2018-01-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Mentalerklaeringen inklusive de ohyggliga detaljerna av det han gjort mot Kim ger självklart ett yrkande på förvaringsdom. Det tror jag.

Ingen vill tänka tanken på hur skrämmande detaljerna skulle vara vid nästa sexualsadistiska mord.
Är en människa kapabel att göra det han gjorde mot Kim så vill man inte veta någon fortsättning.
Risken kommer alltid att finnas kvar, hans minne är präglat av den njutning dådet gav och den härliga tillfredsställelsen efteråt. När han mådde bättre än aldrig förr.
Därför tror jag att han aldrig kommer att släppas ut.

Han är nu än farligare.
Citera
2018-01-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du har rätt i det där att hela expertisen hamnade i en slags masspsykos gällande både Quick och i Kevinfallet, eller vad man nu ska kalla hysetrin. Hoppas de lärde sig något nytt i.o.m det. Det är aldrig för sent att ändra sig om man blir överbevisad, men just psykologer och terapeuter har en viss förmåga att anse att deras tankegångar och beslut är huggna i sten. Har jobbat med såna personer halva mitt yrkesliv.

Men i ubåtsfallet finns det ingen annan gärningsman än PM.

Du svarade visst på ett tidigare inlägg om skuldfrågan.
Vad jag menar är att PM är skyldig men att jag tvivlar lite på om han var psykiskt frisk under gärningen.
Vi vet ju inget om förloppet på ubåten. Tid för döden osv. Det har varit olika uppgifter om det.
Själv tänker jag att KW avled på kvällen 10/8. Det finns saker som tyder på det. Men det behöver inte vara så.
Och då är mina funderingar fel.
Citera
2018-01-11, 19:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Mentalerklaeringen inklusive de ohyggliga detaljerna av det han gjort mot Kim ger självklart ett yrkande på förvaringsdom. Det tror jag.

Ingen vill tänka tanken på hur skrämmande detaljerna skulle vara vid nästa sexualsadistiska mord.
Är en människa kapabel att göra det han gjorde mot Kim så vill man inte veta någon fortsättning.
Risken kommer alltid att finnas kvar, hans minne är präglat av den njutning dådet gav och den härliga tillfredsställelsen efteråt. När han mådde bättre än aldrig förr.
Därför tror jag att han aldrig kommer att släppas ut.
Ja, inte ser han direkt missnöjd eller lidande ut där han kliver iland med tummen i vädret:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/08/24/09/438314D400000578-4818812-image-m-3_1503563229714.jpg
Han har nyss förlorat sin högt älskade ubåt och borde närmast vara i upplösningstillstånd.
Hysterisk, storgråtandes, tillintetgjord in i hjärteroten.
Uteblev allt av sånt.
Nej, förlusten av Nautilus var ett pris han var mer än villig att betala då han till slut fick
genomföra det han gått och fantiserat om bra länge. Kanske i åtskilliga herrans år, vem vet?

Och bota honom och andra som honom finns det i dagsläget inga möjligheter till dessvärre:

"Once the sadistic behaviors begin, it will invariably continue on a chronic course. Acts of sexual sadism tend to grow more bizarre or violent over time. However, as male sadists grow older their ability to commit such acts decrease. Sexual sadism is rarely diagnosed in men over fifty. The prognosis is poor; there is no cure for sexual sadism; and an effective therapy and/or psychotropic medication regimen has not been developed. "

F.d. gärningsmannaprofileraren hos FBI, Robert Hazelwood, ger här goda råd om hur
man bör tackla en förövare av det sexualsadistiska slaget, låter oss få veta vad man
ställs inför:

"The sexual sadist is essentially the great white shark of sexual crimes. He is the ultimate predator. These criminals are ritualistic and psychopathic offenders who have no conscience. "

https://www.officer.com/investigations/article/10233107/the-sexual-sadist

"The ultimate predator": http://imbo2.tv2.dk/users/editorial/images/b8c7a609-c610-4d3b-8139-f2372b98e510.jpg?publicKey=drupal&t[0]=tv2cropping:width=940,height=529&accessToken=cc9c 198682ba7ff40e2991d4c43b0b8bf3a9219a33cbc27959b8e4 6584f76d87
Senast redigerad av Grandioso 2018-01-11 kl. 20:01.
Citera
2018-01-11, 20:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Once the sadistic behaviors begin, it will invariably continue on a chronic course. Acts of sexual sadism tend to grow more bizarre or violent over time. However, as male sadists grow older their ability to commit such acts decrease. Sexual sadism is rarely diagnosed in men over fifty. The prognosis is poor; there is no cure for sexual sadism; and an effective therapy and/or psychotropic medication regimen has not been developed. "

M har ju bara tre år kvar tills han fyller 50 (han blir 47 i morgon), så då borde det vara lugnt, eller..?
Citera
2018-01-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej det finns ingen annan som kan ha gjort det förutom PM.
Såvida man inte vidskepligt ska blanda in Ufo och utomjordingar.
Det här hör inte riktigt till vårt fall men ett bra exempel på masspsykos.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Paolo_Macchiarini
Prestige kan leda till tragedier inom alla områden.
Så kan det förstås vara, men jag hyser vissa tvivel ang GM - och vad som har hänt. Under en tid har jag med olika tekniker granskat närbilden på PM från när han gick iland och min slutsats är att overallen i allt väsentligt är helt torr. Om det stämmer så kan man på goda grunder anta att det finns fler inblandade i den här soppan. En annan omständighet är att det upphittade liket hade en ljusbrun ton, vilket innebär att KW antingen var brunhyad, att liket förvarats svalt och torrt eller att det inte var KW.

Jag säger inte att du har fel, bara att det finns ett antal frågor som måste få ett svar. Jag är helt enkelt inte beredd att i nuläget kategoriskt hävda att PM är skyldig - till vad. Fortfarande för tidigt att utdöma hårda/långa straff, anser jag.

Sant som det är sagt, hoppas vi slipper se en liknande tragedi i fallet PM.

Bilden på PM: https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg?quality=85
Citera
2018-01-11, 21:06
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
M har ju bara tre år kvar tills han fyller 50 (han blir 47 i morgon), så då borde det vara lugnt, eller..?

Då är Madsen stenbock, for what its worth:

sitat:
Alla födda 11-19 januari
Stenbockens rörliga dekad
Här uttrycker Stenbocken en ambition att åstadkomma ting, men kan ofta ta sig vatten över huvudet. Det blir lätt lite mycket att hålla reda på, och arbetsbördorna är påfrestande. Ofta tycker den rörliga Stenbocken att inte tillräckligt blir gjort och känner besvikelse över brister i sin egen förmåga som han tycker inte borde finnas. Denna Stenbock siktar högt med sina ambitioner, men har svårt att vara så tålmodig som detta kräver. Det borde gå fortare, tycker han, och kan inte riktigt förstå de hinder som dyker upp
Stenbockens stjärntecken
Dessa Stenbockars rörligheten och måttet av ett slags konstant frustration brukar ofta yttra sig i en klar begåvning för vadhelst som faller i deras händer. Den som har solen i denna del av Stenbocken söker personlig utmaning och arbete med komplext innehåll. Kraven ställer han framför allt på sig själv, men han kan även irriteras över andras oförmåga. Hans ibland storartade planer blir hastigt ihoplappade, men har kvaliteter som fascinerar. Den här Stenbocken kan inte avgränsa sitt arbete till detaljer, utan ser på allt som har samband med det och strävar att forma varje bit av helheten. Man bör nå något med livet, tycker denna Stenbock, men kan inte riktigt sätta fingret på vad. Hur mycket han än åstadkommer med sin kvicka ambition vill han ogärna slå sig till ro. Den rörliga Stenbocken behöver kämpa för att må bra, och kan därför skapa problem där inga fanns.

Den rörliga Stenbockens förhållande till fadern är splittrat och ofullgånget. De vill göra mycket ihop och vara nära varandra, men det blir inte riktigt så. Båda har sitt för sig och ont om tid till umgänge med varandra. Faderns krav och styrande hand hinner inte riktigt ikapp det snabbfotade Stenbocksbarnet och de har ganska svårt för att förstå varandra. De klandrar inte varandra, utan känner att det är väl så det är med blodsbanden. Man är i grunden olika och främlingar inför varandra. De lär sig att acceptera varandra utifrån detta synsätt- sitat slut
Citera
2018-01-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Så kan det förstås vara, men jag hyser vissa tvivel ang GM - och vad som har hänt. Under en tid har jag med olika tekniker granskat närbilden på PM från när han gick iland och min slutsats är att overallen i allt väsentligt är helt torr. Om det stämmer så kan man på goda grunder anta att det finns fler inblandade i den här soppan. En annan omständighet är att det upphittade liket hade en ljusbrun ton, vilket innebär att KW antingen var brunhyad, att liket förvarats svalt och torrt eller att det inte var KW.

Jag säger inte att du har fel, bara att det finns ett antal frågor som måste få ett svar. Jag är helt enkelt inte beredd att i nuläget kategoriskt hävda att PM är skyldig - till vad. Fortfarande för tidigt att utdöma hårda/långa straff, anser jag.

Sant som det är sagt, hoppas vi slipper se en liknande tragedi i fallet PM.

Bilden på PM: https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg?quality=85
FÖRRUTTNELSENS FÄRGER
Kroppens förruttnelse har förenklat tre färger. Vit, grön och brun. En person som nyligen avlidit eller en kropp som läggs i vatten ser vit ut, en kropp som ligger i rumstemperatur blir grön och en kropp som ligger i svalare temperatur blir brun.
https://www.metro.se/artikel/r%C3%A4ttsl%C3%A4karen-det-h%C3%A4r-h%C3%A4nder-i-kroppen-n%C3%A4r-du-d%C3%B6tt-xr
Det här med kroppsfärgen har vi diskuterat i tråden tidigare.
När torson flöt upp så har den legat på vattenytan och flutit ett tag (en kropp sjunker igen efter ca 3, 4 timmar). Det var väldigt kall väderlek (kallaste sommaren sedan 1870 -talet). Så troligtvis har den sidan som låg vid ytan blivit brunaktig. Och det var som den låg i vattnet som den flöt iland.

PM satt nog i solen på räddningsbåten. Han tycks lite solbränd (rödfärgad på ena ansiktshalvan och halsen) när han steg i land. Det tog ju ett tag att ta sig till Dragörs hamn så kanske overallen hunnit torka till stor del (sol och vind.)
Dessutom kunde ju rättsmedicinska undersökningen av overallen visa på spår DNA och blodbesudling av KW. Alltså har PM inte bytt overall.
Eftersom PM erkänt styckningen och även sagt att den upphittade sågen var den han använde så får vi nog anta att han är djupt insyltad i KiMs död. Det finns nog inget tvivel om den saken.
Sedan är frågan för min del om han var "tillräknelig" just då.
Det lär framkomma via RPUn.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-11 kl. 21:42.
Citera
2018-01-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt

sitat:
Alla födda 11-19 januari
Här uttrycker Stenbocken en ambition att åstadkomma ting, men kan ofta ta sig vatten över huvudet. Det blir lätt lite mycket att hålla reda på, och arbetsbördorna är påfrestande. Ofta tycker den rörliga Stenbocken att inte tillräckligt blir gjort och känner besvikelse över brister i sin egen förmåga som han tycker inte borde finnas. Denna Stenbock siktar högt med sina ambitioner, men har svårt att vara så tålmodig som detta kräver. Det borde gå fortare, tycker han, och kan inte riktigt förstå de hinder som dyker upp
Stenbockens stjärntecken
Dessa Stenbockars rörligheten och måttet av ett slags konstant frustration brukar ofta yttra sig i en klar begåvning för vadhelst som faller i deras händer. Den som har solen i denna del av Stenbocken söker personlig utmaning och arbete med komplext innehåll. Kraven ställer han framför allt på sig själv, men han kan även irriteras över andras oförmåga. Hans ibland storartade planer blir hastigt ihoplappade, men har kvaliteter som fascinerar. Den här Stenbocken kan inte avgränsa sitt arbete till detaljer, utan ser på allt som har samband med det och strävar att forma varje bit av helheten. Man bör nå något med livet, tycker denna Stenbock, men kan inte riktigt sätta fingret på vad. Hur mycket han än åstadkommer med sin kvicka ambition vill han ogärna slå sig till ro. Den rörliga Stenbocken behöver kämpa för att må bra, och kan därför skapa problem där inga fanns.

Den rörliga Stenbockens förhållande till fadern är splittrat och ofullgånget. De vill göra mycket ihop och vara nära varandra, men det blir inte riktigt så. Båda har sitt för sig och ont om tid till umgänge med varandra. Faderns krav och styrande hand hinner inte riktigt ikapp det snabbfotade Stenbocksbarnet och de har ganska svårt för att förstå varandra. De klandrar inte varandra, utan känner att det är väl så det är med blodsbanden. Man är i grunden olika och främlingar inför varandra. De lär sig att acceptera varandra utifrån detta synsätt- sitat slut
Märkligt. Det kunde varit en text Djursing skrivit om PM faktiskt. Mycket som kändes igen.
Var hitta du det här?
Citera
2018-01-11, 21:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

sitat:
Alla födda 11-19 januari
Stenbockens stjärntecken

...det där var ju M på pricken..?!!
Citera
2018-01-11, 21:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Märkligt. Det kunde varit en text Djursing skrivit om PM faktiskt. Mycket som kändes igen.
Var hitta du det här?

Lite märkligt är det.
http://www.astrologi.nu/stenbocken/
Citera
2018-01-11, 21:50
Medlem
Citat:
Lite märkligt är det.
http://www.astrologi.nu/stenbocken/
Tack så mycket. Jag tror inte på sådant här. Ändå är jag rätt så bra på att gissa vilket tecken folk är födda i (?) Hur som helst stämde det ju verkligen på PM. (?)
Citera
2018-01-11, 22:05
Medlem
Citat:
FÖRRUTTNELSENS FÄRGER
Kroppens förruttnelse har förenklat tre färger. Vit, grön och brun. En person som nyligen avlidit eller en kropp som läggs i vatten ser vit ut, en kropp som ligger i rumstemperatur blir grön och en kropp som ligger i svalare temperatur blir brun.
https://www.metro.se/artikel/r%C3%A4ttsl%C3%A4karen-det-h%C3%A4r-h%C3%A4nder-i-kroppen-n%C3%A4r-du-d%C3%B6tt-xr
Det här med kroppsfärgen har vi diskuterat i tråden tidigare.
När torson flöt upp så har den legat på vattenytan och flutit ett tag (en kropp sjunker igen efter ca 3, 4 timmar). Det var väldigt kall väderlek (kallaste sommaren sedan 1870 -talet). Så troligtvis har den sidan som låg vid ytan blivit brunaktig. Och det var som den låg i vattnet som den flöt iland.

PM satt nog i solen på räddningsbåten. Han tycks lite solbränd (rödfärgad på ena ansiktshalvan och halsen) när han steg i land. Det tog ju ett tag att ta sig till Dragörs hamn så kanske overallen hunnit torka till stor del (sol och vind.)
Dessutom kunde ju rättsmedicinska undersökningen av overallen visa på spår DNA och blodbesudling av KW. Alltså har PM inte bytt overall.
Eftersom PM erkänt styckningen och även sagt att den upphittade sågen var den han använde så får vi nog anta att han är djupt insyltad i KiMs död. Det finns nog inget tvivel om den saken.
Sedan är frågan för min del om han var "tillräknelig" just då.
Det lär framkomma via RPUn.
Min tolkning är att p1 &2 avser inom-/utomhusmiljö och p3 är exklusivt för "Lik som ligger i vatten".

Del av Metroartikeln som du länkade:
Förruttnelsens färger (1)

Kroppen mumifieras i svalare temperatur (2)
Inom någon vecka då vävnaderna är i upplösning bildas blåsor i huden.
– En kropp som ligger svalt och ventilerat torkar och blir brun. Det är vad man kallar för mumifiering, huden blir väldigt hård och läderaktig och smälter inte bort, säger Martina Olsson Frisk.

Kroppen blir skör i vatten (3)
Lik som ligger i vatten blir vita, får skrynklig hud och ser ut att vara gjorda av vax då fettvävnaderna stelnar. En kropp som ligger i vatten bevaras men blir skör och så ömtålig att kroppsdelarna går av vid hantering berättar Martina Olsson Frisk. När kroppen tas upp ur vattnet ruttnar den väldigt snabbt.
Länk: https://www.metro.se/artikel/rättsläkaren-det-här-händer-i-kroppen-när-du-dött-xr

Ang båtresan så vill jag minnas att PM spenderade en del av tiden i enskildhet som "egen tid". På däck eller i ruffen vet jag dock inte, utgick bara ifrån att han då satt i ruffen.

Jo, han har erkänt styckningen. Om han erkänner för att skydda någon eller ej får framtiden utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in