2018-01-11, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
man trimmar inte 2-takt så

Visst gör man det, hade både Zündapp, Sachs och Suzuki. Enklaste möjliga trim på förstnämnda var jack i kannan och drevning, 50+ knyck istället för 30. Zündappen gjorde 110 knyck med en modifierad "7hk" 70CC cýlinder och liggande vespaförgasare. Allt handlade om andning. En gång blev det fel, på en Suzuki, varvade som en motorsåg, men obefintligt vridmoment, med rödglödgad krök som resultat. Dessa tider...

En annan gyllene gräns det talades om var 100hk per liter cylindervolym.
Senast redigerad av h4ck3rsl4ck3r 2018-01-11 kl. 01:51.
Citera
2018-01-11, 02:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Exakt.
En klassisk svensk moped (fram till EU-inträdet) var begränsad till MAX 50 CC samt MAX 1 hästkraft.
Samtidigt hade de flesta tillverkare även 50 cc cylindrar som levererade 5,5 hästar etc. som "tillbehör".
Bla honda och yamaha sålde mopeder som hade 7hk från fabrik i ostrypt utförande, att plocka ut mer är inga större bekymmer...polisen bänkar en kreidler till nästan 13Hk på bakhjulet
https://www.youtube.com/watch?v=SySjgHnMJ5s&

Citat:
Det var därför reglerna kring "lätt motorcykel" ändrades. Fram till 1990-talets mitt var en lätt MC en motsvarande på max 125 CC. Problemet var att exempelvis den italienska tillverkaren Cagiva lär ha sålt en 125 CC med över 100 hästkrafter! Pga detta infördes då både en CC samt en hk-gräns.
Dom som fick lätt mc-kort innan reglerna infördes har fortfarande bara 125cc begränsningen att bry sig om.

Citat:
Ursprungligen postat av h4ck3rsl4ck3r
En annan gyllene gräns det talades om var 100hk per liter cylindervolym.
100 literhästar är inte särskilt imponerande, en snart 40år gammal japansksåld honda mb5 har drygt 140 literhästar från fabrik.

Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
Nån som kan förklara?
Enligt den kalkylatorn ska min moped ha 2.02Hk...i själva verket plockar jag ut 5 gånger den effekten så den kalkylatorn är värdelös, ser man till serietillverkade mopeder så finns 50cc med alltifrån 0.8hk till 7Hk det beror helt på hur motorn designas.

Citat:
Ursprungligen postat av kwelity
Varför ska du ett mått på kolven, det är slagvolymen, deplacementet, som är relevant.
Kolvens storlek är också en faktor eller närmare bestämt slaglängden, kort slaglängd är bättre för en motor som ska varva ordentligt, en motor som däremot ska arbeta på lägre varv funkar bättre med lång slaglängd, v8 på nästan 3 liter som använts till formel1 kan ha kortare slaglängd än en moped.

Citat:
Precis, det var vridmomentet jag tänkte på. 16 hk och ändå ett starkt vridmoment nog för en surfboard.

Vad kan man göra mer specifikt?
Behövs inte särskilt mycket vridmoment om propellern är dimensionerad därefter.

Citat:
Vill minnas under moppetiden så fanns inte mycket annat att göra än att byta till större cylinder. Iaf på min dt50
Finns olika 50cc cylindrar även till dt med effekter från 1hk till 7hk.

Citat:
Ursprungligen postat av h4ck3rsl4ck3r
Kort sagt, större hål överallt och högre komp. Desto bättre andning en motor har, desto högre effekt kan man väl enkelt säga.
Högre kompression kan i själva verket vara kontraproduktivt, kan sänka motorns maxvarv.

Citat:
då måste man borra upp cylindern isf.

Egentligen, varför har man måtten på cylindern? Man borde ha måtten från kolven istllet då det säger mer om hur mycket man får ut.

En 250 cc motor kan fortfarande ha en kol som i en 49 cc.
Ska en 250cc motor ha samma kolv som 50cc så måste motorn ha 5 cylindrar och så bygger man i regel inte idag.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
En 125cc lätt motorcykel får ha upp till 16(har jag för mig?) hk.
Däremot en 125kubiks Moto GP tävligshoj har gissningsvis uppåt 70-80hk. Samma slagvolym, samma typ av motor.

Förstår du?
Kan även jämföra maico700 med mmx500, 2 fundamentalt olika motorer som arbetar med samma grundprinciper.

Maico 700 har 1st 700cc cylinder med en effekt på ~78Hk vid 5.500-6.000 varv nånstans, byggd för crosskörning offroad.
Mmx500 har 4st cylindrar på totalt 576cc med en effekt på 195Hk vid 13.000varv byggd för att ta sig runt isle of man på kortast möjliga tid
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-01-11 kl. 02:38.
Citera
2018-01-11, 04:46
Medlem
Pungsvings avatar
Man får ut ca 400 hk per 1000 cc med rätt design. 90 cc skulle kunna ge 36 hk då.
Citera
2018-01-11, 05:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Man får ut ca 400 hk per 1000 cc med rätt design. 90 cc skulle kunna ge 36 hk då.
Ska man få ut 400 literhästar ur små tvåtaktare så är man inne på extremt hög nivå, under 60-talet lyckades suzuki kräma ur ~350-360 literhästar ur rk67 som användes till roadracing, toppfart närmare 180 knyck och effektbandet låg mellan 17.000 till 17.500 varv så det behövdes 14 växlar.
Citera
2018-01-11, 07:17
Moderator
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Motorcyklar och mopeder
/Moderator
Citera
2018-01-11, 11:27
Medlem
När jag köpte min Silverpil, 1965, så var det en lätt motorcykel. Definitionen då var tjänstevikt högst 75kg. Inget om motorn. Men det fanns en naturlig gräns för att få den trafiksäker. Så de flesta lättviktare hade cylindervolym ca 175cc och 9 hk.
Och de flesta mopederna på den tiden - utom min (?) - var trimmade!
Men detta har ju inget med frågeställarens jetski att göra!
Citera
2018-01-11, 12:51
Bannlyst
Så skulle det vara svårt att få upp tex denna 125 cc motor till 16 hk? http://www.motorhandel.se/motorer-50...t-med-back.php
Citera
2018-01-11, 13:36
Bannlyst
Citat:
Så skulle det vara svårt att få upp tex denna 125 cc motor till 16 hk? http://www.motorhandel.se/motorer-50...t-med-back.php

för dig är det nog svårt som inte kan skillnad på kubik och hästkrafter
Citera
2018-01-11, 14:27
Medlem
INTPs avatar
En ökning från (påstådda) 9hk till 16hk skulle vara en ökning på nästan 80%. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt, men det skulle kräva saker som en betydligt vassare kamaxel, kraftig modifikation av topplocket (eller hellre ett topplock med bättre utformade kanaler och fler & större ventiler), och gärna även större cylindervolym. Kanske även en vevaxel som tål det högre varvtalet, och en koppling som tål det ökade vridmomentet utan att slira.

Rent teoretiskt finns det inget hinder för en sådan motor att ge 16hk, eller ännu mer. Rent praktiskt är det en kinesisk skitmotor bestående av metall vars kvalité är jämförbar med trolldeg, och det är inte säkert att man hittar de tidigare nämnda bättre delarna som passar motorn så man kan få modifiera eller tillverka grejer själv från grunden.

En vanlig sexväxlad tvåtakts mopedmotor (Derbi/AM6) är enklare att trimma till 16hk. Bättre kvalité, och större utbud av trimdelar.
Citera
2018-01-11, 14:45
Bannlyst
Citat:

Helt obekanta dessa nya små motorer, har dock hört att det snackas om CDI trim, typ chiptrim, databox, ingen aning vad det ger, om något alls... kanske värt att kolla upp i.a.f.
Citera
2018-01-11, 15:15
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Har planer på att bygga mig en egen jet surf. Enda problemet jag kommer på är vilken motor man ska ha.

Här är det en 90 cc jetsurf och det står den har 16 hp.
http://www.trampbatar.se/butik/produ...surf-kolfiber/

Enligt denna sidan är 90 cc 2,7hp http://www3.telus.net/shebang/engine...alculator.html

Nån som kan förklara?

1. 16 HP ur 90 cc tvåtakt låter högst rimligt (din första länk)
2. Din andra länk är någon random kalkylator för fyrtaktsmotor (å den är dessutom kass).

Skall du ha en motor på en surfbräda så är det väl lämpligt att utgå från en utombordare på t ex 15 HP.
Citera
2018-01-11, 15:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
När jag köpte min Silverpil, 1965, så var det en lätt motorcykel. Definitionen då var tjänstevikt högst 75kg. Inget om motorn. Men det fanns en naturlig gräns för att få den trafiksäker. Så de flesta lättviktare hade cylindervolym ca 175cc och 9 hk.
Och de flesta mopederna på den tiden - utom min (?) - var trimmade!
Men detta har ju inget med frågeställarens jetski att göra!
Ja med dom bromsarna och chassi är det inget man vill köra snabbt med men samtidigt finns det en poäng med hög volym och låg effekt, vridmomentet kommer snabbare ta en moped som exempel, kan ha max vridmoment vid 2500 varv men släng på 5½ så kanske max vridmoment kommer först vid 7500 varv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in