2018-01-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Förresten så kan vi mot detta ställa modulhusproduktionen hos Lindbäcks i Piteå, där man alltså ska kunna producera 2400 hus med sådär 600 anställda.

Där blev det då tvärtom, inte ett hus per fyra årsverken, utan fyra hus per ett årsverke. Skillnaden alltså en faktor 16.

Nu krävs det förstås arbetskraft när modulhusen ska monteras på plats, men detta skvallrar ändå något om den enorma möjlighet som finns att bygga billigare genom industriellt byggande.

=>
Detta tyder på att bolag som Lindbäcks och BoKlok med sina stora fabriksinvesteringar kommer att sopa mattan med bolag som PEAB och JM när priserna börjar pressas nedåt till max.
http://dagsmejan.lindbacks.se/?view=2
Tittar jag här så kostar det 1341/kvm och år. Det är ca 100 kr dyrare än hos Småa som bygger en bit bort.
Skulle inte Lindbäcks bygga billigare?

(Lär väl bli en del transportkostnader med att köra byggmtrl till Piteå och byggelement till Stockholm).
2018-01-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är komiskt när den största kackerlackan i tråden börjar låta exakt som mig i mina åsikter ang prisnivåer när slemhog fått rätt och marknaden rasar. Var det inte du som skrek psykfall och idiot till alla som sa bubblan kommer säcka ihop så sent som i våras?
Vindflöjtel...all in
Nää det var ett år sedan, hade forfarande en lägenhet kvar att sälja. Min timing var perfekt, sålde på toppen i februari. Du däremot har haft fel i många många år och kommer att fortsätta ha fel, någon bubbla har vi inte, utan en enorm nyproduktion och regleringar är orsak till nedgången vi ser nu.

Låt säga att du gissningsvis började tro på bubbla vid prisnivå 50k/m2 i Sthlm innerstad, nu har det rasat från 95 till ca 75-80, har du fått rätt då? Nää hehehe
Senast redigerad av Strasburg 2018-01-08 kl. 23:40.
2018-01-08, 23:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Nää det var ett år sedan, hade forfarande en lägenhet kvar att sälja. Min timing var perfekt, sålde på toppen i februari. Du däremot har haft fel i många många år och kommer att fortsätta ha fel, någon bubbla har vi inte, utan en enorm nyproduktion och regleringar är orsak till nedgången vi ser nu.

Låt säga att du gissningsvis började tro på bubbla vid prisnivå 50k/m2 i Sthlm innerstad, nu har det rasat från 95 till ca 75-80, har du fått rätt då? Nää hehehe

Jag har vart här sen 2014-2015 nånting och gapat, priserna är redan nu nere på den nivån. Du är däremot fortfarande en vindflöjtel

Javisst, köpt apple 1993, tjänat 20 mille på nyproduktions spekulation, timade jm blankning i augusti. Jag tror inte ett ögonblick på det du påstår Du har säkert 25 cm slak också i sant flashback maner.
Senast redigerad av slemhog 2018-01-08 kl. 23:49.
2018-01-08, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jag tänker mig hur modulsystemet kommer att leta in sig på lägenhetsmarknaden också, och då inte bara betongklossarna som idag.
Här en 2 min film på vad estniska Harmet byggt i Norge (antar jag):
https://www.youtube.com/watch?v=2Ue25a4rdsc
2018-01-08, 23:50
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
jag vore verkligen intresserad av att höra från någon som just nu köper en lägenhet på denna fallande marknad, exakt hur går tänket, gissar de på en rekyl uppåt??? anar de inte den efterföljande massarbetslösheten och japans 2 lost decades.. fattar ingenting. som en störtande kamikazepilot ju...

VEM köper idag?? jag ser bara risk risk risk risk risk risk

Går i köptankar fast jag ser att priserna går ner och som vi pratade om igår att botten är långt från nådd, jag köper för att bo en längre tid och jag räknar på att få sitta väldigt länge i sådant all på lägenheten. Men och ett stort men är att även fast dom flesta säljare och köpare står långt ifrån varandra så finns det fortfarande några säljare som insett värdet på bostaden inte är som förut och finns ett par objekt jag kikar på som kan komma att säljas i det spannet jag tror det kommer att bottna ungefär.

Detta gäller ju Stockholmsområdet och uppgången i vissa förorter har inte varit så brutal som innerstaden heller, visst två senaste åren har det ju stuckit iväg lite överallt men ändå inte så pass att neråtsidan är helt galen i dessa förorter. Störst skillnad mellan säljare och köpare är det ju i innerstaden och där kommer det största raset.
2018-01-08, 23:54
Medlem
Funderar på att spkulationsköpa i Sthlm innerstad i april-maj, tror det bottnar då på ungefär 70.000:-/m2.
2018-01-08, 23:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Alla som jobbar. 15-20% av lönen (på två stycken) med 0% kostnad för risk är inte en speciellt konstig ekvation. 30% om man vill bo ensam är inte heller speciellt konstigt. Alltså, vid 10k kan två studenter dela på det, även om det blir lite väl snålt i övrigt.

Jaha, i vilken värld tjänar alla 46000 brutto och 33000 netto så man hyran utgör 30% av ens boendekostnad? 12% tjänar 46000 brutto och knappast dom som bor i hyresrätter.
2018-01-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sympatisoren
Angående att det är så dyrt att hyra så vet jag inte om det stämmer utanför storstäderna...
Tittar lite i min hemstad, ca 60.000 invånare och lite brist på boenden har det varit.
Tar mig själv som exempel...
Jag har haft två hyreslägenheter senaste två åren.
Först en 4:a, 94 m2, centralt. Hyra 7500 sek.
Har nyligen bytt till en aning nyare 4:a i etage, 104 m2, centralt. Hyra 8500 sek.

Hittade nyss en BR 3:a, 85m2, 1.300000 avgift 5000 sek. Med SBAB lån blir utgiften ca 8200 sek med amortering och div avdrag. Ca 15 år gammal men nyrenoverat kök bl.a.

Det kommunala bostadsbolaget har nyligen byggt ganska mycket och erbjuder nybyggda 3r för ca 9-10000 sek.
Lite äldre 3r kan man hyra för ca 6500 sek och uppåt.

De lite äldre lägenheterna med billig hyra är inte lätta att få tag på men att välja mellan att riska 1,3 miljoner för att på så sätt spara en tusenlapp i månaden i utgift jämfört med en ny hyresrätt känns som alldeles för hög risk. Helst i detta läge eller vad tycker ni?

I det äldre beståndet är det relativt sett billigt att hyra oavsett ort, om du får ett kontrakt, detta då hyrorna är reglerade. Nyproduktionen är ju dyrare, och i nyproduktionen är det väl så gott som alltid presumtionshyror nu.

Citat:
Presumtionshyror innebär i korthet att en hyresvärd och en hyresgästorganisation som är etablerad på den ort där fastigheten ligger, har rätt att träffa överenskommelse om hyror som överstiger bruksvärdesnivåerna för likvärdiga hyreslägenheter.

Edit:

Högst hyror är det på den alternativa marknaden, andra hand, eller t ex inneboende.

Sedan finns ju handeln med hyreskontrakt, där det finns en mörkare sida av den marknaden, ett flertal mord i polisregion Stockholm de senare åren är kopplade till sådana affärer. Det är en (mång)miljard industri och regionala underrättelsesektionen i Stockholm skrev en intressant rapport om det för något år sedan.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-09 kl. 00:19.
2018-01-09, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
http://dagsmejan.lindbacks.se/?view=2
Tittar jag här så kostar det 1341/kvm och år. Det är ca 100 kr dyrare än hos Småa som bygger en bit bort.
Skulle inte Lindbäcks bygga billigare?
Säljer Saudi Arabien (med låga produktionskostnader) sin olja billigare än Norge (med höga produktionskostnader)?
2018-01-09, 00:20
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Här en 2 min film på vad estniska Harmet byggt i Norge (antar jag):
https://www.youtube.com/watch?v=2Ue25a4rdsc

Imponerande, tänk när deras fabrik(er) kan ställa om mer till löpandebandet-principen med maskiner (framförallt 3D-skrivare) som sköter de flesta av jobben, snacka att produktionen kommer öka och priserna sjunka.

Byggjobbare idag är ju i princip av samma sort som byggjobbarna på 1500-talet fast med lite modernare verktyg, kan bara komma på en annan arbetskategori som har det så och det är biodlare. Nej kommer inte ta lång tid innan byggbranschen ställer om. Svinnet minskar, kostnaderna minskar ja allt minskar förutom produktionen som kommer öka markant. Boklok är ju bara i sin linda men visar hur billigt det går att bygga.

Om 30-60 år så kanske man säljer miljonprogramslådor som ett "hantverk" i beskrivningen hos mäklarna.

edit: http://lindbacks.se/nu-har-vi-invigt-var-nya-produktionsanlaggning/
Bilder från nya produktionsanläggningen i Piteå, enda risken jag kan se med det här är väl att staten i framtiden skulle gå in och pumpa in pengar i den "traditionella" byggbranschen likt man gjorde med varvsindustrin för att rädda hedenhösjobb, då finns risken att vi hamnar på efterkälken mot andra länder.
Senast redigerad av sebno1 2018-01-09 kl. 00:28.
2018-01-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
I det äldre beståndet är det relativt sett billigt att hyra oavsett ort, om du får ett kontrakt, detta då hyrorna är reglerade. Nyproduktionen är ju dyrare, och i nyproduktionen är det väl så gott som alltid presumtionshyror nu

Håller med dig men i de nybyggda husen här i staden kan man ganska enkelt få en sprillans 3:a för 9500 sek i månaden. Dock inte mitt i centrum men ändå inom 2-4 km från stadskärnan.
Känns inte så dyrt jämfört med att hosta upp 1.2-2.5 msek för en BR för nästan samma månatliga utgift.
Eller???
2018-01-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Imponerande, tänk när deras fabrik(er) kan ställa om mer till löpandebandet-principen med maskiner (framförallt 3D-skrivare) som sköter de flesta av jobben, snacka att produktionen kommer öka och priserna sjunka.

Byggjobbare idag är ju i princip av samma sort som byggjobbarna på 1500-talet fast med lite modernare verktyg, kan bara komma på en annan arbetskategori som har det så och det är biodlare. Nej kommer inte ta lång tid innan byggbranschen ställer om. Svinnet minskar, kostnaderna minskar ja allt minskar förutom produktionen som kommer öka markant. Boklok är ju bara i sin linda men visar hur billigt det går att bygga.

Om 30-60 år så kanske man säljer miljonprogramslådor som ett "hantverk" i beskrivningen hos mäklarna.

Nja, dom är inte direkt samma sort, då fanns det så kallade hantverkare.

Hur många hantverkare inom branschen, t ex stenarbetare skulle kunna åstakomma något likt fasaddetaljerna på huset som brann på biblioteksgatan...

bild

Riktiga hantverkare hittar man nog bara bland kulturarbetarna(t ex skulptörer) nu för tiden. Lär ju inte bli bättre med industriellt byggande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in