2018-01-11, 13:52
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Jag tror du är något på spåren. Kan också förklara varför kommunen kallar till presskonferens mindre än 24 timmar efter att en familj hittats död! Flera har varit inne på detta tidigare att kommunen/skolan känner sig skyldiga för denna familjekris (i.om. att de kanske dragit in stödet).

Att barnen kan ha ärvt pappans särbegåvning (Asperger eller iaf inom autismspektrat) och som du säger ha kämpigt i skolan p.g.a noll social kompetens och allmänt uttråkade av allt de redan kan(!). De har ju säkert en mattenivå som ligger flera årskurser över resterande klassen t.ex.....

Jag tycker det är uppenbart att skolan / kommunen känner sig skyldiga när de går ut i media på en gång och är såpass frispråkiga om familjen. Eller så är de bara oprofessionella på att hantera media...
Citera
2018-01-11, 13:52
Medlem
Citat:
Mögel? Var framkommer det?!? Eller egen spekulation?

Teori som har framkommit upp tillsammans med dåligt rörsystem eller kanske radon. De köpte huset billigt 2006 det gick ner 7% då. Jag har sammanfattat olika teorier i #1842 som man inte kan avfärda än.
Citera
2018-01-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
(FB) Resumé: På flashback identiferades de mördade i Bjärred

och vad är problemet..?

Förstår inte vad hon menar, det var ju superenkelt att få fram vem som bodde på adressen
Citera
2018-01-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Som mamma till två barn med ADHD, Asperger, OCD och Touretts så vet jag att barn med NPF kan få hemundervisning om 1. barnet/barnen inte klarar av att gå i skolan pga sin funktionsnedsättning (istället för att vara ”hemmasittare”) eller 2. om kommunen inte kan erbjuda rätt sorts hjälp för dessa barn (exempelvis SU-klass).

Ofta blir skolan ”övermäktig” för dessa barn i årskurs 5 eller 6 och det kan väl stämma in på de döda barnen? Det var väl i 5:an som de båda fick hemskoleundervisning?

Så att barnen hade hemundervisning pga medicinska skäl måste det alltså inte vara som det skrivits mkt om tidigare i tråden.

Och att föräldrar väljer att ta livet av sina barn och sig själva pga NPF låter extremt långsökt.

Dock så VET jag med egen erfarenhet att livet med två barn med dessa funktionsnedsättningar är EXTREMT tufft!!!

Om de fått avslag på hjälp via LSS eller försäkringskassan och sen mamman var dödligt sjuk av cancer så lever de i en väldigt svår situation. Men inte såååå svart att enda utvägen är att ta livet av hela familjen.

Jag tror att det måste finnas något mer som ligger bakom.

Se det fetade: då skulle inte rektorn gå ut med att de hade fysiska problem som "var fruktansvärda". Nu är jag inte säker på att rektorn medade funktionsmässiga besvär eller inre fysiska besvär som gav flickorna hemska följdverkningar. Men tvivlar helt klart på att det är nån bokstavsdiagnos detta handlar om.
Citera
2018-01-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Agnesisbored - alltså dotterns instagramkonto. Är det någon mera än jag som lagt märke till hennes kommentar "A girl has nothing to say". Vad kan få henne att skriva så? Ett uppgivet barn?

Föräldrarna kanske styrde varenda andetag?
Citera
2018-01-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det som stör mig är att pappan hade så mycket viktigt inbokat bla den viktiga konferens som han aldrig dök upp på och en imorgon i Stockholm exempelvis.
Han verkar vara mycket engagerad i sitt jobb, och logiskt sett inte "kapabel" att avsluta allt så hastigt. Ändå har det hänt, för mamman mördade väl inte honom eller?. Kanske någon psykologisk kunnig kan svara på detta.

Jag har haft en kollega som var psykiskt sjuk. Hon pressade sig själv till det yttersta på jobbet. Kontrollfreak. Klarade inte av andras synpunkter, ljög till och med för att skaffa sig kontroll över allt. Hon hade haft en psykos och trodde att barnet skulle mörda henne. Fast anställning. Två bilar. Villa med kamin och alla medelklassattribut. Man som jobbade mycket hemifrån. Men, hon klarade inte av påfrestningarna på jobbet. Blev allt sjukare. Började jobbade mindre och mindre. På ytan såg allt normalt ut. Omöjligt att läsa av, om man inte arbetade med henne.

Mannen i detta fall verkar ha jobbat isolerat med egna projekt och jobbade mer och mer hemifrån. Han tog ner linkedin och Facebook.
Citera
2018-01-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susk
Att huset hade mögel och de blev sjuka allihopa av det utan att veta om det.

Att pappa fick nog på mammans gnäll och verk and snap!

Kommunen tyckte att Mamman hade Münchhausens och sa nej till assistanshjälp hemundervisning

Pappan orkade inte längre att vara hemma och tänka rationellt (kunde inte andas i mögel!!)

Det fanns ett underliggande problem men de inte fattade vad det var. Någon säger att huset kunde hade haft mögel. Det är en bra teori som måste undersökas.

I varje fall var mamman och barnen sjuka och inte mådde bra.

Alltså... kan ni bara skippa mögel nu? Börjar bli löjligt...
Lärare som kom hem för att undervisa borde om någon märka om det luktat mögel för det första.
Om det inte finns en omfattande mögeldoft i huset så mår man inte dåligt av det. Det är partiklarna man andas in och som är farliga, dessa har en genomträngande odör och en lärare som kommer dit ofta bör märka detta, om hon/han inte varit konstant förkyld.
Som sagt, ME är den troligaste sjukdomen för det äldsta barnet. Och jag personligen kan inte se att detta skulle vara det direkta motivet om det är mord/utvidgat självmord som är fallet.
Citera
2018-01-11, 14:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs-Svensson
Det är rimligt att anta att GM inte såg någon framtid för familjen.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bjärred-i-chock-efter-familjs-död-det-finns-en-fysisk-sjukdomsbild-på-barnen-som-är-ofattbar-3951420

Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt väg att gå. Tänker t.ex på föräldrarna som startade Willefonden och Tomas Sjödin.

Syns språkbruket är intressant : - "Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar"

Man sparar inte på ordet precis.., ME skulle ju förstås.., vi har alla hört talas om detta. Men detta är då något som skall vara utav närmast "Bibliska dimensioner". Nämligen ofattbart.., att jämföra med Ebola typ !

Intressant är även uppgifterna om att man (i somras ?) såg barnen ute och allt såg ok ut. Likaså är det som inte framkommer intressant : Ingen skall ha sett barnen sjuka. Utåt sett så såg barnen friska ut !
Citera
2018-01-11, 14:03
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hälsotillstånd är absolut viktigt att diskutera och t o m spekulera i. Men att spekulera i vissa diagnoser på barnen, som enbart benämts medicinska orsaker, känns helt meningslöst. Att dessutom lägga ner meterlånga inlägg om detta gör tråden mer eller mindre oläsbar.

Citat:
Jag tror du är något på spåren. Kan också förklara varför kommunen kallar till presskonferens mindre än 24 timmar efter att en familj hittats död! Flera har varit inne på detta tidigare att kommunen/skolan känner sig skyldiga för denna familjekris (i.om. att de kanske dragit in stödet).

Att barnen kan ha ärvt pappans särbegåvning (Asperger eller iaf inom autismspektrat) och som du säger ha kämpigt i skolan p.g.a noll social kompetens och allmänt uttråkade av allt de redan kan(!). De har ju säkert en mattenivå som ligger flera årskurser över resterande klassen t.ex.....

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Syns språkbruket är intressant : - "Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar"

Man sparar inte på ordet precis.., ME skulle ju förstås.., vi har alla hört talas om detta. Men detta är då något som skall vara utav närmast "Bibliska dimensioner". Nämligen ofattbart.., att jämföra med Ebola typ !

Intressant är även uppgifterna om att man (i somras ?) såg barnen ute och allt såg ok ut. Likaså är det som inte framkommer intressant : Ingen skall ha sett barnen sjuka. Utåt sett så såg barnen friska ut !

Ena dottern såg även frisk under mellandagarna.
Skulle en sjukdom som ME beskrivas som Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar". Jag har också reagerat på ordvalen. Det låter som de beskriver en tjej i en skräckfilm som blivit besatt av djävulen eller något..
Citera
2018-01-11, 14:03
Medlem
Varför är OH inte vän med HB på Facebook? Dock så är HB vän med OH:s syster LH
Citera
2018-01-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det som stör mig är att pappan hade så mycket viktigt inbokat bla den viktiga konferens som han aldrig dök upp på och en imorgon i Stockholm exempelvis.
Han verkar vara mycket engagerad i sitt jobb, och logiskt sett inte "kapabel" att avsluta allt så hastigt. Ändå har det hänt, för mamman mördade väl inte honom eller?. Kanske någon psykologisk kunnig kan svara på detta.

Jag läste nyss detta på Expressen:
– Det här var en av hans stora hållpunkter under året(konferensen och som han själv arrangerat)
Så precis i tid att något för honom stort inte hann inträffa?

Hittar inte nu, men någon skrev om annonser på Blocket. Annonserna är borttagna, men träffarna finns kvar. Mattor, bänkskivor, hurtsar och en fåtölj som skulle säljas, den 17 juli.

Livstecken finns på barnen den sommaren, de hoppade och tjoade i trädgården.
Annars är de båda så svårt sjuka att omfattande undervisning bedrivs i hemmet.

På mammans Instagram står "2 följare". Var det döttrarna?
Citera
2018-01-11, 14:05
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susk
Teori som har framkommit upp tillsammans med dåligt rörsystem eller kanske radon. De köpte huset billigt 2006 det gick ner 7% då. Jag har sammanfattat olika teorier i #1842 som man inte kan avfärda än.

Polisen har ju gått ut med att inget tyder på en olyckshändelse så vi kan avfärda detta scenario .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in