2018-01-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, nä, du behöver inte bekräfta. Men det känns som att källan jobbar med fallet, fel person att jobba med det om man läcker under förundersökningen.
Fönsterna var fördragna, det var polisen som fann familjen avlidna.
Låssmeden kan det inte varit för den får knappast gå in och se.
Att en granne ska ha sett allt det verkar märkligt då man var relativt snabb med att spärra av med skynken etc.

Annars hade det väl inte varit en säker källa?
Jäkligt tragiskt.
Citera
2018-01-11, 13:16
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
- Ena dotterns instragramkonto (användarnamn) "agnesisbored"

Bara jag som reagerar på namnet?
Citera
2018-01-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har också funderat lite på det. Eftersom familjen verkar ha blivit drabbad av sjukdomar efter att de köpte huset. Vad i ett hus kan göra människor sjuka? Dels kan det vara vattenledningar som till exempel innehåller bly. Giftiga byggnadsmaterial eller någon form av mögel. Jag tycker i alla fall att man bör undersöka detta ifall man nu inte vet orsaken till flickornas sjukdom.

Jag tänkte mer på psykisk ohälsa och nu när Scientologerna nämns igen att det ska ha funnits en viss kontakt så kan det handla om att flytten till Bjärred blev psykiskt jobbig för mamman och hon kom i kontakt med Scientologerna och på den vägen är det.
Familjen har ju befunnit sig i djup kris länge och där skolan känt till det och djup kris hamnar många i om de söker sig till en religiös sekt.
Och detta med hemundervisningen, den känns som en slags nödlösning på någonting? Man har från skolans håll valt denna lösningen för att inte försämra något annat? Hemundervisningen känns som en kompromiss.
Barnen sågs tjoa i trädgården i somras och ena barnet syntes med pappan i mellandagarna.
Citera
2018-01-11, 13:19
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susk
Bra teorier: (man kan inte avfärda dem i detta läge)

- Mögel i huset gjorde att alla blev sjuka

- Dödliga sjukdomar hos barnen typ Spielmeyer - Vogt sjukdom

Du tror att alla dör exakt samtidigt av detta?
Citera
2018-01-11, 13:20
Medlem
Hans "utbildningsskrift" är knasig. Han började skriva på den 2012 när familjen flyttat från Göteborg till Bjärred. Den, och att döttrarna utbildades hemma, luktar skunk. Kan flytten sammanfalla med att den massiva hemundervisningen startade? Vad hände i äldsta dotterns skola före flytten?

Om barnen är dödssjuka har man ju oftast ändå vård i hemmet eller annat stöd, oavsett om många klagar på att de inget stöd får. Det kan omöjligt vara mord i livets slutskede för döttrarna. Gör en vild spekulation och det är att pappan, eller den som mördade familjen och sig själv, blivit sinnessjuk och varit det under lång, lång tid. Isolerades barnen när de blev könsmogna i 11-12-årsåldern?
Citera
Avslutad
Att de är hemundervisade av medicinska skäl behöver inte ha att göra med fysiskt medicinska, appråpå att det primärt verkar vara det som diskuteras här. Det finns flertalet barn som är hemundervisade heltid eller deltid p.g.a. psykiska funktionshinder som inte kräver typ särskola. Tänker spontant på en person som har asperger, add och en grav ätstörning. Hon blev hemskolad av den enkla anledningen att det inte fungerade för henne i skolan och att det blev lättast för alla inblandade att lärarna istället åkte hem till henne. Hon hade två lärare som besökte henne två dagar i veckan och hade alla kärnämnen med henne, och så hade hon hemuppgifter där emellan.

Om pappan i detta fall var inom autism-spektrat så känns det med tanke på ärftlighet och dylikt rimligt att ungarna hade något liknande, och att det är en del i den medicinska som det skrivs om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imlikenono
Annars hade det väl inte varit en säker källa?
Jäkligt tragiskt.

Nä, klart
Mycket tragiskt ja, gör ont trots att man inte har någon som helst anknytning till familjen eller till Bjärred.
Citera
2018-01-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Spielmeyer är i princip avfärdad, det var bara ett exempel av en användare.
ME är mest troligt just nu, iaf för den ena dottern.

Inte just Spielmeyer men någonting i samma magnitud.
Citera
2018-01-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du har helt rätt där, eller kan ha – det beror väl delvis på hur han hanterade sitsen och delegerade uppgifter.

Men i ljuset av det skedde ser ju en keynote ut som en grov felprioritering – utöver det faktum att det indikerar att han inte hade planerat att ta livet av sig där o då, utan nog tog det beslutet med den kommande Keynoten för ögonen. Där kan man tala om tvingande förhinder... (fast det är fortfarande olovlig frånvaro...)

Det är lite spekulativt förstås, men det är svårt att se någon planera för konferens och egen Keynote samtidigt som planerar ta sitt eget och familjens liv. Det är inte omöjligt, det beror väl på framförhållningen, men det ser inte så bra ut.

Så pappan skulle ta livet av sig och familjen pga han var nervös inför en konferens?.
Citera
2018-01-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg

Nja, det säger inte mig så mycket. Barn idag är uttråkade överlag.
Hon verkade vara ett GoT-fan iaf.
Citera
2018-01-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg

Nej, jag reagerade också. Ser framför mig en sjuk tjej ligger ensam hemma, spenderar mycket tid på nätet
Citera
2018-01-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoM
Det finns indikatorer i fallet som tyder på att pappan var äldsta syskon, dels för att han var högpresterande, framgångsrik, hade en ledande roll samt en familj med fler än ett barn. För att förstå det här fallet tror jag att man måste förstå hans bakgrund och uppväxt (om man utgår ifrån att han är GM). Om han är en man, och äldsta syskon är chansen stor att han växt upp med mycket press på att ta hand om sig själv, men även sina syskon och så småningom även sin familj. Från barnsben har han fått lära sig att det är skamfullt att be om hjälp, att han ska vara stark, inte får visa känslor och måste sätta alla andra först. Låt säga att mannen i det här fallet har varit extra utsatt för dessa påtryckningar av olika anledningar. När han sedan växer upp och skaffar egen familj är allt frid och fröjd, han har ett bra jobb och en fin familj som han kan ta hand om, tills det hela börjar spricka. Barnen är/blir sjuka, men tillsammans med frun klarar han fortfarande av att ta sitt ansvar och skydda familjen, men när även frun blir sjuk har han misslyckats på två fronter, dels med att skydda sina barn men också med att skydda sin fru. Att inget av det är hans fel spelar ingen roll för inpräntat från barnsben vet han att han ska skydda sina nära och om han inte lyckas med det så är han misslyckad och hela hans syfte blir meningslöst. Det är inte ett alternativ i detta läge att söka hjälp för det skulle ses som ett misslyckande för honom. Alternativet att begå självmord är inte heller aktuellt eftersom han då skulle misslyckas ännu grövre med tanke på att han då inte alls tar sitt ansvar utan lämnar hela familjen själva i sticket. Så vad är utvägen? Att ta sitt ansvar, behålla kontrollen och göra det enda han kan för att skydda och hålla familjekonstellationen intakt, att eliminera alla tillsammans.

Jag säger inte att alla män som är äldsta syskon som hamnar i en liknande situation kommer att agera likadant, gissningen är att han kanske haft det pressat även på andra håll under längre tid, att han har någon form av psykisk störning etc. Men jag skulle inte bli förvånad om det framkommer dels att han var äldsta syskon men också att det är han som är GM.

Här spekuleras till höger och vänster och ordbajset bara flödar. Folk påstår sig veta både det ena och det andra. Tänkte rätta till en del.....

Du ovan..... tyvärr måste jag göra dig besviken, mannen var inte äldste barnet, tvärtom han var yngste barnet och hade bara en äldre syster. Född och uppvuxen i Sthlm, i en finare del av Bromma.

Mannen är INTE professor, han är "Associated professor" vilket på svenska är lika med "docent", dvs han har doktorerat (i juridik) men han innehar inte någon professur. Han var i själva verket Universitetslektor vid Institutionen för Handelsrätt på Lunds Univ.

Både hustrun och mannen har arbetat på Ernest & Young, en av världens största konsultfirmor. Mannens CV finns på hans egen hemsida.

Någon skrev av hustrun inte var född i Sverige, FEL, hon var född i Västra Frölund, Göteborg och Bohus län. Någon skrev också att hon hade en tvillingsyster, FEL, hon hade bara en äldre bror. Familjen hette från början Andersson men tog sig namnet Brenton någon gång mellan 1971-1980.

Hustrun har TVÅ facebookprofiler, den ena var helt synlig till igår med bild och många vänner. Den är numera helt privat och bilden borttagen.

En sak som gör mig lite fundersam är att det påstås att mannen tagit bort sin Facebook och Linkdin. Vet man verkligen NÄR detta skedde? Kan det inte ha gjort för länge sedan? Det verkar så ologiskt att han tar bort dessa två men låter den egna hemsidan ligga kvar med massor av information om honom och kontaktuppgifter. Den om någon borde han väl ha tagit bort om syftet var att folk inte skulle snoka när han väl var borta. Kanske tog han bort sina profiler på Facebook och Linkdin för länge sedan och inte alls i samband med det tragiska som nu skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in