2018-01-11, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J_McClane
Länken, tack.

Hittar denna, osäker om det var artikeln jag läste igår dock. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3MbX
"– Folk är upprivna. Det är en nära vän till oss. Det är en liten arbetsplats och han har varit här sedan 2002. Han var en mycket duktig medarbetare och högpresterande.".
Jag kanske överanalyserar, men hade verkligen man sagt det om en man som mördade hela sin familj?
Citera
2018-01-11, 07:51
Medlem
Det finns indikatorer i fallet som tyder på att pappan var äldsta syskon, dels för att han var högpresterande, framgångsrik, hade en ledande roll samt en familj med fler än ett barn. För att förstå det här fallet tror jag att man måste förstå hans bakgrund och uppväxt (om man utgår ifrån att han är GM). Om han är en man, och äldsta syskon är chansen stor att han växt upp med mycket press på att ta hand om sig själv, men även sina syskon och så småningom även sin familj. Från barnsben har han fått lära sig att det är skamfullt att be om hjälp, att han ska vara stark, inte får visa känslor och måste sätta alla andra först. Låt säga att mannen i det här fallet har varit extra utsatt för dessa påtryckningar av olika anledningar. När han sedan växer upp och skaffar egen familj är allt frid och fröjd, han har ett bra jobb och en fin familj som han kan ta hand om, tills det hela börjar spricka. Barnen är/blir sjuka, men tillsammans med frun klarar han fortfarande av att ta sitt ansvar och skydda familjen, men när även frun blir sjuk har han misslyckats på två fronter, dels med att skydda sina barn men också med att skydda sin fru. Att inget av det är hans fel spelar ingen roll för inpräntat från barnsben vet han att han ska skydda sina nära och om han inte lyckas med det så är han misslyckad och hela hans syfte blir meningslöst. Det är inte ett alternativ i detta läge att söka hjälp för det skulle ses som ett misslyckande för honom. Alternativet att begå självmord är inte heller aktuellt eftersom han då skulle misslyckas ännu grövre med tanke på att han då inte alls tar sitt ansvar utan lämnar hela familjen själva i sticket. Så vad är utvägen? Att ta sitt ansvar, behålla kontrollen och göra det enda han kan för att skydda och hålla familjekonstellationen intakt, att eliminera alla tillsammans.

Jag säger inte att alla män som är äldsta syskon som hamnar i en liknande situation kommer att agera likadant, gissningen är att han kanske haft det pressat även på andra håll under längre tid, att han har någon form av psykisk störning etc. Men jag skulle inte bli förvånad om det framkommer dels att han var äldsta syskon men också att det är han som är GM.
Senast redigerad av KomodoM 2018-01-11 kl. 07:57.
Citera
2018-01-11, 07:55
Medlem
gangleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Nu har jag inte läst den där texten, såg bara första sidan lite snabbt...

Min första tanke var att det var ett utbildningsmaterial som han använde i arbetet. Jag använder ofta förenklingar och liknelser om jag ska förklara något komplext så att studenterna får en förståelse för sammanhanget. Till exempel pratar jag ofta om en kokbok för att förklara kopplingen mellan DNA/RNA/protein.

Men som sagt... jag har inte läst texten...

Jag har läst texten, och Remark är helt ute och cyklar. Det var garanterat en skrift menad till nybörjare inom ämnet, typ högstadieungdomar eller lågutbildade företagare. Den är illustrerad med hjälp av flickornas teckningar, och hänvisar till dom som exempel. Allt tyder alltså på att tvärt emot Remarks analys, så har pappan och döttrarna "hjälpts åt" att skapa denna text, alltså han har låtit döttrarna bli delaktiga i hans hemmaarbete. Detta är ju något en bra pappa gör både för att aktivera sina barn, få sitt jobb gjort, samt ge barnen mer självkänsla. Istället för att passivt tyna bort har de ju just den dagen hjälpt sin pappa skapa en skrift som kan hjälpa andra - en riktig och viktig insats.
Citera
2018-01-11, 07:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoM
Det finns indikatorer i fallet som tyder på att pappan var äldsta syskon, dels för att han var högpresterande, framgångsrik, hade en ledande roll samt en familj med fler än ett barn. För att förstå det här fallet tror jag att man måste förstå hans bakgrund och uppväxt (om man utgår ifrån att han är GM). Om han är en man, och äldsta syskon är chansen stor att han växt upp med mycket press på att ta hand om sig själv, men även sina syskon och så småningom även sin familj. Från barnsben har han fått lära sig att det är skamfullt att be om hjälp, att han ska vara stark, inte får visa känslor och måste sätta alla andra först. Låt säga att mannen i det här fallet har varit extra utsatt för dessa påtryckningar av olika anledningar. När han sedan växer upp och skaffar egen familj är allt frid och fröjd, han har ett bra jobb och en fin familj som han kan ta hand om, tills det hela börjar spricka. Barnen är/blir sjuka, men tillsammans med frun klarar han fortfarande av att ta sitt ansvar och skydda familjen, men när även frun blir sjuk har han misslyckats på två fronter, dels med att skydda sina barn men också med att skydda sin fru. Att inget av det är hans fel spelar ingen roll för inpräntat från barnsben vet han att han ska skydda sina nära och om han inte lyckas med det så är han misslyckad och hela hans syfte blir meningslöst. Det är inte ett alternativ i detta läge att söka hjälp för det skulle ses som ett misslyckande för honom. Alternativet att begå självmord är inte heller aktuellt eftersom han då skulle misslyckas ännu grövre med tanke på att han då inte alls tar sitt ansvar utan lämnar hela familjen själva i sticket. Så vad är utvägen? Att ta sitt ansvar, behålla kontrollen och göra det enda han kan för att skydda och hålla familjekonstellationen intakt, jo att eliminera alla tillsammans.

Fast vi vet ju inte om pappan har mördat familjen. Jag har inte sett några uttalanden om vad som har hänt i villan.
Citera
2018-01-11, 08:09
Medlem
ChRiZzPys avatar
Citat:
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-11/psykiatern-vi-maste-vaga-stalla-den-svara-fragan?forceScript=1&redirected=1

Skribenten Daniel Rydén på Sydsvenskan skriver nu på morgonen denna artikeln, där han påstår att polisen misstänker att en förälder tagit livet av sin familj, och sedan sig själv.
Tråden påstår fortfarande att vi inte vet om OH är GM, men i artikeln verkar det som att polisen utgår från detta. Är detta enligt uppgifter från polisen själv, eller "antar" Daniel Rydén precis som oss på FB att så är fallet?
Citera
2018-01-11, 08:11
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoM
Det finns indikatorer i fallet som tyder på att pappan var äldsta syskon, dels för att han var högpresterande, framgångsrik, hade en ledande roll samt en familj med fler än ett barn. För att förstå det här fallet tror jag att man måste förstå hans bakgrund och uppväxt (om man utgår ifrån att han är GM). Om han är en man, och äldsta syskon är chansen stor att han växt upp med mycket press på att ta hand om sig själv, men även sina syskon och så småningom även sin familj. Från barnsben har han fått lära sig att det är skamfullt att be om hjälp, att han ska vara stark, inte får visa känslor och måste sätta alla andra först. Låt säga att mannen i det här fallet har varit extra utsatt för dessa påtryckningar av olika anledningar. När han sedan växer upp och skaffar egen familj är allt frid och fröjd, han har ett bra jobb och en fin familj som han kan ta hand om, tills det hela börjar spricka. Barnen är/blir sjuka, men tillsammans med frun klarar han fortfarande av att ta sitt ansvar och skydda familjen, men när även frun blir sjuk har han misslyckats på två fronter, dels med att skydda sina barn men också med att skydda sin fru. Att inget av det är hans fel spelar ingen roll för inpräntat från barnsben vet han att han ska skydda sina nära och om han inte lyckas med det så är han misslyckad och hela hans syfte blir meningslöst. Det är inte ett alternativ i detta läge att söka hjälp för det skulle ses som ett misslyckande för honom. Alternativet att begå självmord är inte heller aktuellt eftersom han då skulle misslyckas ännu grövre med tanke på att han då inte alls tar sitt ansvar utan lämnar hela familjen själva i sticket. Så vad är utvägen? Att ta sitt ansvar, behålla kontrollen och göra det enda han kan för att skydda och hålla familjekonstellationen intakt, att eliminera alla tillsammans.

Jag säger inte att alla män som är äldsta syskon som hamnar i en liknande situation kommer att agera likadant, gissningen är att han kanske haft det pressat även på andra håll under längre tid, att han har någon form av psykisk störning etc. Men jag skulle inte bli förvånad om det framkommer dels att han var äldsta syskon men också att det är han som är GM.
Vad har allt det du säger då överhuvudtaget med händelsen att göra? Jag skulle inte bli förvånad om familjen var barn och barnbarn till släktingar som är yngre, äldre eller mittemellan i sina syskonskaror.
Citera
2018-01-11, 08:15
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliten987
Klassas det som våldsbrott även om våld inte används?

Att mörda någon genom att t.ex. ge dem en överdos läkemedel eller narkotika är att använda våld. Att ta livet av en annan människa kan inte göras utan våld i en eller annan form.

Wikipedia:

Citat:
Med våld avses ofta en aggressionshandling som innebär att en eller flera personer avsiktligt tillfogar en annan person eller personer fysiskt trauma. I de allra flesta länder är det olagligt för civilpersoner att uppsåtligen tillfoga en annan människa skada.
Citera
2018-01-11, 08:18
Medlem
vichy6s avatar
Ok, vet inte om det varit uppe. Ringt Tingsrätten iaf. Finns inget om betänketid. De var skrivna på samma adress enligt Skatteverket.
Citera
2018-01-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Togs initiativet av frun eller mannen? Eller i samförstånd. Han var ju fysiskt frisk så han hade ju överlevt de andra. Diskussionen kring hädanfärden har nog varit både bitter och vidrig. Ingen vill ju sina barn något illa, så beslutet känns ändå märkligt.
Och hur gör man detta? Gift, gas, vapen ? Bara tanken måste varit en pärs för den / dem som bestämt att utplåna familjen. Hur resonerar man kring vad som skall ske ? Hjälp av en psykolog / präst hade kanske hindrat detta, i alla fall hade kanske mannen överlevt. Se sin familj tyna bort är nog tufft, men ta dem av daga känns ändå drastiskt.

Nu måste du tänka på att detta pågått under en väldigt lång tid. Det är ju knappast
fyra friska individer som plötsligt får för sig att utradera hela sin familj.

Nej, detta har säkert varit ett långt lidande och ett långt helvete för dem. Så när de väl
tog beslutet som det spekuleras om, så kan de mycket väl ha tagit beslutet i lugn och ro
och känt att det är den bästa lösningen. Människor kan vara otroligt irrationella i vissa
utsatta situationer.

Om det nu rör sig om ett kollektivt självmord så tror jag det beslutet gjorts
i hyfsat lugna drag. Jag tror också att föräldrarna tagit beslutet och så klart
inte informerat sina barn.

r-i-p
Citera
2018-01-11, 08:19
Medlem
Hinner inte läsa igenom sista sidorna i tråden och vet inte vad som kommit fram eller inte.

Enligt källor så låg barnen nerbäddade i sängen samt mamman. Pappan ska ha hängt sig. Barnen svårt sjuka.

Jag tror detta är ett beslut från föräldrarnas sida, alternativt att pappan har gjort allt men har svårt att se det.

Hur som helst är det väldigt tragisk. Vila i frid.
Citera
2018-01-11, 08:21
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imlikenono
Hinner inte läsa igenom sista sidorna i tråden och vet inte vad som kommit fram eller inte.

Enligt källor så låg barnen nerbäddade i sängen samt mamman. Pappan ska ha hängt sig. Barnen svårt sjuka.

Jag tror detta är ett beslut från föräldrarnas sida, alternativt att pappan har gjort allt men har svårt att se det.

Hur som helst är det väldigt tragisk. Vila i frid.
Jag har nåtts av samma information: pappan var den sista i livet och dog på annat vis än barnen och mamman. Det lär även ha funnits ett, av föräldrarna gemensamt författat, avskedsbrev.
Citera
2018-01-11, 08:23
Medlem
2560ps avatar
Jaha, 50 nya sidor sen igår eftermiddag, och då har ändå mod rensat kraftigt. Ingen normal människa orkar läsa igenom samma svammel som de första 80 sidorna, så jag frågar ödmjukast om det framkommit något av värde sen igår? Eller är det bara samma spekulationer som ältats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in