2018-01-08, 19:39
Medlem
King Pins avatar
Händer titt som tätt, jag brukar säga att jag opererat armbågen och inte kan hjälpa till ”tyvärr”. Sen står jag och tittar på
Citera
2018-01-08, 20:01
Medlem
Katzyns avatar
Det låter ju märkligt, eftersom man ju annars kan beställa leverans till dörren som är lite billigare. Har man betalat för inburet borde det ju vara inburet (av dem). Själv är jag en snål fan som bär in själv för att spara pengar, och jag har förutsatt att den som betalar för att få inburet antagligen är gammal, sjuk eller skadad alltså av någon anledningen inte KAN bära själv. Hade de ställt samma fråga om du var en 80+ tant med rollator? Hur hade de löst det om du var det, eller sängliggande eller nått?

Personligen tycker jag du borde ha igen mellanskillnaden i pris mellan leverans till dörr och inburen leverans.

Antagligen är det så att budfirman fuskar. Sparar in en person, får förmodligen de allra flesta kunder att hjälpa till med inbärningen då man ju ändå är hemma och släpper in och får svårt att neka, särskilt som man ju vill ha grejen och slippa vara hemma från jobbet en dag till, sen räknar de kallt med att ingen klagar, vilket de flesta antagligen inte gör. Lönar sig väl för dem även med enstaka klagomål.
Senast redigerad av Katzyn 2018-01-08 kl. 20:04.
Citera
2018-01-08, 20:25
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
I så fall borde de ringa först.
Helt enig. Man betalar för tjänsten av en orsak.

Låter som någon i kedjan, IKEA självt, transportföretaget, eller de anställda transportörerna, försöker tjäna pengar på svenskar rädsla att säga ifrån.

Säg bara nej. Är det jobbigt så säg bara att du har ryggproblem/stukat foten eller whatever.

Begär sedan avslag från företaget för besväret att du måste ha 2 tider att passa och de inte hållit avtalet.
Det är Sverige, inte något jävla uland. Betalar hellre 1000kr och får det jag betalar för än 800kr och någon jävla pisstjänst där de försöker slingra sig.
Citera
2018-01-08, 22:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vad är det för dårar som hjälper budbilsföretaget att bära in sängar? Jag och killen valde att ordna egen frakt, men det var mycket svårare än jag trodde. Vi bar in nya sängar, jag kunde knappt hålla ordning på madrasskassetten för den var så tung. Det kändes som att den skulle falla på mig och göra mig platt som en pannkaka, panic moment.

Men om man betalt för en tjänst ska man få den. Hur gör IKEA? Väljer ut kunder på ålder eller? Tänk om personen nyss brutit benet då?
Citera
2018-01-08, 22:57
Medlem
Inburet betyder att varorna levereras i bur.

Så helt korrekt agerat.
Citera
2018-01-08, 23:33
Medlem
Jobbar med detta, dock inte just IKEA leveranser, men det brukar i regel finnas två alternativ: Hemkörning (trottoarleverans/ytterport) och hemkörning med inbärning.
Skiljer sig en del i pris, och säljaren som vill tjäna provision lovar att inbärning skall ske trots att kunden bara betalat för hemkörning.
Citera
2018-01-08, 23:38
Medlem
InflatableBoppos avatar
Har du kvar beställningen? Besök närmaste kundtjänst och förklara att du inte fått vad du beställde var lugn och trevlig. IKEA sätter oftast kunden först i alla fall har jag haft den turen.

Ett paket där innehåll fattades fick jag åka för att byta in IKEA betalade ena resvägen då jag behövde åka en timme för att komma dit. Nu fick jag en gratis middag också eftersom kvinnan i kundtjänst gärna belönar trevliga kunder Många kunder är säkert otrevliga och oförskämd.
Senast redigerad av InflatableBoppo 2018-01-08 kl. 23:41.
Citera
2018-01-08, 23:42
Medlem
du fick ju frågan om du kunde hjälpa till. Om du hade varit höggravid eller med bruten fot.. Då hade du ju sagt nej. .
Citera
2018-01-08, 23:44
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenius
Beställde en säng och bord från IKEA med inburen hemleverans och fick leverans idag.

Transportkillen kom upp med de första smådelarna och frågade sedan om jag kunde hjälpa till med ett annat paket. Gick ned till lastbilen i tron om att det handlade om att bära upp något litet paket eller att budkillarna ville ha hjälp med att hålla dörren/dörrarna då de kan vara lite dumma och åka igen.

Nej, då visade det sig att "budkillarna" var den ensamme chauffören som ville ha hjälp att bära upp två ganska tunga paket (30-50 kg styck). Jag ifrågasatte det och då sa han att det var det som var beställt. Vi bar upp paketen, egentligen inget problem då jag är relativt ung och stark. Dock så måste jag ju säga att jag inte tror att jag fick tjänsten jag betalade för, förra gången när jag beställde ett datorbord från IKEA så kom det två stycken budkillar som bar in bordet.

Tittar över villkoren igen och jag kan inte se något om att man själv måste hjälpa till att bära in, jag hittar enbart lite tips om att man bör täcka golvet för att leverantören bär skyddsskor och liknande samt regler för om paket inte kan levereras.

Kommer självklart ta upp detta med IKEA men tänkte kolla här om det är någon som varit med om liknande eller vet om hur det ska gå till. Som sagt var det inga problem för mig att "hjälpa till" men det känns minst sagt konstigt, jag kunde ju ha varit en höggravid kvinna, eller haft en bruten fot eller liknande. Detta vet de ju inte innan och någon fråga om det kom inte när de ringde för att meddela att de dyker upp.

Har också fått hemlevererat från Ikea vid ett flertal tillfällen och konstaterar att det skiljde sig mellan de olika leveranserna, fast det rör sig om samma stad.

En gång fick vi bära in allt själva, visserligen bara en halvtrappa upp, men det var tungt.

En annan gång kom två gubbar och bar upp allt till tredje våningen utan hiss.
Citera
2018-01-08, 23:51
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenius
Minst sagt skakig juridisk grund, det förutsätter att budkillen har rätt att omförhandla avtal inte enbart för sitt eget bolag utan också för beställaren (IKEA).

Ja, det stämmer säkert. Jag beställde inburen hemleverans.

Konstigt, jag har för mig att det kostade lika mycket i leverans när vi slapp bära in grejorna.
Citera
2018-01-09, 00:04
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Konstigt, jag har för mig att det kostade lika mycket i leverans när vi slapp bära in grejorna.

Tror att det kostar extra för inburen leverans om man beställer i fysisk ikeabutik. Men beställer man online så ingår inbärningen.

Leverans, inburet till en valfri plats:

VarukostnadPris

0 - 5 000 kr399 kr

5 000 - 12 500 kr699 kr

12 500 - 20 000 kr1 295 kr
över 20 000 kr2 495 kr

https://m.ikea.com/se/sv/pages/custo...vice_leverans/
Citera
2018-01-09, 00:12
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Tror att det kostar extra för inburen leverans om man beställer i fysisk ikeabutik. Men beställer man online så ingår inbärningen.

Leverans, inburet till en valfri plats:

VarukostnadPris

0 - 5 000 kr399 kr

5 000 - 12 500 kr699 kr

12 500 - 20 000 kr1 295 kr
över 20 000 kr2 495 kr

https://m.ikea.com/se/sv/pages/custo...vice_leverans/

Beställde online även när vi fick bära in själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in