Citat:
Ursprungligen postat av
Haubits77B
Exakt.
En klassisk svensk moped (fram till EU-inträdet) var begränsad till MAX 50 CC samt MAX 1 hästkraft.
Samtidigt hade de flesta tillverkare även 50 cc cylindrar som levererade 5,5 hästar etc. som "tillbehör".
Bla honda och yamaha sålde mopeder som hade 7hk från fabrik i ostrypt utförande, att plocka ut mer är inga större bekymmer...polisen bänkar en kreidler till nästan 13Hk på bakhjulet
https://www.youtube.com/watch?v=SySjgHnMJ5s&
Citat:
Det var därför reglerna kring "lätt motorcykel" ändrades. Fram till 1990-talets mitt var en lätt MC en motsvarande på max 125 CC. Problemet var att exempelvis den italienska tillverkaren Cagiva lär ha sålt en 125 CC med över 100 hästkrafter! Pga detta infördes då både en CC samt en hk-gräns.
Dom som fick lätt mc-kort innan reglerna infördes har fortfarande bara 125cc begränsningen att bry sig om.
Citat:
Ursprungligen postat av
h4ck3rsl4ck3r
En annan gyllene gräns det talades om var 100hk per liter cylindervolym.
100 literhästar är inte särskilt imponerande, en snart 40år gammal japansksåld honda mb5 har drygt 140 literhästar från fabrik.
Citat:
Ursprungligen postat av
opcanagil
Nån som kan förklara?
Enligt den kalkylatorn ska min moped ha 2.02Hk...i själva verket plockar jag ut 5 gånger den effekten så den kalkylatorn är värdelös, ser man till serietillverkade mopeder så finns 50cc med alltifrån 0.8hk till 7Hk det beror helt på hur motorn designas.
Citat:
Ursprungligen postat av
kwelity
Varför ska du ett mått på kolven, det är slagvolymen, deplacementet, som är relevant.
Kolvens storlek är också en faktor eller närmare bestämt slaglängden, kort slaglängd är bättre för en motor som ska varva ordentligt, en motor som däremot ska arbeta på lägre varv funkar bättre med lång slaglängd, v8 på nästan 3 liter som använts till formel1 kan ha kortare slaglängd än en moped.
Citat:
Ursprungligen postat av
opcanagil
Precis, det var vridmomentet jag tänkte på. 16 hk och ändå ett starkt vridmoment nog för en surfboard.
Vad kan man göra mer specifikt?
Behövs inte särskilt mycket vridmoment om propellern är dimensionerad därefter.
Citat:
Vill minnas under moppetiden så fanns inte mycket annat att göra än att byta till större cylinder. Iaf på min dt50
Finns olika 50cc cylindrar även till dt med effekter från 1hk till 7hk.
Citat:
Ursprungligen postat av
h4ck3rsl4ck3r
Kort sagt, större hål överallt och högre komp. Desto bättre andning en motor har, desto högre effekt kan man väl enkelt säga.
Högre kompression kan i själva verket vara kontraproduktivt, kan sänka motorns maxvarv.
Citat:
Ursprungligen postat av
opcanagil
då måste man borra upp cylindern isf.
Egentligen, varför har man måtten på cylindern? Man borde ha måtten från kolven istllet då det säger mer om hur mycket man får ut.
En 250 cc motor kan fortfarande ha en kol som i en 49 cc.
Ska en 250cc motor ha samma kolv som 50cc så måste motorn ha 5 cylindrar och så bygger man i regel inte idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
En 125cc lätt motorcykel får ha upp till 16(har jag för mig?) hk.
Däremot en 125kubiks Moto GP tävligshoj har gissningsvis uppåt 70-80hk. Samma slagvolym, samma typ av motor.
Förstår du?
Kan även jämföra maico700 med mmx500, 2 fundamentalt olika motorer som arbetar med samma grundprinciper.
Maico 700 har 1st 700cc cylinder med en effekt på ~78Hk vid 5.500-6.000 varv nånstans, byggd för crosskörning offroad.
Mmx500 har 4st cylindrar på totalt 576cc med en effekt på 195Hk vid 13.000varv byggd för att ta sig runt isle of man på kortast möjliga tid