2018-01-07, 11:12
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Var läste du att jag skrev att nedgångarna var lika stora, läsförståelsen är som vanligt usel.

Du refererar till 1977 samt 1994 och jämför med dagens läge vilket indikerar på att du är max 30 år och aldrig läst ekonomisk historia.
Inget som hittills inträffat på dagens marknad kommer i närheten av vad som inträffade då.

Det måste kännas jävligt jobbigt att priserna faller så hårt som dom gör nu.
2018-01-07, 11:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Du refererar till 1977 samt 1994 och jämför med dagens läge vilket indikerar på att du är max 30 år och aldrig läst ekonomisk historia.
Inget som hittills inträffat på dagens marknad kommer i närheten av vad som inträffade då.

Det måste kännas jävligt jobbigt att priserna faller så hårt som dom gör nu.

Måste jag lära dig läsa?

Jag refererade till de tidpunkter som det inlägget jag citerade tog upp och konstaterade att det inte vid någon av dessa tidpunkter ansetts säkert att köpa, samt att t.ex. 2012 skrek folk här att det var en bubbla som skulle krascha. Sedan skrev jag att även nu efter denna nedgång anser också folk att det ska krascha. Hur kan du ha så usel läsförståelse att du drar så vansinniga slutsatser som du gör?
2018-01-07, 11:57
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
1994 ansågs det definitivt inte vara säkert att köpa, då hade alla den extrema krisen några år i färskt minne och många ansåg att det var idiotiskt att köpa. 2012 var denna tråd i full gång och folk skrek då precis som nu att det var en bubbla och att allt skulle krascha. 1977-1978 har jag ingen personlig koll på men du skriver att det var efter en krasch och då är folk alltid oroliga. Nu efter denna nedgång skriker också folk här att det ska krascha så om det här visar sig vara en bra tidpunkt att köpa kommer ni att missa ännu ett bra tillfälle.

Du lyckades alltså inte ange en enda tidpunkt då det inte ansetts farligt att köpa och ändå har det även vid de värsta tidpunkterna varit bra att köpa om man varit långsiktig.

Problemet är väl att man måste gå tillbaka rätt långt i tiden för att hitta en period när priserna varit såhär höga.
Jag tänkte att vi kan ta en titt på Herengracht-indexet igen:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-12-2008/de-herengracht-index/
Om man köpte 1736 så fick man vänta till 2010 innan man kunde sälja med vinst. Inga problem om man är nån slags vampyr med evigt liv. Lite svårare för oss vanliga dödliga att ha is i magen.
Nu gäller indexet visserligen Holland, men tycker ändå det är ganska intressant när man ska betänka risken att gå in i marknaden i detta läge. Känns ju inte så lockande att behöva vänta till typ år 2290 innan man kan sälja utan att gå med förlust.
2018-01-07, 12:06
Medlem
sebno1s avatar
Dessa nyproducerade parhus i Segeltorp tycker jag är intressants, inte precis dåligt läge och inte bästa läget heller men lagom ok. Där säljs det nu 4 st parhus och priserna är sänkta med 21% och verkar inte precis bli en kioskvältare för det då alla är kvar:

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-segeltorp-huddinge-kommun-juringe-avag-13b-12702535
2018-01-07, 12:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Problemet är väl att man måste gå tillbaka rätt långt i tiden för att hitta en period när priserna varit såhär höga.
Jag tänkte att vi kan ta en titt på Herengracht-indexet igen:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-12-2008/de-herengracht-index/
Om man köpte 1736 så fick man vänta till 2010 innan man kunde sälja med vinst. Inga problem om man är nån slags vampyr med evigt liv. Lite svårare för oss vanliga dödliga att ha is i magen.
Nu gäller indexet visserligen Holland, men tycker ändå det är ganska intressant när man ska betänka risken att gå in i marknaden i detta läge. Känns ju inte så lockande att behöva vänta till typ år 2290 innan man kan sälja utan att gå med förlust.

Mitt inlägg handlade inte om nivåerna nu är höga eller inte utan jag bemötte påståendet att det är "Lömskt att köpa nu". Så har man i alla tider sagt, oavsett marknadsläge, just eftersom det alltid finns något att oroa sig för och oftast tror man att det är extra osäkert "just nu". Säkrast att vänta lite och se vad som händer är ett råd som alltid ges i alla tider. Problemet med det rådet är bara att när man fått se finns det något annat att oroa sig för som man bör vänta in.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-01-07 kl. 12:28.
2018-01-07, 12:44
Medlem
Citat:
Mitt inlägg handlade inte om nivåerna nu är höga eller inte utan jag bemötte påståendet att det är "Lömskt att köpa nu". Så har man i alla tider sagt, oavsett marknadsläge, just eftersom det alltid finns något att oroa sig för och oftast tror man att det är extra osäkert "just nu". Säkrast att vänta lite och se vad som händer är ett råd som alltid ges i alla tider. Problemet med det rådet är bara att när man fått se finns det något annat att oroa sig för som man bör vänta in.

Håller med, så går alltid snacket. Några av mina vänner har sagt så i 5år, fortfarande samma tugg. Behöver man en lägenhet och tänkt att bo där ett tag, är det bara att köpa. I långa loppet förlorar man sällan någon större summa.
2018-01-07, 12:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Håller med, så går alltid snacket. Några av mina vänner har sagt så i 5år, fortfarande samma tugg. Behöver man en lägenhet och tänkt att bo där ett tag, är det bara att köpa. I långa loppet förlorar man sällan någon större summa.
Exakt, du har bara vunnit om du köpte för ett år sedan, eller kanske inte.
Det handlar om prisnivåer, går du in för högt kan det ta rätt många år att komma tillbaka.
2018-01-07, 12:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sålunda är att det alltid bra att köpa enligt dig, lysande analys.
2018-01-07, 12:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sålunda är att det alltid bra att köpa enligt dig, lysande analys.

Nej det skrev jag inte men du med din värdelösa läsförståelse tolkar alltid fel. Det jag skrev var att det alltid kommer finnas något man vill vänta in innan man vill ta beslut. Många lurar sig att tro att när man väntat in detta kan beslut tas men så kommer det inte bli eftersom det då kommer finnas något annat man vill vänta in.
2018-01-07, 13:04
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:

Nej mitt inlägg handlade inte heller *primärt* om huruvida nivåerna är höga eller låga. Du brukar ju klaga på andras läsförståelse så då borde du väl vinnlägga dig att läsa ordentligt själv? Sen får jag väl nämna att priserna är historiskt höga just nu även om inte du tog upp det. Eller är det OT enligt dig?

Kontentan av det jag skrev var: Det går inte att gå in i en bostadsmarknad vid vilken tidpunkt som helst och förvänta sig att under sin livstid kunna sälja med vinst.
Detta skrev jag som svar på ditt inlägg som jag citerade, där du i sista stycket skrev:
Citat:
Du lyckades alltså inte ange en enda tidpunkt då det inte ansetts farligt att köpa och ändå har det även vid de värsta tidpunkterna varit bra att köpa om man varit långsiktig.

Säkerligen fanns det även i Holland 1736 en och annan bubbelbabblare. Antagligen hånade och bespottade på sin tid, men med facit i hand så får vi väl ge dom rätt.
2018-01-07, 13:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej mitt inlägg handlade inte heller *primärt* om huruvida nivåerna är höga eller låga. Du brukar ju klaga på andras läsförståelse så då borde du väl vinnlägga dig att läsa ordentligt själv? Sen att jag får jag väl nämna att priserna är historiskt höga just nu även om inte du tog upp det. Eller är det OT enligt dig?

De är lägre nu än i höstas och min bedöming är att priserna är rätt modesta, det är billigt att bo för de som äger sin bostad, men som sagt var, det var inte det mitt inlägg handlade om.

Citat:
Kontentan av det jag skrev var: Det går inte att gå in i en bostadsmarknad vid vilken tidpunkt som helst och förvänta sig att under sin livstid kunna sälja med vinst.
Detta skrev jag som svar på ditt inlägg som jag citerade, där du i sista stycket skrev:

Det har gått utmärkt men det är för mycket fokus på det tycker jag. När man ligger på sin dödsbädd och har bott hela sitt liv (oavsett om man har flyttat eller inte), så ser man att det var viktigare att fokusera på om man bott bra och billigt eller dåligt och dyrt. Att det efter hela sitt liv skulle bli förlust när bostaden säljs av dödsboet är extremt osannolikt, förmodligen har istället lånet ätits upp av inflationen. Svängningarna som skett under sin livstid är då faktiskt av mindre intresse.

Citat:
Säkerligen fanns det även i Holland 1736 en och annan bubbelbabblare. Antagligen hånade och bespottade på sin tid, men med facit i hand så får vi väl ge dom rätt.

Det som hände för 300 år sedan ger oss ingen vägledning om vad som är rätt idag, men har man inget bättre att komma med så...
2018-01-07, 13:13
Medlem
biljons avatar
Citat:
Måste jag lära dig läsa?

Jag refererade till de tidpunkter som det inlägget jag citerade tog upp och konstaterade att det inte vid någon av dessa tidpunkter ansetts säkert att köpa, samt att t.ex. 2012 skrek folk här att det var en bubbla som skulle krascha. Sedan skrev jag att även nu efter denna nedgång anser också folk att det ska krascha. Hur kan du ha så usel läsförståelse att du drar så vansinniga slutsatser som du gör?

Jag skrev att det inte princip gick att köpa 1977 och 1994 för att bankerna knappt lånade ut några pengar.
Det är en stor skillnad mot att folk sa att man inte skulle köpa.
Själv köpte jag lägenheter för 1 kr st och hus för 10 000 kr 1994, dessa i väldigt attraktiva lägen.

2012 var vi redan i en bubbla så det var korrekt att påstå att man ska undvika köp eftersom marknaden redan då var tokuppblåst. Vi kommer att nå 2012 nivåer under våren, vad ska du då säga till alla du rekommenderat köp mellan 2012-2018?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in