Citat:
Ursprungligen postat av
Sympatisoren
Håller med dig men i de nybyggda husen här i staden kan man ganska enkelt få en sprillans 3:a för 9500 sek i månaden. Dock inte mitt i centrum men ändå inom 2-4 km från stadskärnan.
Känns inte så dyrt jämfört med att hosta upp 1.2-2.5 msek för en BR för nästan samma månatliga utgift.
Eller???
Hyresrätterna är fullt rimligt prissatta, för billiga egentligen.
En sak som säkert spelar in i människors preferenser är statusen olika upplåtelseformer har, och har fått, där hyresrätten kanske inte direkt glänser, vilket även reflekteras av människor i denna tråden, både skribenter som Alpha och bland människor som är hans meningsmotståndare.
För att hårdra lite, hyr man är man en loser.
Fler hyresrätter och i olika prissegment och standard hade varit eftersträvansvärt, det erbjuder flexibla bostäder för t ex utländsk expertis. Jag skrev tidigare om Geelys investering i Göteborg, och dom har ju länge klagat på just bostadssituationen, nu kommer dom alltså i anslutning till sitt nya kontor/innovationscenter bygga bostäder/hotell som jag gissar på kommer vara "hyresrätt" för deras expats.
Citat:
The planned Geely Innovation Centre will be located at the Lindholmen Science Park in Gothenburg and will upon completion house the China Euro Vehicle Technology Centre (CEVT), Geely powertrain R&D centre, Geely Design Europe, LYNK & CO’s International Marketing, Sales, and Services, as well as several key suppliers to Geely and serviced apartment facilities.
Edit:
Ett annat projekt där det iaf initialt pratades om bostäder för expats var ett projekt som är samägt av Alecta och Elof Hansson Fastigheter. Jag tror dom gett upp den tanken dock, och det blir nog bara kontor, men det var rätt tänkt, företagsbostäder är helrätt. Rockstjärnan från Norge, Stordalen, köpte ganska nyligen in sig i ett företag som förmedlar och förvaltar bostäder i just det syftet.
Edit #2: Bostäder verkar fortfarande vara aktuellt.
Citat:
Arbetsplatser och bostäder
Global Business Gate kommer att bli en reslig symbol för Göteborgs internationella utblick och öppenhet för världen med ca 2500-3000 arbetsplatser. Därtill skapas ett antal företagsbostäder för expats och internationella rekryteringar.