2018-01-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
De kan ha levt ganska isolerade ifrån andra. Barnen kanske tog mycket tid. Mannen la mycke fokus på familjen.

Man liksom stänger ut folk under sådana omständigheter mer.

Frågan är ju, fick fadern nog eller mamman?

Högst tragiskt i denna tid. Kommer väl fram något om att F-kassan bajsat ner på de för de inte beviljat mer stöd eller whatever.

Tungt hursom att man finner tillvaron såpass att man gör detta.

Mannen har ju senaste åren varit högproduktiv i karriär, både inom egna företag och akademien, han har skrivit böcker etc. Därtill varit fotbollstränare. Tycker det rimmar illa med teorin att de blivit helt slut av att vara hemma med barnen och varit så utsatta som inte fått "hjälp av samhället" med assistans etc. Barnen gick i åttan och femman, var duktiga i skolan och jag finner inte alls någon "logik" i att döda döttrarna pga deras utmattning. Totalt onödigt och tragiskt.
Citera
2018-01-10, 22:44
Medlem
Ja hon är ifrån Göteborg. Hennes bror bor i Sthlm, på solsidan.
Citera
2018-01-10, 22:44
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Gottfriesmottagningen verkar finnas i Göteborgstrakten. Samtidigt har kvinnan pluggat på Göteborgs Universitet. Är hon därifrån? Det finns fler med hennes efternamn i Göteborgstrakten. Förvisso också runt Stockholm och i norra Skåne. Men hon kanske bara känner någon som jobbar där/driver stället.

Hon har faktiskt INTE lajkat Gottfriesmottagningen - Hon har lajkat "rädda Gottfriesmottagningen"

Ja, HB är från Göteborg. Läste juristlinjen på Handelshögskolan.
Citera
2018-01-10, 22:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Tänkte svara på ett inlägg om grovt våldsbrott som det här fallet först beskrevs som, men det verkar borttaget.

I alla fall, 3 kap. 1-6 §§ brottsbalken står som kommentar på lagen.nu "Brott mot liv och hälsa brukar oftast innebära att våld utövas." Alltså inte alltid. Brott mot liv och hälsa är en beskrivning för våldsbrott på Wikipedia.

Kan man därför verkligen utesluta att det rör sig om tabletter/gift?

Jag tolkade pratet om våldsbrott som brott med kraftig straffpåföljd. Det borde finnas en rättslig definition av våld, jag skulle gissa att den omfattar brott mot person i fysisk bemärkelse, vilket mord per definition utgör eftersom livet upphör. Ordet "våld" har väl blivit slitet när man inte tycker att förgiftning innebär våld mot en människa.
Citera
2018-01-10, 22:49
Medlem
Whitks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jason133
Djupt tragiskt, oavsett vad det är som hänt. Skänker mina tankar till de närstående.

Det verkar röra sig om en familj som under en längre period varit i en djup kris. Om det stämmer var båda döttrarna allvarligt kroniskt sjuka och det har spekulerats i moderns hälsa, men det är inget som jag kunnat se bekräftas.

Ett möjligt scenario som jag inte sett tas upp här tidigare är att föräldrarna varit på sina respektive arbeten och att döttrarna som lider av samma sjukdom samt spenderar all deras tid hemma, antagligen har en djup förståelse för varandras lidande och även oceaner av tid ihop att samtala om livet, vad de går miste om p.g.a. deras gemensamma sjukdom och att de ser hopplöst på framtiden.

De har under en lång tid haft diskussioner om att de aldrig kommer att kunna leva fullt ut och kommer överens om att lämna livet tillsammans, vilket de gör när föräldrarna är på sina arbeten.

När föräldrarna kommer hem och ser vad deras två döttrar gjort, bestämmer de sig för att göra detsamma.

Nä, det var pappans jobb som slog larm till polisen först när han inte dykt upp på jobbet.
Citera
2018-01-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
De hade ME ja.
Jag tycoker att ni kan lägga ned ME, det är ingen vanlig barnsjukdom och inte är den ärftlig heller. Däremot finns det
genetiska ärftliga sjukdomar som ett till synes friskt nyfött barn kan lida av men som inte upptäcks förrän långt senare när ett syskon är fött, som inte skulle ha fötts om föräldrana hade fått diagnosen på sitt förstfödda och gått på genetisk rådgivning. Muskeldystrofier upptäcks oftast ganska sent eftersom symtomen kommer smygande och tar tid på sig.
Senast redigerad av nantale 2018-01-10 kl. 22:53.
Citera
2018-01-10, 22:51
Moderator
blomvattnares avatar
Den som vill kan ju starta en tråd om ME i delforumet Medicin (om det inte redan finns) så slipper denna tråd tjatas sönder om vad ME är för något.

/Mod
Citera
2018-01-10, 22:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
För det första är det inte alltid så att journalister återger saker och ting så som en expert ser saken. En mediekunnig person är på sin vakt och vill se artikeln innan den går i tryck. Men bara för att kolla fakta. Många professionella har dock svårt för empati utan utgår från att det självklara för dem är självklart för andra. Tyvärr. Tveksamt att en överläkare inte skulle ha koll på detta.
Sedan är det så att uttrycket inte är missvisande ur ett psykiatriskt perspektiv. Det är helt giltigt. I de få fall det gäller. Man kan inte ta bort en giltig term bara för att det används fel av fel personer. Vanligare är mord/självmord. Det kan också bero på psykisk ohälsa i grunden. Eller droger. Eller en kombination. Men det är ändå mord och självmord.
Folk borde sluta använda eufemismer överhuvudtaget. Men det kan vi bara drömma om. Det har hetat kuk och fitta ända sedan fornsvensk tid, exempelvis. Ändå är det ”fula” ord.

Ja, hur som helst så är vi väl överens om att det i detta fall är rätt innehållslöst att slarvigt använda termen "utvidgat självmord". Även om det nu är så att mannen bestämt sig för att begå självmord efter att ha mördat familjen, så förblir motivet eller händelseförloppet inte uttömt bestämt för det, utan det kan innebära ett antal olika scenarier och sinnesstämningar hos mördaren. Och i den meningen du menar att begreppet har är det ju mycket osannolikt att det då rör sig om ett "utvidgat självmord".
Citera
2018-01-10, 22:54
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Gottfriesmottagningen verkar finnas i Göteborgstrakten. Samtidigt har kvinnan pluggat på Göteborgs Universitet. Är hon därifrån? Det finns fler med hennes efternamn i Göteborgstrakten. Förvisso också runt Stockholm och i norra Skåne. Men hon kanske bara känner någon som jobbar där/driver stället.

Hon har faktiskt INTE lajkat Gottfriesmottagningen - Hon har lajkat "rädda Gottfriesmottagningen"
Tror att han är från Bromma. Någon skrev tidigare att L*sa H-kow som jobbade på Natur Morg*n är syster och hon har ett uppdrag i hans bolag såg jag. Vet inte var hon var ifrån då det finns några i Stockholm och några i Göteborg med samma efternamn men hon hade visst studerat i Göteborg .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det finns ett antal - betydligt större antal än vad de flesta har en aning om - sällsynta, genetiskt överförda sjukdomar av s.k. recessiv autosomal typ som ger symptom redan från födseln eller en bit in i barndomen.

Många av oss bär på s.k. recessiva sjukdomsanlag. Det betyder att sjukdomen inte bryter ut hos oss själva, pga att vi bara har en defekt allel av en viss gen. Den andra är okej och det räcker för att rädda oss själva (även om vissa recessiva sjukdomsanlag kan ge mildare varianter av en sjukdom hos bäraren)

Barnet ärver hälften av sina arvsanlag från modern och hälften från fadern. Samma gen finns då i två upplagor, den ena kommer från fadern och den andra från modern. Om bägge föräldrarna har ett sjukt och ett friskt anlag av en viss gen kan barnet få fyra möjliga kombinationer:

- En frisk gen från mamma och en frisk gen från pappa (sannolikhet 25%)
- En frisk gen från mamma och en sjuk gen från pappa (25%)
- En sjuk gen från mamma och en frisk från pappa (25%)
- En sjuk gen från mamma och en sjuk gen från pappa (25%)

I en fjärdedel av fallen blir alltså ett barn helt frisk. I hälften blir det anlagsbärare och i en fjärdedel blir det sjukt pga att det fått två sjuka gener.

Även om oddsen är på det friskas sida är tyvärr inte 25% en låg sannolikhet. Och tyvärr finns det en sannolikhet på 6,25% att om man skaffar två barn blir bägge sjuka.

De flesta av de här allvarliga sjukdomarna beror på genetiska defekter som kanske max 1-2% eller mindre av befolkningen bär på. Om 1% av befolkningen bär på anlaget är som tur är risken bara en på 10 000 att två av dem skaffar barn med varandra. Och eftersom risken för ett sjukt barn bara är 25% betyder det att det bara blir ett barn på 40 000 som drabbas av sjukdomen.

Ganska många av de här sjukdomarna är det också så att det bara är en handfull barn varje år som föds med, 2-5 stycken kanske.

Sjukdomarnas symptombild varierar från svår via otäck till något så överjävligt hemsk att ingen som inte kommit i kontakt med dem kan föreställa sig vad det kan innebära.

Om det var någon av dessa sjukdomar på den värre delen av skalan som flickorna led av så kanske en väsentlig del av svaret på denna tragedi finns att söka där. Och som framgår av ovan är det tyvärr inte totalt osannolikt att bägge barnen kan drabbas.

Tror vi har "facit" här. Sorry alla ME-entusiaster.
Mamma och Pappa har tillsammans med barnen valt att ses i Nangiala istället <3
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitk
Nä, det var pappans jobb som slog larm till polisen först när han inte dykt upp på jobbet.
Det sa han inte emot. De kom hem från jobbet och såg vad som hade hänt. Det kan ha gått dagar efter det, och sen slog jobbet larm.
Läs ordentligt.
Citera
2018-01-10, 22:55
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
ME är inte en sjukdom av sådan art att den drabbade eller dess anhöriga i ett anfall av hopplöshet har ihjäl hela familjen.. Vi får nog se oss om efter ett annat spår än barmhärtighetsmord om det inte finns ytterligare sjukdomar inblanade

Graden av handikapp när det gäller ME/CFS är varierande. Många är sängliggande och mer eller mindre som kolli. Jag har insyn på nära håll. Jag hade dock tippat på någon annan sjukdom som t ex Cystisk fibros eller annan svår sjukdom.

Vi vet dock ej om detta faktiskt är ME/CFS de har eller inte men hennes "like" av Gottfriesmottagningen kan ju hinta om det. För övrigt så är det väl ganska vanligt bland civilekonomer och jurister att man inte fläker ut sitt privatliv i sociala medier. Det kallas integritet. Jag har självklart mina inställningar på facebook synliga enbart för "vänner" vilket jag tror de flesta jag känner har. Likaså har jag fullt med vänner, bekanta, släktingar, f d kollegor som inte har Facebook överhuvudtaget.

Lider hursom med familjen och deras svåra situation och speciellt för de överlevande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in