2018-01-11, 13:40
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Vet inte vad det här ger men jag söker lite samband:

https://www.google.se/search?dcr=0&q=Scientologi+Oscar+Henkow&nfpr=1&sa= X&ved=0ahUKEwjK2MPH38_YAhUqJpoKHWgkAdgQvgUIJSgB&bi w=1280&bih=627
... 0.5 https://pdfuvfv.ml/files/ebooks-best-sellers-free-download-the-vatgst-treatment-of-public-bodies-by-oskar-henkow-epub.html 2015-06-08T05:06:00+02:00 ...... -la-garde-republicaine-en-amerique-histoire-complete-et-authentique-ed1894-djvu-by-comettant-o-oscar -comettant.html 2015-04-29T11:07:00+02:00 monthly ...

Dessutom står hela namnet här: Oscar-henkow-epub. Men bara "nkow" när jag lägger upp det för min granskning.

Finns det samband med att de var med i scientologin?
Nu när fd höjdare har gått ur, förstår man ju hur fast de är som är kvar pga
alla ting medlemmar berättar. Sk Auditering. Scientologer tror att dessa beslut påverkar personen än idag och kan få negativa konsekvenser för PC:n. (Pre-Clean).

Detta ska bara tas som ett inlägg i gåtan hur kunde familjetragedin hända. Inte vad Scientologin är för någ, MOD skicka isåfall det vidare till Religion eller nåt!

Fattar inte ditt inlägg? Du länkar till en google sökning på pappans namn och Scientologi, men ingen relevant träff. Andra länken är till en ebook om moms och indirekt skatt som är skriven av pappan?
Citera
2018-01-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Du tänkte på bakgrunder till möjliga motiv för någon att ta dom av daga då?

Att huset hade mögel och de blev sjuka allihopa av det utan att veta om det.

Att pappa fick nog på mammans gnäll och verk and snap!

Kommunen tyckte att Mamman hade Münchhausens och sa nej till assistanshjälp hemundervisning

Pappan orkade inte längre att vara hemma och tänka rationellt (kunde inte andas i mögel!!)

Det fanns ett underliggande problem men de inte fattade vad det var. Någon säger att huset kunde hade haft mögel. Det är en bra teori som måste undersökas.

I varje fall var mamman och barnen sjuka och inte mådde bra.
Senast redigerad av susk 2018-01-11 kl. 13:45.
Citera
2018-01-11, 13:43
Medlem
Det är rimligt att anta att GM inte såg någon framtid för familjen.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bjärred-i-chock-efter-familjs-död-det-finns-en-fysisk-sjukdomsbild-på-barnen-som-är-ofattbar-3951420

Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt väg att gå. Tänker t.ex på föräldrarna som startade Willefonden och Tomas Sjödin.
Citera
2018-01-11, 13:43
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imlikenono
Kan även nämna att där finns en stor anledning till att skolan/kommunen gått ut i tidningen också... det handlar om indragen assistent/något liknande.

Så. Barnen och mamman hittades nerbäddade i sängen och pappan hittades hängd. Antingen har pappan agerat själv eller med hjälp av mamman. Antagligen har de väl lämnat något efter sig som gör att vi vet vad det kommer handla om senare.

Detta kan stämma. Läste i nån media att "när polis kom till platsen hittades EN person död". Alltså låg de inte på samma ställe. Jag tippar på att den som hittades först( kanske på nedervåning) är den som iscensatte detta.
Citera
2018-01-11, 13:44
Medlem
Som mamma till två barn med ADHD, Asperger, OCD och Touretts så vet jag att barn med NPF kan få hemundervisning om 1. barnet/barnen inte klarar av att gå i skolan pga sin funktionsnedsättning (istället för att vara ”hemmasittare”) eller 2. om kommunen inte kan erbjuda rätt sorts hjälp för dessa barn (exempelvis SU-klass).

Ofta blir skolan ”övermäktig” för dessa barn i årskurs 5 eller 6 och det kan väl stämma in på de döda barnen? Det var väl i 5:an som de båda fick hemskoleundervisning?

Så att barnen hade hemundervisning pga medicinska skäl måste det alltså inte vara som det skrivits mkt om tidigare i tråden.

Och att föräldrar väljer att ta livet av sina barn och sig själva pga NPF låter extremt långsökt.

Dock så VET jag med egen erfarenhet att livet med två barn med dessa funktionsnedsättningar är EXTREMT tufft!!!

Om de fått avslag på hjälp via LSS eller försäkringskassan och sen mamman var dödligt sjuk av cancer så lever de i en väldigt svår situation. Men inte såååå svart att enda utvägen är att ta livet av hela familjen.

Jag tror att det måste finnas något mer som ligger bakom.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susk

Kommunen tyckte att Mamman hade Münchhausens och sa nej till assistanshjälp hemundervisning

Pappan orkade inte längre att vara hemma och tänkte rationellt (kunde inte andas i mögel!!)

Det fanns ett underliggande problem men de inte fattade vad det var. Någon säger att huset kunde hade haft mögel. Det är en bra teori som måste undersökas.

Aight. Jag trodde du menade att mögel var det som tog kål på alla fyra först.
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, nu blir det ytterligare spekulationer...

Jag tror inte det är en slump att detta hände dagen innan skolstart.

Pappan är klart och tydligt särbegåvad och detta är ärftligt.

Att döttrarna skulle haft ME talar emot att: "Pappan har varit jättenöjd med undervisningen, lärarna har varit jättenöjda, och hon [den äldsta flickan] har presterat mycket väl."
Citat Sydsvenskan .Verkar otroligt att bägge döttrarna skulle haft ME.

Jag tänker att ist för ME så har döttrarna ärvt denna särbegåvning som ofta blir till ett h-vete i skolan med stort lidande. De blir ofta hemmasittare och inte sällan utvecklar de psykisk ohälsa (ångest, depressioner, stresskänslighet m.m.). Den som är intresserad får läsa på för det genererar en uppsjö av symtom. Kortfattat: det är som att leva i en värld där 9/10 människor du möter är som huvudrollsinnehavaren i "Dum & Dummare".

För skolorna är detta relativt nytt och många vet inte riktigt hur de skall gå tillväga med dessa elever då de kräver särskilt stöd / anpassad undervisning / extra stimulans på högre nivå, inte är i behov av upprepningar och får ofta svårt med relationer i skolan.
Lösningen för en del skolor blir hemundervisning.

Jag ser via Skolinspektionen att det inkommit 5 anmälningar (år 2015-2017) rörande särskilt stöd vid Bjärehovskolan där äldsta dottern gick.
Strax före jul fick föräldrar som har barn på Bjärehovskolan brev hem om att barn med särskilda behov kommer drabbas av besparingar. Sydsvenskan premiuminnehåll

Denna begåvning förklarar även deras diskretion på internet.

Jag tror du är något på spåren. Kan också förklara varför kommunen kallar till presskonferens mindre än 24 timmar efter att en familj hittats död! Flera har varit inne på detta tidigare att kommunen/skolan känner sig skyldiga för denna familjekris (i.om. att de kanske dragit in stödet).

Att barnen kan ha ärvt pappans särbegåvning (Asperger eller iaf inom autismspektrat) och som du säger ha kämpigt i skolan p.g.a noll social kompetens och allmänt uttråkade av allt de redan kan(!). De har ju säkert en mattenivå som ligger flera årskurser över resterande klassen t.ex.....
Citera
2018-01-11, 13:45
Medlem
Det som stör mig är att pappan hade så mycket viktigt inbokat bla den viktiga konferens som han aldrig dök upp på och en imorgon i Stockholm exempelvis.
Han verkar vara mycket engagerad i sitt jobb, och logiskt sett inte "kapabel" att avsluta allt så hastigt. Ändå har det hänt, för mamman mördade väl inte honom eller?. Kanske någon psykologisk kunnig kan svara på detta.
Citera
2018-01-11, 13:45
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe

En sak som gör mig lite fundersam är att det påstås att mannen tagit bort sin Facebook och Linkdin. Vet man verkligen NÄR detta skedde? Kan det inte ha gjort för länge sedan? Det verkar så ologiskt att han tar bort dessa två men låter den egna hemsidan ligga kvar med massor av information om honom och kontaktuppgifter. Den om någon borde han väl ha tagit bort om syftet var att folk inte skulle snoka när han väl var borta. Kanske tog han bort sina profiler på Facebook och Linkdin för länge sedan och inte alls i samband med det tragiska som nu skett.

Vet inte om det är så konstigt jag har själv plockat bort det mesta från min linkdin och låst min facebook. Har i stort bara använt detta i yrket under eget namn. Men med den utveckling som skett är detta meningslöst man kan inte lita på eller använda sig av det längre för t.ex rekrytering i alla fall inte för kvalificerade tjänster allt är för anpassat för att man skall kunna dra några slutsatser. Det är fortfarande ett viktigt verktyg för att sortera bort en del knäppskallar men även dessa har lärt sig att inte skriva för mycket på sina officiella sidor. Har dock Insta och FB under smeknamn för att hålla kontakt ,med släkt vänner och mera närstående men detta är svårt att hitta för oinvigd. Jag tor det är mest i de lägre samhällsklasserna man på allvar använder FB till annat än adressregister och lite kontakt med ytligt bekanta.

Alltså frånvaro av privat information på offentligt nät är inte skumt utan de är snarare ett bevis för att de är relativt sunda och medvetna. Kolla bara på detta forum som avskräckande exempel.
Senast redigerad av MadBalt 2018-01-11 kl. 13:48.
Citera
2018-01-11, 13:46
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susk

Pappan orkade inte längre att vara hemma och tänka rationellt (kunde inte andas i mögel!!)

Mögel? Var framkommer det?!? Eller egen spekulation?
Citera
2018-01-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, nu blir det ytterligare spekulationer...

Jag tror inte det är en slump att detta hände dagen innan skolstart.

Pappan är klart och tydligt särbegåvad och detta är ärftligt.

Att döttrarna skulle haft ME talar emot att: "Pappan har varit jättenöjd med undervisningen, lärarna har varit jättenöjda, och hon [den äldsta flickan] har presterat mycket väl."
Citat Sydsvenskan .Verkar otroligt att bägge döttrarna skulle haft ME.

Jag tänker att ist för ME så har döttrarna ärvt denna särbegåvning som ofta blir till ett h-vete i skolan med stort lidande. De blir ofta hemmasittare och inte sällan utvecklar de psykisk ohälsa (ångest, depressioner, stresskänslighet m.m.). Den som är intresserad får läsa på för det genererar en uppsjö av symtom. Kortfattat: det är som att leva i en värld där 9/10 människor du möter är som huvudrollsinnehavaren i "Dum & Dummare".

För skolorna är detta relativt nytt och många vet inte riktigt hur de skall gå tillväga med dessa elever då de kräver särskilt stöd / anpassad undervisning / extra stimulans på högre nivå, inte är i behov av upprepningar och får ofta svårt med relationer i skolan.
Lösningen för en del skolor blir hemundervisning.

Jag ser via Skolinspektionen att det inkommit 5 anmälningar (år 2015-2016) rörande särskilt stöd vid Bjärehovskolan där äldsta dottern gick.
Strax före jul fick föräldrar som har barn på Bjärehovskolan brev hem om att barn med särskilda behov kommer drabbas av besparingar. Sydsvenskan premiuminnehåll

Denna begåvning förklarar även deras diskretion på internet.

Fördomsfullt skitsnack du far med. I inlägg sägs att mamman hade två fb-profiler. Här har flera mord ägt rum och då duger det inte att smörja ned gruppen "särbegåvade". Det enda vi vet nu, är att det är någon som ansett sig ha rätten att släcka andras liv, om de inte dött av kollektiv mat-eller gasförgiftning.

Barnamördare är det vi diskuterar.
Citera
2018-01-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Korrigerat några uppgifter (instagramkonto som var mammans, fynd i villan mm). Tack för alla PM med tack och uppskattning.

Vad vet vi?
- Namnet på familjen (bekräftat)
- Åldrarna (bekräftade f. 2003 & 2006)
- Bostadsort och adress (bekräftat)
- I somras tjoade och hoppade barnen i poolen (Media)
- Skolhjälp hemma (bekräftat flera media)
- Pappan har fått nedsatt arbetstid samt får arbeta del hemma (Aftonbladet)
- Modern arbetar som skattejurist på Skatteverket (bekräftat)
- Att samtliga gardiner var nerdragna i fastigheten då polisen kom till platsen (Media)
- Rektorn kallar familjen för en familj i djup kris (bekräftat)
- Rektorn bekräftar att flickorna hade medicinska problem (Media & skola)
- Bjärehovsskolan förlusttyngd dragit in en hel del läxhjälp och lärare https://www.sydsvenskan.se/2017-12-1...paket-satts-in
- Grannarna har inte märkt något onormalt (Expressen)
- Del av familjen har setts i affärer under mellandagarna (Expressen)
- Polisen känner inte till dödsorsaken utan hoppas finna den på insidan (Expressen)
- Modern hade någon slags koppling till Gottfries clinic som behandlar ME (Moderns Facebook)
- Mammans instagramkonto https://www.instagram.com/brentonhenkow/
- Ena dotterns instragramkonto (användarnamn) "agnesisbored"
- Ena dotterns YouTubekonto (Nu borttagen på YouTube)
- Polisen säger sig ha gjort fynd i villan som kan förklara förloppet (bakgrund/orsak) (Aftonbladet)

Vad verkar sant!
- Äldsta dottern har ett Instragramkonto (bra om någon bekräftar med länk)
- Faderns LinkedIn är raderat (dock inte bekräftat att detta skett i samband med händelsen)
- Ena dottern har fått Borrelia med följdsjukdomar och konsekvenser (bekräftat av närstående via PM)
- Dottern som fått Borrelia vart tvungen att sluta med fotbollen (bekräftat av närstående via PM)

Vad tror vi eller är rykten?
- Mamman hade obotlig cancer (spekulation innan fakta kommer)
- Att det är ett utvidgat självmord (spekulationer innan obduktionen är klar)
- ME som sjukdom hos flickorna (bekräftas dock av gniknus2 här på FB)

Utan belägg:
- Familjen är med i sekt typ Scientologerna (inte bekräftat och inget tyder på det)
- Att fadern skulle hängt sig
- Att familjen förlorat bidrag och annat från kommunen eller inte fått hjälp för barnens sjukdomar
- Att någon i familjen hade Spielmeyer - Vogt sjukdom
- Att någon i familjen lämnat brev efter sig

Komplettera gärna med mer info via inlägg eller PM. Jag sammanställer.

Agnesisbored - alltså dotterns instagramkonto. Är det någon mera än jag som lagt märke till hennes kommentar "A girl has nothing to say". Vad kan få henne att skriva så? Ett uppgivet barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in