2018-01-11, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tycoker att ni kan lägga ned ME, det är ingen vanlig barnsjukdom och inte är den ärftlig heller. Däremot finns det
genetiska ärftliga sjukdomar som ett till synes friskt nyfött barn kan lida av men som inte upptäcks förrän långt senare när ett syskon är fött, som inte skulle ha fötts om föräldrana hade fått diagnosen på sitt förstfödda och gått på genetisk rådgivning. Muskeldystrofier upptäcks oftast ganska sent eftersom symtomen kommer smygande och tar tid på sig.

Oavsett, jag har en pålitlig källa som säger barnen hade ME. Om det har med vad som hände att göra vet jag dock inte.
Citera
2018-01-11, 06:59
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, sjukdom är inte bekräftat annat än genom att skolförvaltningen gått ut med att barnen hemskolades "på grund av medicinska skäl", "familjen i livskris" och att pappan berättat för arbetskamrater att frun och barnen var sjuka. Jag har fått höra, av folk som känner till honom, att "barnen har neurologisk sjukdom och mamman cancer". Man blir lite fundersam när det dyker upp vittnesmål om "ME" och scientologi - var familjen väldigt eljest och isolerad, kanske med en liten egen tolkning av begreppet "sjukdom"...?

Ja, det sista du skriver kanske inte är helt fel.
Eftersom alla är döda kan det dessvärre bli locket på från rättsväsendet, eftersom det inte finns någon att åtala.
Utökat självmord sker sällan med människor
som funkar väl och mår bra.
Då har man nog ett mer nyanserat sätt att
hitta lösningar och strategier för hur man
ska hantera kriser.
En del personer kan även funka fokuserat på sitt jobb, vilket kan göra att det blir svårt för
omgivningen att upptäcka något.
Citera
2018-01-11, 07:08
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, sjukdom är inte bekräftat annat än genom att skolförvaltningen gått ut med att barnen hemskolades "på grund av medicinska skäl", "familjen i livskris" och att pappan berättat för arbetskamrater att frun och barnen var sjuka. Jag har fått höra, av folk som känner till honom, att "barnen har neurologisk sjukdom och mamman cancer". Man blir lite fundersam när det dyker upp vittnesmål om "ME" och scientologi - var familjen väldigt eljest och isolerad, kanske med en liten egen tolkning av begreppet "sjukdom"...?

Om nu frun var sjuk och mannen tröttnat på eländet kanske de tog ett gemensamt beslut att dricka gift och ge ungarna detsamma för att sedan mötas i en bättre värld.
Citera
2018-01-11, 07:21
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det finns ju förutom sjukdomar som nämnts andra skäl till att något såhär tragiskt har hänt, tex skilsmässa , någon av dem har träffat någon annan, eller så orkar en av dem inte leva på detta vis längre och många andra skäl. Bortsett från allt det jobbiga de redan hade kan det finnas en annan faktor/trigger till att det blev såhär.
Hur konstigt det än kan låta...
Om livet är för hårt mot dig är det lättare att halvera ansvaret med barn inblandade.

Säger inte att så är fallet, men skilsmässa kan ha varit en trigger. Går väl att få ut eventuella papper från myndighet om någon betänketid pågick.
Citera
2018-01-11, 07:24
Medlem
Tervulls avatar
Idag måste föräldrar till svårt sjuka barn själva ta hand om barnen. Assistansen dras in och någon ersättning är det inte att tala om. Föräldrar tvingas alltså att jobba och samtidigt sköta sina sjuka barn dygnet runt. Detta är omänskligt. Om modern hade svår cancer så kanske hon blivit utförsäkrad vilket innebär att hon inte får ett öre från försäkringskassan. Vi har världens högsta skatter men människor får ingen hjälp. Jag är övertygad om att dessa faktorer spelat in gällande morden. Vem som gjort vad är ju högst oklart dock. Det lutar ju åt att det är pappan som inte pallat trycket längre. Om så är fallet borde han packat sin väska och stuckit istället alt lagt in sig på psyket.
Citera
2018-01-11, 07:27
Medlem
Klassas det som våldsbrott även om våld inte används?
Citera
2018-01-11, 07:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Om nu frun var sjuk och mannen tröttnat på eländet kanske de tog ett gemensamt beslut att dricka gift och ge ungarna detsamma för att sedan mötas i en bättre värld.

Togs initiativet av frun eller mannen? Eller i samförstånd. Han var ju fysiskt frisk så han hade ju överlevt de andra. Diskussionen kring hädanfärden har nog varit både bitter och vidrig. Ingen vill ju sina barn något illa, så beslutet känns ändå märkligt.
Och hur gör man detta? Gift, gas, vapen ? Bara tanken måste varit en pärs för den / dem som bestämt att utplåna familjen. Hur resonerar man kring vad som skall ske ? Hjälp av en psykolog / präst hade kanske hindrat detta, i alla fall hade kanske mannen överlevt. Se sin familj tyna bort är nog tufft, men ta dem av daga känns ändå drastiskt. Eller var det kvinnan som tog alla av daga? Ett brev som förklarar sakernas tillstånd hade varit till hjälp för efterlevande.
Tragiskt hur som helst. :-(
Senast redigerad av Mullret 2018-01-11 kl. 08:22.
Citera
2018-01-11, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet jag inte, vad gäller kvalitet på jobbet hemmavid.

Han producerade i alla fall ett liten skrift där han för sina sjuka barn försökte illustrera (med äpplen) hur indirekt moms fungerar. I alla led.

En märklig skrift.
Var min första reaktion? När jag läste den.

Vad fick ungarna ut av detta? Ingenting.

Sedan noterade han prudentligt, det tog mig 30 minuter att skriva detta.

Gissa hur mycket mer dom skulle uppskattat pappans intresse för dom? Snarare än en föreläsning om ointressanta äpplen.

Sen måste jag säga att jag inte förstår varför han använder tiden till

1. att förklara indirekt moms
2. att göra en skrift av det alstret
3. att mäta effektiviteten/under "hemmavaron"/han producerar sk "nyttigheter" även när han inte skulle umgås med barnen

Han har mest troligt flytt in i sitt arbete och främjat sig från barnens handikapp. Tror jag.

Hade han förstått, hade han aldrig blandat in äpplen som betalningsmedel eller Sune (=Staten) samt alla andra aktörer (tillverkare av t.ex. sopkvastar mm) för att beskriva indirekt moms.

Varför är just indirekt moms viktiga i deras liv?

Bortsett från att det var pappans specialområde.

Var tog mamman vägen? Hon måste ändå varit viktig?
-----------------
Min reflektion.

Nu har jag inte läst den där texten, såg bara första sidan lite snabbt...

Min första tanke var att det var ett utbildningsmaterial som han använde i arbetet. Jag använder ofta förenklingar och liknelser om jag ska förklara något komplext så att studenterna får en förståelse för sammanhanget. Till exempel pratar jag ofta om en kokbok för att förklara kopplingen mellan DNA/RNA/protein.

Men som sagt... jag har inte läst texten...
Citera
2018-01-11, 07:38
Medlem
Vi bor också i Lomma kommun och när min son var 12 år fick vi beviljat hemundervisning under en tid. Detta då sonen har Asperger och just i början på puberteten blommade den ut och gjorde skolmiljön till en omöjlig plats för honom.
Vill bara nämna det då det hela tiden nämns fysiska sjukdomar, samt hur svårt det är att få beviljat hemundervisning. Vi är ett bevis på motsatsen.

I övrigt vet jag ingenting om familjen, mer än att jag mötte pappan på Ica ibland. När jag tänker efter så kan jag bara minnas honom själv, aldrig i sällskap av barn eller fru. Men å andra sidan har jag aldrig med mig barnen när jag handlar heller.
Citera
2018-01-11, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Vi måste ju ta hand om våra kära nyanlända vet du, att hjälpa sina egna medborgare som slitit häcken av sig i flera år kommer i tredje hand. Hela nationen är ju hjärntvättad

Lustigt att så många här fortsätter att bara prata om utförsäkring och finansproblem här som möjlig anledning
Mannen var PROFESSOR och hade två företag och bodde i ett område där snittlönen låg på nästan 50000 per person. Kvinnan hade arbete på skatteverket som jurist så hon lär ha bodragit lite med pengar med Så de lär alltså ha klarat sig ekonomiskt
Så invandrare har tyvärr inget med saken att göra här.
Citera
2018-01-11, 07:39
Medlem
Jag läste en artikel på Aftonbladet igår som handlade om pappan i familjen. Den var skriven som en hyllning till mannen där kollegor och närstående beskrev hur bra han var och hur mycket de saknar honom i princip. Detta hade aldrig skett med Breivik eller valfritt rövhål.
Är det något i utredningen som ett fåtal vet men som vi andra inte vet?
Citera
2018-01-11, 07:41
Medlem
Basterdss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliten987
Klassas det som våldsbrott även om våld inte används?
Skojar du nu?! Det är MORD! Och motd oavsett hur du mördar npgon så är det de facto ändå ett mord och hade mördaten/mördarna levt hade de fått fängelse straff!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in