2016-09-26, 20:30
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Blåögd och med ljusbrunt hår enligt DNA.
Man behöver i och för sig inte analysera DNA i det här fallet för att fastställa hårfärg. Flera hårstrån säkrades i den toppluva som slängdes av gärningsmannen under flyktvägen.
Citat:
Ursprungligen postat av constant
http://d6jf7ok6u1qis.cloudfront.net/imengine/image.php?uuid=1a259574-576e-4aae-a652-3c166e05d667&type=preview&source=false&function=th umbnail&width=2500&height=2000&q=72
Ett namn har nämnts i tråden på en känd dataintresserad våldsman, som enligt medlemmar dessutom ska ha dömts för knivinnehav och bott i Linköping vid tiden för morden, Mart*n Fredr*ksson. Är det någon som tycker han är lik fantombilden eller vet om han kollats av polisen?
Senast redigerad av Fnissturken 2016-09-26 kl. 20:34.
Citera
2016-09-26, 21:20
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N01BA02
Det är en stor del av vad polisen sysslat med i utredningen i många år. Man har försökt toppsa alla som bott i närheten och är i rätt ålder och stämmer överens med andra gissade egenskaper på GM.
Tyvärr har man inte fått träff.

Sant. Vad som helst kan ju ha hänt, GM kan ha tagit livet av sig efter gärningen, GM kan ha flyttat till annan stad, GM kan ha hamnat i förvar av andra anledningar.

Hoppas nu att dessa nya uppgifter gör att polisen backar bandet och kollar på tips från dagarna efter mordet. Tyvärr sade dock en kommisarie på radion idag att det inte finns några resurser att tala om för närvarande.
Senast redigerad av allegrageller 2016-09-26 kl. 21:25.
Citera
2016-09-26, 23:19
Medlem
Podrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Sant. Vad som helst kan ju ha hänt, GM kan ha tagit livet av sig efter gärningen, GM kan ha flyttat till annan stad, GM kan ha hamnat i förvar av andra anledningar.

Hoppas nu att dessa nya uppgifter gör att polisen backar bandet och kollar på tips från dagarna efter mordet. Tyvärr sade dock en kommisarie på radion idag att det inte finns några resurser att tala om för närvarande.

Om inte annat så sitter Leif hemma på sin kammare och lurar på vem det kan vara.

Kan inte GM vara en utlänning? Därav grunderna till att vederbörande inte hittats i slagningar. En kär vän sa till mig att hon inte tyckte killen på bilden såg svensk ut. Om inte svensk så tippar jag på balt eller polack. Jag sitter och letar efter en bild på mössan. Hur såg den ut?
Citera
2016-09-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Om man tar dna-prov på alla elever som gick på skolan den aktuella tiden, så kanske man kan få träff på DNA som visar gärningsmannen eller släkting till gärningsmannen.

Min teori är att den mördade hade bråkat/hotat/jävlats med någon annan på skolan och den som blev utsatt har sagt till sin bror som i sin tur skulle prata allvar med honom och att det slutade med mord.

Tror också att det kan vara på det viset. Inte nödvändigtvis någon på skolan, kan ha varit mobbing/bråk på någon fritidssysselsättning eller liknande. Men att mördaren hade Mohamad som mål det tror jag bestämt.
Citera
2016-09-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är antagligen därför det står lite otydligt. Mig veterligt är inte saker så enkla.

Fast en god indikation. Förmodligen saknar gärningsmannen helt anlag för bruna ögon.

Fanns det inte värnpliktiga i rätt ålder i Linköping 2004?
Citera
2016-09-27, 01:34
Medlem
Vintergrisens avatar
Jag förstår inte riktigt hur det kan ta över 10 år innan innan man analysera gärningsmannens DNA lite grundligare så att man kan fastställa saker som ögonfärg, ursprung, etc.

Vad beror det på egentligen? För liten mängd DNA för att det ska vara praktiskt genomförbart utan specialkompetens, slapphet, okunskap, ointresse, eller?
Citera
2016-09-27, 07:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag förstår inte riktigt hur det kan ta över 10 år innan innan man analysera gärningsmannens DNA lite grundligare så att man kan fastställa saker som ögonfärg, ursprung, etc.

Vad beror det på egentligen? För liten mängd DNA för att det ska vara praktiskt genomförbart utan specialkompetens, slapphet, okunskap, ointresse, eller?

Enligt LGWP så var problemet att på kniven fanns blod från alla tre. Sverigheten skulle bestå i att separera dem.
Citera
2016-09-27, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Fast en god indikation. Förmodligen saknar gärningsmannen helt anlag för bruna ögon.

Måste va väldigt blåögda föräldrar då med...
Citera
2016-09-27, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix

Både A1 och I4 lades ner 1997...finns fler regementen?
Citera
2016-09-27, 10:08
Bannlyst
GM kan aldrig ha gjort nåt liknande innan. Värre amatör får man leta efter. Mordvapnet består alltså av några lite sämre ihopnitade plåtbitar, till sämre kvalitet än värsta junket man hittar på Jula eller Clas O. Ingen parerstång, klart som f-n att han skär upp handen. Skulle inte förvåna mig om han blir tvungen att byta hand mellan huggen. Har inte förstånd att utföra dådet på en undanskymd plats utan blir upptäckt av första bästa förbipasserande, under värsta morgonrusningen. Väljer sämsta möjliga flyktväg - och kastar sin mössa ifrån sig! För att det blir varmt? Eller för att försöka undgå upptäckt? Nä, om det här dådet är det minsta planerat så tyder allt på att det är en riktigt ung förövare, en pajas, en imbecill kille i lägre tonåren som inte har kapacitet eller förmåga att - till att börja med - varken göra en vettig planering eller skaffa ett bra mordverktyg. Alternativt nån borderlinare med grava psykstörningar som gör det på ren impuls. Riktigt märkligt att inte polisen lyckats topsa GM än.
Citera
2016-09-27, 11:20
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

För att utvecklingen går framåt. Det som inte var möjligt att göra för 12 år sedan (t.ex. som PeterNoster säger: separera 3 olika blodspår) är möjligt idag. Glöm inte att första gången ett labb i Sverige kunde analysera DNA var 1991. Inte en särskilt lång historik m.a.o.
Citera
2016-09-27, 11:23
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podr
Om inte annat så sitter Leif hemma på sin kammare och lurar på vem det kan vara.

Kan inte GM vara en utlänning? Därav grunderna till att vederbörande inte hittats i slagningar. En kär vän sa till mig att hon inte tyckte killen på bilden såg svensk ut. Om inte svensk så tippar jag på balt eller polack. Jag sitter och letar efter en bild på mössan. Hur såg den ut?

Nordeuropé.. Skandinavien, baltländerna..

Om du googlar "dubbelmordet linköping" så hittar du foton på både mössa & kniv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in