2018-01-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse33
Innebörden av bibeln är självfallet ren lögn. Att vuxna människor kan tro på tramset är skamligt.
Jag skulle nog säga att din ståndpunkt verkar vara lite väl svartvit.
Den uppfattning jag fick när jag suderade denna bok i min ungdom(Ja jag är nörd och var bunden p.g.a en trafikolycka i ca 6 mån). Är att det är en samling av äldre berättelser som förts vidare av tradition för att senare skrivas ner(GT) Sen har man faktiskt kunnat knyta faktiska händelser(Geologiska fynd som stärker en del av berättelserna men inte i detalj eller exakt tid) med många av berättelserna. Så ren lögn är det inte men snarae ett försök till historie beskrivning. Sen är ju många av berättelserna förändrade/Förbättrade genom att de förts vidare via tal i många generationer.
NT är lite mer en samling berättelser av händelser av vissa specifika person (Vilka finns dokumenterade i Romarrikets dokumentation) Men som givetvis har en egen agenda.
Citera
2018-01-11, 08:55
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLovesU
Ja den är sann och de som inte tror det kommer brinna i helvetet !!!

bibeln är ett enda stort rip-off projekt där det går ut på att stjäla spiritualiteten från folket.
Citera
2018-01-11, 09:02
Medlem
lasse33s avatar
Jungfru Maria var inte oskuld. Det är ett översättningsfel. Jag fördjupar mig inte i sagor. Det gjorde jag när jag som barn. HC Andersens böcker var intressanta men att läsa dom som vuxen, då är det nått som är fel och att sen dessutom tro på dom då är man sjuk i huvudet.
Citera
2018-01-11, 09:32
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Jungfru Maria var inte oskuld. Det är ett översättningsfel. Jag fördjupar mig inte i sagor. Det gjorde jag när jag som barn. HC Andersens böcker var intressanta men att läsa dom som vuxen, då är det nått som är fel och att sen dessutom tro på dom då är man sjuk i huvudet.

Om bibeln bara var en sagobok skulle den inte överlevt 2000+ år och växa till världens största religion.
Bibeln är en mäktig historiebok som ger kunskap om gud och hur man ska leva ett gott liv.
Citera
2018-01-11, 10:27
Medlem
lasse33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Om bibeln bara var en sagobok skulle den inte överlevt 2000+ år och växa till världens största religion.
Bibeln är en mäktig historiebok som ger kunskap om gud och hur man ska leva ett gott liv.

Hur länge var jorden platt...? Hur länge var det solen som snurrade runt jorden...? osv

Mäktig historiebok...? Den är fullständigt spräckt, naken och avslöjad, iaf när det gäller sanningen.
Bronsåldersmyter har inget med att leva ett gott liv att göra. Bibeln är f.ö. full av hemskheter.

Jag hatar inte religiösa men jag hatar religioner. Alla lika mycket. Jag tycker att religiösa är slöfockar som inte bidrar till mänsklighetens utveckling. Deras kapacitet borde utnyttjas till exv. forskning istället för att gå till egocentricitet som bön, försöka nå himlen och annat stolleri.

Ge mig ett enda bevis för att bibeln är sann och att Gud finns så ska jag omgående ändra uppfattning.

Islam, hinduismen, judendomen, buddhismen osv är ungefär lika gamla, vissa äldre. Varför tror kristna inte på dessa skrifter och deras gudar?
Senast redigerad av lasse33 2018-01-11 kl. 10:33.
Citera
2018-01-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ge mig ett enda bevis för att bibeln är sann och att Gud finns så ska jag omgående ändra uppfattning.

Islam, hinduismen, judendomen, buddhismen osv är ungefär lika gamla, vissa äldre. Varför tror kristna inte på dessa skrifter och deras gudar?

Det finns massor vittnesmål från personer som dött och som sett himmelriket och träffat Jesus. Tror du alla dessa ljuger?
Judar kristna och muslimer har samma gud. Buddhism har ingen gud. Hinduism har flera gudar.
Citera
2018-01-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
bibeln är ett enda stort rip-off projekt där det går ut på att stjäla spiritualiteten från folket.
På vilket sätt menar du att folket har spiritualitet idag? Tvärtom är det ju.

Jag tror att det finns en rädsla för att vända sig till Jesus och gud för att många tror att domen blir hård och att det inte går att få förlåtelse. Men det är fel.
Citera
2018-01-11, 12:29
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
En lustig detalj är också att det skulle ha tagit Moses 40 år att leda sitt folk från Egypten till Israel.
Enligt Google maps skulle det ta cirka 150h att gå den sträckan idag. Kanske världen var större på den tiden, eller människor mycket mycket mindre...

Israel var en del av Egypten på den tiden om jag inte missminner mig. Så de gömde sig för lagens långa arm tills deras namn var bortglömda och de själva förmodligen var döda. Nästa generation var okända för Staten och därmed var dessa fria att göra som de ville med bytet.... (dvs G**det, de fick aldrig nämna det vid namn då det skulle dra blickarna till sig igen. Däremot gick det bra att låna ut det.).
Senast redigerad av SituationReport 2018-01-11 kl. 12:55.
Citera
2018-01-11, 13:07
Medlem
Citat:
Det finns massor vittnesmål från personer som dött och som sett himmelriket och träffat Jesus. Tror du alla dessa ljuger?
Judar kristna och muslimer har samma gud. Buddhism har ingen gud. Hinduism har flera gudar.
Det finns liknande vittnesmål från personer som träffat små gröna män som är här för att rädda mänskligheten. Bevisar det att Messias har anlänt i ett flygande tefat? Varför förutspåddes inte det i bibeln?
Citera
2018-01-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det finns liknande vittnesmål från personer som träffat små gröna män som är här för att rädda mänskligheten. Bevisar det att Messias har anlänt i ett flygande tefat? Varför förutspåddes inte det i bibeln?

Aldrig hört någon säga att dom sett flygande tefat och små gröna män efter dom kommit tillbaka från en nära döden upplevse. Inte heller spindelmannen, tomten eller gremlins.
Citera
2018-01-11, 14:26
Medlem
Citat:
Aldrig hört någon säga att dom sett flygande tefat och små gröna män efter dom kommit tillbaka från en nära döden upplevse. Inte heller spindelmannen, tomten eller gremlins.
Den här typen av minnen (lagradade i hjärnans neuroner) uppstår när hjärnan kommer igång igen efter en blackout. Vad gör det för skillnad om hjärnan dessförinnan var utslagen av syrebrist eller av en överdos knark?
Citera
2018-01-11, 14:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Så om en bok har överlevt i nått tusen år eller så och växt till att ha massvis med följare så betyder det att den är sann?
Ja men det är bra, då vet vi att koranen är sann och ger kunskap om gud och hur man ska leva ett gott liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in