2017-01-24, 22:43
Medlem
dwgs avatar
Bäst är idioterna som ligger i 80 på 90väg
och bromsar ner till 65-70 när det kommer en kamera
Citera
2017-01-24, 23:02
Medlem
Kanelatms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon

Är det någon mer som har uppmärksammat det här?
Varför kan inte folk åtminstone hålla rätt hastighet? Tycker de att det är otäckt att köra bil?
Är du en av dessa, varför gör du såhär?

Upplys mig, jag är genuint nyfiken.

Nej.
För att jag inte vill krocka med bilen när jag smsar/surfar osv.
För att bilkörningen blir mer givande.
Citera
2017-01-24, 23:48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Bäst är idioterna som ligger i 80 på 90väg
och bromsar ner till 65-70 när det kommer en kamera
Dom är bra. Det är då man fäller solskyddet o kör om. Akta dig för backspegeln. De kan ha extraljus.
Citera
2017-01-24, 23:56
Medlem
VemSaDets avatar
Börjar oxå märka det.
Känns som varenda kotte får körkort nu.
Börjar märka oxå hur osäkra folk är i trafiken.

Exempelvis när de tvekar vid rondeller m.m.

Häromdagen satt jag i bakom en snubbe som körde 40 på 60väg. Tänkte kanske att han missat hastighetsskyltarna men nej nej under vår körning så kom det flera skyltar 60 60 60.
Såfort jag fick friväg så gasa jag upp och körde om han.

Sen att folk som är inne i sin gps och gör helt sjuka svängar utan att blinka osv osv.

Som sagt bara för de lite halt ute eller lite snö och om du inte är säker ute i vägen åk kommunalt.

sen har jag märkt senaste åren att vägarna börjar bli väldigt dåliga massa gropar som inte lagas osv

Ser inte ljust ut. Välkommen till nya Sverige!

Blev av med lite ilska och agg på mina medtrafikanter.
Nu när jag ändå är här, fuck taxiförare och folk som ska ta ens parkeringsplats men inte ger väg för att låta mig köra ut.
Citera
2017-01-25, 01:18
Medlem
Paijters avatar
Ligger gärna 85 på motorväg. Bilen drar 0.37 då om jag har sommardäck. Har jag en lastbil bakom mig får jag gasa upp i 95 eller 100.
Citera
2017-01-25, 07:45
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det som står på skylten markerar övre gräns. Allt under den är rätt hastighet, eftersom man får välja denna själv. Om jag kör i 50 km/h på 70-väg så är det rätt hastighet för mig, eftersom jag väljer att köra just i den farten.
Det är inte helt sant. Jag har en bekant som fick böter för att denne körde för sakta. Det eftersträvas ett visst flyt i trafiken med. Det bildas snabbt långa köer om nån eller några enstaka förare anser att 50 är "rätt hastighet för dem" på en 70-led genom stan i rusningstrafik. (Vilket händer förvånansvärt ofta, därav trådstarten.)

Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Ligger gärna 85 på motorväg. Bilen drar 0.37 då om jag har sommardäck. Har jag en lastbil bakom mig får jag gasa upp i 95 eller 100.
När det gäller motorväg eller andra fyrfiliga vägar ser jag inget problem med att folk väljer en lägre hastighet då det är väldigt lätt att komma om.

Av de svar som har inkommit hittills kan jag ju konstatera att de flesta anser att det är ett OK beteende, vilket i sig lite förklarar att fenomenet ens existerar.
Citera
2017-01-25, 08:06
Medlem
Konstigast är det på 100km/tim vajerväg. När enkelfiligt så kör en del omkring 85-95 trots farthållare i bilen och ingen trafik framför. När det blir dubbelfiligt ökar man farten till 100 direkt och försvårar omkörning.

En annan sak gäller lastbilar på 110 motorväg. ligger oftast i hastigheter kring 100 och man får köra om. Är det luftmotstånd och bränsleförbrukning som spelar in?
Citera
2017-01-25, 08:22
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag tror du missförstått vad rätt hastighet betyder.

De håller rätt hastighet.

De anpassar nämligen sin hastighet efter väglaget, vägens beskaffenhet, sin egen/bilens förmåga eller kombinationer därav.

Detta är inte ett problem. Problemet uppstår då andra retar sig på det och ställer till med farliga situationer i trafiken, t.ex. omkörningar med nollkoll.

Tyvärr ökar detta beteende i trafiken eftersom vi får allt fler förare med stort självhävdelsebehov, dålig förståelse för orsak verkan sammanhang, ringa körskicklighet och dåliga kunskaper i trafikregler eller kombinationer härav.

Väx upp och lär er ta ansvar. Är det för svårt/ omöjligt, åk kollektivt.
Citera
2017-01-25, 08:23
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Jag har noterat mycket irriterande epidemi på vägarna, nämligen att folk har börjat ligga långt under gällande hastighetsgränser. Ibland så mycket som 20 km/h under (50 på 70-väg t.ex.)
Hahaha, du bor i Småland, eller hur. Folk sparar på drivmedel fattar du väl.
Citera
2017-01-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
En annan sak gäller lastbilar på 110 motorväg. ligger oftast i hastigheter kring 100 och man får köra om. Är det luftmotstånd och bränsleförbrukning som spelar in?
Jag kan missförstå dig, men lastbilar är fartbegränsade till 90 km/h och kan alltså inte köra fortare.
Citera
2017-01-25, 11:01
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Konstigast är det på 100km/tim vajerväg. När enkelfiligt så kör en del omkring 85-95 trots farthållare i bilen och ingen trafik framför. När det blir dubbelfiligt ökar man farten till 100 direkt och försvårar omkörning.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Lastbil/
Citera
2017-01-25, 12:10
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Det här är ett fenomen jag med har noterat. Jag har gjort antagandet att man tycker det är läskigt att köra fort på en "smal" enfilig väg, men vågar gasa på när det blir två filer. Om det stämmer så är det, återigen, lite obehagligt att ha folk ute i trafiken som känner sig så pass osäkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in