2018-01-06, 16:57
Medlem
Vet jag vem det är haha
Citera
2018-01-06, 17:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tänker på det andra målet år 2000 angående skadestånd som tilldömdes, där bör det finnas en fUP?

Ah, jag fattar.
Citera
2018-01-06, 19:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Har underhållit mig med att försöka hitta kopplingar mellan AFA, Cambridge och MN, och det är värre än en Zodiac-kod. Men finns en extremt långsökt koppling mellan AFA fastigheter och MN, nämligen att MN’s fars fastighetsbolag ingick ett samarbete med just AFA fastigheter. Hittar inget om att MN skulle jobba där dock. Någon annan får gärna spåna vidare.

Finns även ett bolag, som ingår i samma koncern vad det verkar, som heter AFA försäkringar.

Om vi nu roar oss med att googla litet till så hittar man att Cambridge Architectural har försett Air Force Academy (AFA) i USA med särskilt utvecklade solpaneler till deras utbildningscenter.

http://cambridgearchitectural.com/projects/united-states-air-force-academy-training-center

Longshot förmodligen. Men litet intressant skulle kunna vara att just LiU forskar på bl.a. effektiva energi- och byggnadslösningar. Dessutom utbildningar i flygsäkerhet. Tänker även kommentaren om "något som hände på datainstitutionen på LiU", förkortas även IDA.

Har MN förresten någon akademisk utbildning? Industriell ekononomi? Läst på LiU? Eller arkitektur (mtp kopplingen till fastighetsbolag?). Kan han tänkas befinna sig i USA (dock fortfarande skriven i Sverige)?
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-01-06 kl. 19:22.
Citera
2018-01-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Tack för artikeln, bra grävt!

Där finns ett motiv som heter duga. Den personen är ju farlig som erbjuder pengar för att ta livet av andra människor. Pengar har MN i den mängd som gräset växer på gräsmattan, nästan.

Det kan ha varit en repris då MN inte inställde sig till polisen för förhör om dubbelmordet och undvek att topsas.

Citat från artikeln:
Rättegången har flera gånger fått skjutas upp eftersom 20-åringen åkt utomlands och inte infunnit sig i domstolen.

edit: artikeln kan lika gärna handla om en vän till MN. MN har släkt i Linköping och kopplingar till stan. I såfall kan dubbelmordet handlat om en hämnd i domstolsfallet artikeln tar upp.

Asså ja, men med ett sådant motiv hade väl fallet lösts med vändande post? Som GW brukar säga. Inget talar väl för att Mohammed var invandrarpojken som hade ett pris på sitt huvud? Väldigt lite talar för att MN var inblandad i den här historien eftersom han då väl bodde i Stockholm?

Mitt största problem med MN är att det saknas ett tydligt motiv. Men något sådant har ju inte gått att hitta i fallet, så varför inte. Att MN har bott i en lägenhet inom det rödmarkerade området, på en adress som måste utgöra själva epicentrum av varenda geografisk profilerares rödmarkering, är intressant i sig. Att han inte varit skriven där och därför kan ha gått under polisens radar gör det än mer intressant. Och om de stämmer att han vägrat att bli topsad så är det minst sagt anmärkningsvärt, med tanke på den ställning han har i samhället i övrigt. Jag tänker mig, måhända aningen fördomsfullt, att de som vägrar topsas gör det för att de har haft dåliga erfarenheter av samhället i allmänhet och polisen i synnerhet. MN tycks inte kvalificera sig in i denna kategori.

Men vi måste hitta ett motiv, om så endast potentiellt, för att gå vidare. Vad pluggade MN på LUI? Hur visste han att Mohammed gick ensam till skolan? Som du skrev förra gången han var uppe för diskussion, att hans farsas bil kan ha varit parkerad i närheten av familjen Ammouris bostad: kan det ha vara nåt? Vilka kan han ha backats upp av? Rörde han sig i kriminella kretsar?
Citera
2018-01-06, 19:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Asså ja, men med ett sådant motiv hade väl fallet lösts med vändande post? Som GW brukar säga. Inget talar väl för att Mohammed var invandrarpojken som hade ett pris på sitt huvud? Väldigt lite talar för att MN var inblandad i den här historien eftersom han då väl bodde i Stockholm?

Mitt största problem med MN är att det saknas ett tydligt motiv. Men något sådant har ju inte gått att hitta i fallet, så varför inte. Att MN har bott i en lägenhet inom det rödmarkerade området, på en adress som måste utgöra själva epicentrum av varenda geografisk profilerares rödmarkering, är intressant i sig. Att han inte varit skriven där och därför kan ha gått under polisens radar gör det än mer intressant. Och om de stämmer att han vägrat att bli topsad så är det minst sagt anmärkningsvärt, med tanke på den ställning han har i samhället i övrigt. Jag tänker mig, måhända aningen fördomsfullt, att de som vägrar topsas gör det för att de har haft dåliga erfarenheter av samhället i allmänhet och polisen i synnerhet. MN tycks inte kvalificera sig in i denna kategori.

Men vi måste hitta ett motiv, om så endast potentiellt, för att gå vidare. Vad pluggade MN på LUI? Hur visste han att Mohammed gick ensam till skolan? Som du skrev förra gången han var uppe för diskussion, att hans farsas bil kan ha varit parkerad i närheten av familjen Ammouris bostad: kan det ha vara nåt? Vilka kan han ha backats upp av? Rörde han sig i kriminella kretsar?

Skadegörelse på bilen, motiv?
Citera
2018-01-06, 20:16
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Jag citerar SC som bröt isen den 3 januari. # är numreringen.

Jag vet vem hen är #8507

mördaren visste precis vad han gjorde och hade dessutom backning utifrån... #8515

Motivet handlade om datorer #8518

Alltet var noga planerat enligt X #8522

Kolla mordbranden på McDonalds i Linköping och AFA då det har med saken att göra #8528
Någon var tvungen att visa RESPEKT inför rörelsen Anm. understrykning av mig

Mördaren visste precis vad han sysslade med och målet var glasklart #8529
För övrigt (om ni inte fattat det) så fanns mördaren på Liu

För att jag har hört historien berättats för mig. #8535
Dessutom var det flera inblandade - inte bara en...

Finns inga möjligheter att en åklagare skulle kunna driva det till åtal. #8540

I vilket fall som helst kommer dessa mord aldrig att uppklaras om inte mördaren själv erkänner. Juridiskt ligger det till så... #8549

I grunden handlar det om något som hände på dataintutionen på LIU #8553

Om SC fått ett erkännande från någon nära gm så kan hans inlägg vara vägledande. Men SC lägger ut "fotanglar" så ingen riktigt hänger med när han drar på gasen, tänk på det.

Gm fanns på LIU enligt SC? Man kan läsa allt från en 5-poängs kurs avklarad på 5 veckor till en hel examen på tre år vid ett universitet.

Jag vet att ngn av bröderna N läste under kortare period på LIU och då bodde i lägenheten inom det rödmarkerade området. Vilket år vet jag inte men det pågick inte längre än en termin om ens det.
Senast redigerad av MossTrums 2018-01-06 kl. 20:21.
Citera
2018-01-06, 20:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Jag vet vem hen är #8507

mördaren visste precis vad han gjorde och hade dessutom backning utifrån... #8515

Kolla mordbranden på McDonalds i Linköping och AFA då det har med saken att göra #8528

I vilket fall som helst kommer dessa mord aldrig att uppklaras om inte mördaren själv erkänner. Juridiskt ligger det till så... #8549

Om SC fått ett erkännande från någon nära gm så kan hans inlägg vara vägledande. Men SC lägger ut "fotanglar" så ingen riktigt hänger med när han drar på gasen, tänk på det.

Gm fanns på LIU enligt SC? Man kan läsa allt från en 5-poängs kurs avklarad på 5 veckor till en hel examen på tre år vid ett universitet.

Jag vet att ngn av bröderna N läste under kortare period på LIU och då bodde i lägenheten inom det rödmarkerade området. Vilket år vet jag inte men det pågick inte längre än en termin om ens det.

Jag kan inte låta bli att hänga upp mig på ordvalet "mördaren fanns på LiU". Fanns? Man brukar väl säga "studerade" eller "pluggade". Kan GM ha funnits på LiU pga. jobb istället? Datainstallation på datainstitutionen?
Citera
2018-01-06, 20:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag kan inte låta bli att hänga upp mig på ordvalet "mördaren fanns på LiU". Fanns? Man brukar väl säga "studerade" eller "pluggade". Kan GM ha funnits på LiU pga. jobb istället? Datainstallation på datainstitutionen?

Kan någon av pojkens anhöriga ha jobbat på LiU, installation, reparation eller liknande?
Citera
2018-01-06, 20:40
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Bra, jag håller med om att SC är klurigare än vad många här först trodde. Hen vet oftast vad hen säger och väljer ord därefter.
Citera
2018-01-06, 20:52
Medlem
Link04s avatar
SC har troligen bara pratat på fyllan, som han själv säger. Är nog inte mer än så.
Citera
2018-01-06, 21:27
Medlem
Citat:

Jag vet vem hen är #8507

Ja, håller med att hans uppgifter kan vara intressanta. Men får in väldigt lite av det han sagt på MN. Den kopplingen att han, som är verksam inom finansbranschen, skulle ha studerat juridik på ett ganska anonymt (vad det verkar) universitet i en liten ort i västra Australien, för att hans farbror bor någonstans i Australien, tycker jag är alldeles för långsökt för att spinna vidare på.

Han verkar heller inte gå att få in på McDonalds-spåret, och endast med vissa svarvningar på Liu, där han eventuellt kan ha tagit en kortare kurs.

Av SC’s uppgifter att döma så pekar i mitt tycke mer mot MF, som var huvudperson i den artikel om McDonalds-branden som jag länkade till. Kruxet där är att han borde ha kollats upp redan. Annars stämmer uppgifterna om honom, 1.90 lång, bar kniv, dömts för misshandel och knivöverfall, 24 år vid tidpunkten (som SC skrev), inte olik fantombilden, bra in på gärningsmannaprofilen i det här fallet. Han hade dock ett vanligt efternamn, skall tilläggas.
Citera
2018-01-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
SC har troligen bara pratat på fyllan, som han själv säger. Är nog inte mer än så.

Japp, men det är på fyllan som sanningen kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in