2017-09-14, 16:56
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag märker av samma sak i såväl Sverige som i Tyskland, men jag märker också att det är stor skillnad på olika platser i landet.
Jag kör många tusen mil per år i båda länderna och har märkt att detta "långsamkörandet" nästan inte alls existerar i Stockholm och Hamburg, i dessa två städer är folk vakna och trampar på rätt bra på gasen, framförallt i Stockholm är jag imponerad av hur bra bilförarna faktiskt kör.

I Malmö däremot har det blivit sämre med åren, fruktansvärt många invandrare verkar helt oförmögna att framföra sitt fordon på ett korrekt vis, det hackar och hoppar när de ska komma iväg när det är grönt ljus, och när de väl fått i rätt växel så kör de jävligt sakta.. handlar troligtvis om ren inkompetens.
Även Ruhr i Nordrhein-Westfalen, och då framförallt i Duisburg där jag kör väldigt mycket, kör också många jävligt sakta och verkar helt sömniga.. ja, konstigt som fan, men så är det.

De två främsta orskakerna är nog en åldrande befolkning, - vi har fler äldre som kör bil längre!
Samt en hög andel invandrare som helt enkelt bara är dåliga bilförare, det märks ju även på att många av dessa inte ens kan trafikreglerna.

Kan absolut vara så att en åldrande befolkning kan vara en orsak.
och blattarna självklart, en jag vet från Syrien (+60) visade sitt syriska körkort , såg ut som något från monopolspelet, trolig fått i syrien får årtionden sedan utan större körkunskaper, han fick det utbytt mot ett svensk, tror han fick köra några ggr hos en körskola men om han tvingades köra upp hos en inspektör det vete fan....
Krockade ett par månader senare....
Ofattbart han ens fick svensk kort!

annars tycker jag det är många kvinnor som är "långsamkörare" också.

Intressant att detta fenomen även existerar i Tyskland.
Citera
2017-09-14, 21:36
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Viss typ av besserwissers brukar ligga under fartbegränsningen, då fordon enligt deras expertis ej kan eller bör framföras fortare... Jag brukar blåsa om utav bara helvete när dom gör så.
Citera
2017-09-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kan absolut vara så att en åldrande befolkning kan vara en orsak.
och blattarna självklart, en jag vet från Syrien (+60) visade sitt syriska körkort , såg ut som något från monopolspelet, trolig fått i syrien får årtionden sedan utan större körkunskaper, han fick det utbytt mot ett svensk, tror han fick köra några ggr hos en körskola men om han tvingades köra upp hos en inspektör det vete fan....
Krockade ett par månader senare....
Ofattbart han ens fick svensk kort!

annars tycker jag det är många kvinnor som är "långsamkörare" också.

Intressant att detta fenomen även existerar i Tyskland.

Man kan inte byta ut ett syrianskt körkort mot ett svenskt.
Citera
2017-09-15, 00:34
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Jag har noterat mycket irriterande epidemi på vägarna, nämligen att folk har börjat ligga långt under gällande hastighetsgränser. Ibland så mycket som 20 km/h under (50 på 70-väg t.ex.)

Jag kan inte minnas att jag såg det här fenomenet för bara ett år sedan, så det är något nytt påfund.

Är det någon mer som har uppmärksammat det här?
Varför kan inte folk åtminstone hålla rätt hastighet? Tycker de att det är otäckt att köra bil?
Är du en av dessa, varför gör du såhär?

Upplys mig, jag är genuint nyfiken.
Så till vida att det inte är heldraget får du köra om. Vad är ditt problem? Andra människor?
Citera
2017-09-15, 00:46
Medlem
2018s avatar
Vissa kanske grejar med annat medan de kör.
Citera
2017-12-12, 15:04
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Så till vida att det inte är heldraget får du köra om. Vad är ditt problem? Andra människor?
I stadstrafik finns det fler faktorer än heldragna linjer som hindrar omkörning. Refuger, mötande trafik och mitträcken för att nämna några. Om du har körkort själv (och inte bara är här för att trolla) är jag helt övertygad om att du vet hur infrastrukturen ser ut i en innerstad.

Men tack för ditt givande bidrag till tråden!
Citera
2017-12-12, 15:09
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Är det 3- el. 4-filigt brukar jag ligga i 80-85km/h längst till höger. Där brukar tradarna ligga i samma hastighet och jag kör mer lastbil än personbil och har av bara gammal vana börjat köra lastbilsfart med personbil.

Det är ju inte så att jag inte kan gasa på men känner att kommer jag fram en minut senare med mindre slitage på bilen är det ju inget negativt.

På enfiliga, låt säga 90-vägar, brukar jag ligga på 95km/h för att inte förstöra trafikrytmen.
Citera
2018-01-04, 08:22
Medlem
nerdinsides avatar
På flera ställen efter vägen jag ofta kör är det 50 genom byarna, sen blir det 90 eller 100, ofta i uppförsbacke. Min bil är inte så motorstark, så när bilarna framför drar på som F1 bilar så hänger inte min bil med alls. Gissar att det skapar viss irritation för de bakom
Citera
2018-01-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
De håller rätt hastighet.

De anpassar nämligen sin hastighet efter väglaget, vägens beskaffenhet, sin egen/bilens förmåga eller kombinationer därav.

Fel. Det är olagligt att köra för sakta. Om någon under goda förutsättningar medvetet kör under tillåten hastighetsgräns skall detta bestraffas med böter på 500SEK.
Citera
2018-01-06, 16:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringone
Fel. Det är olagligt att köra för sakta. Om någon under goda förutsättningar medvetet kör under tillåten hastighetsgräns skall detta bestraffas med böter på 500SEK.
Bullshit! Kan du presentera ett faktaunderlag som stödjer detta? Hastighetsgräns är satt efter den övre gränsen, någon nedre gräns finns inte fastställd, utan avgörs från fall till fall efter de förutsättningar som råder vid aktuellt tillfälle.
Citera
2018-01-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bullshit! Kan du presentera ett faktaunderlag som stödjer detta? Hastighetsgräns är satt efter den övre gränsen, någon nedre gräns finns inte fastställd, utan avgörs från fall till fall efter de förutsättningar som råder vid aktuellt tillfälle.

Jodå, men då gärdet vara bra långsamt och utan någon godtagbar motivering. 70-80 på 90 väg och liknande kommer inte ge några böter.
Citera
2018-01-06, 17:04
Medlem
Det är säkert samma folk som tar med egen påse när dom ska handla.
Och vill ha kvittot, även om dom bara köpt en öl och ett tuggummipaket.

På hemvägen saktar dom ner så dom ska slippa använda bromsarna så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in