2018-01-07, 11:00
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
varför skulle man vilja ha mer än 1 kort?

Det skulle räckt med ett om det var bäst i alla lägen, men nu är det olika bonus och avgifter beroende var man handlar.

Handlar man t.ex. mycket på ICA vill man kanske ha ett ICA bankkort (man kan få 2% tillbaka i bonuscheckar, sen har kortkunder speciella rabatter).
Det är ovärt att använda ICA bankkort utanför ICA då det inte ger några poäng eller cashback, där vill han ha ett annat (finns de som ger 1% tillbaka).
Sen kanske man har ett kort som ger t.ex. 40 öre rabatt på drivmedel. 40 öre motsvarar ju kanske 3% så det är en bra rabatt.

Kanske låter löjligt att jaga några procent hit och dit, men vi sparar upp till 3000kr per år jämför med om man skulle använda något vanligt kort från storbankerna.
Citera
2018-01-07, 11:27
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Det skulle räckt med ett om det var bäst i alla lägen, men nu är det olika bonus och avgifter beroende var man handlar.

Handlar man t.ex. mycket på ICA vill man kanske ha ett ICA bankkort (man kan få 2% tillbaka i bonuscheckar, sen har kortkunder speciella rabatter).
Det är ovärt att använda ICA bankkort utanför ICA då det inte ger några poäng eller cashback, där vill han ha ett annat (finns de som ger 1% tillbaka).
Sen kanske man har ett kort som ger t.ex. 40 öre rabatt på drivmedel. 40 öre motsvarar ju kanske 3% så det är en bra rabatt.

Kanske låter löjligt att jaga några procent hit och dit, men vi sparar upp till 3000kr per år jämför med om man skulle använda något vanligt kort från storbankerna.

Jaha. Men då åker man iaf på 4 kortavgifter som är typ 1000kr om det är som på mitt.
Citera
2018-01-07, 11:31
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Numera ovärt med ett Ica bankkort då man behöver låna eller spara för att få dubbel bonus. Bättre att använda vanliga Ica-kortet och betala med ett annat kort.
https://www.icabanken.se/kort-och-konto/vara-kort/jamfor-vara-kort/
Citera
2018-01-07, 11:36
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Jaha. Men då åker man iaf på 4 kortavgifter som är typ 1000kr om det är som på mitt.

Nej alla kort har inte kortavgift. Man ska bara använda kort där man går plus på affären, tex cashback eller bonus.
Citera
2018-01-07, 11:37
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Nej alla kort har inte kortavgift. Man ska bara använda kort där man går plus på affären, tex cashback eller bonus.

Okej. då lärde man sig nått nytt! Vet inte om jag kommer orka sitta och leta några kort och ansöka etc.

Men endå
Citera
2018-01-07, 11:39
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Jättebra sammanfattning!
Men en liten kommentar angående att Remember är så dyrt utomlands:

Om man antar att man bor i Sverige och gör alla sina inköp med kreditkort, så är Remember bäst, som du skriver.
När man handlar i utländsk valuta så har Remember 1,75% valutapåslag. Det är ju mycket, men man får däremot 1% cashback, så i praktiken ligger kostnaden på ca 0,73% (gör antagandet att man får cashback på beloppet i svenska kronor).

Coops kort kostar 348kr/år, men de ger 0,5 bonuspoäng per krona (som i min värld inte riktigt kan jämföras med pengar, men man kan ju handla mat, kläder eller gå på bio för poängen, 100 poäng ~= 1 kr).

Skillnaden mot Remember i utlandet blir således 1,22% ( Coop: 100 -0,5 (poängen) / Remember: 100*1,0175*0,99 - 1), så det är först när man spenderat ~29000kr som det börjar löna sig att också ha ett Coop-kort.

Nu är det inte ett våldsamt belopp, så det är säkert en stor del av folket som når upp till det på ett år, och samtidigt kan det vara bra att ha lite extra kreditutrymme när man är på resa, om man skulle tappa ett kort t.ex.

Jag vet vad ni tänkte... Bankomatuttag i utlandet är mycket dyrt med Remember (3%). Där gör man bäst i att kanske skaffa gratiskortet Norwegian, och bara använda det i nödfall, om man nu inte kommer fram till att Coop är vettigt som resekort

Väldigt intressant aspekt! Hade inte tänkt på detta, men förstår inte riktigt hur du räknar fram 1,22%? Är inte så bra på matte

Ang. bankomatuttag hade jag helst sett att det gick att undvika helt och hållet men det är ju svårt att klara sig med bara kort i vissa länder. Om man använder Norwegians kort antar jag att man måste lägga sig på plus först? Även där åker man väl på 1,75% valutapåslag och så får man väl inte bonus på uttag. Men eftersom kortet är gratis och i kombination med Remember kanske det är en bättre lösning för vissa personer beroende på hur deras resmönster ser ut.

Håller även med om att det är svårt att värdera Coops bonus i pengar. Hittills har jag bara tagit ut biobiljetter och använt till att se någon storfilm i en VIP-salong (biljetterna täcker VIP men ej IMAX och 3D-glasögon som man får betala ett litet tillägg för). Sist jag gick tror jag biljetten gick på 215 kr. Tidigare kostade en biljett 11 000 poäng som gav en "cashback" på 1,9% då intjäningen var 1% men nu har de höjt till 12 000 poäng och så är ju intjäningen halverad så nu ger det bara ca 0,9%. Går man inte på en storfilm och inte i VIP så blir ju biljettpriset lägre (tex 120 kr?) men poängen som går åt är samma så att anta att 100 poäng är ca 1 kr är kanske mer rättvist, vilket innebär att cashbacken hos Coop bara blir 0,5% dock.
Citera
2018-01-07, 11:45
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag satt och pillade lite med en egensnickrad kalkyl på Amex om någon är intresserad, jag jämförde brytpunkten i omsättning mot vilket kort som är mest fördelaktigt. Jag kom fram till följande:

SAS EuroBonus American Express:
Classic Credit Card, fördelaktigt vid 0-6000 kr/mån
Premium Credit Card, fördelaktigt vid 6000-25000 kr/mån
Elite Credit Card, fördelaktigt vid 25000 eller mer kr/mån
Citera
2018-01-07, 11:48
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:

Eller 0 kr om man väljer 4 st kort som är gratis. Vad har du idag?

Du får väga ev. fördelar av att ha flera kort mot de avgifter du betalar och se till din egen konsumtion för att avgöra om det lönar sig eller inte. Men om du inte tycker det är så roligt kan du vara nöjd med som du har det idag.
Citera
2018-01-07, 11:53
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag satt och pillade lite med en egensnickrad kalkyl på Amex om någon är intresserad, jag jämförde brytpunkten i omsättning mot vilket kort som är mest fördelaktigt. Jag kom fram till följande:

SAS EuroBonus American Express:
Classic Credit Card, fördelaktigt vid 0-6000 kr/mån
Premium Credit Card, fördelaktigt vid 6000-25000 kr/mån
Elite Credit Card, fördelaktigt vid 25000 eller mer kr/mån

Intressant! Satt och räknade på detta för något år sedan man kom fram till att det är svårt för mig att få en 2 för 1 voucher eftersom jag nästan aldrig flyger med SAS och har en relativt liten spend (ca 150 000 kr/år).

Måste man dessutom inte ta in aspekten att AMEX inte funkar överallt och att man därför måste göra ca 50% (?) av köpen med SAS EB MC?
Citera
2018-01-07, 12:01
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Intressant! Satt och räknade på detta för något år sedan man kom fram till att det är svårt för mig att få en 2 för 1 voucher eftersom jag nästan aldrig flyger med SAS och har en relativt liten spend (ca 150 000 kr/år).

Måste man dessutom inte ta in aspekten att AMEX inte funkar överallt och att man därför måste göra ca 50% (?) av köpen med SAS EB MC?

Omsättningen jag räknade med ovanför gäller bara omsättningen på kortet, så ja, man får räkna bort de köp man inte kan göra med Amex.

Sen är ju min uträkning inte helt vattentät heller. På Classickortet får man 2-for-1 erbjudandet redan vid 100.000 kr spendering så det kanske är bäst för dig då, jämfört med 150.000 kr för de andra korten.

Edit.
Om jag minns rätt hur jag räknade jag räknade jag endast med att man använde sina poäng via 50%-poängsrabatten och att varje poäng var värt 0,2 kr. Tycker man om att flyga med lågprisföretag så kan man nog späda på nivåerna lite högre igen. Sen ligger ju ett värde i att man får tillgång till fast track och lite sånt smått och gott, det är inte medräknat heller.
Senast redigerad av Fenjal888 2018-01-07 kl. 12:05.
Citera
2018-01-07, 13:48
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Omsättningen jag räknade med ovanför gäller bara omsättningen på kortet, så ja, man får räkna bort de köp man inte kan göra med Amex.

Sen är ju min uträkning inte helt vattentät heller. På Classickortet får man 2-for-1 erbjudandet redan vid 100.000 kr spendering så det kanske är bäst för dig då, jämfört med 150.000 kr för de andra korten.

Edit.
Om jag minns rätt hur jag räknade jag räknade jag endast med att man använde sina poäng via 50%-poängsrabatten och att varje poäng var värt 0,2 kr. Tycker man om att flyga med lågprisföretag så kan man nog späda på nivåerna lite högre igen. Sen ligger ju ett värde i att man får tillgång till fast track och lite sånt smått och gott, det är inte medräknat heller.

Mitt problem var nog även att få tillräckligt med EB-poäng för att nyttja den i business class på en långdistansflygning (USA/Asien kostar 100 000 EB). För att tjäna ihop det krävs väl en spend på 1 000 00 kr med Classic/MC, 666 000 kr med Premium/MC Premium eller 500 000 kr Elite?

Med min spend fördelat 50/50 på Amex Elite och MC Premium så skulle jag få 26 250 EB-poäng per år vilket gör att det skulle ta 4 år innan jag nådde 100 000 EB. Detta skulle kosta ca 22 000 kr i kortavgifter vilket är ungefär vad en biljett i business långdistans kan kosta vanligt. Men visst med vouchern blir det alltså halva priset var fjärde år för mig.

Flyger man SAS ibland får man ju både bonus från både flygningen plus på biljettpriset när man betalar med kortet och så kan man utnyttja förmånerna som du nämner, tex fast track lite oftare. Alternativt att man har en högre spend så att man kan casha in en resa lite oftare så kan det nog vara värt det.
Citera
2018-01-07, 13:50
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Numera ovärt med ett Ica bankkort då man behöver låna eller spara för att få dubbel bonus. Bättre att använda vanliga Ica-kortet och betala med ett annat kort.
https://www.icabanken.se/kort-och-konto/vara-kort/jamfor-vara-kort/

Det var en god poäng!
Man får samma fördelar med deras gratiskort och 1% återbäring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in