2018-01-06, 18:10
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Det kanske beror på den dära "mcCarthyism mot pop" som slog rot i sverige när ABBA mognade?
https://sv.wikipedia.org/wiki/McCarthyism

Jag tror du drog det där ur röven. Eller att du inte förstår innebörden av McCarthyism.
Citera
2018-01-06, 18:12
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Har någon någonsin sett Ace of Base? Abba fortlever inte på meriter utan bara på pengar. Abba var ett skällsord tills gaymaffian tog dem tills sig och gjorde gruppen PK.

Har det brunnit inne hos er alla? Abba kanske inte var så populärt bland proggarna eller rockarna, men de var utan tvekan en av de mest populära popgrupper i och utanför Sverige.
Citera
2018-01-06, 18:13
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Har någon någonsin sett Ace of Base? Abba fortlever inte på meriter utan bara på pengar. Abba var ett skällsord tills gaymaffian tog dem tills sig och gjorde gruppen PK.
Jag har alltid tyckt att Abba varit ett ganska tråkigt band dessutom känns det som om det är människor som inte köper skivor som gillar Abba. Jag är djävligt trött på att Björn och Benny mjölkar Abba-grejen med musikaler och Abbakörer istället för att göra någonting nytt.
Citera
2018-01-06, 18:38
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Jag tror du drog det där ur röven. Eller att du inte förstår innebörden av McCarthyism.
hahaha, kanske det

Det var mest tänkt som en allegori.

Jag refererade naturligtvis till "doin the omoralisk slagerfestival" och liknande...
Citera
2018-01-06, 18:43
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Har någon någonsin sett Ace of Base?
Att blanda in AoB är väl inte så relevant?

Nu är jag säkert ute på tunn is men jag tycker "Ace of base" gjorde trallvänlig kvintcirkelpop.
Citera
2018-01-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har aldrig träffat nån som sett ABBA live. Är inte det lite märkligt? ?

Nä, faktiskt lite förvånande att så svenskar verkar ha sett ett av världens mest säljande band. Kan inte dra mig till minnes att någon jag känner sett dem.
Citera
2018-01-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Jag har alltid tyckt att Abba varit ett ganska tråkigt band dessutom känns det som om det är människor som inte köper skivor som gillar Abba. Jag är djävligt trött på att Björn och Benny mjölkar Abba-grejen med musikaler och Abbakörer istället för att göra någonting nytt.

De vann snabbt respekt för sitt musikaliska kunnande och sina snygga produktioner från sina yrkesbröder ute i världen, även från artister som befann sig på ljusårs avstånd från discopop och schlager. Led Zeppelin och Genesis hörde till de första icke-svenskar som reste upp till Stockholm och spelade in i Polarstudion, bara något år efter att den invigts. Det hade de knappast gjort om de inte lyssnat på ABBAs album och uppfattat både det utmärkta ljudet och de snyggt genomförda arren. Musiker som lyssnar på andras skivor upptäcker sådant, de hör att det här är gjort av personer med solitt kunnande om musik och talang att skriva låtar, oavsett vilken genre det handlar om.
Citera
2018-01-07, 11:51
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Nä, faktiskt lite förvånande att så svenskar verkar ha sett ett av världens mest säljande band. Kan inte dra mig till minnes att någon jag känner sett dem.
Ni verkar missa att det på den tiden gick utmärkt att släppa skivor, sälja bra och inte turnera konstant. Harry Nilsson genomförde aldrig en turné, Beatles slutade spela live och Dylan hade flera år då han enbart släppte skivor och undvek att ge några spelningar.
Citera
2018-01-08, 10:54
Medlem
Rh35VSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Kanske var mer av ett studioband 🤡
Citera
2018-01-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rh35VS
Kanske var mer av ett studioband 🤡

De var aldrig ett renodlat studioband och de fick bra kontakt med publiken, men efter The Album föredrog de att jobba i studion, i tv-program eller via det nya popvideomediet. Spelningen på Wembley i London i slutet av '79, som släpptes på dvd för några år sedan (eller var det bara 2-cd?) drog stor publik och fick bra recensioner men den var, vad jag förstår, en av deras sista fullängdskonserter i Europa. Då hade de fortfarande tre år kvar som aktivt band.

Man kan nog tänka sig att de interna späningarna inom bandet med dubbla skilsmässor gjorde det mindre lustfyllt att turnera och leva inklämt på hotellrum och i flygplan.
Citera
2018-01-15, 14:48
Medlem
Barbara Anns avatar
Min faster såg ABBA live på lokala folkparken 1975. Jag är sååå avundsjuk!!

De spelade i Stockholm och Göteborg på 79-turnén och bl.a. 5 dagar i rad, utsålt, på Wembley. (Dubbel-CD:n som kom för några år sedan.) 1980 fortsatte turnén till Japan för 11 konserter.

http://abba-theconcerts.info/1980.html

Det finns flera bootlegs från olika konserter 1979 och en rätt rolig från Eskilstuna 1975. Där lyckades de få in polisradion via högtalarna så man hör snuten anropa nåt. Rätt dålig kvalité men kul iaf. Eskilstuna är ju Fridas hemstad.

Förresten var det Agnetha som inte var så förtjust i livespelningar.
Citera
2018-01-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Min faster såg ABBA live på lokala folkparken 1975. Jag är sååå avundsjuk!!

De spelade i Stockholm och Göteborg på 79-turnén och bl.a. 5 dagar i rad, utsålt, på Wembley. (Dubbel-CD:n som kom för några år sedan.) 1980 fortsatte turnén till Japan för 11 konserter.

http://abba-theconcerts.info/1980.html

Precis, cd-häftet till Wembley-albumet berättar också det att Wembley och sedan Dublin var de sista egentliga konserter de gjorde i Europa. Turnén till Japan våren '80 betydde de sista över huvud taget. Mne det var alltså mer än två påre (och två album) innan de lade ner.

Någon i bandet sade senare att de hade haft planer på att göra comeback i slutet av 80-talet. Hade de gjort en ny platta och en världsturné 1989 så hade det förmodligen blivit en framgång, men de avstod alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in