2018-01-12, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Skulle tro att TS undanhller orsaken till att han blir nekad. Gissar att det beror p systematisk vertrassering av kontot.

Den enda sanna orsaken r att jag blev kund hos Handelsbanken, valde att avsluta kontot men vill nu bli kund igen.

Jag har varken ln/skulder eller krediter endast kapital. Som jag sa till Handelsbanken: Ja, jag kan frst att de inte vill ha mig som kund s som jag velar, men fr de neka mig? Nej.
Citera
2018-01-12, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det kan vi bara spekulera i. Men fakta p bordet r att just Handelsbanken missktt sig tidigare genom att ta sig friheter de inte fr. r man med i statens frskring om insttningsgarantin ska man lyda statens piska. Passar det inte s lmna och se hur mnga kunder som vill vara kvar i en bank utan insttningsgarantin.

Jag har noll ln/skulder, jag vill bara ha ett konto. Sen hur starkt deras skl vger, att jag varit velig, till att neka mig kan jag inte veta. Kontoret som nekade mig ska kontaktas idag fr att utreda vad som hnt sen ska jag kontaktas.
Citera
2018-01-12, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoos
Fattar inte varfr du vill testa produktutbud? Vad betyder det? Konton och kort funkar i min vrld likadan

..."strul" hos SEB, s att du nd vill tillbaka till Handelsbanken. N, hr luktar begraven hund. Du fr bertta mer fr att f min sympati.

Alla bastjnster r ju i princip gratis i en bank idag, s jag skulle heller inte vilja dsla tid p kunder som inte kan bestmma sig.

Jag ville vl ha en prova-p-period och vara kund i banken fr att se vilken bank som pssar mig och mina behov bst.

Jag har noll skulder/ln och r bara intresserad av konto och kort. SEBs kort strulade rtt mycket i brjan d medfljande kod ej fungerade, de skickade hem tio kodkuvert totalt men vilken kod gllde till kortet?

Sen har jag ftt tjata om att f tid till rdgivning och placering av kapital vilket tar tid&energi frn mig s jag knde att SEB r kanske lik banken jag vill lmna, Nordea allts.

Det finns ingen hund begraven eller att jag har kriminella aktiviteter fr mig utan jag vill ha ett konto bara och ett sparkonto, thats it.

Som jag skrivit innan: ja, jag kan frst att Handelsbanken tycker jag r velig men r det starkt skl nog att neka mig som kund? Nej kan jag tycka.
Citera
2018-01-12, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legenden
Fattar inte heller tramset om att testa produktutbudet det r ju inte en dildobutik?
Det enda som kan variera r vl rntor etc? Eller r det formen p bankdosorna du r skeptisk till?

I mitt tycke r det skillnad p bank och bank. Tex s finns det banker som inte ens har kontor, har jag det behovet s vore det dumt att vlja en sdan bank.

Handelsbanken har en stor dosa du mste ha fr vissa funktioner, man har digipass i andra banker och ja, frutom likheten med kod och kort s kan banker skilja sig t.
Citera
2018-01-12, 05:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
I mitt tycke r det skillnad p bank och bank. Tex s finns det banker som inte ens har kontor, har jag det behovet s vore det dumt att vlja en sdan bank.

Handelsbanken har en stor dosa du mste ha fr vissa funktioner, man har digipass i andra banker och ja, frutom likheten med kod och kort s kan banker skilja sig t.

Handelsbanken har fortf. kontanthantering. (Om de inte slutat nyligen). Frstr egentligen inte varfr HB vill neka dig som kund, av vad jag har lst i trden. Lter absurt. Men skit i HB i s fall. Varfr vilja vara kund i en bank som behandlar dig illa?
Citera
2018-01-12, 05:49
Medlem
Ett tips: behll transaktionskonto hos bankerna du har, det r vanligtvis gratis (inte hos Danske Bank). Du kan avsluta visakort som kostar. Se till att gra en insttning om ret p typ 100 kr.

D r det mycket enklare att byta bank eller plocka russinen ur kakan. Jag har konton p alla svenska storbanker men har merparten av min vardagsekonomi hos SEB. Tycker deras App/Internetbank r bst.

Nu nr Nordea brjade med Apple Pay var det enkelt att bara fr ver pengar till personkontot och bestlla ett kort.

Givetvis vill banker att man samlar allt hos dem, men finns ofta vldigt svaga skl till det.

Sparande har jag hos Marginalen, Hoist och Avanza.

Plockar med andra ord russinen i kakan.

Betalar fr banktjnster hos SEB (35 kr / mn) och hos Nordea (Visakott). Swedbank gratis, Handelsbanken gratis. Lnsfrskringar gratis (guldkund). Skandia gratis. Marginalen (19 kr / mn fr kort och betalningar).

Kan betala rkningar hos Skandia, Handelsbanken, SEB, Marginalen, Lnsfrskringar. Hos resten kan jag bara gra verfringar via internet/app.
Citera
2018-01-12, 05:51
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james12
Banken r kriminell institution. Sveriges Kung eller stats minister hr inget att sja till banken . Vi som mnniskor hr inget pverkan genom demokratisk val eller politik.

Sg tydligt vad du vill och om du fr negativ svar, be om mte med den tjnstemans chef och samtidig bankens jurist.

Det r tydligt diskriminering. Ocks meddela att du vill ha ersttning fr din tid som du hr slsat bort p.g.a. Bertta att du skulle skriva en blogg om incident och publicera i social media om event.

Skriv ner namn person som nekat dig tjnst. Vad som hr hnt? Bankerna hr tvling fr kunder negative publicitet r vrre en att en dre som de gillar inte.
Nej det r inte diskriminering d de endast nekat personen bli kund. De faller inte inom det diskrimineringslagen omfattar. Hade banken nekat p grund av att TS r homosexuell, neger, muslim osv d hade det vart frgan om diskriminering.
Citera
2018-01-12, 06:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Handelsbanken r konservativ med ln t ex. Prva nordea.

Handelsbanken r en frdjvligt bra bank om man r en bra kund.

Frgan r vad man har fr behov av tjnster och service. Ska man ha ett lnekonto och ett betalkort duger vadsom bara de har garanti.
Citera
2018-01-12, 06:04
Medlem
Lite fascinerande att en bank inte vill ha en kund enbart fr att denne "velat". Min nrbutik skulle bara bli glad om en sdan kund terkom, liksom valfri butikskedja, mbelkedja eller drivmedelskedja med mera.

Frstr om det finns misstnksamhet om svarta pengar, eller om tidigare konton r missktta, men s verkar det inte vara hr.

r det helt enkelt s att ett vanligt lnekonto egentligen r en frlustaffr fr bankerna? Men att de enligt Bankinspektionen mste erbjuda sdana fr att f syssla med bankaffrer?

Funderar p vad min bank tycker om mig, som skyfflar ver allt extra, d jag har rd, till Avanza.
Citera
2018-01-12, 07:00
Medlem
Citat:
Fr att gra en lng historia kort.

Vill lmna Nordea, blev kund i LF,SEB och Handelsbanken fr att bla testa produktutbudet etc. Valde SEB men pga strul s har jag ftt kalla ftter och vill bli kund p nytt i Handelsbanken.

Banken sger att de har valt att inte vilja ha mig som kund med motiveringen att jag har blivit kund, valt att avsluta kontot och vill nu bli kund igen vilket de inte vill.

Bankmannen var otrevlig i telefon dessutom och ja, jag frstr om jag uppfattas som velig men min frklaring r s enkel som att jag trodde jag valt rtt, jag hade fel och det har varit mycket runt omkring privat s min frga till er:

Anser ni att deras skl r giltligt och starkt nog fr att neka mig?

Vad br jag gra? Vilken annan bank br jag vnda blicken mot?

Det finns numera ngot som kallas KYC ("Know Your Customer"). Bankerna r SKYLDIGA att leta efter folk som sysslar med penningtvtt, terrorfinansiering och liknande. Idn r att man skall hindra dem i sin brottsliga grning genom att inte ge dem tillgng till banksystemet.

Utan att veta ngot mer om dig s frstr jag att ditt beteende fr alla varningsklockor ringer hos banken. Om det dessutom finns ngot mer som du inte skriver om hr, t.ex. belastningsregister, trasiga krediter etc, s r det sjlvklart att du inte fr bli kund hos Handelsbanken, den mest serisa affrsbanken i Sverige. Dom vill ha affrskunder, och dom r absolut inte intresserade av att sammankopplas med personer som beter sig misstnksamt.

Disclaimer: Jag r sjlv kund hos Handelsbanken, men har ingen annan koppling till dem.
Citera
2018-01-12, 07:01
Medlem
Citat:

Allt det du nmner behver man inte bli kund fr att kontrollera?
S frstr fortfarande inte vad fr produktutbud du var tvungen att bli kund i samtliga banker fr att testa? Kunde du inte bara frgat/googlat?

Du blev allts kund i en jvla massa banker istllet fr att frst bara ta reda p om dom hade digipass, kontor eller uppfyllde dina kriterier?
Senast redigerad av legenden 2018-01-12 kl. 07:04.
Citera
2018-01-12, 08:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
11 d Ett institut som erbjuder sig att ta emot insttningar enligt definitionen i 2 r skyldigt att ta emot sdana insttningar av var och en, om det inte finns srskilda skl mot det. Lag (2016:625)

http://data.riksdagen.se/dokument/H401FiU32

http://data.riksdagen.se/dokument/H403173

"Srskilda skl" r inte rakt klargjorda men syftet verkar tydligen vara inriktade p penningtvtt, inte att man avslutar sitt konto fr att komma tillbaka senare.
Dremot kan de gra livet surt fr kunden, genom att neka andra tjnster typ kontokort, krediter etc. Jag har egen erfarnehet av Handelsbanken och skulle vl inte sga att de r den mest kundtillvnda banken p planeten. Varfr inte testa Danske Bank i stllet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in