Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-10, 18:54
  #1201
Medlem
UppNERupps avatar
Men det har väll inte stått någonstans att ett (eller två) av barnen sjukdom skulle vara motivet till det som hänt? Rektorn skriver att det är ”en familj i djup kris” och att barnen ej var i skolan pga sjukdom. Jag tolkar det som en familj som haft det tufft och att sjukdom kan varit en bidragande orsak till det.
Citera
2018-01-10, 19:01
  #1202
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Vet inte om denna teorin förekommit i tråden. Många sidor att läsa.

Om bägge barnen är gravt handikappade eller sjuka och aldrig egentligen kommer ha en framtid kanske båda föräldrarna gemensamt kommit fram till att det mest skonsamma är att barnen inte behöver leva längre.

Föräldrarna vill följa med sina barn till andra sidan och tar sina liv efter fullbordad gärning.

På något sätt blir allt mer logiskt då och det är till och med en modig gärning som kanske i sig inte är laglig men moraliskt försvarbar.

Jag skrev om det strax efter 06 i morse.
Citera
2018-01-10, 19:03
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Det gäller ju random människor, inte människor som är näst intill identiska kopior.

Det var som jag skrev innan, behöver inte vara pappa som per automatik är förövare. Kan varit föräldrarna som i samråd valt att avsluta hela situationen. Två svårt sjuka barn, en av dem som kanske har något psykiskt problem också, mamman som har cancer, pappan som kanske är otroligt deprimerad av situationen och tappat livsglädjen.

Bara för att det rör sig om en vit välansedd person som förmodligen är GM behöver man inte anta att massor med elände drabbat familjen i ett slag, mannen kan ha haft otur i genlotteriet och ha en psykisk sårbarhet för stress och då kan en stor stressor typ cancer räcka för att det ska "slå runt".
__________________
Senast redigerad av Florman 2018-01-10 kl. 19:05.
Citera
2018-01-10, 19:03
  #1204
Medlem
Enligt kvällsposten måste man obducera för att få reda på dödsorsaken. Så nån uppenbar orsak kan man tydligen inte se.
Citera
2018-01-10, 19:04
  #1205
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Har inte läst alla inlägg och undrar om någon om döttrarna led av ME? Barn får väl knappast den diagnosen? Antar att alla syftar på modern. Eller vad vet vi?

Inget vet väl något utan att ena dottern fick hemundervisning 4 dagar i veckan av medicinska skäl, och den andra fick det 3 dagar i veckan av medicinska skäl. Sedan har väl folk bara gissat på det som orsak och dessa medicinska skäl. Men kan finnas hur många skäl som helst där och även då inkludera rent psykosociala aspekter som att de led av något av det slaget.

Klart är åtminstone att familjen givet haft problem med två sjukliga barn. Där gissningsvis att kommunen har varit så på med presskonferens gör att det kan ha varit något beslut om att dra in stöd till familjen.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2018-01-10 kl. 19:10.
Citera
2018-01-10, 19:06
  #1206
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Har du barn?

Tror personligen inte på din teori. Hur många har modet i vuxen ålder att ta sitt eget liv? Nu är det troligen tre personer. Något verkar ha klickat totalt.


Har barn.

Om man befinner sig i en situation där ens båda barn inte har något som helst meningsfullt liv utan är bara vårdpaket i någon form kan det ju vara så att man ser döden som en befrielse för barnen.

Konsekvensen blir ju då att föräldrarna vill följa med barnen i döden och tar sina liv gemensamt efteråt.

Är mer och mer övertygad om att det inte slagit slint för pappan utan båda föräldrarna har kommit fram till denna gärning. Rätt eller fel - bara de närmsta runt familjen vet ju möjligen om de befunnit sig i ett slags helvete.
Citera
2018-01-10, 19:07
  #1207
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Teori. Kan man få hemundervisning om ens ena förälder är döende i cancer? För att kunna va nära sista tiden. Det vore ju också av medicinska skäl, i nåt slags vardagsprat från rektorn.
Citera
2018-01-10, 19:09
  #1208
Medlem
versalers avatar
Med tanke på hur mycket resurser som läggs på fallet och så pass omfattande undersökning av hemmet för att få klarhet i vad som hänt får jag känslan av att det har varit en fruktansvärd syn likaväl som det nämns att poliserna fått hjälp efteråt som annars inte brukar vara något man skriver eller uttalar sig om.

Sen hur långsökt det än är så kan det ju vara så att de misstänker att någon av barnen ligger bakom detta.
Och skulle man dra det lite längre kan det vara att en syster mister livet först och föräldrarna ingriper men det slutar med att alla avlider.

Sen att många pekar på ME pga en sida mamman gillar är också intressant, har vänner som gjort samma utan att ha något med sjukdomen att göra.
Citera
2018-01-10, 19:11
  #1209
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt kvällsposten måste man obducera för att få reda på dödsorsaken. Så nån uppenbar orsak kan man tydligen inte se.
Så detta uteslutar våld, knivar etc? Måste vara nån form av tabletter/gift inblandat då...
Citera
2018-01-10, 19:11
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag tror inte på ME som sjukdom. Däremot tror jag att de drabbade tror att de är sjuka och att de faktiskt känner riktig smärta. Placeboeffekt/fantomsmärtor eller vad man ska kalla det. Jag är helt övertygad om att de lider oerhört. Men av en psykisk sjukdom snarare än en fysisk.

Jag börjar luta åt att det faktiskt är mamman som lidit av detta och i någon slags munchausen by proxy överfört till sina barn. Barn är påverkats för sina föräldrar. Blir inte förvånad om mamman är mördaren. De psykiska problemen verkar främst hon ha kämpat med. Varför skulle pappan som tydligen var omvittnat plikttrogen och lojal arrangera upp ett stort jobb evenemang om han tänkte ta sitt liv och Barnens precis innan. Han verkar ha börjat jobba hemifrån mer och mer kanske för han insett att hans fru inte var kapabel att ta hand om barnen utan hon började balla ur.


Jag har också börjat tänka på mamman i de banorna, det gjorde jag när jag läste att pappan fått börja arbeta mer hemifrån, vilket jag fick intryck av att han var tvungen att göra för att hålla ett vakande öga på sin familj.
Han ser ju att ha planerat och levt sitt arbetsliv precis som vanligt och varit välfungerande precis som vanligt.
Och det känns mycket osannolikt att båda barnen skulle vara fysiskt sjuka samtidigt, så illa att hemskolning var nödvändig?

Och skolan som försökt hjälpa familjen i flera år? Såg de kanske ingen annan lösning på mammans eventuella mentala tillstånd än den att det var bäst för mamman om barnen fanns i hemmet?
Vilket visade sig inte stämma?

Ett annat fall är mamman som låst in sina tre döttrar under flera års tid och det godkände samhället. Även när det uppdagades att det var illa ställt med ena dottern, hade visst svårt att gå, så det enda som hände var att de fick fortsätta leva i fred och byta bostad(fick ny lägenhet i Åre).
Där hade inte barnen gått i skola på flera år och ingen verkar ha brytt sig ens när det hela uppdagades.
Kanske går att dra några slags paralleller mellan det fallet och detta?
Citera
2018-01-10, 19:15
  #1211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Så detta uteslutar våld, knivar etc? Måste vara nån form av tabletter/gift inblandat då...
Vet inte om obduktionen omfattar alla i familjen eller enbart delar av den. Det är mycket hysch-hysch.
Citera
2018-01-10, 19:16
  #1212
Avstängd
Knullfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tragiskt det här.

Intressant också hur mycket som kommer fram på Flashback. Direkt när jag hörde talas om fallet tänkte jag att fadern dödat frun och sina två barn. Motiv - modern ville ta ut skiljsmässa som mannen inte accepterat. Därför begick han mord och sedan självmord.

Nu när man läser om ME och att familjen haft problem i flera år blir det nästan ännu mer tragiskt, men samtidigt känner jag större sympati för gärningsmannen. Inte så att man försvarar gärningen, men kanske, bara kanske var det här något man kom överens om gemensamt? Kan ju inte vara kul att bära på en obotlig sjukdom som gör att man bara mår skit. Kanske beslöt de gemensamt att bara avsluta alltihopa?

Ja fullständigt förståeligt om detta var fallet. Om vi vet inte.
Eller inte ens lite eller ens ett tillstymmelse till förståelse att man gör något annat än söker hjälp mär man får seriösa tankar på att döda sin amilj.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback