2018-01-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag tänker också så. Men då borde det finnas mycket blodspår i bilen, vet vi om polisen har undersökt familjens bil/bilar?
Det har de sikker, men om det skulle være blod i den, så har det vært minst to døgn før den ble undersøkt
Citera
2018-01-08, 15:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Det har de sikker, men om det skulle være blod i den, så har det vært minst to døgn før den ble undersøkt

Det spelar ingen roll, det finns hjälpmedel så att man kan hitta spår av blod trots att det är ordentligt borttvättat för blotta ögat, inga problem. Dessutom så kan man använda en kriminalsökhund för att hitta spår av blod och död.

Någonstans borde familjens bilar vid det här laget ha undersökts ordentligt tycker jag, men vi har inte hört något om att mannen är gripen och misstänkt.

Ska vi tolka det som om att det inte fanns något i någon bil, eller att polisen vet att det inte är mannen som ligger bakom försvinnandet?

Kanske avvaktar, har span på mannen som eventuellt leder polisen till kvinnan?
Citera
2018-01-08, 15:31
Medlem
den 30.12 målt -8 som minste, og målt med 3,4 m/s gir det -13.6 effektive kuldegrader så rundt regna var det da ca. -15 det døgnet hun forsvant (jeg vet ikke hvordan strekningen hennes er i forh til målestasjon) beklager den abnorme unøyaktigheten men poenget var vel at det var kaldt midt på natta og derfor snodig å velge å gå en drøy mil hjemmefra midt på natta vinterstid når du akkurat har tatt taxi hjem - trådens kvalitet synker med manglende evne til å tolke fakta

Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Hvor får du minus 15 grader fra?
Jeg postet i innlegg # 57 i går kveld link til værstasjonen for området som viser værfoholdene siste 30 dager:

https://www.yr.no/sted/Norge/Hedmark/Ringsaker/Brumunddal/statistikk.html

Minus 5 grader er nok nærmere virkeligheten.
Trådens kvalitet synker med litt mange spesulasjoner og lite fakta.
Senast redigerad av eeqaz 2018-01-08 kl. 16:11.
Citera
2018-01-08, 15:34
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det spelar ingen roll, det finns hjälpmedel så att man kan hitta spår av blod trots att det är ordentligt borttvättat för blotta ögat, inga problem. Dessutom så kan man använda en kriminalsökhund för att hitta spår av blod och död.

Någonstans borde familjens bilar vid det här laget ha undersökts ordentligt tycker jag, men vi har inte hört något om att mannen är gripen och misstänkt.

Ska vi tolka det som om att det inte fanns något i någon bil, eller att polisen vet att det inte är mannen som ligger bakom försvinnandet?

Kanske avvaktar, har span på mannen som eventuellt leder polisen till kvinnan?
Ja, men man måste kunna visa att blodet tillhör en viss person, i det här fallet Janne Jemtland. Till exempel ammoniak och väteperoxid förstör DNA till den grad att PCR inte fungerar.
Citera
2018-01-08, 15:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Ja, men man måste kunna visa att blodet tillhör en viss person, i det här fallet Janne Jemtland. Till exempel ammoniak och väteperoxid förstör DNA till den grad att PCR inte fungerar.

Visst, men just nu handlar det om att hitta spår av vad som kan ha hänt i syfte att hitta kvinnan. Finns det blod i något fordon som mannen hade tillgång till så går det att dra slutsatser av det, dessutom så bör det vara skäl nog för ett gripande med påföljande häktning av utredningstekniska skäl.

Finns det blod i något sådant fordon så är den initiala bedömningen givetvis att kvinnan har färdats i fordonet, död eller levande. Det kan längre fram visa sig vara svårt att visa att det är kvinnans blod, men oftast går det, krävs inga större mängder, och mig veterligt så har få mördare lyckats städa bort precis allt blod i ett fordon eller på en brottsplats. Lätt att man missar det som inte syns för blotta ögat men som polisens tekniker hittar med hjälp av Bluestar eller Luminol och eventuellt inledningsvis med hjälp av en hund.
Citera
2018-01-08, 16:15
Medlem
jeg finner ingen indikasjoner på at politiet har undersøkt hjemmet deres eller bilen, det tok et par døgn før de laget en forsvinningssak, og så ytterligere tid etter at hunde-eiere fant betydelige mengder blod i veikanten ble det opprettet en kriminalsak, uavhenging om det ER ektemannen eller andre, de har fått god tid til å rydde etter seg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Citera
2018-01-08, 16:22
Medlem
Har svårt att tro att paret där ute på vichan inte hade minst en bil och mig veterligt så krävs väl tillstånd för att få genomsöka bilar och då lär viss misstakegrad krävas. Var samma sak med Linda Chen, bilen genomsöktes först efter Mats fadäs i TV och sin kidnappning av sig själv.
Citera
2018-01-08, 16:41
Medlem
JahLoves avatar
Det som förundrar mig i detta ær att de senaste veckan kommit oerhört mye snø i nesten hele Norge.. Hur kan man hitta blod på snøen? Det betyder væl att det ær færskt?

Såg nu att hund hittat det och eier larmat polis.. Men fortfarande så låter det mysko att det hittas blod på snøen.. Fordi snø har duggat ner. I området.. (?)
Senast redigerad av JahLove 2018-01-08 kl. 16:46.
Citera
2018-01-08, 16:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har svårt att tro att paret där ute på vichan inte hade minst en bil och mig veterligt så krävs väl tillstånd för att få genomsöka bilar och då lär viss misstakegrad krävas. Var samma sak med Linda Chen, bilen genomsöktes först efter Mats fadäs i TV och sin kidnappning av sig själv.

dagbaldet.no citat;

Men sporene i det som nå etterforskes som en kriminalsak er få. Likevel mener politiet hun kan ha blitt utsatt for noe.

Jag är inte expert på det norska språket, inte heller norsk lagstiftning, men jag utgår ifrån att lagarna ser någorlunda likadana ut som i Sverige.

Försvinnandet behandlas som en kriminalsak, jag tolkar det som att polisen tar sig an fallet som om ett brott kan ligga bakom, likställt med att svensk polis misstänker brott. I det läger bör det inte vara helt uteslutet att polisen får bereda sig tillgång till ett fordon för att göra undersökningar.

Någon som vet mer om norsk polis befogenheter i det här läget?
Citera
2018-01-08, 16:48
Medlem
JahLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Ja det stæmmer... Kan han ha gjort ett mord á la Mats?
Media o framførallt L.gw.P har ju berättat att misstaget mats gjorde va hans utspel i media etc..
Och nu har mannen till Janne valt att tiga?

Mycket mystiskt..
Citera
2018-01-08, 16:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JahLove
Det som förundrar mig i detta ær att de senaste veckan kommit oerhört mye snø i nesten hele Norge.. Hur kan man hitta blod på snøen? Det betyder væl att det ær færskt?

Såg nu att hund hittat det och eier larmat polis.. Men fortfarande så låter det mysko att det hittas blod på snøen.. Fordi snø har duggat ner. I området.. (?)

Som du själv säger, en hund hittar blod under ett snötäcke, polisen kommer dit och blottlägger blodet och tar prover. Blodet har inte tvunget hittats snön.
Citera
2018-01-08, 16:51
Medlem
her er sønnens tror jeg: https://www.facebook.com/profile.php?id=100016791551369

Citat:
Ursprungligen postat av Nakiel
Gubbens gamla FB Profil:
https://www.facebook.com/franc.paris.7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här