Citat:
Ursprungligen postat av
Pletheneis
En fråga till alla som stödjer Israel och motsäger sig palestiniernas rätt till att leva och bo i ett självständigt Palestina:
Vilka har levt i Palestina (nuvarande Israel) längst, palestinierna eller europeiska ashkenazijudar som flyttade dit och begick den moderna historiens största folkutbyte?
När judarna flydde från Pogromer i Ryssland och därefter förintelsen i Europa skedde en enorm migration till det vi idag kallar Israel, ett land som under tidigt 1900-tal enbart hyste några få procent ashkenazijudar, (de flesta siffror pekar på 2% av dåvarande Palestinas befolkning), idag är majoriteten av Israels befolkning ashkenazi judar från Europa.
De ashkenazi judar som idag bor på samma land som tidigare tillhörde araberna menar alltså på fullaste allvar att de har rätt till Israel p.g.a. deras förfäder, bibliska figurer levt där för 2000 år sedan. Detta är ironiskt då många av dessa judar idag har blont hår och blåa ögon, många är helt utblandade med européer då de levt i Europa i minst 1000 år enligt vissa beräkningar. Faktum är att jag ställer mig frågandes om dessa ashkenazi judar någonsin ens levt i det vi idag kallar Israel, de kanske snarare konverterade till Judendomen?
Det blir alltså i längden omöjligt för mig att känna sympati eller respekt för dessa "judiska" inkräktare, som stulit land, fördrivit rättmätiga bönder och markägare (araber/palestinier) från deras land som de brukat i tusentals år. Dessa araber har mycket större legitimitet och rätt till det vi idag kallar för Israel än vad ashkenazijudarna har, som enligt de flesta dokument levt i Europa åtminstone sedan Romarna började härja i området.
Innan någon tar mig för arab eller muslim kan jag konstatera att jag är en sekulär, ateistisk iranier. Jag känner stor respekt för "riktiga" judar, de som verkligen levt och haft släkt i Israel sedan många generationer bakåt.
De "judar" som kom till Israel (från Europa, Ryssland och Nordamerika) för 100 år sedan, dessa betraktar jag som rotlösa, identitetslösa inkräktare som hör hemma överallt i världen förutom just Israel.
Ironiskt nog så är araberna i Israel förmodligen mer genetiskt lik Jesus och Moses än vad ashkenazi judarna är, som förmodligen klustrar närmare det land de flytt ifrån (t.ex: Ryssland, Tyskland eller Polen) än de ursprungliga judarna från Judea, Betlehem eller Golan.
Inte för att det har någon moralisk betydelse i vem som har "rätt" till landet, men den absoluta majoriteten Ashkenazijudar har stark genetisk koppling till historiska Israel.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_Jews
Om ens förfäder levt i exil i 2000 år och ibland fått barn med européer är det väl ganska självklart att ättlingarna får ljusare hud- och ögonfärg?
"Den moderna historiens största fokutbyte."
Helt fel. För det första är endast ca 45% av Israels judar Ashkenazim. För det andra kan du titta på tyskar från Centraleuropa, albanier från Kosovo, ukranier från Polen, etc. Mycket större folkutbyten.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Population_transfer
Jag är inte emot att palestinierna ska få en egen stat, jag tycker helt enkelt att den israeliska staten måste vara mycket större eftersom både judar och araber får bo i Israel, medan endast araber kommer få bo i det nya Palestina.