2018-01-08, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det går ner, men sen går det upp igen. Det här vet alla. Att köpa en lägenhet i Stockholms innerstad är aldrig en dålig affär, det gäller bara att ibland behöver man vänta längre för att det ska ha gått plus. Men plus kommer det alltid att gå. Varför? Jo för det finns endast en huvudstad i Sverige och det finns endast en viss mängd kvadratmeter inne i den.

Tills vi kan teleportera oss fram och tillbaka till arbetet så kommer det att vara "location location location".

Man brukar anse att 30-40% av ens månadsinkomst är okej att lägga på boende. Med tanke på dagens räntor och avgifter på äldre fastigheter så kan man enkelt räkna ut vad en lägenhet är värd. Det kostar ca 1000kr i månaden att låna 1 miljon. Du kan alltså låna 10 miljoner för 10000kr, för de pengarna kan du köpa en 4:a i stockholm på 100kvm. Sen har du en avgift och internet/el/etc på tot 4500kr. 14500kr för boende. Tjänar du bra kan du bo där ensam, tjänar du sämre kan du bo där med sambo. Hoppas du nu börjar förstå att 10 miljoner helt plötsligt blev ganska billigt. Däri ligger skämtet, att boende för 10 miljoner är billigt. Man kan inte ha negativ reporänta - det blir inte bra.
Dynamiken är kanske ändå inte helt enkel. Om nu Swedbank flyttade huvudkontoret till Sundbyberg, är det då mer attraktivt för en Swedbanksanställd att bo där, eller i innerstan... Dessa saker kan nog förändra sig över tiden. Stockholm kanske blir mer som Berlin och London, utan någon självklar stadskärna. Rent livskvalitémässigt är det knappast något egenvärde att ha nära till Riksdagshuset eller Operan.

Men i princip så håller jag med om att ju mer centralt, desto högre priser, nu, såväl som i framtiden.

Vad som kan försvaga Stockholms "huvudstadsvärde" är om Europa stegvis utvecklas till ett land. Ganska mycket tyder faktiskt på det även om vi inte märker något från år till år. Göteborg och Malmö kan då bli mer jämställda med Stockholm.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-08 kl. 12:17.
2018-01-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Dynamiken är kanske ändå inte helt enkel. Om nu Swedbank flyttade huvudkontoret till Sundbyberg, är det då mer attraktivt för en Swedbanksanställd att bo där, eller i innerstan... Dessa saker kan nog förändra sig över tiden. Stockholm kanske blir mer som Berlin och London, utan någon självklar stadskärna. Rent livskvalitémässigt är det knappast något egenvärde att ha nära till Riksdagshuset eller Operan.

Men i princip så håller jag med om att ju mer centralt, desto högre priser, nu, såväl som i framtiden.

Vad som kan försvaga Stockholms "huvudstadsvärde" är om Europa stegvis utvecklas till ett land. Ganska mycket tyder faktiskt på det även om vi inte märker något från år till år.

Självklart så stämmer det du säger. Och vi har en annorlunda typ av stad än många amerikanska städer till exempel.
2018-01-08, 12:32
Avslutad
Låt oss t ex leka med tanken att alla EU:s länder avvecklar sin inomeuropeiska diplomatiska verksamhet, dvs alla europeiska länders ambassader, med tillhörande residens och andra bostäder, i Stockholm stängs.

Det borde ju inte krävas så jättemånga hjärnceller hos folket i Bryssel för att komma fram till detta en vacker dag.

Nästa steg vore att ambassader i Europa bara skulle finnas i Bryssel, och då för utomeuropeiska länder. Då stänger också de nationella utrikesdepartementen ned sin verksamhet.

Så småningom liknar Europas länder USAs delstater. Stockholm, Göteborg, Malmö i Sverige blir då som Columbus, Cleveland, Cincinnati i Ohio. Ingen bryr sig om vilken som är huvudstaden.

Kungen då? Ja, där är jag svarslös.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-08 kl. 12:51.
2018-01-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nej inte generellt, det där är topphyror.

Lista på nyproduktion i länken nedan.

https://www.hemhyra.se/nyheter/mycket-hoga-hyror-hoga-lagenheter/
Tar vi exemplet i artikeln med 11 k/mån och tar med att hyresgäster ligger i snitt på 30% av disponibel inkomst för boende, så landar man på att de skulle ha 23 k/månad var i bruttoinkomst. Ungefär.

Nu ligger dom dock på lite mindre boyta än snittet. Skalar man om till snitt i boyta landar vi på inkomster på ca 32 k/månad.

Jag ser inte riktigt det orimliga i det.
Det är nog som hon säger: " "Jag tycker att man får valuta för pengarna. Det är nära till både jobb, city och grönområden", säger Hanne Brundi".

Folk väljer att betala för att bo så. Och det omsätts till ett högra markpris.
2018-01-08, 13:23
Medlem
Irbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tar vi exemplet i artikeln med 11 k/mån och tar med att hyresgäster ligger i snitt på 30% av disponibel inkomst för boende, så landar man på att de skulle ha 23 k/månad var i bruttoinkomst. Ungefär.

Nu ligger dom dock på lite mindre boyta än snittet. Skalar man om till snitt i boyta landar vi på inkomster på ca 32 k/månad.

Jag ser inte riktigt det orimliga i det.
Det är nog som hon säger: " "Jag tycker att man får valuta för pengarna. Det är nära till både jobb, city och grönområden", säger Hanne Brundi".

Folk väljer att betala för att bo så. Och det omsätts till ett högra markpris.
Så länge folk kan betala de summorna och inte leva som kyrkråttor, misstänker jag att de kommer fortsätta att göra det.
2018-01-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Man kan inte ha negativ reporänta - det blir inte bra.
Det är väl realräntan som har betydelse. Inte reporäntan.
Under 2000-talet har riskfri realränta legat på inom 0-2%, med några tillfälliga undantag.
Vad borde den ligga på?

Om du ordnar en riskfri förvaringstjänst för sparare. Ett slags Shurgard för sparare. Vill du då betala till de som använder den (dvs positiv ränta för spararen) eller vill du få betalt för ditt arbete och dina kostnader (dvs negativ ränta).

Det borde gå att komma överens om att riskfri realränta borde ligga på ca 0%. Och Riksbanken har för det mesta pressat upp den ovanför 0.
2018-01-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe
Så länge folk kan betala de summorna och inte leva som kyrkråttor, misstänker jag att de kommer fortsätta att göra det.
Någon gång i slutet på 80-talet läste jag en artikel i DN om svenska ungdomar som bodde i London. Dom ville gärna bo centralt. Och det innebar att hyra en sängplats i del av rum. Det var vad inkomsterna räckte till.

Det kan man spontant tycka är ett lite primitivt leverne. Men får komma ihåg att det är självvalt av dessa. Viljan att bo där var så pass stort att dom valde att bo under sådana förhållanden. Dom hade kunna bo bättre om dom bott längre ut från centrum.

Man kan tycka att bostadspriserna är höga i centrala London, men det är de för att folk är villiga att betala för det. Betalviljan bestämmer nivån.

Och på motsvarande sätt kan man tycka att de som äger fastigheterna där tar en enorm risk för prisfall.
2018-01-08, 13:40
Medlem
Citat:

Vad som kan försvaga Stockholms "huvudstadsvärde" är om Europa stegvis utvecklas till ett land. Ganska mycket tyder faktiskt på det även om vi inte märker något från år till år. Göteborg och Malmö kan då bli mer jämställda med Stockholm.

Det är egentligen inte ett nollsummespel om marknaden är den rätta, vakanserna påverkas inte direkt negativt av att storbankerna, eller t ex statliga myndigheter flyttar ut till kontor utanför innerstaden, det påverkar de områdena, då det blir t ex fler bostadsnära arbetsplatser där, vilket i sin tur kan påverka serviceutbudet(multiplikatorer) osv, men lokalerna dom lämnar kan ju fyllas upp snabbt av nya ockupanter, vilket är fallet nu, detta trots att hyresnivåerna just nu är väldigt höga centralt.

Så länge som marknaden klarar av att absorbera tillskottet av golvyta så är blir ju effekten på arbetsplatstätheten ganska marginell, ofta kan det ge ökad arbetsplatstäthet, då det t ex ger fastighetsägaren möjlighet att modernisera lokalerna, och moderna lokaler är betydligt mer yteffektiva, det går in fler människor på mindre ytor.

Om man tittar på det historiskt, så är innerstäderna viktiga för landets tillväxt, under perioden 1991-2011 skapades ca 25% av alla landets nya arbetstillfällen i innerstäderna i Stockholm, GBG och Malmö. Dessa områden utgör 2% av storstadsregionernas totala yta. Ett problem i Stockholm är brist på mark, det finns egentligen inte så mycket mark för nya kontorsetableringar, om man nu inte får för sig att omvandla bostäder till kontor, eller genomföra rivningar för att frigöra ny byggbar mark. Den enda ytan som egentligen är aktuell i Stockholm är väl spårområdet vid centralstationen, som man kan överdäcka.

Under perioden 2010-2015 ökade antalet arbetstillfällen i min kommun med 10%, kommunens befolkning ökade med 5,7 % och "storstadsregionen" med 5,8 %, ca 1/3 av alla ny arbetstillfällen i kommunen etablerades i SDN centrum(följt av SDN Lundby, dvs norra älvstranden, Lindholmen framförallt), och utav den där tredjedelen, tillkom flest arbetstillfällen inom kategorin företagstjänster, t ex konsulter.

Stadsutveckling kan ju påverka attraktiviteten dock, och ett fastighetsbolag som har örat nära marken och förstår marknaden kan ju då ta position tidigt och sedan driva på utvecklingen, eller helt enkelt rida på vågen, och sedan kapitalisera på stigande marknadshyror och fastighetsvärden.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-08 kl. 13:53.
2018-01-08, 13:49
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Håller med, så går alltid snacket. Några av mina vänner har sagt så i 5år, fortfarande samma tugg. Behöver man en lägenhet och tänkt att bo där ett tag, är det bara att köpa. I långa loppet förlorar man sällan någon större summa.

Det tog mig 10 år innan jag lägenheten jag köpte i Lund 1991 var värd lika mycket (inte rensat för inflation) som jag gav för den.

Mänskligheten är uppenbarligen dömd att begå samma misstag om och om igen.
2018-01-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Någon gång i slutet på 80-talet läste jag en artikel i DN om svenska ungdomar som bodde i London. Dom ville gärna bo centralt. Och det innebar att hyra en sängplats i del av rum. Det var vad inkomsterna räckte till.
Jag håller med om detta, men dels var det ungdomar och dessa brukar inte planera långt in i framtiden, dels var det hyra med får vi förmoda rätt kort uppsägningstid. Madrassplatser brukar man ha i områden där det hela tiden finns efterfrågan och man lätt får in folk.

Det är skillnad om man skall gå in med stort kapital.
2018-01-08, 14:43
Avslutad
2017-11-05
Brf Derbyt ca 90 osålda lägenheter
Brf Members Club ca 60 osåla lägenheter

2017-12-14
Brf Derbyt osålda lgh: 93
Brf Members Club osålda lgh: 60

2018-01-08
Brf Derbyt osålda lgh: 97

www.peabbostad.se

=>
Negativ försäljning.

Derbyt är i Råsunda och Members Club i Arenastaden.

=>
Slår jag ihop detta med vad jag observerar från JM och Besqab så blir fortsatt slutsatsen att "DET SÄLJS INGENTING" av nyproduktion i Stockholm till dessa priser som de envisas med att hålla fast vid för medlemskap i dessa (antar jag) högbelånade föreningar.

De där norska siffrorna om ett fall på över 70% i nyproduktionsförsäljningen i Oslo kan nog va ett riktmärke också för Sverige.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-08 kl. 15:00.
2018-01-08, 15:10
Medlem
Citat:
2017-11-05
Brf Derbyt ca 90 osålda lägenheter
Brf Members Club ca 60 osåla lägenheter

2017-12-14
Brf Derbyt osålda lgh: 93

2018-01-08
Brf Derbyt osålda lgh: 97

www.peabbostad.se

=>
Negativ försäljning.

Derbyt är i Råsunda och Members Club i Arenastaden.

=>
Slår jag ihop detta med vad jag observerar från JM och Besqab så blir fortsatt slutsatsen att "DET SÄLJS INGENTING" av nyproduktion i Stockholm till dessa priser som de envisas med att hålla fast vid för medlemskap i dessa (antar jag) högbelånade föreningar.

De där norska siffrorna om ett fall på över 70% i nyproduktionsförsäljningen i Oslo kan nog va ett riktmärke också för Sverige.

Peab vill ha 100.000:-/m2 för dessa lägenheter i Råsunda, Solna, helt vansinnigt, dom lär få sänka priset minst 30-40% för att ens få någon såld.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in