Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-08, 22:40
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Judar hade inga problem att bo i området innan sionisterna. När det sen kom sionister som tyckte att alla områden i vilka det bodde några judar är att ses som judiska och därför i sin helhet tillhörande en judisk stat, ja då vart problem oundvikliga. De infödda judarna vart oskyldiga offer i en konflikt de aldrig bett om.
Vilket årtal refererar du till nu? För den allmäna opinionen, bland både infödda och övriga judar, att Israel bör vara en egen stat ökade kraftigt efter förintelsen.

Har du några opinionsundersökningar som backar dina påståenden?
Citera
2018-01-09, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Haha, alltid lika roligt när folk kommer med sånt skit! Läs https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Israel
Jaha, och..?

För att utveckla min ståndpunkt lite så kan jag säga att jag vill att Jerusalem ska atombombas av 20-30 markbrisader så att inte en endaste liten jävla stenbit kan härledas till någon saga eller låtsaskompis. Inget gott kommer ur den stadens existens. Den har blivit lovad till för många med motstridiga intressen vilket är grunden till den allra mesta skiten som pågår idag, har gjort så länge och lär så fortsätta.
Citera
2018-01-09, 09:52
Medlem
Pletheneiss avatar
En fråga till alla som stödjer Israel och motsäger sig palestiniernas rätt till att leva och bo i ett självständigt Palestina:

Vilka har levt i Palestina (nuvarande Israel) längst, palestinierna eller europeiska ashkenazijudar som flyttade dit och begick den moderna historiens största folkutbyte?

När judarna flydde från Pogromer i Ryssland och därefter förintelsen i Europa skedde en enorm migration till det vi idag kallar Israel, ett land som under tidigt 1900-tal enbart hyste några få procent ashkenazijudar, (de flesta siffror pekar på 2% av dåvarande Palestinas befolkning), idag är majoriteten av Israels befolkning ashkenazi judar från Europa.

De ashkenazi judar som idag bor på samma land som tidigare tillhörde araberna menar alltså på fullaste allvar att de har rätt till Israel p.g.a. deras förfäder, bibliska figurer levt där för 2000 år sedan. Detta är ironiskt då många av dessa judar idag har blont hår och blåa ögon, många är helt utblandade med européer då de levt i Europa i minst 1000 år enligt vissa beräkningar. Faktum är att jag ställer mig frågandes om dessa ashkenazi judar någonsin ens levt i det vi idag kallar Israel, de kanske snarare konverterade till Judendomen?

Det blir alltså i längden omöjligt för mig att känna sympati eller respekt för dessa "judiska" inkräktare, som stulit land, fördrivit rättmätiga bönder och markägare (araber/palestinier) från deras land som de brukat i tusentals år. Dessa araber har mycket större legitimitet och rätt till det vi idag kallar för Israel än vad ashkenazijudarna har, som enligt de flesta dokument levt i Europa åtminstone sedan Romarna började härja i området.

Innan någon tar mig för arab eller muslim kan jag konstatera att jag är en sekulär, ateistisk iranier. Jag känner stor respekt för "riktiga" judar, de som verkligen levt och haft släkt i Israel sedan många generationer bakåt.

De "judar" som kom till Israel (från Europa, Ryssland och Nordamerika) för 100 år sedan, dessa betraktar jag som rotlösa, identitetslösa inkräktare som hör hemma överallt i världen förutom just Israel.

Ironiskt nog så är araberna i Israel förmodligen mer genetiskt lik Jesus och Moses än vad ashkenazi judarna är, som förmodligen klustrar närmare det land de flytt ifrån (t.ex: Ryssland, Tyskland eller Polen) än de ursprungliga judarna från Judea, Betlehem eller Golan.
Citera
2018-01-09, 13:12
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
En fråga till alla som stödjer Israel och motsäger sig palestiniernas rätt till att leva och bo i ett självständigt Palestina:

Vilka har levt i Palestina (nuvarande Israel) längst, palestinierna eller europeiska ashkenazijudar som flyttade dit och begick den moderna historiens största folkutbyte?

När judarna flydde från Pogromer i Ryssland och därefter förintelsen i Europa skedde en enorm migration till det vi idag kallar Israel, ett land som under tidigt 1900-tal enbart hyste några få procent ashkenazijudar, (de flesta siffror pekar på 2% av dåvarande Palestinas befolkning), idag är majoriteten av Israels befolkning ashkenazi judar från Europa.

De ashkenazi judar som idag bor på samma land som tidigare tillhörde araberna menar alltså på fullaste allvar att de har rätt till Israel p.g.a. deras förfäder, bibliska figurer levt där för 2000 år sedan. Detta är ironiskt då många av dessa judar idag har blont hår och blåa ögon, många är helt utblandade med européer då de levt i Europa i minst 1000 år enligt vissa beräkningar. Faktum är att jag ställer mig frågandes om dessa ashkenazi judar någonsin ens levt i det vi idag kallar Israel, de kanske snarare konverterade till Judendomen?

Det blir alltså i längden omöjligt för mig att känna sympati eller respekt för dessa "judiska" inkräktare, som stulit land, fördrivit rättmätiga bönder och markägare (araber/palestinier) från deras land som de brukat i tusentals år. Dessa araber har mycket större legitimitet och rätt till det vi idag kallar för Israel än vad ashkenazijudarna har, som enligt de flesta dokument levt i Europa åtminstone sedan Romarna började härja i området.

Innan någon tar mig för arab eller muslim kan jag konstatera att jag är en sekulär, ateistisk iranier. Jag känner stor respekt för "riktiga" judar, de som verkligen levt och haft släkt i Israel sedan många generationer bakåt.

De "judar" som kom till Israel (från Europa, Ryssland och Nordamerika) för 100 år sedan, dessa betraktar jag som rotlösa, identitetslösa inkräktare som hör hemma överallt i världen förutom just Israel.

Ironiskt nog så är araberna i Israel förmodligen mer genetiskt lik Jesus och Moses än vad ashkenazi judarna är, som förmodligen klustrar närmare det land de flytt ifrån (t.ex: Ryssland, Tyskland eller Polen) än de ursprungliga judarna från Judea, Betlehem eller Golan.
Inte för att det har någon moralisk betydelse i vem som har "rätt" till landet, men den absoluta majoriteten Ashkenazijudar har stark genetisk koppling till historiska Israel. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_Jews
Om ens förfäder levt i exil i 2000 år och ibland fått barn med européer är det väl ganska självklart att ättlingarna får ljusare hud- och ögonfärg?

"Den moderna historiens största fokutbyte."
Helt fel. För det första är endast ca 45% av Israels judar Ashkenazim. För det andra kan du titta på tyskar från Centraleuropa, albanier från Kosovo, ukranier från Polen, etc. Mycket större folkutbyten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Population_transfer

Jag är inte emot att palestinierna ska få en egen stat, jag tycker helt enkelt att den israeliska staten måste vara mycket större eftersom både judar och araber får bo i Israel, medan endast araber kommer få bo i det nya Palestina.
Citera
2018-01-09, 13:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Den karta jag länkade till kommer från FN. Nu är länken till FN-sidan död, men jag har kollat på den tidigare. Den stora skillnaden mellan kartorna är bara att din har högre upplösning och visar att det fanns fläckar där judarna hade mer mark. Men som sagt, de fläckarna hade inte blivit mycket till stat.

Varför inte? Singapore är en stat och den är mycket mindre än Israel.

Citat:
Notera första meningen i ditt fetstilade stycke. Om judarna köpt mycket mark hade det varit skäl till markbrist för araberna, nu var det dock så lite att det hade marginell betydelse.

Vad är det för halmgubbe? Vad är det du försöker komma till?

Citat:
Nej, jag märker det. Du föredrar som vanligt att förvanska och ljuga.

Svara på frågan istället.
Citera
2018-01-09, 13:28
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Jaha, och..?

För att utveckla min ståndpunkt lite så kan jag säga att jag vill att Jerusalem ska atombombas av 20-30 markbrisader så att inte en endaste liten jävla stenbit kan härledas till någon saga eller låtsaskompis. Inget gott kommer ur den stadens existens. Den har blivit lovad till för många med motstridiga intressen vilket är grunden till den allra mesta skiten som pågår idag, har gjort så länge och lär så fortsätta.
Inget gott kommer ut stadens existens?
Hebrew University of Jerusalem och Jerusalem Institute of Health Sciences and Technology håller nog inte med dig...

Men visst, vi låtsas för en sekund att det är bra att atombomba Jerusalem. Vem skulle vara så dum att vara villig att begå självmord över det? Platsen missilen avfyrades från kommer ju nukas sönder i vedergällning.
Citera
2018-01-09, 13:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så med vilken rätt menar du då att en grupp invandrare från Östeuropa hade rätt att utropa en egen stat i redan bebott område? de själva har inte haft några problem att hänvisa till 2000 år gammal historia, och inte heller din meningsfrände memestar här på bloggen.

För att det inte fanns någon stat. Det är återigen precis som samerna i Lappland. De kom dit innan Sverige hade något anspråk på området, så att säga att Sverige var där före är fel även om Lappland råkar ligga inom det som utgör Sveriges nuvarande territorialgränser.

Jag förstår inte vad din poäng är, anser du på riktigt att alla amerikaner skall skickas tillbaka till Europa? På riktigt, det är din lösning på världsproblemen? Alla australier tillbaka till Storbritannien? Och sen alla europeer tillbaka till Afrika?
Citera
2018-01-09, 13:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis

Du menar att vissa har rätt till att bo någonstans men inte andra trots att dessa rotlösa blivit inbjudna av de som var där före? Man kanske kunna säga att du är en sån där jävla rotlös inkräktare som inte hör hemma någonstans heller?
Citera
2018-01-09, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför inte? Singapore är en stat och den är mycket mindre än Israel.
För all del. Hade sionisterna utropat en ministat på den mark de faktiskt ägde istället för att driva bort befolkningen från mycket större områden hade situationen varit helt annorlunda. nu var det dock inte det sionisterna gjorde så scenariot blir väldigt hypotetiskt
Citat:
Vad är det för halmgubbe? Vad är det du försöker komma till?
Jag visade att ditt citat tvärtemot vad du påstod stödjer att judarna köpte mycket lite mark.
Citat:
Svara på frågan istället.
Du kom inte med en fråga utan med en massa felaktiga påstående som jag inte orkar bemöta en gång till.
Citera
2018-01-09, 14:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
För all del. Hade sionisterna utropat en ministat på den mark de faktiskt ägde istället för att driva bort befolkningen från mycket större områden hade situationen varit helt annorlunda. nu var det dock inte det sionisterna gjorde så scenariot blir väldigt hypotetiskt

Du kanske ska gå tillbaka till skolboken. Israel utropade en stat på mark de ägde, eller menar du att de passade på att fördriva palestinier innan palestinierna förklarade krig mot Israel nu igen?

Citat:
Jag visade att ditt citat tvärtemot vad du påstod stödjer att judarna köpte mycket lite mark.

De köpte väldigt lite mark som var bebodd eller eftertraktad ja. Dina påståenden om att judarna fördrev palestinier innan palestinierna förklarade krig mot Israel är något som inte återfinns i historieböckerna, det är Pallywoodfantasier.

Citat:
Du kom inte med en fråga utan med en massa felaktiga påstående som jag inte orkar bemöta en gång till.

Berätta nu igen vad som är felaktigt. Du menar att judarna alltså började med att fördriva palestinier innan 1948 eller?
Citera
2018-01-09, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kanske ska gå tillbaka till skolboken. Israel utropade en stat på mark de ägde, eller menar du att de passade på att fördriva palestinier innan palestinierna förklarade krig mot Israel nu igen?
Sionisterna ägde inte mer än en bråkdel av marken de utropade en stat på, och den etniska rensningen hade som du skriver inletts redan innan statens utropande. Det var denna som sågs som Casus Belli för arabstaterna, ungefär som NATO angrep Serbien för konflikten i Kosovo. du får nog gå tillbaka till skolbänken själv.
Citera
2018-01-09, 15:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Sionisterna ägde inte mer än en bråkdel av marken de utropade en stat på

Tycker du det här ser ut som mer än 10% av den befolkade delen av Israel (d.v.s icke-Negev):

https://en.wikipedia.org/wiki/1948_Arab%E2%80%93Israeli_War#/media/File:1948_Arab_Israeli_War_-_May_15-June_10.svg

Citat:
och den etniska rensningen hade som du skriver inletts redan innan statens utropande. Det var denna som sågs som Casus Belli för arabstaterna, ungefär som NATO angrep Serbien för konflikten i Kosovo. du får nog gå tillbaka till skolbänken själv.

Inte bortsett från diverse militanta incidenter från bägge sidor. Det inträffade massakrar på både judar och araber regelbundet långt innan AVK, detta hade inte Israels regering med att göra. Om du menar att Israel skall ställas till svars för saker som judar gjort innan staten bildades kanske vi ska passa på och straffa svenskar för vad vikingar gjort innan staten Sverige bildades också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in