2018-01-10, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Ni som säger att folk som kränger inte har stålar: En bekant torska som sålt via darkweb, polisen hitta 200.000 sek i bitcoins och 150.000 sek i kontanter. Han skötte allting helt själv.
350 000, det är lite drygt vad ett kassabiträde på ICA har i taxerad inkomst. Nu har din bekanta torskat och kommer således inte ha någon inkomst alls framöver. Nej, det finns en anledning att merparten av knarklangarna är luffare som bor i hyresrätt i någon sunkig förort, det är knappast något höginkomstjobb om man ser till medianlön.
Citera
2018-01-10, 08:40
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Polisen är rädd för dom. Dessutom finns nig inte alla resurser som skulle behövas. Det här är street smarta personer som vet hur de ska göra för att klara sig från straff.

Så de är inte raggare med fälgkors? Bara tunga bruschor? Känner du många raggare och bruschor?
Citera
2018-01-10, 09:54
Medlem
Mextremes avatar
Alltså. Vi pratar om somalier,
Jag förstår om de figurerar som springpojkar men "tunga" kan de knappast vara.
IQ brukar nätt och jämnt vara tvåsiffrigt och de verkar helt immuna mot styrketräning.
Att de lyckas ha ihjäl varandra är uppenbart men det är väl också det enda de verkar ha uppnått samt bra dagar dragit ihop tillräckligt med deg för att tanka mopederna.
Citera
2018-01-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
350 000, det är lite drygt vad ett kassabiträde på ICA har i taxerad inkomst. Nu har din bekanta torskat och kommer således inte ha någon inkomst alls framöver. Nej, det finns en anledning att merparten av knarklangarna är luffare som bor i hyresrätt i någon sunkig förort, det är knappast något höginkomstjobb om man ser till medianlön.
En kassaslusk på ICA har max 25-26 innan skatt. Och har då knegat några år på butiken redan.

Vilket ger en årslön på runt 312k. Sedan ska man skatta på det. Vilket ger lite drygt 215k. För dessa 215k har man då jobbat ungefär 2000 timmar.

Detta går inte ens att jämnföra med en knarklangare som mycket väl kan dra in den siffran på en månad.

Sen är ju risken man tar något att ha i beaktning. Svenssons ogillar riskfyllda sattsningar och har därför svårt att förstå varför inte alla älskar 9-5.
Citera
2018-01-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
En kassaslusk på ICA har max 25-26 innan skatt. Och har då knegat några år på butiken redan.

Vilket ger en årslön på runt 312k. Sedan ska man skatta på det. Vilket ger lite drygt 215k. För dessa 215k har man då jobbat ungefär 2000 timmar.

Detta går inte ens att jämnföra med en knarklangare som mycket väl kan dra in den siffran på en månad.

Sen är ju risken man tar något att ha i beaktning. Svenssons ogillar riskfyllda sattsningar och har därför svårt att förstå varför inte alla älskar 9-5.

Haha, det är klart att man kan tjäna bra pengar på att sälja knark, inget snack om saken, frågan är bara hur många som faktiskt gör det, de "langare" jag känner från skoltiden och andra sammanhang är riktiga low lifes som knappt har råd med sitt eget brukande.

Om vi ska fortsätta dra jämförelsen med kassörer i mataffärer så tror jag att medelinkomsten ligger klart högre hos dem jämfört med langarna, då det förmodligen går 25 loosers på varje lyckad i detta sammanhang, lägg därtill risken att åka dit/bli dödad/motsvarande så känns det typ coolare att köpa trisslotter om man nu gillar "riskfyllda satsningar".
Citera
2018-01-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Haha, det är klart att man kan tjäna bra pengar på att sälja knark, inget snack om saken, frågan är bara hur många som faktiskt gör det, de "langare" jag känner från skoltiden och andra sammanhang är riktiga low lifes som knappt har råd med sitt eget brukande.

Om vi ska fortsätta dra jämförelsen med kassörer i mataffärer så tror jag att medelinkomsten ligger klart högre hos dem jämfört med langarna, då det förmodligen går 25 loosers på varje lyckad i detta sammanhang, lägg därtill risken att åka dit/bli dödad/motsvarande så känns det typ coolare att köpa trisslotter om man nu gillar "riskfyllda satsningar".
I min värld är man ingen knarklangare om det är för att finansiera sitt missbruk. Det är bara en i raden av många korkade gärningar pundare genomför för att ha råd med sitt knark.

Jag pratar om folk som valt detta som yrke. De knarkar inte själva.
Citera
2018-01-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Bottenskrap. Visst, i bemärkelsen skötsam samhällsmedborgare kanske men inom deras gebit kan man inte säga så. Det är tunga personer med gatu credd i orten och mer pengar på fickan än de flesta kan drömma om. Såg en IG-bild på Jaffar i en Ferrari!

Ärligt talat, även jag skulle kunna ordna en bild av mig själv i en Ferrari. Och jag har verkligen inte gott om pengar. Men oavsett om han har pengar eller inte, vad spelar det för roll när han ständigt måste titta sig över axeln p.g.a. sin eventuella kriminella verksamhet? Samt antagligen kommer få seriösa problem att hitta ett vanligt jobb om han vill lägga av?

Det är inte värt att inte kunna sova lugnt om natten, helt sakna utbildning, ständigt leva med en hög hotrisk och ha ett långt brottsregister för någon miljon (som Jaffar antaligen inte ens har). Tycker synd om de stackarna som tycker det, och helt förstör sina liv redan som unga p.g.a. det.
Senast redigerad av yokisuci 2018-01-10 kl. 11:21.
Citera
2018-01-10, 11:32
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxal
Tänk att man skulle få leva i Sverige under en tid då gäng skapades med bla geniala, originella namn som "Shottaz". Det går bra nu.

Fast med tanke på vilka medlemmarna är så är det helt logiskt; det vore märkligare om de kallat sig ”hemliga sjuan” eller ”tuffa tuffingars klubb”. De är en samling invandrare från orten dom gillar gangsterfilm: shottaz är passande. Speciellt som de gillar att panga och bli pangade.
Citera
2018-01-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
För att under nästa femårsperiod tjäna 13 kr/h på någon anstalt. Det har gjorts undersökningar på livsstilskriminellas livstidsinkomst och den brukar ligga betydligt under en kassörskas. De brukar inte heller äga något av direkt värde då de bränner pengarna i samma takt som de kommer in.

Citat:
Eller så gillar de bara inte att sitta inlåst då inlåsningen begränsar valfriheten mer än vad ett vanligt arbete gör.
Citera
2018-01-10, 12:04
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Vsd citerade du?

Citat:
Ja fakta som strider på den världsbild du själv har och vill ha är enklast att skrikande bara förneka

Vilka är dessa fakta du talar om?
Citera
2018-01-10, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Vilka är dessa fakta du talar om?

Går du tillbaka ett steg till kanske du finner dem?
Citera
2018-01-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxal
Tänk att man skulle få leva i Sverige under en tid då gäng skapades med bla geniala, originella namn som "Shottaz". Det går bra nu.

(FB) Alban Ligan
Albanligan är/var inte heller något dåligt namn. Bara lite löjligt. Men säkert sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in