Att en knasig förälder som vill hitta på en sjukdom skulle välja ME verkar däremot mycket sannolikt eftersom den både har diffusa och omätbara symtom. Inte så lätt att fejka leukemi liksom. Och sedan eskalerar den knasiga människan det hela till det allra mest sorgliga av knasiga slut.
Exakt så som jag tror också. Kanske finns det verklig ME jag är inte läkare så jag kan inte uttala mig om det. Vad jag vet är ju att det finns folk som av någon anledning vill simulera sjukdom. För att få sympati eller att få hemskolning beviljad exempelvis. Då väljer man naturligtvis en lättsimulerad sjukdom. ME är ju den mest lättsimulerade sjukdomen eftersom den varken går att bevisa eller motbevisas. Jämför de apatiska flyktingbarnen. Dör fanns också behov av simulering.
Citera
2018-01-12, 08:06
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Nästan 50. Gammal? Tack så hemskt mycket du.
Skämt åsido, 50-åringar är väl de som använder fejjan mest? Framför allt kvinnor i min ålder är enormt aktiva med bilder på sina barn, katter och senaste matlagningsprojektet.
Sorry, inte menat på det viset. Min tanke är att inte alla hänger på sociala medier hela tiden, hon kan ju haft fullt upp med annat utanför nätet menar jag.
Citera
2018-01-12, 08:07
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Tvivlar på att dessa döttrar hade några vänner sorgligt nog. De spendera mesta tiden i hemmet och var gravt sjuka.

Jag tror också att det är så, eller de var väldigt isolerade iaf. Såhär skrev jag igår:

Citat:
Rätt intressant, pratade med en bekant som bor i närheten och har vänner som känner flickorna.
Den bekante är i samma ålder som flickorna.

Enligt henne så går det runt väldigt massa rykten och ingen vet vad som är sant. Detta från flickor i samma ålder, i samma kommun.

Kan ge en fingervisning om hur pass isolerade familjen var?

Det är lika ovisst i komunen bland flickor i flickornas ålder som på flashback, det säger en del?
Citera
2018-01-12, 08:17
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg

Enligt henne så går det runt väldigt massa rykten och ingen vet vad som är sant. Detta från flickor i samma ålder, i samma kommun.

Och vad säger ryktena? Intressant att höra vad jämnåriga har för uppfattning om flickorna och familjen. Brukar oftast finns någon form av sanning i dessa.
Senast redigerad av mastarn 2018-01-12 kl. 08:20.
Citera
2018-01-12, 08:17
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Sorry, inte menat på det viset. Min tanke är att inte alla hänger på sociala medier hela tiden, hon kan ju haft fullt upp med annat utanför nätet menar jag.
Vi 50-åringar har förvisso fullt upp med att knyppla, lösa korsord, klappa katten och prata om hur det var bättre förr men då och då lyckas vi med reumatiska fingrar knappa fram det däringa fejsbook på datan som barnbarnet kopplat in i finrummet. Det blir mest inlägg om bridge.

Nej du, som sagt, 50-åringar är mitt i karriären, har stora sociala nätverk och lever för att få visa hur framgångsrika de är på sociala medier.. att en hel familj håller sig borta från FB, Insta och Twitter är skitskumt.
Citera
2018-01-12, 08:19
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Och vad säger ryktena? Intressant att höra vad jämnåriga har för uppfattning om flickorna och familjen. Brukar oftast finns någon form av sanning dessa.

Den bekante själv tror inte att flickorna var så sjuka som det påstådes, men vissa rykten sa att de var sjuka. Hon avslöjade inte vad ryktena var, och jag ville inte fråga. Träffar personen i fråga udner helgen och kan prata mer om det då.
Citera
2018-01-12, 08:21
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Nästan 50. Gammal? Tack så hemskt mycket du.
Skämt åsido, 50-åringar är väl de som använder fejjan mest? Framför allt kvinnor i min ålder är enormt aktiva med bilder på sina barn, katter och senaste matlagningsprojektet.

Lite väl subjektivt. Hon kanske använde FB sparsamt eller helt enkelt inte alls. Det är många som inte vill fläka ut sig i bilder med läskiga katter och halvtaskig mat.

Skriver av egen erfarenhet. Inte många av mina vänner som gör det heller.

Ingen jätteviktig sak att analysera antal vänner, inlägg osv. Om kontot nyligen tömts ( vilket påståtts ), då är det kanske av intresse.

Sluta babbla om era FB-konton och er extremt sociala förmåga. Hör inte hemma här.
Citera
2018-01-12, 08:34
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe
En sak som skulle kunna få kommun och skola att hoppa extra högt och snabbt försöka "bortförklara" sig är om familjen fått minskat assistans från F-kassan och sedan blivit hänvisade till kommunen, som de ska, där de inte heller fått gehör för sina önskemål/behov av assistans. I det läget kan framtiden se oerhört mörk ut. Alternativet, något som F-kassan och andra inte riktigt har insett än, blir ju en total sönderslagning av väl fungerande familjer då de tvingas lämna bort sina barn att växa upp på institution då de själva varken orkar eller har möjlighet att ta hand om barnen utan assistans.

Ur ett sådant mörker kan säkert alternativa lösningar, som den i Bjärred, växa fram.
Ja, jag håller för troligt att de har en roll i många människors dåliga mående. Finns det värre än när någon söker hjälp och hjälp man har rätt att söka oavsett om man är hög- eller lågutbildad, och möts av kalla handen? Inte så att man kan lasta dem för självmord och mord, men den obehagliga mentalitet som senaste decenniet vuxit fram, där Försäkringskassan explicit ska gå in och neka personer/familjer assistans, sjukpenning osv osv, är ruggig.
Citera
2018-01-12, 08:37
Medlem
Att rektorn går ut och säger att tjejerna led av en fysisk sjukdom som var fruktansvärd/ofattbar känns som en enorm överdrift om det ät ME. Man kan fungera med ME även om det är jobbigt. Det känns som att man tagit föräldrarnas ord för sanning utan en adekvat diagnos. Det är något riktigt skumt här.
Citera
2018-01-12, 08:38
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, jag håller för troligt att de har en roll i många människors dåliga mående. Finns det värre än när någon söker hjälp och hjälp man har rätt att söka oavsett om man är hög- eller lågutbildad, och möts av kalla handen? Inte så att man kan lasta dem för självmord och mord, men den obehagliga mentalitet som senaste decenniet vuxit fram, där Försäkringskassan explicit ska gå in och neka personer/familjer assistans, sjukpenning osv osv, är ruggig.

Har det någonsin kommit fram information om assistanshjälp, att försäkringskassan var inblandad?
Citera
2018-01-12, 08:43
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja

Håller med! Ett bemötande ( nekande ) från FK i en extremt pressad situation kan nog få en människa att trilla över kanten.

Har själv varit där. De betedde sig så vidrigt i alla steg. Jag lyckades iaf klara både lägenhet och mat för dagen.

Med två sjuka barn, fru?, bostadslån, minskad arbetstid mm. Ja... MEN det krävs mycket mer för att döda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in