2018-01-08, 23:09
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Vet inte om dessa intervjuer varit uppe i tråden. Jag tyckte de var intressanta. Särskilt när det visar sig att informationssamhället så sakta har börjat smyga sig in i Nordkorea. Början på slutet?

https://www.youtube.com/watch?v=DyqUw0WYwoc

Informationssamhället har redan slagit igenom i DFR Korea. Mobiltätheten är hög, datoranvändningen (t.o.m. med eget operativsystem!) hög på olika institutioner och företag och man har ett utmärkt internet. CNC-teknologin har slagit igenom inom industrin. Vad gäller gammalmedia så har man enorma bibliotek och det ges ut flera dagstidningar. Man vänder sig också till den utländska publiken genom att publicera sig på ett flertal språk, t ex via KCNA.kp, men även via tidningar och tidskrifter.

Vad får detta för betydelse? Det har redan fått stor betydelse. DFRK utvecklas starkt på den tekniska och vetenskapliga fronten, vilket förbättrar folkets välfärd. Skall man tro utländsk media är dessutom världens främsta hackare samlade i DFRK, så kompetens synes finnas.

Början på slutet för vad?
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-08 kl. 23:12.
Citera
2018-01-09, 01:07
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Informationssamhället har redan slagit igenom i DFR Korea. Mobiltätheten är hög, datoranvändningen (t.o.m. med eget operativsystem!) hög på olika institutioner och företag och man har ett utmärkt internet.
Synd bara att man som turist tex inte kan surfa o tex kolla sin mail.
Citera
2018-01-09, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Synd bara att man som turist tex inte kan surfa o tex kolla sin mail.

Inte riktigt.
Man kan som turist surfa genom 3G. Dock kan de flesta nordkoreaner endast anvanda intranet och inte internet.
Citera
2018-01-09, 01:27
Medlem
Citat:
Informationssamhället har redan slagit igenom i DFR Korea. Mobiltätheten är hög, datoranvändningen (t.o.m. med eget operativsystem!) hög på olika institutioner och företag och man har ett utmärkt internet. CNC-teknologin har slagit igenom inom industrin. Vad gäller gammalmedia så har man enorma bibliotek och det ges ut flera dagstidningar. Man vänder sig också till den utländska publiken genom att publicera sig på ett flertal språk, t ex via KCNA.kp, men även via tidningar och tidskrifter.

Vad får detta för betydelse? Det har redan fått stor betydelse. DFRK utvecklas starkt på den tekniska och vetenskapliga fronten, vilket förbättrar folkets välfärd. Skall man tro utländsk media är dessutom världens främsta hackare samlade i DFRK, så kompetens synes finnas.

Början på slutet för vad?

Obama sa att Nordkorea lag bakom hacker atacken mot Sony Picture. Och genomdrev nagra saktioner. Dock menar viss media att det inte fans nagra riktiga bevis, tex the wired.

https://www.wired.com/2014/12/evidence-of-north-korea-hack-is-thin/

Jag har ej sett filmen, men den skall vara en komedi om nagra Amerikaner mordarer Kim.
Citera
2018-01-09, 01:27
Avslutad
Citat:
Barn rymmer i hela världen från sina förldrar, oavsett var föräldrarna befinner sig. Ditt exempel får du vara mer utförlig med, jag tänker inte ägna tid till att läsa igenom propagandaalster. Presentera (1) namn på rymligen, (2) bevisning för dina påståenden. Gör du detta skall jag på allvar diskutera detta enskilda fall.

I övrigt, lever du i ett vakuum?
Hur skall du kunna värdera DFR Korea om du saknar referenser, vilket du gör i ett vakuum?

I Bolivia och i andra länder i Sydamerika lever barn tillsammans med sina föräldrar i fängelset. Du har hävdat att detta också gäller i DFRK, iaf då det gäller en (1) person. Jag har aldrig bestridit att det du hävdar kan vara fallet. I stället har jag diskuterat med antagandet att ditt påstående är fallet, oavsett den empiriska grunden.

Du ville från början göra gällande att detta var kusligt och skrämmande och en kollektiv bestraffning. Jag tror inte du har grund för att vidhålla denna uppfattning.

Jag hävdade att utifrån barnets synvinkel är det en rätt att få leva med sina föräldrar. Du bestred detta och pläderade uppenbart istället för adoption (vem du har tänkt ska adoptera dessa barn är förstås oklart). Jag återkom med två exempel på vad fängelser innebär för barn. Italien visade på att barnen verkligen vill umgås med sina föräldrar och att det ses som en mänsklig rättighet att de skall ha relationer med föräldrarna, av den organisation som ordnar dessa fotbollsmatcher innanför murarna. Sedan hävdade jag att DFRK, givet att det stämmer med barn i fängelser/arbetsläger/ (vad gäller Gulag-systemet i USSR stämmer det definitivt), att DFRK framstår som en normal stat i denna bemärkelse då det är praxis i flera andra länder - och refererade till Sydamerika.

Jag har därmed visat följande:

1. DFRK håller inga barn fängslade.
2. DFRK framstår som en helt normal stat.
3. DFRK försvarar barnens rätt att umgås med sina föräldrar.

Alla dina argument om kollektiv bestraffning är således icke sanna, då det gäller DFRK, men man kan fråga sig om inte kollektiv bestraffning gäller i de länder som vägrar barnen tillträde till sina föräldrar? I dessa fall straffas barnen.

Jadu kommunist. Snart blir väll du och andra rödingar hedersmedborgare i Nordkorea. Jag fattar inte hur ni kan försvara en sån ondsint kommunistdiktatur. Hoppas du blir hedersmedborgare och flyttar ner tid. Då kan du som medborgare glömma alla demokratiska rättigheter. Barn i Nordkorea hålls vist inlåsta i gulag, efter som deras föräldrar enligt kommuniststaten gjort några småsaker, som många andra länder bara rycker axlarna och viftar bort. Vad är straffmyndighetsåldern i Nordkorea? Jag vet. dem har ingen sådan.
Citera
2018-01-09, 01:42
Medlem
Citat:
Som vanligt sprider du dynga och lögner.

En kommitté från EU, "European External Action Service", blev inbjudna till DFR Korea för ett par år sedan. EU begärde att få träffa även avhoppares familjer. Visst, sade DFRK. Men kort därefter ställde EU in resan. Detta tolkades med rätta som att EU inte var intresserad av att höra sanningen från de inblandade själva.

EU hade kanske föreställt sig att DFRK skulle säga nej, men när DFRK sade JA, så drog sig EU ur och besöket blev aldrig av, troligen av propagandaskäl eftersom EU misstänkte att dessa avhoppare inte kommer att berätta den historia som EU vill höra.

https://www.youtube.com/watch?v=ARcdUYEPQUE

Vad kan jag finna stod for European External Action Service stallde in resan till NK?
Citera
2018-01-09, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Vad kan jag finna stod for European External Action Service stallde in resan till NK?

LÖGNER - LÖGNER - LÖGNER!

KONSTANT FRÅN NORDKOREAS PROPAGANDAMINISTER SECUNDUSMÜNCHHAUSEN!

Lögner och svammel, som vanligt, både från SecundusMünchhausen och den kriminella regimen i Nordkorea!

Som vanligt DRIBBLAR OCH HOTAR Nordkorea, och hittar på en massa ursäkter och konstruktioner i förhandlingar. Ingen tar deras agendor på allvar i den internationella politiken, det kommer man inte och göra nu heller i de förhandlingar som Syd och Nord nu skall hålla.

INGEN litar på Nordkorea, vid ett förhandlingsbord!

www.sandiegouniontribune.com/sdut-n-korea-says-it-has-invited-eu-rights-official-2014oct30-story.html
Senast redigerad av LEMMOR 2018-01-09 kl. 02:20.
Citera
2018-01-09, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Vet inte om dessa intervjuer varit uppe i tråden. Jag tyckte de var intressanta. Särskilt när det visar sig att informationssamhället så sakta har börjat smyga sig in i Nordkorea. Början på slutet?

https://www.youtube.com/watch?v=DyqUw0WYwoc

Slutet för Nordkorea, är redan en realitet.

Inga allierade Förutom Mongoliet

Sanktionerna tilltar och börjar kännas mer och mer för var dag

Hungern och problemen som följer med denna, tilltar för var dag

Man ha snart inte behov av den redan lilla flygtrafik statliga bolaget Air Kyoro bedrivit, ställt in flera turer redan

Desperata försök i den kriminella strategi man använt i många år, ökar nu likaså dag för dag
Såsom försök att komma in i värmen och slippa bli anfallna, genom trevare om deltagande i OS.
Kryptovaluta dribbel - Data hacking - Valutaförfalskning - Försäkringsbedrägerier mm.

Efter OS börjar nedmonteringen av Nordkorea, med eller utan Kim kvar vid makten.
Citera
2018-01-09, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
LÖGNER - LÖGNER - LÖGNER!

KONSTANT FRÅN NORDKOREAS PROPAGANDAMINISTER SECUNDUSMÜNCHHAUSEN!

Lögner och svammel, som vanligt, både från SecundusMünchhausen och den kriminella regimen i Nordkorea!

Som vanligt DRIBBLAR OCH HOTAR Nordkorea, och hittar på en massa ursäkter och konstruktioner i förhandlingar. Ingen tar deras agendor på allvar i den internationella politiken, det kommer man inte och göra nu heller i de förhandlingar som Syd och Nord nu skall hålla.

INGEN litar på Nordkorea, vid ett förhandlingsbord!

www.sandiegouniontribune.com/sdut-n-korea-says-it-has-invited-eu-rights-official-2014oct30-story.html

Tack for en bra artikel. Den innehall manga namn som jag och andra kan soka vidare pa. Och darmed skapa oss en egen uppfattning.
Citera
2018-01-09, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tack for en bra artikel. Den innehall manga namn som jag och andra kan soka vidare pa. Och darmed skapa oss en egen uppfattning.

Tack, själv!

Har Du märkt om det skrivs något i Kina om alla Nordkoreanska affärer - butiker mm som skall stängas?
Citera
2018-01-09, 05:41
Medlem
frank-costellos avatar
Nyhetsmedier skriver samtalen mellan Nord- och Sydkorea, vilket är det första på mer än två år, ska ha startat i Fredshuset, som är ett trevåningshus som ligger på Sydkoreas sida av JSA, Joint Security Area. JSA är den enda del av gränsen mellan Nord- och Sydkorea, DMZ, den demilitariserade zonen, där soldater från respektive land står öga mot öga mot varandra. Området kallas också för "Truce Village", Fredsstaden, och ligger vid byn Panmunjom.

Fem delegater från Nordkorea gick över gränsen vid JSA till Sydkora klockan 09:30 lokal tid, 01:30 svensk tid. En halvtimme senare, klockan 10:00 lokal tid, påbörjades mötet. Fem delegater från Sydkorea möte de anländande nordkoreanerna.

Ordföranden för Nordkoreas delegation var Ri Son Gwon. Han är medlem av: Nordkoreas kommitté för en fredlig återförening av fäderneslandet (North Committe for the Peaceful Reunification of the Fatherland). Han sade att: "Vi kom till detta möte idag med idén om att ge våra bröder, vilka har höga förväntningar angående denna dialog, värdefullt resultat som årets första present."

Ordförande för Sydkorea delegation var Cho Myoung-gyon, som är minister för en myndighet i Sydkorea, Ministry of Unification, som arbetar för att främja ett återförenande av länderna. Han sade att: "Våra samtal började efter det att Nord- och Sydkorea var avskiljda under en lång tid, men jag tror att det första steget är halva resan." Han ska, enligt Reuters, även ha sagt: "Det vore bra för oss att skapa den där goda presenten du nämnde tidigare. "

Man ska under samtalen diskutera vinterolympiaden som ska äga rum i Sydkorea nästa månad, samt andra frågor, b.l.a. fortsätta samtalen om hur ett eventuellt återförenande av familjer som skiljdes åt under Koreakriget skulle gå till.
Vad gäller vinterolympiaden så skriver man att vissa tjänstemän i Sydkorea vill att Nord- och Sydkorea, under invigningen av olympiaden, ska marschera in under samma flagga.

Man skriver att i rummet som samtalen äger rum så brukar det vanligtvis finnas kameror och mikrofoner så att samtalen kan följas av regeringarna från respektive länder.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-southkorea-talks/north-south-korea-begin-talks-as-winter-olympics-help-break-ice-idUSKBN1EX2CW
http://www.bbc.com/news/world-asia-42600550

Här är en karta där Joint Security Area, vid byn Panmunjom, är markerad: https://www.google.se/maps/place/Panmunjeom/@36.1067639,125.7005889,1075273m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x357cf6dc262860c9:0x4f928 b09dcfb9060!8m2!3d37.9559828!4d126.6769109

Här är samma karta fast inzoomad: https://www.google.se/maps/search/Joint+Security+Area+truce/@37.9558596,126.6758876,637m/data=!3m1!1e3

Här är ett filmklipp från Joint Security Area, taget vid ett annat tillfälle: https://www.youtube.com/watch?v=UvoG7rtIjdI&t=0s

Klockan 06:17, Nu har media rapporterat Nordkorea kommer att skicka idrottare till de olympiska vinterspelen i Sydkorea.
Senast redigerad av frank-costello 2018-01-09 kl. 06:18.
Citera
2018-01-09, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Tack, själv!

Har Du märkt om det skrivs något i Kina om alla Nordkoreanska affärer - butiker mm som skall stängas?

Jag marker ingeting. Dock bor jag inte vid gransen.
I Kinas sociala medier, weixin star det ofta:
- Tjockisen den tredje
- Manga Kineser ogillar NK utveckling
- de kanner oro for USA, dock anklagar de inte USA. de ar arga pa tjockisen.
- de flesta kineser gillar Trump.

I den statliga medien har det funnits artiklar sen 2015 om att Kina skulle tanka sig att Nordkorea upphor att existera och Korea blir en republik (ej folkrepublik). Dock vill de garna att USA lamnar Sydkorea. Statsmedian ogillade valdigt mycket att tjockisen garvade nar an besokte karnvapenmiselerna.

Kinas statsledning har flera ganger sagt att de kommer inte att stodja NK. Dock om USA militar kommer nara Kinas grans kommer de att ingripa. Kinas svaga punkt (military) ar om USA skulle ha vapen i NordKorea.

En mycket bra artikel for att forsta Kina stratergi.

http://www.businessinsider.com/5-maps-that-explain-chinas-strategy-2016-1/#ethnolinguistic-groups-1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in