Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Någon gång i slutet på 80-talet läste jag en artikel i DN om svenska ungdomar som bodde i London. Dom ville gärna bo centralt. Och det innebar att hyra en sängplats i del av rum. Det var vad inkomsterna räckte till.
Det kan man spontant tycka är ett lite primitivt leverne. Men får komma ihåg att det är självvalt av dessa. Viljan att bo där var så pass stort att dom valde att bo under sådana förhållanden. Dom hade kunna bo bättre om dom bott längre ut från centrum.
Man kan tycka att bostadspriserna är höga i centrala London, men det är de för att folk är villiga att betala för det. Betalviljan bestämmer nivån.
Och på motsvarande sätt kan man tycka att de som äger fastigheterna där tar en enorm risk för prisfall.
I London finns det ju dock affordable housing, det är inte så ovanligt att bostadsutvecklare och byggherrar får sina byggrättigheter villkorade med att dom även skall bygga ett visst antal billiga bostäder, något motsvarande system finns det egentligen inte i Sverige, dvs, social housing.
Det är inte nödvändigtvis vid enbart bostadsutveckling som det är villkorat så, utan kan även vara ett villkor vid utveckling av andra fastigheter. Ett aktuellt exempel är t ex Tottenhams ny stadium.
Development is a 100% affordable scheme with 222 new homes and a new Primary School
Klicka för foto
London, min gamla hemstad, har ju också utvecklats en del, gentrifiering. En polare till mig bosatte sig(flyttade från Sverige för studier) i Hackney, ca 10 år sedan, och det är ju ett ganska bra exempel. Hans första bostad var ett riktigt råtthål, dålig isolering, så på vintern var det ju rätt pissigt. Härlig kondensering vilket gjorde att i princip allt var fuktigt... och såklart, knarklangare precis utanför fönstret.
Den är kvinnan summerar dock Hackneys utveckling bra....
As recently as ten years ago, Hackney was a no-go area at night. Now I would be happy for my own children to live there – and it’s an area that they actively want to live in.