2018-01-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Exakt. Det ska bli kul att se hur svenska män bygger sitt samhälle utan barn.
Går nog snart att lösa artificiellt. Jag skulle tro att väldigt få kvinnor kommer bära sina barn själva i framtiden.
Citera
2018-01-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Ju fler aborter desto bättre, att sätta en oönskad unge till världen ger långvarigt lidande för både barn och drabbar skattebetalare
Haha, skall bli kul att se dig lägga fram någon forskning som stöder detta.
Citera
2018-01-09, 11:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Går nog snart att lösa artificiellt. Jag skulle tro att väldigt få kvinnor kommer bära sina barn själva i framtiden.

Du menar genom att bygga nya människor från "artificiella" hudceller.
Citera
2018-01-09, 11:57
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Då har du inte så hög standard med tanke på hur mycket som var faktamässigt fel i det inlägget

Ska du säga som har gjort följande uttalande i ditt inlägg:

Citat:
Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc. nu blir gränsen plötsligt luddig.

Ett bortstött embryo (2-8) efter ett mycket tidigt missfall kan aldrig återupplivas i en petriskål med näringslösning. Inte heller 1-2 dagar gamla befruktade ägg i menstruationsvävnaden.

Så många grova faktamässiga fel du gör. Dina inlägg håller en erbarmligt låg nivå där du hela tiden trasslar in dig, fastnar i detaljer, slingrar dig undan eller kommer med bortförklaringar.
Citera
2018-01-09, 12:07
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ja, det är utvecklingsstadier hos ett embryo, men fortfarande ett embryo. Det är därför titeln på den vetenskapliga studien var "Evaluation of day one embryo...".

Läs fortsättningen istället för att fastna vid rubriken. För att klargöra var i utvecklingsstadiet embryot befann sig nämnde författaren zygot.

Citat:
Haha, så nu har du plötsligt bytt till hur lång tid det tar för sperman att nå ägget

Det verkar dock som att du själv insåg de faktamässigt var helt korrekt i den texten så vi kan släppa det, vi är ju överens om att det rör sig om mindre än 24h.

Nej, du sa klart och tydligt en halvtimme som motargument till min förklaring om att hela befruktningsprocessen och den efterföljande implantationen tar sammanlagt 10-12 dagar. Alltså HELA processen från befruktningen till implantationen vid livmoderväggen. Det tar fan inte bara en halvtimme som du påstår, inte heller 24 timmar. Det är enbart befruktningsprocessen som tar ett dygn.

Citat:
Sedan "The conclusion that human life begins at sperm-egg fusion is uncontested, objective, based on the universally accepted scientific method of distinguishing different cell types from each other and on ample scientific evidence (thousands of independent, peer-reviewed publications). Moreover, it is entirely independent of any specific ethical, moral, political, or religious view of human life or of human embryos. Indeed, this definition does not directly address the central ethical question surrounding the embryo: What value ought society place on human life at the earliest stages of development?"

Du har dock helt rätt att de inte säger något om hur vi skall värdera detta liv.

Det säger du först nu efter att du blivit motbevisad. Ovannämnda citat har du hämtat från något av antiabort-sajter.

Citat:
Haha, du menar till skillnad från dig som skrev att det var från dag 1
När man googlade "när börjar hjärtat slå" var vecka 5 det första som kom upp men låt oss säga vecka 3 veckor, om det är korrekt.

Det är svårt att ha hjärtslag innan det ens utvecklats något hjärtat, vilket de alltså inte gjort i det stadiet vi pratar om.

Vad lustigt! När jag gjorde googlingen var Familjeliv det första som dök upp. Det var ju där du skrev dina väldokumenterade könsskillnader och trumpetade ut i varje inlägg om hur stora skillnaderna. Jag förstår att du som ”forskare” förlitar dig mer på Familjeliv och sajter för abortmotståndare än EHD och andra tillförlitliga med hög faktarapportering.

Halmgubbe! Jag har aldrig påstått att befruktade ägg (dag 1-2) har hjärtslag.

Minns du din numera klassiska groda: ”Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern”? Du vet väl att det är embryon från två veckor och senare som avses för att bortstötningen ska räknas som tidigt missfall. Innan dess är det bara en menstruation.

Jag frågade dig om de var 1 dag gamla i fråga om de befruktade äggen som påträffades i menstruationsvävnaden.

Citat:
Jag har som bekant redan visat att embryon vid den tidpunkten överlever i en petriskål så det är du som skall visa att de inte gör det.

Inte om de bara är 1 dagar gamla (fertilized eggs som det står i ditt uttjatade citat: ”In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary”).

Citat:
Haaaahaaaaa, bra att du upplyser om att det inte går att utveckla människor utifrån hudceller det var ju därför ditt exempel hudceller var helt meningslös. För att vi skall kunna jämföra ett befruktat ägg med en hudcell så vi var tvungen att ändra förutsättningarna så ATT det även går att bilda ett mänskligt liv från hudceller, varför tror du annars jag skrev (vi måste ju jämföra lika med lika för att det skall bli meningsfullt) d.v.s. att hudceller måste fungerade på samma sett som ett befruktat ett ägg jag borde insett att den här typen av resonemang skulle går långt över din fattningsförmåga.

En klassisk efterhandskonstruktion du gör när du blivit påkommen med sagor och andra påhitt istället för att erkänna att du haft fel.

Hudceller fungerar aldrig på samma sätt som befruktade ägg. Kroppen består av många olika sorters celler: hudceller, hjärnceller, blodceller osv, var och en med sin specifika uppgift.

Vad du trasslar in dig hela tiden och kommer med billiga undanflykter.

Citat:
Då är vi åter på "After fertilization the human embryo begins a 4 day long journey down the fallopian tube and into the uterus." och "In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary".

I citatet står befruktade ägg, inte embryon. Det var därför jag frågade dig om hur gamla de var? 1 dag gamla? Man kallar inte 2-8 veckor gamla embryon för befruktade ägg. Det befruktade ägget kallas en zygot, som efter cirka 24-30 timmar celldelas för första gången genom mitos.

Hur små är dessa befruktade ägg i dag 1 eller 2? Som ett sandkorn? Även om de på något sätt uppvisar primitiva livstecken i mensblodet så är de inte viabla nog att kunna leva i två veckor till en petriskål med näringslösning. Det går heller inte att plocka upp dem så här små liv med en pincett utan att mosa dem.

Släpp den här diskussionen. Du gör dig bara löjlig med din besatthet av den där 70-tals-studien.
Citera
2018-01-09, 14:30
Medlem
Citat:

Kvinnornas barn? Det är väl tillverkarnas barn?

Tillverkar ni barn artificiellt får ni också sen ta hand om dem.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2018-01-09 kl. 14:34.
Citera
2018-01-09, 14:40
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Kvinnornas barn? Det är väl tillverkarnas barn? Tillverkar ni barn artificiellt får ni också sen ta hand om dem.
Feministisk forskning har visat att det är bäst om staten tar hand om och uppfostrar alla barn.
Citera
2018-01-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du menar genom att bygga nya människor från "artificiella" hudceller.
Haahaa, det var ju du som skrev
Citat:
"Som jag påpekat förut kan hudcellerna efter en människas dödsögonblick leva i flera dagar... Kommer du då att hävda att denna människa är levande och kan återupplivas i en gigantisk petriskål med näringslösning? Det vill jag ha svar på. Ja eller nej?"
Varpå jag gav som svar

Citat:
Vi säger att en hudcell, om den befinner sig under gynnsamma förhållanden, utvecklas till en ny människa (vi måste ju jämföra lika med lika för att det skall bli meningsfullt) så kanske man kan få den att göra det. Har man redan fått "artificiella" hudceller att utvecklas till människor tidigare så verkar det ännu mer troligt att man skulle kunna göra det. Eller vad tror du?

Vad sägs om att du svarar på det i stället för att låtsas som att jag hävdat att hudceller kan utvecklas till människor när alla vet att jag korrigerar DITT exempel med hudcellen så att det skall bli jämförbart med ett befruktat ägg (som under gynnsamma förhållande blir till en ny människa). Annars blir ditt exempel helt meningslöst
Citera
2018-01-09, 18:13
Medlem
Citat:
Vi har redan konstaterat att det är ett embryo från dag 1 och vi vet redan att vi kan skapa och utveckla dessa utanför livmodern.

"In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary".

Så ironin att du tror att det är jag som har problem med min trovärdighet är ju inte bortkastad på någon = )
Citera
2018-01-09, 18:25
Medlem
Citat:
L
Knappast besatt men jag behöver bara hänvisa till den för att visa att du har fel så tills du släpper diskussionen kommer jag bara fortsätta att köra ner den i halsen på dig Det märkliga är att det överhuvud taget inte ens spelar någon roll för vår diskussion gällande mänskligt liv, det är bara bortkastad tid. Vi är ju båda överens om att ett mänskligt embryo klarar sig utanför livmodern så hade det varit kriteriet för mänskligt liv så var vi ju överens.

Vad vet vi:
  • Embryon, från befruktning och framåt, klarar sig utanför livmodern ex. i en petriskål
  • Vi vet att friska embryon som inte fastnat i livmodern kan komma ut levande
  • Det förefaller därför teoretiskt möjligt att någon skulle kunna fånga upp detta embryo ex. innan det blöder ut eller på vägen ut och förvara det i en petriskål och således få det att överleva en stund till.
  • Det räcker att det fungerar en gång på miljonen, det är allt som krävs för att argumentet att det är ett mänskligt liv om det klarar sig utanför livmodern skulle innebära att det mänskliga livet skulle börjar redan där.

Citat:
Halmgubbe! Jag har aldrig påstått att befruktade ägg (dag 1-2) har hjärtslag.
Du skrev att embryon som blivit spontanaborterade inte hade hjärtslag varpå jag svarade att tidiga embryon inte ens har börjat få några hjärtslag. Det spelar dock ingen roll, vi kan släppa det.
Citera
2018-01-09, 18:25
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vi har redan konstaterat att det är ett embryo från dag 1 och vi vet redan att vi kan skapa och utveckla dessa utanför livmodern.

"In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary".

Så ironin att du tror att det är jag som har problem med min trovärdighet är ju inte bortkastad på någon = )

Ja, ett befruktat ägg. Inte större än ett sandkorn. Hur fan ska en forskare kunna pilla upp det ur den söliga menstruationsvävnaden och få det att leva i en petriskål med näringslösning?

Lägg av med tramset. Din trovärdighet har du tramsat bort för länge sedan.
Citera
2018-01-09, 18:27
Medlem
Citat:
Kvinnornas barn? Det är väl tillverkarnas barn?

Tillverkar ni barn artificiellt får ni också sen ta hand om dem.
Jag är lite osäker på om du förde något speciellt resonemang men generellt kommer det nog vara de som bidragit med ägget och spermiens barn, ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in