Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Jag kommer ihåg att det för cirka 2 år sedan - rätta mig om jag har fel - kunde se ett nytt politiskt landskap i opinionsundersökningarna, och då menar jag inte bara i Sentio och Yougov, med S, M och SD liggandes mellan 20 och 25%. Sedan hände det att de svenska msm-kopplade instituten i runda slängar i stort sett samtidigt sänkte SD till nedåt 15% och höjde S till uppåt 30%. Jag tror valet kommer att visa just det - att de tre partierna ligger just där mellan 20 och 25%. Jag tror att msm-instituten helt enkelt tog från SD och lade på S eller C när Lööf-effekten skulle påvisas. Allt agendadrivet och för att hålla de som betalar nöjda. Fult är bara förnamnet. Minskningen för SD kanske till och med fått Sentio och Yougov osäkra så att de också sänkt SD något. Jag vägrar att tro att SD överhuvudtaget haft någon dipp i opinionen.
Jag tror vi kommer att få se en ansiktsräddande kampanj för msm-instituten med en sakta ökning på SD nu fram till valet på någon procent i månaden och en motsvarande minskning för S. Så att vi kommer tillbaks till siffrorna för ett par år sedan eller när det nu var.
När det gäller SD och opinionsundersökningar så kommer vi att få se och höra så mycket rent Bullshit från opinionsinstituten, medierna och etablissemanget månaderna fram till valet att våra öron riskerar att trilla av innan midsommar ska firas.
Senast idag på morgonen hade t ex ungdomsprogrammet på Sveriges Radio P3, Morgonpasset, en statsvetare vid namn Jenny Madestam som gäst. Det var en ren och skär uppvisning i hur mainstream medierna utan någon som helst skam i kroppen fortsätter att ljuga svenska folket rätt upp i ansiktet. I detta program försökte man skamlöst - med sin "vackra" tok-liberala vänsterpropaganda - rikta sig till lyssnarna, som i detta fallet var förstagångsväljarna. Det var så genomskinligt att man fick en obehaglig spykänsla av såväl programledarnas som statsvetarens sätt att uttrycka sig, diskutera och dra hemsnickrade slutsatser...
När denne "erkänt duktiga" statsvetare fick frågan vad hon såg i kristallkulan för SD:s framtid - och hur det kommer att gå i valet 2018 för partiet ifråga - då svarar människan att SD nu med sina 15% ligger ungefär där de kommer att hamna i valet. Valresultatet blir med andra ord ca 15% enligt henne. Och som om inte detta var nog hänvisade man sedan till Robert Laul ????? på Aftonpravda som i sin stora visdom har förutsett att SD kommer att att tappa var fjärde väljare i valet sedan valresultatet 2014, då de fick 12,9%.... Det betyder alltså att SD skulle hamna i intervallet
9,5% till 15% i valet? Hur fan kommer man fram till sådana påhittade och löjeväckande siffror? Följer de inte ens längre opinionsundersökningarna som presenteras, eller vad är det frågan om? Drar de bara random siffror ur arslet för att de
önskar att SD ska hamna kring 10-15%? T o m Demoskop har ju SD på 18,3%, Novus knappt 17% och Sentio runt 23%...
Hur kan en statsvetare på besök i Sveriges Radio på frågan om vad SD fick i valet 2014 svara:
"Åhh... jag är så dålig på siffror. Men jag har för mig att de fick kring 13%... Men jag vet faktiskt inte. Rätta mig gärna om jag har fel..." ??? Men konstigt nog var hon väldigt säker på att de inte kommer att öka mer fram till valet 2018. SD:s tak blir uppenbarligen kring 15%...? Fjanterier, trams och nonsens som alla normalbegåvade begriper!
Och visst fasen har du rätt i det du skriver, den så kallade "dippen", "raset", "nedgången", "kollapsen", "implosionen" och den pågående "utplåningen" av SD är så oerhört kraftigt överdriven att man tar sig för pannan. Den nedgång SD hade i höstas är inget annat än fullständigt naturliga fluktuationer som alla politiska riksdagspartier råkar ut för då och då - i synnerhet de större partierna som ligger kring 20-30% i opinionen (S, M och SD).
Nedgången som nu minsann var beviset på att SD skulle gå under en gång för alla var med stor sannolikhet inget annat än en helt normal sänkning på någon eller ett par procentenheter - en ren skitsak i sammanhanget som inte kommer att påverka partiet i valet 2018 ett jävla dugg.
Så här i backspegeln, är det ytterst tveksamt om den "nedgång" som SD hade i höstas ens var värd namnet "nedgång"? Börjar alltmer luta åt att t o m Sentio och Yougov viktat ned SD lite väl kraftigt under september, oktober och november (2017) eftersom de fick kalla fötter då Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos och Inizio under senhösten hade SD på ca 14,5 till 17%.
Räkna kallt med att SD för närvarande har minst 24% i opinionen. Vi lever ju för tusan inte i ett vakuum - vi umgås med folk, grannar, bekanta, arbetskamrater, anlitar snickare, VVS-are, glasmästare, elektriker, råkar höra vad folk står och pratar om på gator och torg m m... Att SD skulle ligga på 10-15% enligt vissa inbjudna gäster på Sveriges Radio, SVT eller andra mainstream medier är inget annat än ett önsketänkande från deras sida som inte har någon grund i verkligheten överhuvudtaget.