Ja, nu blir det ytterligare spekulationer...
Jag tror inte det är en slump att detta hände dagen innan skolstart.
Pappan är klart och tydligt särbegåvad och detta är ärftligt.
Att döttrarna skulle haft ME talar emot att: "Pappan har varit jättenöjd med undervisningen, lärarna har varit jättenöjda, och hon [den äldsta flickan] har presterat mycket väl."
Citat
Sydsvenskan .Verkar otroligt att bägge döttrarna skulle haft ME.
Jag tänker att ist för ME så har döttrarna ärvt denna särbegåvning som ofta blir till ett h-vete i skolan med stort lidande. De blir ofta hemmasittare och inte sällan utvecklar de psykisk ohälsa (ångest, depressioner, stresskänslighet m.m.). Den som är intresserad får läsa på för det genererar en uppsjö av symtom. Kortfattat: det är som att leva i en värld där 9/10 människor du möter är som huvudrollsinnehavaren i "Dum & Dummare".
För skolorna är detta relativt nytt och många vet inte riktigt hur de skall gå tillväga med dessa elever då de kräver särskilt stöd / anpassad undervisning / extra stimulans på högre nivå, inte är i behov av upprepningar och får ofta svårt med relationer i skolan.
Lösningen för en del skolor blir hemundervisning.
Jag ser via Skolinspektionen att det inkommit 5 anmälningar (år 2015-2016) rörande särskilt stöd vid Bjärehovskolan där äldsta dottern gick.
Strax före jul fick föräldrar som har barn på Bjärehovskolan brev hem om att barn med särskilda behov kommer drabbas av besparingar.
Sydsvenskan premiuminnehåll
Denna begåvning förklarar även deras diskretion på internet.