2018-01-07, 19:57
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag hade en hel del kontakt med JL under några år, ända fram till en eller två dagar innan han avled. Han tog kontakt med mig här på FB och vi diskuterade fallet fram till hans bortgång. Vi hade kontakt via PM, mail och telefon. Han tyckte mycket om Helena; de hade t o m haft reseplaner tillsammans (jag kommer inte ihåg när det skulle ha varit).

JL var mån om att Helenas försvinnande skulle få en läsning och ett svar och pratade med folk och hörde sig för. Han sa aldrig till mig att han visste vem gm var eller vad som hänt, däremot hade han en mycket bestämd åsikt om vem det var, han var övertygad.

En eller ett par dagar innan han avled sa han att han hade något viktigt att berätta, som vi måste diskutera. Han ville att jag skulle ringa dagen efter. Jag ringde, men jag fick inget svar. Jag ringde även dagen där efter. Inte heller då svarade han. Någon dag senare fick jag höra vad som hänt. Jag fick därför aldrig veta vad det var han ville berätta.

Jag vill inte skriva ut vem han var övertygad om var skyldig till Helenas försvinnande, det skulle kännas fel. Om han berättat för fler, så får den/de själv(-a) avgöra hur den/de vill göra.

JL verkade vara en snäll, reko och seriös kille, som hade mycket höga tankar om Helena. Må han vila i frid!

Ja det här var ju ganska intressant information även om det känns lite mosägelsefullt på ett par punkter. Till att börja med så får man väl säga att baserat på vad de flesta säger om JL's personlighet och hans förhållande/tankar om Helena så känns han spontant som väldigt osannolik som inblandad på något sätt i försvinnandet.

Nu hade han ju som nämnts också lite mer ljusskygga typer i sin bekantskapskrets vilket gör det hela lite mer intressant.

Du skriver att han aldrig sa att han visste vem som var skyldig, strax efteråt skriver du att han var övertygad om vem det var. Det verkar lite mosägelsefullt. Du skriver även att han var mån om att Helenas försvinnande skulle klaras upp och det tror jag också att han var. På vilket sätt tycker du att det bidrar med att du inte avslöjar hans övertygelse? JL (liksom BW) om någon borde kunnat komma med en högst kvalificerad gissning med tanke på engagemanget o hans kontakter åt flera håll s.a.s.

Drygt 25 år har gått, fram med vad vi vet på bordet annars verkar det ju bara kontaproduktivt, sitta o ruva på fakta som skulle kunna bidra till att lösa fallet Jag ser ingen anledning anledning till att just hans slutledning skulle vara så känslig, det känns faktiskt som om JL skulle vilja att det kom fram om han nu kände sig så säker o var så engagerad till att lösa fallet. Därför är det även motsägelsefullt att du inte vill släppa namnet/namnen med motivation att det känns fel.
Citera
2018-01-07, 20:48
Medlem
Rätt så ot men vad dog denne Jens av? Sjukdom, olyckshändelse - eller något annat?

En annan undran är om någon vet varför PK slutade skriva här? Har efterlyst honom förut, det skulle vara fint om han kunde komma in och ge sin syn på saker och ting. Vore t ex intressant att höra vad han har hört om det vi har fått reda på sedan i juni förra året.

Och förstås mer om det han har berättat om här förut.
Citera
2018-01-07, 22:18
Medlem
Det behövs en utredare med ett mätbart IQ och som kan få tillgång till nuvarande utredning i den finns namn på gm även reg nummer på den gråvita 245an,vill påpeka att gm var inte från Mariestad,motivet till att Helena rövades bort ska ha varit en hämnd till mamman.
Oberoende utredare då kan och vågar vi lägga fram sanningen,och även lösa två mord till
Citera
2018-01-07, 22:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja det här var ju ganska intressant information även om det känns lite mosägelsefullt på ett par punkter. Till att börja med så får man väl säga att baserat på vad de flesta säger om JL's personlighet och hans förhållande/tankar om Helena så känns han spontant som väldigt osannolik som inblandad på något sätt i försvinnandet.

Nu hade han ju som nämnts också lite mer ljusskygga typer i sin bekantskapskrets vilket gör det hela lite mer intressant.

Du skriver att han aldrig sa att han visste vem som var skyldig, strax efteråt skriver du att han var övertygad om vem det var. Det verkar lite mosägelsefullt. Du skriver även att han var mån om att Helenas försvinnande skulle klaras upp och det tror jag också att han var. På vilket sätt tycker du att det bidrar med att du inte avslöjar hans övertygelse? JL (liksom BW) om någon borde kunnat komma med en högst kvalificerad gissning med tanke på engagemanget o hans kontakter åt flera håll s.a.s.

Drygt 25 år har gått, fram med vad vi vet på bordet annars verkar det ju bara kontaproduktivt, sitta o ruva på fakta som skulle kunna bidra till att lösa fallet Jag ser ingen anledning anledning till att just hans slutledning skulle vara så känslig, det känns faktiskt som om JL skulle vilja att det kom fram om han nu kände sig så säker o var så engagerad till att lösa fallet. Därför är det även motsägelsefullt att du inte vill släppa namnet/namnen med motivation att det känns fel.

Dina två sista stycken: Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv! Det fungerar inte att någon sitter och ruvar på information som skulle kunna bidra till att vi kan driva fallet framåt. Jag tror inte alls att JL hade velat att hans tanke om gärningsman skulle stanna i någons byrålåda ute i landet när han nu inte själv längre kan bidra.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-01-07 kl. 22:26.
Citera
2018-01-07, 22:54
Medlem
Vilka strövade runt vid fyndplatsen under sön kväll/natt efter första skon hittades?
Vems var bilen som stod konstigt parkerad på cyckel vägen vid fyra fem tiden på morgonen?
Vilken bil användes till Töreboda på sön morgon?
Var det bara UA som ensam fortsatte hem i taxin då resterande åkt till statt?
Svaren finns....men de tillför kanske inte utredningen något likaså som BWs iakttagelser vid statt..inget att tillföra. Återgå till PK eller PU som älskar att uttala sej i eget syfte..eller kanske dra i några andra pålitliga trådar, där man inte ens vet om svaren övh finns.....
Citera
2018-01-07, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Vilka strövade runt vid fyndplatsen under sön kväll/natt efter första skon hittades?
Vems var bilen som stod konstigt parkerad på cyckel vägen vid fyra fem tiden på morgonen?
Vilken bil användes till Töreboda på sön morgon?
Var det bara UA som ensam fortsatte hem i taxin då resterande åkt till statt?
Svaren finns....men de tillför kanske inte utredningen något likaså som BWs iakttagelser vid statt..inget att tillföra. Återgå till PK eller PU som älskar att uttala sej i eget syfte..eller kanske dra i några andra pålitliga trådar, där man inte ens vet om svaren övh finns.....
Det där med vilka som hjälpte eller "hjälpte" till på söndagen verkar vi aldrig få något svar på, frågan har ställts många gånger och alltid förblivit obesvarad. Att det ska vara så svårt att få reda på det. Det är som värsta statshemligheterna under brinnande krig.

Ang UA så diskuterades i somras om att hon tydligen hade en ny pojkvän vid den tiden (också jäkligt hemligt vem det var är intrycket - han är väl oskyldig som ett lamm och inget ullhår får väl krökas på hans huvud). En i mitt tycke trolig gissning är att någon av de två körkortsvuxna flickorna hade en bil och att den användes på UA:s färd till Töreboda för plånbokshämtning (och av någon ytterligare anledning möjligen?) på söndagen.
Föräldrarna hade en ljus Volvo väl förresten?

En annan fråga som aldrig tycks få något svar är varför UA åkte hem tidigare? Det kanske är helt betydelselöst men det vore bra om man kunde få någon klarhet i det för att sedan kunna rensa bort det ur tankarna, om det är betydelselöst.
Citera
2018-01-07, 23:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det där med vilka som hjälpte eller "hjälpte" till på söndagen verkar vi aldrig få något svar på, frågan har ställts många gånger och alltid förblivit obesvarad. Att det ska vara så svårt att få reda på det. Det är som värsta statshemligheterna under brinnande krig.

Ang UA så diskuterades i somras om att hon tydligen hade en ny pojkvän vid den tiden (också jäkligt hemligt vem det var är intrycket - han är väl oskyldig som ett lamm och inget ullhår får väl krökas på hans huvud). En i mitt tycke trolig gissning är att någon av de två körkortsvuxna flickorna hade en bil och att den användes på UA:s färd till Töreboda för plånbokshämtning (och av någon ytterligare anledning möjligen?) på söndagen.
Föräldrarna hade en ljus Volvo väl förresten?

En annan fråga som aldrig tycks få något svar är varför UA åkte hem tidigare? Det kanske är helt betydelselöst men det vore bra om man kunde få någon klarhet i det för att sedan kunna rensa bort det ur tankarna, om det är betydelselöst.

Det första stycket: Nja, några namn har vi ju. BB.d.ä, BW och HM/HJ drog igång det första letandet. PW anslöt senare under dagen. Jag vet att flera i kompisgänget deltog men har inga specifika namn, dock. Enligt uppgift lär ju även KM ha varit med på söndagen? (Eller var det någon dag senare?) Personligen är jag övertygad om att minst en som antingen hade med Helenas försvinnande att göra eller visste vad som hade hänt fanns med redan på söndagen.
Citera
2018-01-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

JL var mån om att Helenas försvinnande skulle få en läsning och ett svar och pratade med folk och hörde sig för. Han sa aldrig till mig att han visste vem gm var eller vad som hänt, däremot hade han en mycket bestämd åsikt om vem det var, han var övertygad.

Jag utgår från att det inte är ett helt nytt namn, utan ett som polisen känner till och som därmed med största sannolikhet även nämnts i tråden?
Citera
2018-01-08, 00:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Med anledning av radioprogramserien som sändes i juni lät polisen meddela att man skulle komma att hålla fler förhör än det förhör som man hade hållit med "mannen med pilotglasögon". Enligt en källa av typen "insider" (vill jag påstå) ska MRö ha varit inne på förhör i sommar. Jag vet inte i vilket avseende, så det är ingen idé att någon ställer följdfrågor.
Citera
2018-01-08, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Med anledning av radioprogramserien som sändes i juni lät polisen meddela att man skulle komma att hålla fler förhör än det förhör som man hade hållit med "mannen med pilotglasögon". Enligt en källa av typen "insider" (vill jag påstå) ska MRö ha varit inne på förhör i sommar. Jag vet inte i vilket avseende, så det är ingen idé att någon ställer följdfrågor.

Är det en uppgift du fått nu?
Citera
2018-01-08, 01:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Är det en uppgift du fått nu?

För några veckor sedan.
Citera
2018-01-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Mycket intressant, även om ett sådant förhör kan röra vad som helst, t.ex angående skallgångarna, var man sökte, om vissa personer var med etc.

Lite intressant är att MRö inte synts till på et tag nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in