2017-12-23, 04:29
Medlem
Hallhyttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppenlol
Hej! Ni som går på NA och AA tycker ni det är okej att man äter ADHD medicin? Äter dom som jag ska enl.läkarens ordination, känner att jag fungerar mkt bättre på medicinen annars är det kaos I huvudet och rörig vardag, vet att många Inom NA och AA tycker att man skall klara sig utan medicin, Hur ser ni på den saken?
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
I AA:s broschyr Medicinering och andra droger står det tydligt;

"Ingen AA-medlem bör ”leka doktor”; all medicinsk rådgivning
och behandling bör komma från en kvalificerad läkare."

Ta dina mediciner och fokusera på din egen nykterhet, det kommer alltid finnas de som har åsikter och tycker sig veta bäst men låt det stå för dom.
Mycket bra klargörande. Jag kände inte till den broschyren, den är uppenbarligen ämnad att avvärja just det här fenomenet att tolv-stegare säger åt andra tolv-stegare att inte ta sina medicin. Missbruk av olika mediciner är ett reelt problem, med det ska inte ses som orsak till att inte lyssna på läkare.

Här för den som är intresserad:
http://www.aa.se/sites/default/files/filarkiv/pdf/Broschyrer/NyaBroschyrer/aa-medlemmen_medicinering_och_andra_droger.pdf
Citera
2017-12-23, 20:09
Medlem
SpYRaLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallhytta
Mycket bra klargörande. Jag kände inte till den broschyren, den är uppenbarligen ämnad att avvärja just det här fenomenet att tolv-stegare säger åt andra tolv-stegare att inte ta sina medicin. Missbruk av olika mediciner är ett reelt problem, med det ska inte ses som orsak till att inte lyssna på läkare.

Här för den som är intresserad:
http://www.aa.se/sites/default/files/filarkiv/pdf/Broschyrer/NyaBroschyrer/aa-medlemmen_medicinering_och_andra_droger.pdf

Som du säger, vi är inga läkare & vi ska inte bedöma sånt. Såna som klagar på folk för dem går på sånt via läkares ordinationer, och inte pundar dom (Aldrig någonsin överskrider), så är det inte vår sak att hjälpa dig med.
Citera
2018-01-07, 11:39
Medlem
Jag har varit ren i några år och haft stort stöd av NA/möten/stegarbete. Det har fungerat för mig, det jag tidigare provat, (samtalsterapeut på rådgivningsbyrån för narkotikafrågor, psykolog, läkare medicin) lyckades inte för min del. Jag är dock ganska trött på NA och är öppen för andra alternativ. Någon som har tips på annat alternativ? Jag behöver någon form av drogfri gemenskap. Slutligen vill jag ändå tacka NA för det har varit grunden till mina års drogfrihet.
Citera
2018-01-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varianto
Jag har varit ren i några år och haft stort stöd av NA/möten/stegarbete. Det har fungerat för mig, det jag tidigare provat, (samtalsterapeut på rådgivningsbyrån för narkotikafrågor, psykolog, läkare medicin) lyckades inte för min del. Jag är dock ganska trött på NA och är öppen för andra alternativ. Någon som har tips på annat alternativ? Jag behöver någon form av drogfri gemenskap. Slutligen vill jag ändå tacka NA för det har varit grunden till mina års drogfrihet.

Jag har också flera års drogfrihet och har mer och mer ersatt gemenskapen inom xA med föreningsliv och nya hobbies. Dock så ser jag alltid till att jag inte hamnar i situationer där det flödar av alkohol/narkotika, inte för att jag tvivlar på min drogfrihet men det var så jag lade upp mina strategier i början och det har fungerat sedan dess så varför ändra på det.
Jag har också ältat "sönder" mitt missbruk på xA så jag har inget större behov att prata om det längre vilket gör att det lättare går att ersätta xA med någon annan förening/hobby.
Citera
2018-03-10, 13:24
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Jag har mejlat lite till och från med en radioreporter ang. 12-steg, och hur staten kastar miljardbelopp på dessa behandlingshem, TROTS att det inte finns några som helst obereoende undersökningar som visar på att 12-stegsbehandling skulle vara på något sätt effektivare än att INTE mottaga någon behandling alls!

Reporten tyckte detta lät intressant och skulle ta upp ämnet till diskussion.

Så förhoppningsvis så börjar detta diskuteras på lite högre nivå inom ett par år, detta är viktigt för att andra, mer effektiva behandlingsmetoder lyfts fram istället. Bland annat borde Ibogain behandling tillåtas i Sverige osv.

Till er som på något sätt blivit hjälpta av NA/AA:
Citera
2018-03-11, 02:28
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varianto

Jag gillar CA. Det är Anonyma Kokainister men det är inte en drogexklusiv gemenskap så många som går på mötena har aldrig ens testat kokain utan är alkisar eller missbrukare av andra droger. Fördelen med CA jämfört med AA och NA, enligt min erfarenhet, är att det är lite varmare och med avslappnat samt att man uppmuntrar att man ska se på lösningar istället för att älta. De använder stora boken från AA som huvudlitteratur.
Citera
2018-03-18, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag gillar CA. Det är Anonyma Kokainister men det är inte en drogexklusiv gemenskap så många som går på mötena har aldrig ens testat kokain utan är alkisar eller missbrukare av andra droger. Fördelen med CA jämfört med AA och NA, enligt min erfarenhet, är att det är lite varmare och med avslappnat samt att man uppmuntrar att man ska se på lösningar istället för att älta. De använder stora boken från AA som huvudlitteratur.

Det låter värt att prova
Citera
2018-03-23, 14:00
Medlem
GrilladHundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Jag håller med, även om det inte skiljer så mycket mellan de olika så verkar CA dra till sig mycket mer "normalare" människor. Är man en sån som jag som ser väldigt alldaglig och uppklädd ut, men (såklart) haft problem med drogmissbruk, vilket som helst, så skulle jag välja att gå på ett ca och bara lyssna.

Vad är det värsta som kan hända för er?

Ska inte säga att det hjälpt mig eftersom jag sitter med bensopåsen framför mig och tänker ta ett återfall efter det här inlägget.
Citera
2018-04-26, 00:30
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jag har mejlat lite till och från med en radioreporter ang. 12-steg, och hur staten kastar miljardbelopp på dessa behandlingshem, TROTS att det inte finns några som helst obereoende undersökningar som visar på att 12-stegsbehandling skulle vara på något sätt effektivare än att INTE mottaga någon behandling alls!

Reporten tyckte detta lät intressant och skulle ta upp ämnet till diskussion.

Så förhoppningsvis så börjar detta diskuteras på lite högre nivå inom ett par år, detta är viktigt för att andra, mer effektiva behandlingsmetoder lyfts fram istället. Bland annat borde Ibogain behandling tillåtas i Sverige osv.

Till er som på något sätt blivit hjälpta av NA/AA:
1. Är Ibogain till för även alkoholister eller bara för missbrukare av opiater?
2. Har du någon oberoende undersökning på Ibogain att delge en nyfiken? Behandlingseffekter och risker - dödsfall, problem med arytmi etc
Citera
2018-04-26, 00:40
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Jag har också flera års drogfrihet och har mer och mer ersatt gemenskapen inom xA med föreningsliv och nya hobbies. Dock så ser jag alltid till att jag inte hamnar i situationer där det flödar av alkohol/narkotika, inte för att jag tvivlar på min drogfrihet men det var så jag lade upp mina strategier i början och det har fungerat sedan dess så varför ändra på det.
Jag har också ältat "sönder" mitt missbruk på xA så jag har inget större behov att prata om det längre vilket gör att det lättare går att ersätta xA med någon annan förening/hobby.
Jag förstår inte detta med att "ältat sönder mitt missbruk"?
AA handlar om, i alla fall så jag upplevt det, inte om missbruket så mycket när det väl släppt?
Det handlar istället om att reflektera över de stora frågorna:
- varför finns jag?
- hur vill jag att mitt liv skall se ut som drogfri?
- hur är min förmåga att uppnå detta?
- när mår jag som bäst?
- dagliga händelser som påverkar mig positivt eller negativt
Osv.
Att reflektera över det är väl inte något man kan göra så att man blir fullkomlig?
Eller blir man trött på samma gamla människors samma delningar?
Eller är mötena inte inriktade på detta?
Citera
2018-04-26, 00:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladHundvalp
Jag håller med, även om det inte skiljer så mycket mellan de olika så verkar CA dra till sig mycket mer "normalare" människor. Är man en sån som jag som ser väldigt alldaglig och uppklädd ut, men (såklart) haft problem med drogmissbruk, vilket som helst, så skulle jag välja att gå på ett ca och bara lyssna.

Vad är det värsta som kan hända för er?

Ska inte säga att det hjälpt mig eftersom jag sitter med bensopåsen framför mig och tänker ta ett återfall efter det här inlägget.
Hur ofta gick du på möten i Mars och April?
Jag frågar för att jag tror att du gick för sällan - jag kan ju ha helt fel naturligtvis
Min hypotes är nämligen- och den gäller kanske bara ett fåtal - att om man går ofta så skäms man att ideligen berätta om sin oförmåga och slutar därför att gå. Då kan man fortsätta med drogen och säga att "det funkar inte, i alla fall inte på mig." Istället för att fortsätta tills gemenskapen "vinner." Ja ett bra tag till i alla fall. Det kräver visserligen att man inte har psykopatiska drag och fullständigt skiter i vad andra tänker om en.
Eller?
Citera
2018-04-27, 17:18
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. Är Ibogain till för även alkoholister eller bara för missbrukare av opiater?
2. Har du någon oberoende undersökning på Ibogain att delge en nyfiken? Behandlingseffekter och risker - dödsfall, problem med arytmi etc

Framförallt så har Ibogain visat sig effektivt för Alkohol, Kokain och Heroin -missbruk.
Men jag menar, de olika drogerna innefattar ju ALLA andra droger i princip, benso: GABA (som alkohol), amfetamin är centralstimulantia, heroin är opiat osv osv.. Så de fungerar förmodligen för de flesta missbruk.

Kan återkomma när jag inte väntar dambesök! Hej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in