Citat:
Jag hade en hel del kontakt med JL under några år, ända fram till en eller två dagar innan han avled. Han tog kontakt med mig här på FB och vi diskuterade fallet fram till hans bortgång. Vi hade kontakt via PM, mail och telefon. Han tyckte mycket om Helena; de hade t o m haft reseplaner tillsammans (jag kommer inte ihåg när det skulle ha varit).
JL var mån om att Helenas försvinnande skulle få en läsning och ett svar och pratade med folk och hörde sig för. Han sa aldrig till mig att han visste vem gm var eller vad som hänt, däremot hade han en mycket bestämd åsikt om vem det var, han var övertygad.
En eller ett par dagar innan han avled sa han att han hade något viktigt att berätta, som vi måste diskutera. Han ville att jag skulle ringa dagen efter. Jag ringde, men jag fick inget svar. Jag ringde även dagen där efter. Inte heller då svarade han. Någon dag senare fick jag höra vad som hänt. Jag fick därför aldrig veta vad det var han ville berätta.
Jag vill inte skriva ut vem han var övertygad om var skyldig till Helenas försvinnande, det skulle kännas fel. Om han berättat för fler, så får den/de själv(-a) avgöra hur den/de vill göra.
JL verkade vara en snäll, reko och seriös kille, som hade mycket höga tankar om Helena. Må han vila i frid!
JL var mån om att Helenas försvinnande skulle få en läsning och ett svar och pratade med folk och hörde sig för. Han sa aldrig till mig att han visste vem gm var eller vad som hänt, däremot hade han en mycket bestämd åsikt om vem det var, han var övertygad.
En eller ett par dagar innan han avled sa han att han hade något viktigt att berätta, som vi måste diskutera. Han ville att jag skulle ringa dagen efter. Jag ringde, men jag fick inget svar. Jag ringde även dagen där efter. Inte heller då svarade han. Någon dag senare fick jag höra vad som hänt. Jag fick därför aldrig veta vad det var han ville berätta.
Jag vill inte skriva ut vem han var övertygad om var skyldig till Helenas försvinnande, det skulle kännas fel. Om han berättat för fler, så får den/de själv(-a) avgöra hur den/de vill göra.
JL verkade vara en snäll, reko och seriös kille, som hade mycket höga tankar om Helena. Må han vila i frid!
Ja det här var ju ganska intressant information även om det känns lite mosägelsefullt på ett par punkter. Till att börja med så får man väl säga att baserat på vad de flesta säger om JL's personlighet och hans förhållande/tankar om Helena så känns han spontant som väldigt osannolik som inblandad på något sätt i försvinnandet.
Nu hade han ju som nämnts också lite mer ljusskygga typer i sin bekantskapskrets vilket gör det hela lite mer intressant.
Du skriver att han aldrig sa att han visste vem som var skyldig, strax efteråt skriver du att han var övertygad om vem det var. Det verkar lite mosägelsefullt. Du skriver även att han var mån om att Helenas försvinnande skulle klaras upp och det tror jag också att han var. På vilket sätt tycker du att det bidrar med att du inte avslöjar hans övertygelse? JL (liksom BW) om någon borde kunnat komma med en högst kvalificerad gissning med tanke på engagemanget o hans kontakter åt flera håll s.a.s.
Drygt 25 år har gått, fram med vad vi vet på bordet annars verkar det ju bara kontaproduktivt, sitta o ruva på fakta som skulle kunna bidra till att lösa fallet
Jag ser ingen anledning anledning till att just hans slutledning skulle vara så känslig, det känns faktiskt som om JL skulle vilja att det kom fram om han nu kände sig så säker o var så engagerad till att lösa fallet. Därför är det även motsägelsefullt att du inte vill släppa namnet/namnen med motivation att det känns fel.