2018-01-06, 10:16
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Mailade SU:s studievägledare och hon svarade med att de inte ger några preliminära besked om det går att tillgodoräkna kurser eller inte. Istället ombads jag att se över de olika poängplanerna vilket jag redan gjort, de verkar skilja sig rätt så mycket.

Är det någon som faktiskt har erfarenhet och gjort något liknande, alltså bytt studieort?

Bumpar denna :-)
Citera
2018-01-06, 14:47
Medlem
Hej! Fick en plats på juristprogrammet på SU med start den 10e. Har däremot kontrakt på mitt jobb som finansassistent till Augusti och lyckades få min plats uppskjuten. Grejen är att jag till sommaren vill söka till Handelshögskolan i Stockholm och undrar ifall det finns en möjlighet att söka en annan utbildning ifall man fått en uppskjuten studiestart beviljad?
Citera
2018-01-06, 22:57
Medlem
.Buddahs avatar
Någon som vet hur universitet gör vid betygsgränser? Om poängen för t.ex. AB är 73.4 blir betygsgränsen 73 eller 74 p.
Citera
2018-01-07, 10:19
Medlem
Finlandskans avatar
Är det någon här som studerat en master vid ett universitet utomlands efter att ha avklarat juristexamen? Vilka betyg hade ni isåfall? Jag är främst nyfiken avseende vilka betyg som krävs för att komma in. Jag har prövat söka hos olika universitet, men har endast funnit vaga svar.
Citera
2018-01-07, 19:48
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
Någon som vet hur universitet gör vid betygsgränser? Om poängen för t.ex. AB är 73.4 blir betygsgränsen 73 eller 74 p.

Vad är det för spännande lärosäte du läser vid? Avantgarde så det förslår. Aningen mer seriöst så brukar man i regel vara snälla med betygen om någon ligger precis på gränsen.
Citera
2018-01-07, 19:52
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandskan
Är det någon här som studerat en master vid ett universitet utomlands efter att ha avklarat juristexamen? Vilka betyg hade ni isåfall? Jag är främst nyfiken avseende vilka betyg som krävs för att komma in. Jag har prövat söka hos olika universitet, men har endast funnit vaga svar.

Du får nog lov att vända dig direkt till universiteten du är intresserad av och fråga. I vissa fall kommer det inte att räcka med raka AB om du inte har andra meriter att komma med, i andra fall är du välkommen så länge du kan betala för dig.
Citera
2018-01-07, 23:09
Medlem
Celiakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Mailade SU:s studievägledare och hon svarade med att de inte ger några preliminära besked om det går att tillgodoräkna kurser eller inte. Istället ombads jag att se över de olika poängplanerna vilket jag redan gjort, de verkar skilja sig rätt så mycket.

Är det någon som faktiskt har erfarenhet och gjort något liknande, alltså bytt studieort?

Har bytt från ÖU till SU, det första året kunde jag tillgodoräkna mig 50 poäng av 60. Som sagt kolla hur planen ser ut på resp. lärosäte. Det du läser på GU kanske ligger på termin 3 SU osv. så du kommer få en individuell studieplan där du får hoppa mellan terminerna tills du är ikapp. Charlotte Lindström är trevlig men de tar inte ställning förrän du faktiskt kommer in på programmet.
Citera
2018-01-07, 23:37
Medlem
anteri17s avatar
T3tenta på UU snart. Helvete vad mycket man har att gå igenom. Med någon dag kvar till tentan; ett sista tips?
Citera
2018-01-08, 19:17
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
T1 UU:s tenta avklarad. Sekretess kontra meddelarfrihet (inkl. efterforskningsförbud), en essäfråga om Sveriges rättssäkerhet samt en EU-fråga om nukleära optionen och fördragsbrott kontra enskildas rätt att väcka åtal inom EU på menyn.
Citera
2018-01-09, 18:41
Medlem
Någon som har koll på lärare i rättshistoria på SU? Richard Nordquist, Andreas Knutsson och Marie Jarnesand är de som finns att välja mellan.

Tackar på förhand för alla synpunkter - är alltid lika svårt att lyckas få en bra och tydlig lärare
Citera
2018-01-10, 13:49
Medlem
ghostbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av customs
Någon som har koll på lärare i rättshistoria på SU? Richard Nordquist, Andreas Knutsson och Marie Jarnesand är de som finns att välja mellan.

Tackar på förhand för alla synpunkter - är alltid lika svårt att lyckas få en bra och tydlig lärare

Jag hade Richard Nordquist som lärare, tyckte han var riktigt bra. Sen hade jag ett par kursare som ansåg att Marie var riktigt bra, Richard var examinator när jag tenterade, vilket föll sig rätt praktiskt.

Andreas Knutsson har jag ingen info om.
Citera
2018-01-10, 14:13
Medlem
anteri17s avatar
Jag har sökt fram några äldre resultat i tråden, men är det någon som vet betygsfördelningen för T3 på UU de senaste terminerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in