• 1
  • 2
2018-01-09, 16:59
Medlem
Hej! Kunde inte hitta en annan tråd.

Från 1 November 2017 fick tullen börja beslagta bangers, men gäller detta även (Marin) Bengaler eller Rökfacklor ? Tacksam för svar!
Citera
2018-01-09, 17:03
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Demon
Hej! Kunde inte hitta en annan tråd.

Från 1 November 2017 fick tullen börja beslagta bangers, men gäller detta även (Marin) Bengaler eller Rökfacklor ? Tacksam för svar!

"Vanliga" fyrverkeripjäser är rent formellt lagliga för det mesta, men det är ju möjligt att tullen tar något och behåller det ändå. Det har tydligen hänt ett par medlemmar här.
Citera
2018-01-09, 18:19
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Vanliga" fyrverkeripjäser är rent formellt lagliga för det mesta, men det är ju möjligt att tullen tar något och behåller det ändå. Det har tydligen hänt ett par medlemmar här.

Måste inte alla pyrotekniska varor vara godkända av MSB?
Citera
2018-01-09, 18:21
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen

Formellt måste de nog det, men jag undrar om det gäller i praktiken. Men bomber grövre än 2" är ju t.ex. klart olagliga. Det verkar dock inte leda till åtal särskilt ofta, om alls, utan grejerna förverkas och så händer inget mer.
Citera
2018-01-09, 18:57
Medlem
Citat:

Alla importerade pyrotekniska måste vara CE märkta och uppfylla kraven i EU direktivet direktiv 2013/29/EU. Tillstånd krävs bara om man importerar från icke EES land. Fortfarande måste det som importeras uppfylla kraven för CE märkning. MSB är de som utfärder tillstånd.

Anledning att det blev förbjudet att importera in Bangers efter 1 november är att de numera klassas som vapen och inte pyroteknik. Och då krävs det alltid särskilt tillstånd.
Citera
2018-01-09, 20:48
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Formellt måste de nog det, men jag undrar om det gäller i praktiken. Men bomber grövre än 2" är ju t.ex. klart olagliga. Det verkar dock inte leda till åtal särskilt ofta, om alls, utan grejerna förverkas och så händer inget mer.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Alla importerade pyrotekniska måste vara CE märkta och uppfylla kraven i EU direktivet direktiv 2013/29/EU. Tillstånd krävs bara om man importerar från icke EES land. Fortfarande måste det som importeras uppfylla kraven för CE märkning. MSB är de som utfärder tillstånd.

Anledning att det blev förbjudet att importera in Bangers efter 1 november är att de numera klassas som vapen och inte pyroteknik. Och då krävs det alltid särskilt tillstånd.

Okej, jag hade fått för mig att pyroteknik måste vara både CE märkt och godkänt av MSB. Men så då är det fritt fram för att köpa vanliga fyrverkerier från polen tex?
Citera
2018-01-10, 03:13
Medlem
Citat:
Okej, jag hade fått för mig att pyroteknik måste vara både CE märkt och godkänt av MSB. Men så då är det fritt fram för att köpa vanliga fyrverkerier från polen tex?

Vi har ju fri rörlighet av varor inom unionen. Men om det skulle visa sig att CE märkningen är fejkad eller felaktigt är du ansvarig som importör.
Citera
2018-01-10, 05:30
Medlem
Men är chansen stor att om jag beställer bara bengaler eller smoke, att de blir tagna?
Citera
2018-01-10, 14:02
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Men är chansen stor att om jag beställer bara bengaler eller smoke, att de blir tagna?

Det troligaste är att de kommer igenom, men det finns ingen garanti.
Citera
2018-01-11, 17:15
Medlem
Ringde polisen idag. De sa att det är helt lagligt att beställa både bengaler och rökfacklor.
Citera
2018-01-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ringde polisen idag. De sa att det är helt lagligt att beställa både bengaler och rökfacklor.

Så länge dom är godkända så ja.
Citera
2018-01-11, 17:33
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:

Vad bra! Jag är väldigt sugen på att köpa lite tårtor och fontäner. Då bör väl det vara lagligt det med. Sålänge det inte räknas som smällare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in