Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-14, 02:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Vad bra! Jag är väldigt sugen på att köpa lite tårtor och fontäner. Då bör väl det vara lagligt det med. Sålänge det inte räknas som smällare.

Beställde (i oktober/november) lite tårtor till nyår men de blev stoppade. Dock så stod det inte att de hade blivit bestlagtagna och pengarna fick jag tillbaks av BS.
Citera
2018-01-14, 07:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Demon
Men är chansen stor att om jag beställer bara bengaler eller smoke, att de blir tagna?


Om du läser i utländska smällare-tråden så är det många där som fått grejer bealagstagna, givetvis mest smällare. Men vill minnas att någon postade tullens yttrande och de klassade alla hens beställda produkter som bangers. Även de som verkligen inte var bangers.

Detta borde man ju givetvis kunna bestrida men då den personen (om kag minns rätt) även beställt illegala smällare så ville den inte påtala och bestrida då det också är samma sak som att erkänna beställningen av smällarna.

Testa att beställa men helt utan smällare! Konfiskerar dem och kallar det bangers så har du öppet mål på att smiska en myndighet på fingrarna. (Förutsatt att produkten är en vanlig produkt du som konsument hade fått köpa i Sverige)
Citera
2018-01-25, 10:17
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av si04
Om du läser i utländska smällare-tråden så är det många där som fått grejer bealagstagna, givetvis mest smällare. Men vill minnas att någon postade tullens yttrande och de klassade alla hens beställda produkter som bangers. Även de som verkligen inte var bangers.

Detta borde man ju givetvis kunna bestrida men då den personen (om kag minns rätt) även beställt illegala smällare så ville den inte påtala och bestrida då det också är samma sak som att erkänna beställningen av smällarna.

Testa att beställa men helt utan smällare! Konfiskerar dem och kallar det bangers så har du öppet mål på att smiska en myndighet på fingrarna. (Förutsatt att produkten är en vanlig produkt du som konsument hade fått köpa i Sverige)

Ringde till Tullen och MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) igår för att ställa frågan om det är olagligt att frakta in nödbloss och rökbomber till Sverige.
Jag fick till svar att så länge det är inom EU man beställer så behövs varorna vara CE märkta och fraktas på rätt sätt och då är det absolut inga problem.

Men som vi alla vet så fraktas dom inte med varningstext osv vilket gör att dom ibland blir tagna.
Vi som beställare får i värsta fall ett meddelande från tullen att dom har omhändertagit dessa men inget mer sker.

Vad dom på MSB sa var att tullen fått stor kritik på att dom stoppat paket efter den 1 November då dom trott var "bangers" men i själva verket var annat så som rökbomber. Dom verkar allmänt ha väldigt dålig koll och trott att dom får beslagta mer än dom har fått.

Hoppas detta var till hjälp för många här
Citera
2018-01-29, 10:52
  #16
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diamondwiths
Ringde till Tullen och MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) igår för att ställa frågan om det är olagligt att frakta in nödbloss och rökbomber till Sverige.
Jag fick till svar att så länge det är inom EU man beställer så behövs varorna vara CE märkta och fraktas på rätt sätt och då är det absolut inga problem.

Men som vi alla vet så fraktas dom inte med varningstext osv vilket gör att dom ibland blir tagna.
Vi som beställare får i värsta fall ett meddelande från tullen att dom har omhändertagit dessa men inget mer sker.

Vad dom på MSB sa var att tullen fått stor kritik på att dom stoppat paket efter den 1 November då dom trott var "bangers" men i själva verket var annat så som rökbomber. Dom verkar allmänt ha väldigt dålig koll och trott att dom får beslagta mer än dom har fått.

Hoppas detta var till hjälp för många här

Intressant att du fick det beskedet av Tullen och MSB. Då skulle det alltså vara lagligt att beställa fyrverkeripjäser från tex Polen, förutsatt att den har CE-märkning samt att du fått inneha pjäsen om det vore köpt i Sverige? Nu frågade du om ”nödbloss och rökbomber” men såvitt jag kan se står det i LBE 16 paragrafen att explosiva varor kräver tillstånd för både överföring och import.
__________________
Senast redigerad av Middleman 2018-01-29 kl. 11:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback