2017-09-18, 11:59
Medlem
MelTorments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Benny borde satsa mer på att göra filmmusik.

Många av dagens stora kompositörer skriver/komponerar för filmen som Hans Zimmer, Ennio Morricone och Vangelis.

( Ja jag känner till Mamma Mia filmen fast ABBA:s låtar skrevs inte ursprungligen för att vara filmmusik)

Mio Min Mio
Sånger Från Andra Våningen
Du Levande
Palme
Cirkeln
Citera
2017-09-29, 10:30
Medlem
Geomeisters avatar
Köpte Super Trouper som blir present till systerdottern framöver

Idag kommer Benny Anderssons Piano ut! http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/nz7Qd/benny-anderssons-klassiker-som-klassisk-musik
Citera
2017-11-12, 00:41
Medlem
Geomeisters avatar
Har någon engagerat sig i Benny Anderssons nya Piano-skiva än? Trots att jag inte är något större ABBA-freak har jag lite intresse av skivan. Jag såg när han spelade korta delar på Skalvan och det lät riktigt bra. Men hur är skivan som helhet? Är det en skiva som lockar även en bredare publik eller är det mesta för fanatiker. Är det bara något hastigt verk han slängt ihop för skoj skull som man aldrig kommer lyssna på mer än en gång?
Citera
2017-11-13, 20:27
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Har någon engagerat sig i Benny Anderssons nya Piano-skiva än? Trots att jag inte är något större ABBA-freak har jag lite intresse av skivan. Jag såg när han spelade korta delar på Skalvan och det lät riktigt bra. Men hur är skivan som helhet? Är det en skiva som lockar även en bredare publik eller är det mesta för fanatiker. Är det bara något hastigt verk han slängt ihop för skoj skull som man aldrig kommer lyssna på mer än en gång?

Köpte plattan samma dag den släpptes.

Till att börja med är det fantastiska melodier såklart och det märks verkligen, det måste jag säga. Jag tycker personligen att ABBA-låtarna är de mest intressanta, som jag ju är så van att höra med sång och med fullt band. "The day before you came" är galet bra!

Jag tycker Benny har gjort ett bra urval av låtar, dock lite förutsägbart. Det som överraskade mig mest att han spelade in och som jag såg fram emot mest att höra var öppningsspåret "I let the music speak". Det är en sån udda ABBA-låt och som jag tycker väldigt mycket om i original. Inget från Hep Stars. Han hade tydligen spelat in "Sunny Girl" men valde att inte ta med den. Han var på TV4 en morgon för några veckor sen och spelade en snutt och kanske gjorde han rätt i att inte ta med den. Men det finns ju andra Hep Stars-låtar han hade kunnat ta med...

Benny sa i nån intervju nyligen angående skivan att han ville att det skulle låta som om han satt i rummet och spelade och jag tycker verkligen att han lyckades. Det känns väldigt intimt och det är jag nog mest imponerad av, att de fick till det så bra.

Skivan kan absolut attrahera en bredare publik. En publik med mogen musiksmak då, om jag får lov att vara lite fördomsfull. Folk som gillar klassisk musik skulle säkert gilla det.
Citera
2017-11-13, 20:29
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Köpte Super Trouper som blir present till systerdottern framöver

Idag kommer Benny Anderssons Piano ut! http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/nz7Qd/benny-anderssons-klassiker-som-klassisk-musik

Hur mottogs presenten? Jag skulle kunna tänka mig att Voulez-Vous skulle gillas av en yngre publik. Många glada och dansvänliga låtar där.
Citera
2017-11-16, 21:20
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Köpte plattan samma dag den släpptes.

Till att börja med är det fantastiska melodier såklart och det märks verkligen, det måste jag säga. Jag tycker personligen att ABBA-låtarna är de mest intressanta, som jag ju är så van att höra med sång och med fullt band. "The day before you came" är galet bra!

Jag tycker Benny har gjort ett bra urval av låtar, dock lite förutsägbart. Det som överraskade mig mest att han spelade in och som jag såg fram emot mest att höra var öppningsspåret "I let the music speak". Det är en sån udda ABBA-låt och som jag tycker väldigt mycket om i original. Inget från Hep Stars. Han hade tydligen spelat in "Sunny Girl" men valde att inte ta med den. Han var på TV4 en morgon för några veckor sen och spelade en snutt och kanske gjorde han rätt i att inte ta med den. Men det finns ju andra Hep Stars-låtar han hade kunnat ta med...

Benny sa i nån intervju nyligen angående skivan att han ville att det skulle låta som om han satt i rummet och spelade och jag tycker verkligen att han lyckades. Det känns väldigt intimt och det är jag nog mest imponerad av, att de fick till det så bra.

Skivan kan absolut attrahera en bredare publik. En publik med mogen musiksmak då, om jag får lov att vara lite fördomsfull. Folk som gillar klassisk musik skulle säkert gilla det.

Hur mottogs presenten? Jag skulle kunna tänka mig att Voulez-Vous skulle gillas av en yngre publik. Många glada och dansvänliga låtar där.

Jag köper mycket CD-skivor. Har inte ens hunnit lyssna på alla, men Benny Andersson nya kommer säkerligen finnas i samlingen en dag. Har dock inte så bråttom med den just nu trots trevligt inlägg ifrån dig! För inte så länge sedan köpte jag Rick Wakemans Piano Portraits (känd ifrån Yes, David Bowie, Black Sabbath). Skivan har liknande koncept som Benny Anderssons fast med mer generella låtar. Inte så dum faktiskt och jag förstår vad du menar med "mogen musiksmak"!

Tyvärr bor systerdottern (bara en liten tös!) långt borta, men hon har fått skivan nu och var väldigt glad när hon hörde att hon skulle få den. Får invänta lite på rapport om själva skivan. Väldigt kul att hon får intresse för ett band som ABBA. Gillar hon denna kommer hon definitivt få fler! Kanske blir Voluez-Vous nästa gång!
Citera
2017-11-18, 22:39
Medlem
Femdomfjantens avatar
Otroligt synd att Atlantic records bara gav ut albumet Super Trouper på cd, älskar ljudet på denna utgåva då den är len, mjuk och har lite extra bas.
Citera
2017-11-19, 21:46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femdomfjanten
Otroligt synd att Atlantic records bara gav ut albumet Super Trouper på cd, älskar ljudet på denna utgåva då den är len, mjuk och har lite extra bas.

Menar du återutgivning eller så ?
Citera
2018-01-06, 08:14
Medlem
Isnatts avatar
Jag har aldrig träffat nån som sett ABBA live. Är inte det lite märkligt? Mina föräldrar är födda på 50-talet och likaså mina vänners föräldrar 50/60-talet. Har aldrig hört nån nämna att dom såg dom live.
Har även pratat med ett par andra som säger samma sak.
Gjorde dom få turneer och uppträdanden i sverige?
Citera
2018-01-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har aldrig träffat nån som sett ABBA live. Är inte det lite märkligt? Mina föräldrar är födda på 50-talet och likaså mina vänners föräldrar 50/60-talet. Har aldrig hört nån nämna att dom såg dom live.

De turnerade en hel del i Sverige fram till '77 typ och även i Australien och England - i Australien blev de snabbt jättestora - men efter att de slagit igenom på allvar med tredje albumet var de inte sådär enormt begivna på att göra fullängdskonserter och turnera. Bäde Benny och Frida har antytt att de upplevde långa turnéer som jobbigt, och det är det naturligtvis. De föredrog att jobba med tv-/videomediet och i Polarstudion; de var nog aldrig ens hälften så ivriga att turnera som typiska hårdrock- eller soulband som ju kan vara ute på vägarna flera månader i sträck.
Citera
2018-01-06, 17:45
Medlem
avrogados avatar
Citat:
...Har aldrig hört nån nämna att dom såg dom live...
Det kanske beror på den dära "mcCarthyism mot pop" som slog rot i sverige när ABBA mognade?
https://sv.wikipedia.org/wiki/McCarthyism
Citera
2018-01-06, 17:53
Medlem
Citat:

Har någon någonsin sett Ace of Base? Abba fortlever inte på meriter utan bara på pengar. Abba var ett skällsord tills gaymaffian tog dem tills sig och gjorde gruppen PK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in