2018-01-04, 01:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollyPlopp
Tack för snabbt svar!

Förstår vad du menar. Men generellt sätt så bjuder man det som kursen ligger i precis för tillfället? (Kursen som står under "Köp" när börsen är öppen?)
Kursen som anges är senast avslut, dvs senaste överenskomna affär mellan någon köpare och säljare. Det innebär inte att nästa affär genomförs på det priset.

Det pris som diverse säljare vill ha och köpare vill ge ett givet ögonblick hittar du i orderdjupet.

När priserna möts så blir det affär.
Citera
2018-01-04, 07:45
Medlem
Grankulas avatar
Halloj! Någon som har koll på om avanza planerar att lägga till fler certifikat inom krypto valutor? Hypen e ju väldigt stor bland kryptovalutorna och hittils finns det ju bara 2 certifikat med euro eller sek som alternativ på avanza
Citera
2018-01-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Investor A är nog heller inte vad du vill köpa, Investor B är mer omsatt så välj den istället.

Investor A har tillräckligt hög omsättning för småsparare och är billigare (och har högre rösträtt). Jag hade valt Investor A alla dagar.
Citera
2018-01-08, 09:38
Medlem
Tycker det är riktigt girigt att Avanza slutat uppdatera index för olja med anledning att det är för dyrt att tillhandahålla utan extra avgift. Det var det svar kundtjänst gav mig idag när jag äntligen orkade ringa och fråga varför indexet inte uppdaterats sen november. Det är ju ett viktigt index när det gäller råvaror men även för Ryssland som har stark korrelation med olja.

Tjänar inte Avanza tillräckligt på fondavgifter, courtage, växlingsavgifter med mera?
Citera
2018-01-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tycker det är riktigt girigt att Avanza slutat uppdatera index för olja med anledning att det är för dyrt att tillhandahålla utan extra avgift. Det var det svar kundtjänst gav mig idag när jag äntligen orkade ringa och fråga varför indexet inte uppdaterats sen november. Det är ju ett viktigt index när det gäller råvaror men även för Ryssland som har stark korrelation med olja.

Tjänar inte Avanza tillräckligt på fondavgifter, courtage, växlingsavgifter med mera?
Nej, Avanza tjänar inte tillräckligt (tycker jag som aktieägare)

Jag förstår inte riktigt hur du kan saknar ett index som inte var live och bara uppdaterades 1 gång om dagen, finns ju gott om andra sidor som visar det live.
Investing.com är rätt trevlig för att kolla index.
https://se.investing.com/commodities/brent-oil
https://se.investing.com/commodities/real-time-futures
Och vill se vad som händer under dagen;
https://se.investing.com/economic-calendar/
Citera
2018-01-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Nej, Avanza tjänar inte tillräckligt (tycker jag som aktieägare)

Jag förstår inte riktigt hur du kan saknar ett index som inte var live och bara uppdaterades 1 gång om dagen, finns ju gott om andra sidor som visar det live.
Investing.com är rätt trevlig för att kolla index.
https://se.investing.com/commodities/brent-oil
https://se.investing.com/commodities/real-time-futures
Och vill se vad som händer under dagen;
https://se.investing.com/economic-calendar/
Det handlar mest om en bekvämlighetsgrej, att allt fanns samlat på ett ställe. Investing.com har ju för övrigt förskräckligt hemskt UI som får mig att vilja kryssa ned rutan omedelbart. Är du säker att den bara uppdaterades en gång per dag? Tittade inte så många gånger per dag, bara någon gång då och då för att på ett ungefär veta vart mina fonder var på väg nånstans, men kan svära på att siffran ändrades under dagen.

Känns bara konstigt att en så stor aktör som Avanza, som tillhandahåller mängder av produkter och fonder som till stor del styrs av olja, inte visar index för olja. Det är ju lika konstigt som om dom skulle plocka bort index for guld eller silver. Visst, du kan hitta det någon annan stans, men det är inte poängen.
Senast redigerad av ChiLLon 2018-01-08 kl. 19:55.
Citera
2018-01-08, 20:09
Medlem
Citat:
Det handlar mest om en bekvämlighetsgrej, att allt fanns samlat på ett ställe. Investing.com har ju för övrigt förskräckligt hemskt UI som får mig att vilja kryssa ned rutan omedelbart. Är du säker att den bara uppdaterades en gång per dag? Tittade inte så många gånger per dag, bara någon gång då och då för att på ett ungefär veta vart mina fonder var på väg nånstans, men kan svära på att siffran ändrades under dagen.

Känns bara konstigt att en så stor aktör som Avanza, som tillhandahåller mängder av produkter och fonder som till stor del styrs av olja, inte visar index för olja. Det är ju lika konstigt som om dom skulle plocka bort index for guld eller silver. Visst, du kan hitta det någon annan stans, men det är inte poängen.
Skulle gissa att de bråkar med någon leverantör som vill ta ohemula priser och att det inte är borta permanent. Annars borde de ha tagit bort det helt.

Är 99% säker på att det uppdaterades 1 gång per dag, samma med de andra råvarorna. (förutom guld / silver)
https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html
Citera
2018-01-09, 10:41
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Skulle gissa att de bråkar med någon leverantör som vill ta ohemula priser och att det inte är borta permanent. Annars borde de ha tagit bort det helt.

Är 99% säker på att det uppdaterades 1 gång per dag, samma med de andra råvarorna. (förutom guld / silver)
https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html
Oljeindex är även bortplockat ur Aktiespararnas Hitta Kursvinnare. Tidigare fanns Brent där. Min gissning är även här att någon leverantör vill ha för mycket betalt. Både WTI och Brent uppdateras i realtid i investingappen här hos mig, jag har inga affärer med Investing, bara tankat appen.
Citera
2018-01-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
Och det blev som jag befarade!!
En stor del av mitt innehav syns inte längre.

Så här verkar det bli varenda jävla gång sajten skall uppdateras!
Men vi verkar ha fått några fina små ikoner på flikarna istället för driftsäkerhet.

Nordnetflytten fortskrider lite snabbare än planerat...

Vad är det för fel på dig? Dom uppdaterar sajten var fjortonde dag, en del konton saknar visa innehav under de tiderna som marknaden inte ens är öppen, så vad är problemet? Liksom alla andra banker så uppdaterar dom hemsidan för att rätta buggar i koden och lägga in uppdateringar som inte är aktiverade att synas ut mot användarna förrän de aktiverar dem. Är helt normalt sajtunderhåll och förekommer på alla företag.
Citera
2018-01-10, 23:49
Medlem
Citat:

Har en bekant som jobbar på en av de större bolagen som säljer börsinformation, bara för att få realtidskurser på typ franska aktier eller ett index kan kosta tiotals miljoner kronor (ja du läste rätt) per år, alternativt en grundavgift på ett par miljoner och sedan en fast summa för varje gång som en sida laddas om i browsern x antal sidvisningar. Tror inte att de som lågkostnadsbank tänker bränna såna summor på småsaker som inte är till glädje för den stora massan kunder utan enbart en halv handfull småsparare. Riktiga traders har realtidskurser som tilläggspaket i tradingprogrammen.
Citera
2018-01-11, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Vad är det för fel på dig? Dom uppdaterar sajten var fjortonde dag, en del konton saknar visa innehav under de tiderna som marknaden inte ens är öppen, så vad är problemet? Liksom alla andra banker så uppdaterar dom hemsidan för att rätta buggar i koden och lägga in uppdateringar som inte är aktiverade att synas ut mot användarna förrän de aktiverar dem. Är helt normalt sajtunderhåll och förekommer på alla företag.

Det är säkert många fel på mig!

Hur är det med dig själv?
Felfri?
Senast redigerad av Rivet 2018-01-11 kl. 07:15.
Citera
2018-01-13, 19:51
Medlem
Känns som att krig kan utbryta närsomhelst och att välfärdsstaten brakar samman. Va händer då med min kapitalförsäkring på 2 miljoner? Står bolaget avanza pension pall ett krigsanfall? Är minna aktier säkra i min kap försäkring? Borde jag flytta cash utomlands har alla ägg i försäkringen nu. Shobren är orolig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in