Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-10, 22:25
  #1
Avstängd
Har planer på att bygga mig en egen jet surf. Enda problemet jag kommer på är vilken motor man ska ha.

Här är det en 90 cc jetsurf och det står den har 16 hp.
http://www.trampbatar.se/butik/produ...surf-kolfiber/

Enligt denna sidan är 90 cc 2,7hp http://www3.telus.net/shebang/engine...alculator.html

Nån som kan förklara?
Citera
2018-01-10, 22:36
  #2
Medlem
franges avatar
"cc" står för kubikcentimeter, det är alltså motorvolymen. Effekten (mätt i hk) kan variera och är inget givet bara för att motorvolymen är X eller Y liter eller kubikcentimeter.
Citera
2018-01-10, 22:36
  #3
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
Nån som kan förklara?
Ja. Den kalkylatorn du använder dig av suger häströv och är helt irrelevant. Man kan inte säga att ett antal kubik är lika med x i effekt. Flertalet andra variabler påverkar; Bränsle, bestyckning, komp, varv, överladdning eller ej, mm mm
Citera
2018-01-10, 22:40
  #4
Avstängd
hur kan dom ha gjort då för att få upp den i 16hk?
Citera
2018-01-10, 22:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
hur kan dom ha gjort då för att få upp den i 16hk?

Det beror på motorns varvtal, tryckskillnad, verkningsgrad mm
Citera
2018-01-10, 23:00
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
hur kan dom ha gjort då för att få upp den i 16hk?

Det är vä inget konstigt för en tvåtaktare? Kalkylatorn du använde är värdelös.

Jag får ut 3-4 hästkrafter ur en 12kubiks modellmotor till ett av mina radiostyrda flygplan. Vridmomentet är inget att hurra för såklart, men effekten finns.

Sagt på ett annat sätt: du KAN INTE använda den kalkylator du hittat.

En 125cc lätt motorcykel får ha upp till 16(har jag för mig?) hk.
Däremot en 125kubiks Moto GP tävligshoj har gissningsvis uppåt 70-80hk. Samma slagvolym, samma typ av motor.

Förstår du?
Citera
2018-01-10, 23:20
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är vä inget konstigt för en tvåtaktare? Kalkylatorn du använde är värdelös.

Jag får ut 3-4 hästkrafter ur en 12kubiks modellmotor till ett av mina radiostyrda flygplan. Vridmomentet är inget att hurra för såklart, men effekten finns.

Sagt på ett annat sätt: du KAN INTE använda den kalkylator du hittat.

En 125cc lätt motorcykel får ha upp till 16(har jag för mig?) hk.
Däremot en 125kubiks Moto GP tävligshoj har gissningsvis uppåt 70-80hk. Samma slagvolym, samma typ av motor.

Förstår du?

Precis, det var vridmomentet jag tänkte på. 16 hk och ändå ett starkt vridmoment nog för en surfboard.

Vad kan man göra mer specifikt?

Vill minnas under moppetiden så fanns inte mycket annat att göra än att byta till större cylinder. Iaf på min dt50

Däremot hade jag en guilera bullit på 49 cc som gick så in i helvette efter man dragit pluggen i avgasröret. Gick kring 85 då.
Citera
2018-01-10, 23:42
  #8
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
"cc" står för kubikcentimeter, det är alltså motorvolymen. Effekten (mätt i hk) kan variera och är inget givet bara för att motorvolymen är X eller Y liter eller kubikcentimeter.

Exakt.
En klassisk svensk moped (fram till EU-inträdet) var begränsad till MAX 50 CC samt MAX 1 hästkraft.
Samtidigt hade de flesta tillverkare även 50 cc cylindrar som levererade 5,5 hästar etc. som "tillbehör".

Det var därför reglerna kring "lätt motorcykel" ändrades. Fram till 1990-talets mitt var en lätt MC en motsvarande på max 125 CC. Problemet var att exempelvis den italienska tillverkaren Cagiva lär ha sålt en 125 CC med över 100 hästkrafter! Pga detta infördes då både en CC samt en hk-gräns.
Citera
2018-01-11, 00:17
  #9
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
Tycker du kan va snäll och berätta lite mer

Kort sagt, större hål överallt och högre komp. Desto bättre andning en motor har, desto högre effekt kan man väl enkelt säga.
Citera
2018-01-11, 00:23
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av h4ck3rsl4ck3r
Kort sagt, större hål överallt och högre komp. Desto bättre andning en motor har, desto högre effekt kan man väl enkelt säga.

man trimmar inte 2-takt så
Citera
2018-01-11, 01:11
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av h4ck3rsl4ck3r
Kort sagt, större hål överallt och högre komp. Desto bättre andning en motor har, desto högre effekt kan man väl enkelt säga.
då måste man borra upp cylindern isf.

Egentligen, varför har man måtten på cylindern? Man borde ha måtten från kolven istllet då det säger mer om hur mycket man får ut.

En 250 cc motor kan fortfarande ha en kol som i en 49 cc.
Citera
2018-01-11, 01:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
då måste man borra upp cylindern isf.

Egentligen, varför har man måtten på cylindern? Man borde ha måtten från kolven istllet då det säger mer om hur mycket man får ut.

En 250 cc motor kan fortfarande ha en kol som i en 49 cc.

Varför ska du ett mått på kolven, det är slagvolymen, deplacementet, som är relevant. Förenklat så kan man säga att deplacementet x varvtalet ger ett volymflöde, volymflöde x tryckskillnad ger din effekt. Sen har du komponenter, som t,ex, ventiler, strypningar m.m för att påverka kompresionsförhållandet och verkningsgrad.

M.a.o kolv-area x slagländen ger dina kubik cm^3
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback