2018-01-11, 22:34
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det där har jag även noterat.., står "nix och nada" om hennes förehavanden (undantaget jobbet). Inte heller om tidigare intressen eller något liknande..

Vad som inte skrivs, kan ofta ge ledtrådar..

Precis,
det är talande att mamman knappt nämns medan det finns lovord om pappan ute trots att de som skriver dem såklart inser att han möjligen mördat resten av sin familj.

Eftersom alla andra gissar så säger jag att mammans beteende har förvärrat familjens situation och det är något "alla" vetat om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Hur väl tror du rektorn känner denna familj?
Rektorn till mina barn känner oss NADA. Då har han ändå haft mina barn som sitt ansvar i +15år... just saying

Rektorn har även sagt att hon känner familjen väl, så din fråga är rätt så onödig.
Antar att det finns rektorer som har bra kontakt med vissa familjer helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokterapeuten
Min första tanke är att barnen var hemmasittare, att dom alltså inte kommer iväg till skolan. Och då fick dom hemundervisning. Många barn med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som Aspergers syndrom bränner ut sig i skolan och får utmattningssyndrom.

Väldigt många som också klarar det bra med rätt behandlingt och stöd, i vissa fall men ganska små förändringar i skolgången och dess upplägg.

Återigen, är detta skäl nog för att de behöver befrias från sina smärtor. Tror inte det.
Citera
2018-01-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Ni som snöat in er på att hemundervisningen talar för att det måste finnas en massa läkarintyg och psykologuttalanden är ute och cyklar...

Skolor kan göra särskilda anpassningar, eller upprätta åtgärdsprogram för att hjälpa elever som är s.k "hemmasittare". En sådan särskild anpassning som kan, men inte måste, ingå i ett åtgärdsprogram är just hemundervisning. Det är heller inte så avancerat som det låter. I regel blir undervisningen undermålig och fokus är att få eleven att nå målen (vilka inte är jättehöga i åk 5 enl LGR-11).
Hemundervisning ska ges under begränsad tid. ( och under tiden ska åtgärder sättas in för att försöka bryta "hemmasittarens" symbios med hemmets väggar. )
Annars har du helt rätt.
Citera
2018-01-11, 22:35
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
"Den senaste tiden förtjänade inte du."
Låter som att det varit riktigt tufft på slutet. Vad det gäller texten i övrigt så verkar fadern ha uppfattats som en genuint god person.

Det har inte kommit någon förklaring till varför just han var hemma så mycket? Tänker då på att modern knappt nämns.

Vill minnas att jag någonstans i tråden via någon länk sett att han skrivit "älskade X och Y" om sina barn.

Är man intelligent och har nära till sitt och andras känsloliv tvivlar jag ju starkt på att man skulle ta något liv.
Senast redigerad av lakritc 2018-01-11 kl. 22:44.
Citera
2018-01-11, 22:36
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazycatlady2be
Till alla er som dömer familjen på förhand: Antagligen har ni själva ett bra liv med ordnade förhållanden samt hälsan i behåll.
Betänk dock, att detta är inte alla förunnat. Att ta ett beslut som detta, antingen det är i samförstånd eller ej, har sina skäl. Lite ödmjukhet skadar inte. Betänk att även om allt ser bra ut på ytan, finns ett djup som ingen kan se.
Mina tankar går till de/dem som tagit ett mycket svårt beslut i en svår situation som antagligen var så mörk att man inte kunde ens skönja ett ljus...
Vilket jävla bullshit. Då ska vi vara ödmjuka mot varenda mördare. Vi har ju många mördare som härjat de senaste åren, i Trollhättan, joggingspåret, Raket-Madsen, Ikeamordet med mera, ska vi vara ödmuka mot dem alla? Någon, mamman eller pappan har mördat hela sin familj. Antingen har personen fötts med en silversked och kan inte ta de minsta motgångar eller så blev hen galen.
Citera
2018-01-11, 22:36
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Bara för att anhöriga, vänner, kollegor, grannar etc inte har uttalat sej i media eller skriver på Flashb behöver det inte betyda att de levde isolerat.
Om de umgicks med andra framgångsrika familjer och hade andra intressen än internet så kanske de inte hade tid med både en framgångsrik karriär, barn med iaf någon medicinsk diagnos, hus och trädgård och Faceb och Flashb.
Undrar hur många användare på detta och andra forum på nätet som har en sån lysande karriär som han hade??
Citera
2018-01-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
1. Vad du med SÄKERHET vet att ALLA andra föräldrar med döds-sjuka barn inte får har inget med just DENNA familjen och deras behov att göra, för det vet du inget om.
Jag tycker såklart också att staten o komuners indragningar är helt kass, men vad fan VET du om hur det var i just denna familjen.
2. Jag har inte tolkat någonting, utan jag undrar mest hur du kan veta att dom inte blivit erbjuden hjälp.
Ingen av oss här i tråden vet hur just DOM hade det, även om du med SÄKERHET vet att INGA andra familjer med döds-sjuka bar får hjälp.

PS. Kan självklart vara så att du får rätt, när vi får veta sanningen, men just nu så vet du inte ett skit om vad dom fått, eller inte fått.

Vi får se..... kul att tjöta med dej.

Så mycket bättre om du läser vad jag skriver och inte lägger till dina egna tolkningar.
Jag skrev inte att ALLA med dödsjuka barn nekas hjälp, inte heller skrev jag att "ingen med dödssjuka barn får hjälp", jag skrev att, jag med säkerhet vet att sådant händer. Och det VET jag, men 100% säkerhet. Och att det drabbat flera familjer. Så därför håller jag mig ifrån att döma denna familj, för den kanske är en sådan. Som bönat och bett om hjälp, som varnat att detta går inte, vi orkar inte om vi inte får hjälp, men ändå fått noll respons. Om inte ens föräldrar med enormt/akut/livsviktigt behov får hjälp numera, inte otroligt att även dessa föräldrar blev nekade.
Eller om denna tragedi hände pga något annat skäl som jag kan förstå. Trots att, i mina ögon, så ger man aldrig upp, man tar aldrig sitt eller någon annans liv, så väljer jag att inte döma, ännu. Det värsta mina barn har haft är öroninflammation så jag känner inte att jag har rätten att döma innan jag har mer info. Men man är olika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det där har jag även noterat.., står "nix och nada" om hennes förehavanden (undantaget jobbet). Inte heller om tidigare intressen eller något liknande..

Vad som inte skrivs, kan ofta ge ledtrådar..

Tystnaden kan också tala, ja:-/
Pappan beskrivs och det görs han i positiva ordalag, bland annat som en mycket social person, var också han med yngsta dottern som hade varit synlig i en affär i mellandagarna.
Även barnen beskrivs i positiva ordalag.
Mamman är väldigt anonym. Förutom då när även det andra barnet skulle hållas hemma, då fanns hon plötsligt med på ett möte om det.

Och fotbollen med dottern 2012, det verkar ha fått ett abrupt slut, då blev äldsta hållen hemma.
Det var samma år de flyttade till Bjärrum. Något hände med mamman i och med den flytten, det var då reste av familjen fick sina liv inskränkta.
Citera
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Får mig att tänka på militären som döda sin fru och nyfödda barn i Dalby stenbrott. Ville han inte ha en ny utlandstjänst men såg familjen som ett problem. Eller minns jag fel.
Hans fru jobbade ju också på EHL. Det kan inte vara vanligt med två uppmärksammade mord på relativt kort tid som båda har att göra med en så pass liten arbetsplats. I synnerhet inte då de flesta som jobbar där får förmodas vara välutbildade personer med ordnade liv.
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den artikel du hänvisar till visar definitionsmässigt inte på ett enda självmord bland personer med antisocial personlighetsstörning, eftersom undersökningen gäller tidigare självmordsförsök hos alldeles levande personer. Observera vidare följande passage i artikelinledningen (min fetning):

Naturligtvis kan det gå alldeles utmärkt att manipulera omgivningen med skenbara självmordsförsök som inte är avsedda att lyckas.

Det dyker vidare nästan alltid upp figurer som sätter psykopatdiagnoser på förövaren i trådar just om föräldrar som har tagit livet av sina barn, oavsett om de sedan tagit livet av sig själva eller ej, och som blir väldigt aggressiva när den diagnosen ifrågasätts. Jag får ibland intrycket att de här personerna använder begreppet psykopat som ett värdeomdöme eller ett skällsord - att begreppet psykopat i sådana här sammanhang snarast betyder Satans helvetes förbannade barnmördarjävel!

Satans helvetes förbannade barnmördarjävel säger du? Låter mycket kraftfullare än F 60.2. Fast du har rätt, inget som helst tyder på att GM skulle varit psykopat; i själva verket är det högst osannolikt att en psykopat skulle accepterat de svåra betingelser som familjen antas ha levt under.
Citera
2018-01-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Eller nån annan sjukdom som man blir kroniskt trött av.
Fortfarande ingen som bekräftat ME... !!

Extremt stört dysfunktionellt familjeklimat som tar barnens all kraft? Allt läggs på barnen. Inte ovanligt. Vi ska inte underskatta somatiska-psykologiska-systemiska orsaker. Kropp och själ påverkar varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in