2018-01-11, 20:31
Medlem
För att göra en lång historia kort.

Vill lämna Nordea, blev kund i LF,SEB och Handelsbanken för att bla testa produktutbudet etc. Valde SEB men pga strul så har jag fått kalla fötter och vill bli kund på nytt i Handelsbanken.

Banken säger att de har valt att inte vilja ha mig som kund med motiveringen att jag har blivit kund, valt att avsluta kontot och vill nu bli kund igen vilket de inte vill.

Bankmannen var otrevlig i telefon dessutom och ja, jag förstår om jag uppfattas som velig men min förklaring är så enkel som att jag trodde jag valt rätt, jag hade fel och det har varit mycket runt omkring privat så min fråga till er:

Anser ni att deras skäl är giltligt och starkt nog för att neka mig?

Vad bör jag göra? Vilken annan bank bör jag vända blicken mot?
Citera
2018-01-11, 20:39
Medlem
Mackan52s avatar
Va fan?

Så får de inte göra
https://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-sparkonton/ratt-till-konto
Citera
2018-01-11, 20:42
Medlem
XaoqcHs avatar
Låter absurt men inte helt förvånande. Strunta i de gaggiga jättarna och välj ICA, Länsförsäkringar eller nyare banker som inte föraktar sina kunder.
Citera
2018-01-11, 20:43
Medlem
Handelsbanken är konservativ med lån t ex. Pröva nordea.
Citera
2018-01-11, 20:49
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Låter absurt men inte helt förvånande. Strunta i de gaggiga jättarna och välj ICA, Länsförsäkringar eller nyare banker som inte föraktar sina kunder.

Absolut ska han det, men han borde anmäla ändå bara för att sätta en nagel i ögat på asen. Bankkrypen ska inte tro att de kan köra över folk hursomhelst.
Citera
2018-01-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Va fan?

Så får de inte göra
https://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-sparkonton/ratt-till-konto
Kul att du länkar till en text som du påstår att dom inte får göra så, men läser man texten så står det att banken får göra exakt så:
"Du har rätt att få ett konto i en bank om inte banken kan presentera "särskilda skäl" för att neka dig ett. Du bör också få tilläggstjänster som till exempel ett kort, en girotjänst och Internetbank. Men en förutsättning är att banken kan kontrollera din identitet.
Särskilda skäl för att neka någon ett konto kan exempelvis vara att kunden tidigare varit ohederlig mot banken, ".
Nu vet vi väldigt lite om vad som kan ha hänt eftersom ts inte berättar så mycket.
Citera
2018-01-11, 21:22
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Kul att du länkar till en text som du påstår att dom inte får göra så, men läser man texten så står det att banken får göra exakt så:
"Du har rätt att få ett konto i en bank om inte banken kan presentera "särskilda skäl" för att neka dig ett. Du bör också få tilläggstjänster som till exempel ett kort, en girotjänst och Internetbank. Men en förutsättning är att banken kan kontrollera din identitet.
Särskilda skäl för att neka någon ett konto kan exempelvis vara att kunden tidigare varit ohederlig mot banken, ".
Nu vet vi väldigt lite om vad som kan ha hänt eftersom ts inte berättar så mycket.

"Ohederlig" handlar om bedrägeri och dyl vanligtvis, inte som TS påstår i början att han bara avslutat sitt konto tidigare och utforskar andra möjligheter.

Att avsluta sitt konto är inte "ohederligt".
Citera
2018-01-11, 21:26
Medlem
Citat:
"Ohederlig" handlar om bedrägeri och dyl vanligtvis, inte som TS påstår i början att han bara avslutat sitt konto tidigare och utforskar andra möjligheter.

Har du någon trovärdig källa på att det är så? För läser du texten du länkade till finns detta rekvisit inte med i texten
Citera
2018-01-11, 21:50
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:

Med tanke på hur mycket banker hatar att lämna ifrån sig pengar utan att bli lovade att få mer tillbaka så skulle det absolut inte förvåna mig om detta faller under "ohederligt"-kategorin.

Om du avslutar ett konto betyder det att dom måste lämna ifrån sig dina pengar utan att själva tjäna något på det.

Riktiga skurkar.
Citera
2018-01-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Handelsbanken är konservativ med lån t ex. Pröva nordea.
Ett tips i framtiden: Börja läs mer än ämnesraden så kanske du blir blir klokare.
Citera
2018-01-11, 21:53
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Har du någon trovärdig källa på att det är så? För läser du texten du länkade till finns detta rekvisit inte med i texten

”Enligt lagens förarbeten kan det vara "särskilda skäl" om en konsument tidigare har misskött sig i vissa avseenden mot banken. Det får dock inte röra sig om misskötsamhet som innebär att konsumenten inte har betalat sina krediter eller avgifter i tid eller förekomsten av betalningsanmärkningar. Däremot kan ekonomisk brottslighet som har begåtts mot en någon fysisk eller juridisk person med hjälp av ett betalkonto utgöra särskilda skäl.”

Leta upp förarbetena till lagen om du vill läsa mer
Citera
2018-01-11, 22:03
Medlem
Vad fullkomligt idiotiskt och osnällt mot din kreditvärdighet att bli kunder i ALLA banker för "att testa utbudet". Hur fasen ser det ut tror du, på din UC, när du blir medlem i alla banker? Dessutom samtidigt?

Du vet väl att varenda förfrågan du tar sabbar din kreditvärdighet avsevärt - SÄRSKILT flera nära inpå, precis som du verkar ha ställt till med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in