2018-01-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Har inte de avtalen tillgängliga just nu, men jag kan det utantill. JM, Skanska, Peab, Bonava (NCC) har väldigt likartade avtal, andra aktörer i stort sett samma upplägg.

Steg 1. Bokningsavtal 20.000:-, båda kan ”hoppa av”, köpare får dock betala en adm avgift på ca 7.000:- vid avhopp. Byggare lägger projektet på is vid för få bokningsavtal. Kreditkontroll görs på köpare och ev krävs lånelöfte (numera).

Steg 2. Köpeavtal ca 8-10 månader senare 100.000:- (20k avräknas), bindande för båda ( byggare kan hoppa av vid för få sålda), avhoppande köpare betalar omkostnader och ev prisjustering vid omförsäljning av objekt (vid beaktansvärda skäl kan köpare få skjuta på tillträdet upp till ca 6 mån). Köpare kan hoppa av om avgift visar sej bli 10% högre än presenterad ek plan och ev vid kraftig försening. Byggare sätter spaden i jorden vid ca 80% bokning eller ca 60% köpeavtal, detta är bindande för byggare/säljare. Man brukar dela upp fastigheter i olika säljetapper om max 80-90 objekt per etapp. Byggare kan hoppa av men sällsynt, enda anledning vore om finansieringen fallerar eller något plötsligt blir extremt mycket dyrare, men då kan de hävda att avgifter måste bli x % högre och får då tillräckligt många avhopp att dom inte är bundna att fullfölja.

Steg 3 upplåtelseavtal ca 14-16 månader efter säljstart, ca 3 månader innan inflytt, huset klart, kök badrum kvar. Ek plan godkänd av statlig instans. Först nu kan en spekulant sälja sitt objekt. Dock måste spekulant tillträda, betala och kvittera ur nyckel, sedan kan hans köpare betala och tillträda enligt ök.

Skatteverket - lite luddigt, om syftet varit att aldrig flytta in utan att köpa sälja på spekulation är det inte 22% skatt på vinsten utan högre, vet ej exakt. Svårt bevisläge för skatteverket om det är en enskild affär, man får faktiskt ändra sig. Men gäller det flera objekt under kort tid så blir det uppenbart och man åker dit om man fastnar i kontroll, under min tid 2008-2016 var det troligen väldigt få som åkte dit.

Vad kommer då byggbolagen göra nu med byggen som planeras säljstarta inom kort, eller pågående färdiga projekt som ej är slutsålda ?

Jo ungefär som dom gjorde i Hammarby sjöstad som var väldigt trögsålt i början. Något eller alla av följande: Avgiftsfritt i X månader t ex 12 eller 24. Elbil på köpet. Sälja försäkring mot prisfall över X % från bokning till inflytt. Prissänkning (sista alternativ och görs så dolt som bara möjligt).
Senast redigerad av Strasburg 2018-01-07 kl. 23:56.
2018-01-07, 23:53
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Jag vill rikta ett stort tack till er som verkligen höjer trådens kvalitet och bidrar med mycket bra fakta om dagsläget och intressanta framtidsanalyser.

Ber om ursäkt att jag själv fjantar mej lite och både provocerar och skriver banala gissningar. Faktum är att tack vare er har man / jag en bättre möjlighet att i framtiden tjäna pengar / undvika att förlora pengar på bostäder.

Sjuk röjning av dig själv till att inte vara precis som den där snubben i ngn tidigare strasburg-avatar.

Kan bara instämma till de som gräver i tråden, stort tack!
2018-01-07, 23:56
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Dessa nyproducerade parhus i Segeltorp tycker jag är intressants, inte precis dåligt läge och inte bästa läget heller men lagom ok. Där säljs det nu 4 st parhus och priserna är sänkta med 21% och verkar inte precis bli en kioskvältare för det då alla är kvar:

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-segeltorp-huddinge-kommun-juringe-avag-13b-12702535

https://www.booli.se/annons/3061587
Lundagatan 48 Södermalm,
Storlek: 1,5a, 37 kvadratmeter
Avgift: 2000:-
bra föreningen och bra läge.
Pris: Sänkt pris med 19,7% pris: 70 000:-/m2 totalt: 2 650 000:-.
(OBS! Just denna lägenhet såldes 14 augusti 2015: 81 081:-/m2 totalt: 3 000 000:- Såg jag nu!)

Nästan identiska lägenheter som såldes i samma port och förening för ett halvår sedan:
Lundagatan 48 Södermalm såld 2 sept 2017
Storlek: 2a, 37 kvadratmeter
Såldes för: 105 405:-/m2 totalt: 3 900 000:-

Lundagatan 48 Södermalm såld 13 juni 2017
Storlek: 1.5a 33 kvadratmeter
Såldes för: 106 061:-/m2 totalt: 3 500 000:-

Som ni ser går det fort och då är inte ens lägenheten såld ännu och utbudsexplosionen av lägenheter har inte ens startat, detta är bara början och tror botten finns runt 40 000:-/m2 i detta kvarter.

Edit: https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=476072&advanced=1
Ingen lägenhet på Lundagatan ute för mer än 75 000 kr/m2 och tror inte det är lockpriser precis då alla har legat ute innan och som ni ser är det sommar och grönt utanför också, även säljarna börjar nu att inse att förväntningarna måste sänkas.

Edit2: Även uppdaterat med vad objektet gick för senast.
Senast redigerad av sebno1 2018-01-08 kl. 00:55.
2018-01-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Sjuk röjning av dig själv till att inte vara precis som den där snubben i ngn tidigare strasburg-avatar.

Kan bara instämma till de som gräver i tråden, stort tack!
Tyvärr var det nog jag som blev sjukt irriterad på trådens förfall och en del skribenter typ Bajsbosse ....

Apropå mina spekulationsköp, så var det fina köplagen i en uppåtgående marknad då byggbolagen inte lyckades med prissättningen, man kunde redan på vip-visning / bokningssläpp se om det var en potentiellt bra affär eller inte, sedan kunde man följa marknaden och i de flesta fall tryggt skriva på bindande avtal 8-10 månader senare förvissad om att åtminstone i det ögonblicket låg man xxx hundratusen plus. Två gånger hoppade jag av bokning då riskreward såg dåligt ut.
Senast redigerad av Strasburg 2018-01-08 kl. 00:02.
2018-01-07, 23:58
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Har inte de avtalen tillgängliga just nu, men jag kan det utantill. JM, Skanska, Peab, Bonava (NCC) har väldigt likartade avtal, andra aktörer i stort sett samma upplägg.

Steg 1. Bokningsavtal 20.000:-, båda kan ”hoppa av”, köpare får dock betala en adm avgift på ca 7.000:- vid avhopp. Byggare lägger projektet på is vid för få bokningsavtal. Kreditkontroll görs på köpare och ev krävs lånelöfte (numera).

Steg 2. Köpeavtal ca 8-10 månader senare 100.000:- (20k avräknas), bindande för båda ( byggare kan hoppa av vid för få sålda), avhoppande köpare betalar omkostnader och ev prisjustering vid omförsäljning av objekt (vid beaktansvärda skäl kan köpare få skjuta på tillträdet upp till ca 6 mån). Köpare kan hoppa av om avgift visar sej bli 10% högre än presenterad ek plan och ev vid kraftig försening. Byggare sätter spaden i jorden vid ca 80% bokning eller ca 60% köpeavtal, detta är bindande för byggare/säljare. Man brukar dela upp fastigheter i olika säljetapper om max 80-90 objekt per etapp. Byggare kan hoppa av men sällsynt, enda anledning vore om finansieringen fallerar eller något plötsligt blir extremt mycket dyrare, men då kan de hävda att avgifter måste bli x % högre och får då tillräckligt många avhopp att dom inte är bundna att fullfölja.

Steg 3 upplåtelseavtal ca 14-16 månader efter säljstart, ca 3 månader innan inflytt, huset klart, kök badrum kvar. Ek plan godkänd av statlig instans. Först nu kan en spekulant sälja sitt objekt. Dock måste spekulant tillträda, betala och kvittera ur nyckel, sedan kan hans köpare betala och tillträda enligt ök.

Skatteverket - lite luddigt, om syftet varit att aldrig flytta in utan att köpa sälja på spekulation är det inte 22% skatt på vinsten utan högre, vet ej exakt. Svårt bevisläge för skatteverket om det är en enskild affär, man får faktiskt ändra sig. Men gäller det flera objekt under kort tid så blir det uppenbart och man åker dit om man fastnar i kontroll, under min tid 2008-2016 var det troligen väldigt få som åkte dit.

Man påstår ju sedan ett par år tillbaka att man satt käppar i hjulen för spec:arna, från byggherrarnas håll. Antar att det var ännu lättare förr att "sälja på ritning", men borde det inte vara så att mäklarna både uppmuntrar och underlättar så mycket som möjligt för de spec:are som ska ut med objekt? Jag kan inte komma på på vilket sätt de faktiskt kan underlätta - degen måste väl in från spekulanten till byggherren? Kanske kan mäklaren se till så att köpet genomförs tidigare så spekulanten inte behöver lösa ett helt bolån själv. Känslan är att de gladeligen ställer upp på alla sätt de kan för att såna här affärer ska gå igenom.
2018-01-08, 00:02
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Vad kommer då byggbolagen göra nu med byggen som planeras säljstarta inom kort, eller pågående färdiga projekt som ej är slutsålda ?

Jo ungefär som dom gjorde i Hammarby sjöstad som var väldigt trögsålt i början. Något eller alla av följande: Avgiftsfritt i X månader t ex 12 eller 24. Elbil på köpet. Sälja försäkring mot prisfall över X % från bokning till inflytt. Prissänkning (sista alternativ och görs så dolt som bara möjligt).

Det sista om dold prissänkning fann ju PresidentBahama tydliga bevis på för Besqab genom way back machine tidigare i tråden. Sjukt att man bara smyger ut det så.

Dock var det väl Veidekke som körde black friday rea! :-D
2018-01-08, 00:06
Medlem
biljons avatar
Citat:
https://www.booli.se/annons/3061587
Lundagatan 48 Södermalm,
Storlek: 1,5a, 37 kvadratmeter
Avgift: 2000:-
bra föreningen och bra läge.
Pris: Sänkt pris med 19,7% pris: 70 000:-/m2 totalt: 2 650 000:-.

Nästan identiska lägenheter som såldes i samma port och förening för ett halvår sedan:
Lundagatan 48 Södermalm såld 2 sept 2017
Storlek: 2a, 37 kvadratmeter
Såldes för: 105 405:-/m2 totalt: 3 900 000:-

Lundagatan 48 Södermalm såld 13 juni 2017
Storlek: 1.5a 33 kvadratmeter
Såldes för: 106 061:-/m2 totalt: 3 500 000:-

Som ni ser går det fort och då är inte ens lägenheten såld ännu och utbudsexplosionen av lägenheter har inte ens startat, detta är bara början och tror botten finns runt 40 000:-/m2 i detta kvarter.

Detta väcker en annan tanke hos mig, nämligen utbud och efterfrågan.
Södermalm är ju så hett och eftertraktat, iaf hos ett visst klientel, så det borde finnas en relativt stor uppdämd efterfrågan, även hos folk med pengar.

Nu till frågan, var har alla dessa inflyttningsklara lägenheter som drivit ner priserna på Södermalm uppförts?
Enligt experterna så är det bara utbud och efterfrågan som bestämmer allt på marknaden.
2018-01-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Man påstår ju sedan ett par år tillbaka att man satt käppar i hjulen för spec:arna, från byggherrarnas håll. Antar att det var ännu lättare förr att "sälja på ritning", men borde det inte vara så att mäklarna både uppmuntrar och underlättar så mycket som möjligt för de spec:are som ska ut med objekt? Jag kan inte komma på på vilket sätt de faktiskt kan underlätta - degen måste väl in från spekulanten till byggherren? Kanske kan mäklaren se till så att köpet genomförs tidigare så spekulanten inte behöver lösa ett helt bolån själv. Känslan är att de gladeligen ställer upp på alla sätt de kan för att såna här affärer ska gå igenom.
ja från början var både byggare och deras mäklare hjälpsamma mot speckare, man tog ju över risken från byggaren, inte för att jag / man sa att man var speckare, utan sa typ - jag har blivit arbetslös, kan inte flytta in utan måste sälja ... När det sedan blev alltför många speckare per projekt drog dom öronen åt sej och var troligen sura för dom misslyckats med prissättningen, då speckarna högg direkt. Sedan några år prisätter dom högre och då ser speckarna dålig riskreward och avstår, samt att de infört både kreditkontroll och ofta lånelöfte för att försäkra sig om att köparen kan fullfölja. Första året jag speckade bokade jag tre stycken i samma projekt, jag hade inte ens råd att fullfölja ett, inga problem med säljare eller mäklare, och jag behövde inte tillträda och betala.
2018-01-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Södermalm är ju så hett och eftertraktat, iaf hos ett visst klientel, så det borde finnas en relativt stor uppdämd efterfrågan, även hos folk med pengar.

Nu till frågan, var har alla dessa inflyttningsklara lägenheter som drivit ner priserna på Södermalm uppförts?
Enligt experterna så är det bara utbud och efterfrågan som bestämmer allt på marknaden.
njaaa det stämmer inte riktigt, byggs det en massa billigare lägenheter 1-2 stationer bortom Hornstull så minskar självklart antalet spekulanter på Södermalm.
2018-01-08, 00:13
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon

Ja intressant frågeställning men alla Nyproduktionslägenheter på andra sidan Liljeholmsbron kanske har dragit ner priserna då det verkar vara polacker som har byggt upp det då priserna rasar där och då måste produktionskostnaden har sjunkit rejält, men jag är inte säker utan tror vi får vänta in ett 100% säkert svar från bagdad-Alpha helt enkelt...
2018-01-08, 00:23
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ja intressant frågeställning men alla Nyproduktionslägenheter på andra sidan Liljeholmsbron kanske har dragit ner priserna då det verkar vara polacker som har byggt upp det då priserna rasar där och då måste produktionskostnaden har sjunkit rejält, men jag är inte säker utan tror vi får vänta in ett 100% säkert svar från bagdad-Alpha helt enkelt...

Prissänks alltså dessa nybyggen? Sker det isåfall öppet? Tänker på strasburgs kommentarer samt PresidentBahamas upptäckt om smygprissänkningar. Nybyggena lär väl oavsett knappast säljas för under 75k kvadraten som i exemplet på söder du länkade.

Sjuka fynd förresten!
2018-01-08, 00:26
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
ja från början var både byggare och deras mäklare hjälpsamma mot speckare, man tog ju över risken från byggaren, inte för att jag / man sa att man var speckare, utan sa typ - jag har blivit arbetslös, kan inte flytta in utan måste sälja ... När det sedan blev alltför många speckare per projekt drog dom öronen åt sej och var troligen sura för dom misslyckats med prissättningen, då speckarna högg direkt. Sedan några år prisätter dom högre och då ser speckarna dålig riskreward och avstår, samt att de infört både kreditkontroll och ofta lånelöfte för att försäkra sig om att köparen kan fullfölja. Första året jag speckade bokade jag tre stycken i samma projekt, jag hade inte ens råd att fullfölja ett, inga problem med säljare eller mäklare, och jag behövde inte tillträda och betala.

Hehe, jävlar... Måste ha kittlat lite i magen det första året. Det kan inte varit helt uppenbart att det bara kunde gå upp? Givet att man är en tänkande människa förstås, inte bara köper klassiska BLT-mentaliteten (numera inte så het längre kanske) om att priserna faktiskt bara kan gå upp och att bostäder är en investering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in